Mikä sen 75e epidemiakorvauksen perustelu on?
Ei aukea, miksi sellainen on keksitty ja mihin se perustuu.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makarooni tehdas puski täysillä kun sen hetken aikaa lapset syötettiin makaroonilla ennen kuin alettiin ruuat jakamaan koulusta kotiin. Osa kunnista jakoi valmisruuat ja osa kuukauden satsit iltsevalmistettavina aineksina.
Kotoa ei päässyt mihinkään harrastuksiin tai huveihin mistä tuli isompi säästö kuin muutaman euron koulu ruuan puuttuminen lasten päivästä.
Kärsijöinä ovat olleet lomautetut mutta hekään tuskin ovat toimeentulo asiakkaiksi pudonneita paitsi ne harvat jotka eivät olleet liitonrahalla.
Itse olen ollut ansiosidonnaisella ja silti sain toimeentulotukea. Lyhytaikaisiin lomautuksiin tuskin juuri kukaan saa toimeentulotukea.
Se on sitten pieni ansiosidonnainen. Mutta tämä yhteiskunnan suurin osa toimeentulotukien saajista ei ole koronakuluista millään tavalla kärsinyt. Niin millä perusteella niille pitää jakaa veronmaksajien rahaa 60 miljoonan verran.
Työttömänä jo ennen koronaa niin minulle koronasta ei tullut mitään koronakuluja. Säästin vain kun oli pakko pysyä kotona. Mitään ei tarvinnut hamstratakkaan, tai sehän oli hölmöjen hommaa.
Mulla se oli pieni mutta ei sen aina edes tarvitse olla pieni ja silti saa toimeentulotukea. Tämä koskee vuokralla-asuvia. Tässä esimerkki pääkaupunkiseudulta.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005508577.html
Palkka 2500e/kk ja jäät ansisidonnaisella vain 70e plussalle verrattuna tt-tuella olevaan. Kun työttömyysetuus nousee niin asumistuki laskee.
Omalla paikkakunnalla palkan pitäisi olla jotain 1900e/kk luokkaa jotta en olisi enää oikeutettu toimeentulotukeen omassa tilanteessani. Kokoaikatöissä tuo palkka täyttyy mutta osa-aikatöissä ei voi olla varma.
Vastaanpa huvikseni tänne kun ketju toisensa perään näyttää häviävän. Se koronalisä olisi pitänyt toteuttaa niin (opposition ehdotuksen mukaan) että se olisi sidottu kaikkiin pieniin etuuksiin eli työmarkkinatukeen, kelan peruspäivärahaan ja pieniin ansiosidonnaisiin, pieniin eläkkeisiin ja kuntoutustukiin ynnä muihin sekä tietenkin lapsilisiin. Ja niin ettei sitä oltaisi otettu huomioon toimeentulotuessa tulona. Siinä olisi ollut oikea malli. Enkä ole edes äänestänyt opposition puolueita.
Tällöin sitä olisi myös saanut sen 4kk koska se olisi maksettu sidoksissa ensisijaisiin tukiin eikä toimeentulotukeen jota moni ei saanut elokuussa johtuen veronpalautuksista. Veronpalautukset aiheutti sen että vähintään yhden kuukauden tuki jäi saamatta. Ainoastaan ne jotka olivat koko viime vuoden pelkällä toimeentulotuella tai muuten tuloitta (eli ei ollut verotettavaa eikä siksi veronpalautuksiakaan) saivat neljän kuukauden tuet. Lisäksi summa olisi voinut olla vähän pienempi eli vaikka 40-50e/kk.
Kiitos kaikille meitä äänestäneille!
-Li-
Keväällä sitä perusteltiin kotivaran hankkimisella, koululaisten ruokakustannusten nousulla, kauppojen kotiinkuljetusmaksuilla ja olikohan myös suojainten ja käsidesien yms. hankkimisella ja matkakustannuksilla koronatesteihin. Keväällä kun rahaa syydettiin hätäisesti kymmeniä ja satoja tuhansia moneen suuntaan, kai tämä 75e oli jonkinlainen hyvittely kaikkein köyhimmille. Jonkinlainen seula saisi ehkä kuitenkin olla, esim. vain niille, joilla todella on kouluikäisiä lapsia, yksinhuoltajat tms. Elokuun veronpalautukset joka tapauksessa karsivat suuren osan mahdollisen tuen saajista pois elo-syyskuulta tuen saannin ehdoista johtuen. Tuki menee todennäköisesti myös suoraan kulutukseen kotimaassa.
Poistettiinko se edellinen keskustelu?
Itsekkään en ymmärrä. Itse olen minimieläkkeellä ja menot ovat samaa luokkaa, kuin tt-asiakkailla, mutta saan ehkä menojen jälkeen 20e enemmän, kuin mitä tt on... Ja en saa sitten tuota 75e sen takia?
Kuulostaa todella epätasa-arvoiselta toiminnalta.