työilmapiiri päiväkodissa
Huh raskas päivä takana.. olen aloittanut syksyllä työt päiväkodissa, ja tänään sain tehdä todella töitä etten itkenyt kaikkien nähden.. paska olo..
Kommentit (23)
Millaista työskentely pvkodissa on. Kuppikuntaista, kiusaamista, halveksuntaa? Ap siis tässä vielä.. kertokaa olenko väärällä alalla.
olen ollut 10 vuotta eri päiväkodeissa määräaikaisena. tällä hetkellä en ole. jatkuvaa selän takana paskan puhumista, haukutaan työkavereita ja lasten vanhempia, ilkeileviä, kateellisia, katkeria naisia. olen myös nähnyt miten lapsia pahoinpidellään yms.
Kokemuksesta voin sanoa, että se riippuu niiiiiiiin paljon porukasta. Jossain on äärettömän kuppikuntaista, jossain tosi rentoa ja toimivaa. Jos et viihdy nykyisessä, vaihda taloa? Siis riippuen tietty siitä, asutko pääkaupunkiseudulla vai jossain syrjäkylällä, missä vaihtoehtoja ei paljon ole?
Pahimmillaan voi olla just tuota. Puhu johtajalle.
Parhaimmillaan pk:ssa työskentely on ihan huippua. :) Riippuu paljon ihmisistä jotka siellä töissä. Akkavaltasella alalla aina joku p.pää mahtuu joukkoon mutta jos työilmapiiri täysin tulehtunut niin vaihda paikkaa tai puhu pomolle.
Itse olin töissä semmosessa ryhmässä jossa kaikki muut syrjivät mua, päiväkodin opettajan ainoat sanat mulle päivittäin oli että huomenta. Muuta hän ei kertonut tai puhunut, todella kylmä ja etäinen ihminen. Hyi mitä inhon väreitä tulee vieläkin :( itkin monesti.. Kuulin kerran kun hän kirosi meidän laitosapulaiselle että "aikuinen ihminen, eikä oo helvetti vieläkään saanut tuota valmiiksi!!". Puhui yhdestä tehtävästä jota työstin parhaillaan.. Hyi että. Ei ikinä ainakaan samaan päiväkotiin. Kerran sitten kerroin kiusaamisesta johtajalle ja otti "puhutteluun" yksi kerrallaan meidän aikuisia. Päiväkodin opettaja (siis pääjehu tässä minun syrjimisessäni) suuttui eikä puhunut kahteen viikkoon johtajalle sanaakaan.. Taisi ärsyttää että olin antanut tiedon kiusaamisesta pomolle.
Mutta niin kauan kuin pväkodissa viihdyin, onneksi oli sijaiset ja opiskelijat ainakin mukavia minulle.. He olivat sympaattisia ja juttu luisti. Olisin ottanut loparit jos seuraavana vuonna ryhmä ei olisi vaihtunut. Kiusaaja-opettaja jäi ryhmään tietysti mutta siihen tuli kaksi uutta mukavaa hoitajaa joten en tuntenut oloani niin yksinäiseksi ja syrjityksi. En tiedä mistä kaikki johtui, yritin aina olla ystävällinen kaikille .
Ettet vain työskentelisi Hgissä eräässä pienessä yksityisessä pkssa...
Ilmiantakaa niitä huonoja päiväkoteja, erityisesti yksityisiä!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:54"]Ettet vain työskentelisi Hgissä eräässä pienessä yksityisessä pkssa...
[/quote
En työskentele yksityisellä. Matalalla on mieli tällä hetkellä. Pitääkö vaan purra hammasta yhteen ja jatkaa hamaan eläkeikään saakka tuolla kiusanhenkien keskellä.. auttaisikohan se paikanvaihtokaan, jos todennäköisyys kuitenkin on, että lähes paikassa kuin paikassa on kuitenkin sama meininki.
Mietin itsekin pomolle puhumista, mutta sitten kun mietin toisiko se sittenkääm ihan oikeasti apua vai kenties ikävän leiman ylleni, niin en tiedä kannattaako sekään..
Miten vastaavaa kokeneet olette toimineet?
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:54"]Ettet vain työskentelisi Hgissä eräässä pienessä yksityisessä pkssa...
[/quote
En työskentele yksityisellä. Matalalla on mieli tällä hetkellä. Pitääkö vaan purra hammasta yhteen ja jatkaa hamaan eläkeikään saakka tuolla kiusanhenkien keskellä.. auttaisikohan se paikanvaihtokaan, jos todennäköisyys kuitenkin on, että lähes paikassa kuin paikassa on kuitenkin sama meininki.
Mietin itsekin pomolle puhumista, mutta sitten kun mietin toisiko se sittenkääm ihan oikeasti apua vai kenties ikävän leiman ylleni, niin en tiedä kannattaako sekään..
Miten vastaavaa kokeneet olette toimineet?
Ap
No minä olen töissä pienessä yksityisessä pk:ssa Espoossa. 13 vuotta samassa paikassa, ja työilmapiiri on hyvä Ja rento. viihdyn erinomaisesti
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:10"]
olen myös nähnyt miten lapsia pahoinpidellään yms.
[/quote]
ei sitten tullut mieleen ilmoittaa tuosta minnekään? Teidän tulisi pitää lasten puolia eikä vaieta!
No kun tämä lukee niin ei ihmettele sitä, että monessa päiväkodissa ei lapsillakaan ole hyvä olla. Jos aikuiset eivät osaa olla kiusaamatta niin miten osaavat ohjata mitään arvoja lapsille.
Huh..itsellä ollut pääasiassa mukavia työyhteisöjä joissa mukava tehdä töitä..mutta olen kyllä nähnyt miten se yksikin epämukava ihminen myrkyttää ilmapiirin. Valitettavasti olen myös nähnyt miten se mukavakin ja hyvänhengen omaava työporukka ajetaan loppuun jatkuvillä muutoksilla, huonolla esimiehellä tai sen puutella, liian pienillä sijaisresusseilla ym mukavalla. parissa vuodessa.
Kyllähän niitä ei niin mukavia ihmisiä löytyy joka alalta. Toisaalta olen huomannut että se väsymys ja turhautuminen työssä johtaa usein juuri näihin ongelmiin..
Itsellä kokemus aivan järkyttävästä työpaikasta vanhuspuolella opiskeluajalta. Ohjaaja pönkitti omaa huonoa itsetuntoa minua opiskelijaa lyttäämällä kyllä niin huolella..
Vaihda työpaikkaa! Sinun alallasi se on helppoa, jos sinulla on koulutus työhösi. Kyllä hyviäkin työyhteisöjä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Ettet vain työskentelisi Hgissä eräässä pienessä yksityisessä pkssa...
Eräässä yksityisessä päiväkodissa oli niin karmea työilmapiiri työntekijöiden kesken, että oli silloin pakko vahtaa työpaikkaa aikoinaan , ei ollut tämä paikka helsingissä kuitenkaan missä silloin työskentelin.
Ihan hirveää oli käydä siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
olen ollut 10 vuotta eri päiväkodeissa määräaikaisena. tällä hetkellä en ole. jatkuvaa selän takana paskan puhumista, haukutaan työkavereita ja lasten vanhempia, ilkeileviä, kateellisia, katkeria naisia. olen myös nähnyt miten lapsia pahoinpidellään yms.
Oletko ilmoittanut tästä minnekään? Ihmeellistä asennetta tuollainen, että suorastaan kerskaillaan mitä kaikkea onkaan nähty ja kuultu, mutta itse ei olla viitsitty persettä nostaa asioiden parantamiseksi. Kiusaamista se on tuokin, kun hiljaa katsellaan vierestä. Siinä annetaan hyväksyntä toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ilmoittanut tästä minnekään? Ihmeellistä asennetta tuollainen, että suorastaan kerskaillaan mitä kaikkea onkaan nähty ja kuultu, mutta itse ei olla viitsitty persettä nostaa asioiden parantamiseksi. Kiusaamista se on tuokin, kun hiljaa katsellaan vierestä. Siinä annetaan hyväksyntä toiminnalle.
Olet ihan oikeassa. Se vain, että tuon ylimmän viestin on joku kirjoittanut vuonna 2013, ei välttämättä ole enää lukemassa vastauksia.
Jos tuntee tarvetta nostaa jonkin ikivanhan ketjun, voisiko ketjun vanhuudesta huomauttaa nostoviestissä? Olisi kohteliasta.
Itse olen tehnyt sijaisuuksia päiväkodissa. Monessa paikassa on huono ilmapiiri. Haukutaan työkavereita ja puhutaan pahaa. Kannattaa välttää koko paikkoja jos löytää muuta työtä.
Hyvin tavanomaista. Tervetuloa alalle.
Millaista työskentely pvkodissa on. Kuppikuntaista, kiusaamista, halveksuntaa? Ap siis tässä vielä.. kertokaa olenko väärällä alalla.