Jos mun omituinen silmäoire on oire kroonisesta migreenistä, häviääköhän se, jos otan migreenilääkkeen?
Mulla on siis omituinen silmäoire, jonka takia kävin silmälääkärillä. Lääkäri teki lähetteen silmäpolille, mutta sinne pääseminen toki kestää jonkin aikaa. Hän sanoi, että yksi mahdollisuus on se, että oire on neurologinen. Mulla on hormonaalinen migreeni, kohtauksia harvoin. Jos tämä silmäoire olisikin migreeniä, voisikohan Imigran radis viedä katkaista sen hetkeksi? Mulla ei ole näistä migreenin näköoireista kokemusta, koska ne eivät normaalisti kuulu kohtauksiini.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mulla näkyy kanssa etenkin joinain aamuina, kun avaan ja suljen silmiäni sellainen kirkas pallomainen valokuvio silmässä, päivisin sitä en huomaa. Kostea silmärappeuma löydettiin ja ensimmäisinä oireina oli tuo toisella silmällä näkyvät vinkurehtavat pystyviivat eli niiden takia menin lääkäriin, ja hän teki sen skannuskuvauksen ja sieltähän se syyllinen löytyi.
Just noita pystyviivoja lääkäri kyseli, mutta niitä ei ole. Mutta tietty vasta kuvasta selviää, miatä on kyse.
Ap
Tutkittiinko silmänpohjat, erityisesti verkkokalvo? Se repeämä lähettää silmään outoja kuvioita. Repeämä voidaan korjata laserilla. Tuttavalla oli tällainen vaiva. Kävi päivystyksessä viikonloppuna ja heti alkuviikosta kävi silmäosastolla lasereitavana. Hoito auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkittiinko silmänpohjat, erityisesti verkkokalvo? Se repeämä lähettää silmään outoja kuvioita. Repeämä voidaan korjata laserilla. Tuttavalla oli tällainen vaiva. Kävi päivystyksessä viikonloppuna ja heti alkuviikosta kävi silmäosastolla lasereitavana. Hoito auttoi.
Kävin siis silmälääkärillä, en tk:ssa, joten tutkittiin! Olen myös menossa silmän jatkotutkimuksiin, joten ei tarvitse nyt arvuutella, mikä silmissä on. Kysymykseni koski tuota migreenilääkettä, ja siihenkin tuli jo vastaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan jatkuvasti syötävän migreeninestolääkityksen otat ja sulla se toimii, auttaa myös näköoireeseen.
Itselläni kohtauksia niin harvoin nykyään etten syö estolääkitystä, vaan vain kipuun lääkettä jos kohtaus tulee, ja kipulääke ei vie kohtauksen näkö- ja tajunnantilaoireita (sekavuus, kömpelyys).
Mulla ei ole estolääkitystä, ainoastaan kohtauslääke.
Ap
Mitä pakkauksen päällä lukee? Se merkki vaan:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan jatkuvasti syötävän migreeninestolääkityksen otat ja sulla se toimii, auttaa myös näköoireeseen.
Itselläni kohtauksia niin harvoin nykyään etten syö estolääkitystä, vaan vain kipuun lääkettä jos kohtaus tulee, ja kipulääke ei vie kohtauksen näkö- ja tajunnantilaoireita (sekavuus, kömpelyys).
Ap
Imigran Radis.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköhäiriöt tutkitaan yleensä kiireellisesti päivystyksessä jos on epäilyä että voisi olla muuta kuin migreeni.
Aika erikoista jos silmälääkäri on tehnyt vain lähetteen silmäpolille.
Mitä ne siellä päivystyksessä voisivat oikeastaan tutkia? Eivät silmiä ainakaan. Mulla siis löytyi tuosta silmästä jotain poikkeavaa, mutta silmälääkäri sanoi, että hänen käytössään olevilla laitteilla ei voi sanoa, onko näköhäiriön aiheuttaja löydös vai ei. Siksi silmä pitää kuvata silmäpolilla.
Ap
Tarkastetaan ettei kyseessä ole aivoverenkiertohöiriö eli TIA kohtaus tai aivoinfarkti.
Puolisolla on kuvattu pää tällaisen kohtauksen tutkimsten yhteydessä, lisänä taipumus sydämen rytmihäiriöihin (flimmeri) jotka pitkään jatkuessaan voivat tuottaa tukoksia, jotka päätyvät aivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköhäiriöt tutkitaan yleensä kiireellisesti päivystyksessä jos on epäilyä että voisi olla muuta kuin migreeni.
Mitä ne siellä päivystyksessä voisivat oikeastaan tutkia? Eivät silmiä ainakaan. Mulla siis löytyi tuosta silmästä jotain poikkeavaa, mutta silmälääkäri sanoi, että hänen käytössään olevilla laitteilla ei voi sanoa, onko näköhäiriön aiheuttaja löydös vai ei. Siksi silmä pitää kuvata silmäpolilla.
Ap
Tarkastetaan ettei kyseessä ole aivoverenkiertohöiriö eli TIA kohtaus tai aivoinfarkti.
Puolisolla on kuvattu pää tällaisen kohtauksen tutkimsten yhteydessä, lisänä taipumus sydämen rytmihäiriöihin (flimmeri) jotka pitkään jatkuessaan voivat tuottaa tukoksia, jotka päätyvät aivoihin.
Sitä ei tehdä tk-päivystyksessä. Mä oon nyt käynyt lääkärillä, joka on arvioinut tilanteen ja lähettänyt mut jatkotutkimuksiin silmästä löytyneen löydöksen perusteella.
Ap
https://fi.vwr.com/assetsvc/asset/fi_FI/id/7666261/contents
"Tälle aineelle ei ole tehty kemikaaliturvallisuusarviointia".
Mulle siitä tulee myrkytysoireet, vaikka sitä oli vain kosteusvoiteessa, jota kokeilin aluksi jalkoihin. Pian piti pestä pois, onneksi huomasin lukea sen etiketin ennen näköoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puolisolla on kuvattu pää tällaisen kohtauksen tutkimsten yhteydessä, lisänä taipumus sydämen rytmihäiriöihin (flimmeri) jotka pitkään jatkuessaan voivat tuottaa tukoksia, jotka päätyvät aivoihin.Sitä ei tehdä tk-päivystyksessä. Mä oon nyt käynyt lääkärillä, joka on arvioinut tilanteen ja lähettänyt mut jatkotutkimuksiin silmästä löytyneen löydöksen perusteella.
Ap
Puoliso lähetettiin tk päivystyksestä heti eteenpäin yliopistollisen keskussairaalan päivystykseen.
AP kysyy vinkkejä, mutta vastaukset ovat kaikki hänen mielestään väärin.
Anteeksi, että yritin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Imigran Radis.
Ap
Mulla kiinnostaa, koska mulle on määrätty 4 kertaa kauan sitten migreeninestolääkkeet, mut en kertaakaan hakenut niitä, kun apteekki oli niin kaukana. Nyt on tietysti erilaiset valmisteet, mut onneksi en kokeillut niitä.
"Mitä Imigran Radis sisältää
- Vaikuttava aine on sumatriptaani.
Yhdessä tabletissa on sumatriptaanisuksinaattia määrä, joka vastaa joko 50 mg tai 100 mg sumatriptaania. - Muut aineet Tabletin ydin:
vedetön kalsiumvetyfosfaatti,
mikrokiteinen selluloosa,
natriumvetykarbonaatti,
kroskarmelloosinatrium,
magnesiumstearaatti.
Kalvopäällyste: hypromelloosi,
titaanidioksidi (E171),
glyserolitriasetaatti.
50 mg:n tabletissa on lisäksi punaista rautaoksidia (E172). "
Titaanidioksidista mmulla tulee kuulonalenema, joten sitä en vois käyttää. Ihmettelen, miksi tuota kalsiumvetyFOSFAATTIA on noin paljon... ja mistä tuo selluloosa on tehty - hypromelloosikin on selluloosaa.
Glyseroliasetaattikin on ihan outo aine, mut kiitos sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Imigran Radis.
ApMulla kiinnostaa, koska mulle on määrätty 4 kertaa kauan sitten migreeninestolääkkeet, mut en kertaakaan hakenut niitä, kun apteekki oli niin kaukana. Nyt on tietysti erilaiset valmisteet, mut onneksi en kokeillut niitä.
Yhdessä tabletissa on sumatriptaanisuksinaattia määrä, joka vastaa joko 50 mg tai 100 mg sumatriptaania. - Muut aineet Tabletin ydin:
natriumvetykarbonaatti,
kroskarmelloosinatrium,
magnesiumstearaatti.Kalvopäällyste: hypromelloosi,
titaanidioksidi (E171),
glyserolitriasetaatti.
50 mg:n tabletissa on lisäksi punaista rautaoksidia (E172). "Titaanidioksidista mmulla tulee kuulonalenema, joten sitä en vois käyttää. Ihmettelen, miksi tuota kalsiumvetyFOSFAATTIA on noin paljon... ja mistä tuo selluloosa on tehty - hypromelloosikin on selluloosaa.
https://www.siivous.info/kotityot-siivousohjeet/glyseriini-puhdistus
muuta en löytänyt vielä, mutta... huh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Imigran Radis.
ApMulla kiinnostaa, koska mulle on määrätty 4 kertaa kauan sitten migreeninestolääkkeet, mut en kertaakaan hakenut niitä, kun apteekki oli niin kaukana. Nyt on tietysti erilaiset valmisteet, mut onneksi en kokeillut niitä.
natriumvetykarbonaatti,
kroskarmelloosinatrium,
titaanidioksidi (E171),
glyserolitriasetaatti.
50 mg:n tabletissa on lisäksi punaista rautaoksidia (E172). "Titaanidioksidista mmulla tulee kuulonalenema, joten sitä en vois käyttää. Ihmettelen, miksi tuota kalsiumvetyFOSFAATTIA on noin paljon... ja mistä tuo selluloosa on tehty - hypromelloosikin on selluloosaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsiumdivetyfosfaatti
---tämähän ihan mykistää nyt:-(
Mulla poistui 4 vuoden migreeni aspiriinilla ja sillä pienimmällä annoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Imigran Radis.
natriumvetykarbonaatti,
kroskarmelloosinatrium,
titaanidioksidi (E171),
glyserolitriasetaatti.
Glyseroliasetaattikin on ihan outo aine, mut kiitos sulle.https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsiumdivetyfosfaatti
---tämähän ihan mykistää nyt:-(
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsiumvetyfosfaatti
kovin kummallista, mut selittää hyvin monta muuta asiaa, mitä en ala tässä selittelemään:-X
Vierailija kirjoitti:
Mulla poistui 4 vuoden migreeni aspiriinilla ja sillä pienimmällä annoksella.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/aset_sal.html
---mutta eihän siitä kovin kummosia provikoita tule kenellekään:-D
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi pyydellä anteeksi, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja migreeni on myrkytysoire.
Mun äiti kohta 9-kymppinen ja näkee hyvin ilman lasejakin ihan kaikki, mutta vuosikymmeniä sitten on leikattu kaihi, kleikkaus onnistui:-). Sitä ennen hän kyllä uikutti vuosikymmenet, kuinka hänestä tulee joskus sokea.
Niin ne vaivat muuttuu, mut pääasia, et ei itse tee lisää vahinkoa.
Mulle tuosta tulee migreeni, vaikka muuten ei mitään vikaa olekaan:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/lysiinihydrokloridi.htm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nehän ovat myrkytysoireita, loput pelkkää ajatusleikkiä, entä jos...?
Hyppromelloosi muuten on silmätipoissa tavallinen aines, mitä se on?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3783449/koskahan-tuo-syopavaarallinen-g…
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä sun mielestäsi kysyin?
Ap
Kiitos tiedostta!
Ap