Tuntuu, että täällä on oikeasti tyhmiä ihmisiä.
Ei mulla muuta. No se vielä, että kyllä täällä on viisaitakin, mutta ehkä enemmän niitä daijuja.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:02"]
Kun kirjoitat tuollaista muista niin se kertoo sinusta enemmän kuin kenestäkään. Se, ettei ymmärrä erilaisia näkemyksiä, ei oikeuta leimaamaan muita tyhmiksi.
[/quote]
En ole ap, mutta en mä ainakaan erilaisten näkemysten perusteella vedä mitään johtopäätöksiä tyhmyydestä. Sen sijaan keskustelupalstoilla (ja sanoisin että esim. suomi24 on kyllä vielä paljon pahempi paikka kuin tämä) törmää jatkuvasti tiettyihin juttuihin, jotka antavat kirjoittajasta todella yksinkertaisen kuvan. Jos vähänkin liikaa viettää aikaansa keskustelupalstoilla, niin ainakin mua alkaa ihan ahdistaa kun tajuan miten vajaata porukkaa tässä maassa on ja miten paljon sitä on. Vaikka vastapainoksi onkin myös tosi fiksua porukkaa, niin silti se vajaiden määrä jotenkin ahdistaa, kun olen aina kuvitellut sellaisten tosi vajaiden olevan pieni vähemmistö. Lopulta on tietenkin vaikea sanoa, mikä on sellaista tyhmyyttä jolle ei mitään voi ja mikä toisaalta vaan henkistä köyhyyttä ja välinpitämättömyyttä.
Mutta tässä esimerkkejä niistä tyhmyyden merkeistä, joihin keskustelupalstoilla joutuu aivan jatkuvasti törmäämään:
- Ei ole mitään alkeellistakaan argumentointikykyä, mistä seuraa että mitään oikeaa vuoropuhelua ei ole mahdollista käydä (esim. "kumotaan" jokin tilastollinen tutkimustulos sen perusteella että omalla kohdalla asia on toisin, tai asioiden perustelemisen sijaan aletaan solvata toista osapuolta ja sillä kuvitellaan voivansa perustella oma oikeassa oleminen). Normaaliälyinen keskustelu tällaisten ihmisten kanssa on mahdotonta, koska he eivät ymmärrä mitään asioiden perustelemisesta ja tosiaan kuvittelevat olevansa hyvinkin vakuuttavia keskustelijoita näiden argumentointivirheidensä kanssa.
- Ei ole mitään kriittistä ajattelua (vaikka usein nimen omaan esiinnytään tosi tietävinä ja kriittisinä), luullaan tietävänsä kaikesta kaikki, vaikka todellisuudessa ne omat väitteet eivät perustu mihinkään muuhun kuin omiin päähänpinttymiin (ja jos pyytää lähdettä/perustelua näille väitteille, niin kirjoittaja tuskin edes ymmärtää mitä se tarkoittaa). Kriittisen ajattelun puutteeseen liittynee sekin ilmiö, että luetaan aivan valtavasti rivien välistä ja oletetaan asioita, mutta ei tietenkään ymmärretä näiden olevan vain omasta päästä syntyneitä tulkintoja vaan kuvitellaan, että ollaan oikeasti luettu se siitä konkreettisesta tekstistä. Pidetään siis totena kaikkea, mitä oma mielikuvitus sattuu tietoisuuteen lykkäämään. Tähän liittyy yleensä sellainen fakkiutuminen, että vaikka vastapuoli miten perustelisi ja tarkentaisi asioita, niin fakkiutujan olettamuksia ei muuta enää mikään, koska "kyllä minä tiedän". Toisin sanoen sellainen aivan perusteeton ja yliampuva itseluottamus liittyy usein tyhmyyteen ja estää asioiden kriittisen tarkastelun.
- Ei ymmärretä aivan päivänselvää sarkasmia, ei vaikka se olisi miten alleviivattua ja läpinäkyvää.
- Ei ymmärretä lukemaansa, eli luetusta tekstistä lukijan tajunnan läpäisee ehkä yksi tai kaksi irrallista sanaa ja loppu täydennetään lukijan omasta päästä. Samaten ilmaisukyky on usein todella heikko. Eli toisaalta ei ymmärretä mitä luetaan ja toisaalta ei myöskään osata itse ilmaista asioita.
Ja sä varmaan kuuluta mensaan eikös?
Totta. AV-palstalla vierailu saa minussa aikaa samanlaisia tunteita kun mm. big brotherin katselu. Tunnen ylemmyyden tuntoa, kun pääsen toteamaan kuinka fiksu olen näihin muihin verrattuna. Mukava tunne!
Yksi tuli vielä mieleen:
- Tämä oikeastaan liittyy vähän tuohon ilmaisukyvyn puuttumiseen. Eli se, kun ei eroteta sitä mitä itse kirjoitetaan/sanotaan siitä, mitä kaikkea ajatellaan. Oletetaan siis, että jos kirjoittaa aktiivisena käyvään keskusteluun viestin "no iha varmasti kyllä nii o parempi", että kaikki tietävät mihin kirjoittaja viittaa ja kenelle viesti on osoitettu. Puuttuu siis jokin erittäin perustavanlaatuinen kyky erottaa itsensä ja muiden rajat. Ei jotenkin ymmärretä sitä, että muut lukijat eivät osaa lukea ajatuksia kuitenkaan, ei riitä että kirjoittaa kaksi sanaa ja olettaa muiden kyllä tietävän mitä yritetään sanoa.
23
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:22"]
En sanoisi, että yliopistotutkinto on välttämättä tae kokonaisvaltaisesta viisaudesta.
[/quote]
En sanoisi, että vaan peruskoulu käytynä on välttämättä tae kokonaisvaltaisesta tyhmyydestä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:15"]
Ei mulla muuta. No se vielä, että kyllä täällä on viisaitakin, mutta ehkä enemmän niitä daijuja.
[/quote]
Tapa jolla kirjoitit otsikon kertoo että olet daiju.
[/quote] noo niinpä, oikea muot olisi ollut "minusta oikeasti vaikuttaa, että täällä on tyhmiä ihmisiä". "oikesti tyhmä" on huono ilmaisu, sitä ollaan joko tyhmiä tai sitten ei.
Eli huono ilmaisemaan itseäni. --> vaikutelma tyhmyydestä.
Tosin ihmettelen, että saan hyvät arvosanat yliopistosta.
ap
[/quote] Yhdyn edelliseen.^^
Kun kirjoitat tuollaista muista niin se kertoo sinusta enemmän kuin kenestäkään. Se, ettei ymmärrä erilaisia näkemyksiä, ei oikeuta leimaamaan muita tyhmiksi.
[/quote]
Jos sanoo tyhmää tyhmäksi, onko se leimaamista?
Hi hii, tästä on pakko olla samaa mieltä.
23. Aivan! Ihan yhtenä esimerkkinä se, että jotkut ihan oikeasti luulevat, että kertolaskun lukujen järjestyksellä on väliä (perus)matematiikassa. Aikaa, jota käytin senkin ketjun lukemiseen, en takaisin enää saa :-(
Joskus on näitä aloituksia joissa lukee vaan "Ihan kauheet vaatteet tuolla tummahiuksisella naisella!". Sitten tiedon nyhtämisen kautta selviää, että aloittaja katsoo tv-kanavaa x, ja siellä on se tummahiuksinen nainen. En tiedä, että eivätkö jotkut oikeasti hahmota sitä, että muilla on oma todellisuutensa ja kaikki eivät katso sitä ohjelmaa. Samantapaisia ovat nämä keskustelut, joissa joku vaikka mainitsee ikävästä vesisateesta ja toinen tulee kommentoimaan, että "aurinkohan tuolla paistaa".
Vielä tuli mieleen yksi esimerkki:
- Se kun joku ei erota omaa osuuttaan keskustelun kulussa vaan peilaa kaikki omat fiiliksensä muihin. Esim. tulee neutraaliin keskusteluun kommentoimaan "siis toihan on ihan hirveetä paskaa ja mä VIHAAN tollasta ylikaiken!!!!". Sitten joku aiempi keskustelija vastaa hänelle neutraalisti, että "minusta tämä on kyllä ihan järkevä ajatus, koska...". Tähän tämä uusi tapaus vastaa "no tarviiko heti olla ihan raivona vittu jos mä vaan sanon MIELIPITEENI, hei ota ny rauhallisesti jooko, tarviiko heti ottaa noin itteensä!!!". Sitten taas toinen vastaa "en ottanut itseeni, perustelin vain miksi olen tuota mieltä", mihin tämä uusi tulokas saattaa kommentoida esim. "no juuuuu et tosiaan joo ottanu ittees, muuten vaan jankkaat ihan hermona siinä tota asiaas!! onko niin vaikeeta myöntää että oot vääräs!!! näköjään ku noin pahasti otit ittees että heti oot ihan hermona ja jäät vänkäämään...".
Näitä tulee oikeasti välillä vastaan :D Kaikille muille on ilmeistä, että jos joku on raivona niin se on tämä paasaaja itse, mutta paasaaja itse näkee oman raivonsa muiden asiallisissa reaktioissa. Tämä ei tietysti välttämättä tarkoita suoraan tyhmyyttä, koska tässä tulee tunteiden vaikutus mukaan. Kiihtyneessä tunnetilassa ihan fiksullakin ihmisellä saattaa hetkellisesti järki sumentua. Usein tämä kuitenkin edellyttää jonkinlaista kyvyttömyyttä tarkastella omaa toimintaansa. Tahalliset provoilijat ovat tietysti oma lukunsa, mutta tuollainen provoilu ei poissulje tyhmyyttä, päinvastoin.
23
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:13"]
Samantapaisia ovat nämä keskustelut, joissa joku vaikka mainitsee ikävästä vesisateesta ja toinen tulee kommentoimaan, että "aurinkohan tuolla paistaa".
[/quote]
Öh, kieltämättä täytyy myöntää, että välillä on tullut jotain tuollaista möläytettyä...
Tosin osaavat sitä muutkin. Tuli taas luettua jostain Iltiksen nettisivulta otsikko, että sää lauhtuu jopa 30 astetta. Ai jaa, siinä tapauksessa meillä on pian sellaiset 24 astetta lämmintä, kun aamulla mittarissa oli miinus kuusi... 24 C on ihan kivaa näin joulukuulle. :D
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:13"]
Samantapaisia ovat nämä keskustelut, joissa joku vaikka mainitsee ikävästä vesisateesta ja toinen tulee kommentoimaan, että "aurinkohan tuolla paistaa".
[/quote]
Öh, kieltämättä täytyy myöntää, että välillä on tullut jotain tuollaista möläytettyä...
Tosin osaavat sitä muutkin. Tuli taas luettua jostain Iltiksen nettisivulta otsikko, että sää lauhtuu jopa 30 astetta. Ai jaa, siinä tapauksessa meillä on pian sellaiset 24 astetta lämmintä, kun aamulla mittarissa oli miinus kuusi... 24 C on ihan kivaa näin joulukuulle. :D
[/quote]
No haluatko avata mitä sitten olet ajatellut tuolla möläytyksen hetkellä? :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:41"]
[/quote]
En ole ap, mutta en mä ainakaan erilaisten näkemysten perusteella vedä mitään johtopäätöksiä tyhmyydestä. Sen sijaan keskustelupalstoilla (ja sanoisin että esim. suomi24 on kyllä vielä paljon pahempi paikka kuin tämä) törmää jatkuvasti tiettyihin juttuihin, jotka antavat kirjoittajasta todella yksinkertaisen kuvan. Jos vähänkin liikaa viettää aikaansa keskustelupalstoilla, niin ainakin mua alkaa ihan ahdistaa kun tajuan miten vajaata porukkaa tässä maassa on ja miten paljon sitä on. Vaikka vastapainoksi onkin myös tosi fiksua porukkaa, niin silti se vajaiden määrä jotenkin ahdistaa, kun olen aina kuvitellut sellaisten tosi vajaiden olevan pieni vähemmistö. Lopulta on tietenkin vaikea sanoa, mikä on sellaista tyhmyyttä jolle ei mitään voi ja mikä toisaalta vaan henkistä köyhyyttä ja välinpitämättömyyttä.
Mutta tässä esimerkkejä niistä tyhmyyden merkeistä, joihin keskustelupalstoilla joutuu aivan jatkuvasti törmäämään:
- Ei ole mitään alkeellistakaan argumentointikykyä, mistä seuraa että mitään oikeaa vuoropuhelua ei ole mahdollista käydä (esim. "kumotaan" jokin tilastollinen tutkimustulos sen perusteella että omalla kohdalla asia on toisin, tai asioiden perustelemisen sijaan aletaan solvata toista osapuolta ja sillä kuvitellaan voivansa perustella oma oikeassa oleminen). Normaaliälyinen keskustelu tällaisten ihmisten kanssa on mahdotonta, koska he eivät ymmärrä mitään asioiden perustelemisesta ja tosiaan kuvittelevat olevansa hyvinkin vakuuttavia keskustelijoita näiden argumentointivirheidensä kanssa.
- Ei ole mitään kriittistä ajattelua (vaikka usein nimen omaan esiinnytään tosi tietävinä ja kriittisinä), luullaan tietävänsä kaikesta kaikki, vaikka todellisuudessa ne omat väitteet eivät perustu mihinkään muuhun kuin omiin päähänpinttymiin (ja jos pyytää lähdettä/perustelua näille väitteille, niin kirjoittaja tuskin edes ymmärtää mitä se tarkoittaa). Kriittisen ajattelun puutteeseen liittynee sekin ilmiö, että luetaan aivan valtavasti rivien välistä ja oletetaan asioita, mutta ei tietenkään ymmärretä näiden olevan vain omasta päästä syntyneitä tulkintoja vaan kuvitellaan, että ollaan oikeasti luettu se siitä konkreettisesta tekstistä. Pidetään siis totena kaikkea, mitä oma mielikuvitus sattuu tietoisuuteen lykkäämään. Tähän liittyy yleensä sellainen fakkiutuminen, että vaikka vastapuoli miten perustelisi ja tarkentaisi asioita, niin fakkiutujan olettamuksia ei muuta enää mikään, koska "kyllä minä tiedän". Toisin sanoen sellainen aivan perusteeton ja yliampuva itseluottamus liittyy usein tyhmyyteen ja estää asioiden kriittisen tarkastelun.
- Ei ymmärretä aivan päivänselvää sarkasmia, ei vaikka se olisi miten alleviivattua ja läpinäkyvää.
- Ei ymmärretä lukemaansa, eli luetusta tekstistä lukijan tajunnan läpäisee ehkä yksi tai kaksi irrallista sanaa ja loppu täydennetään lukijan omasta päästä. Samaten ilmaisukyky on usein todella heikko. Eli toisaalta ei ymmärretä mitä luetaan ja toisaalta ei myöskään osata itse ilmaista asioita.
[/quote]
Samaa mieltä edellisen kanssa, mutta omalta osaltani voisin vielä lisätä, että antaa kuitenkin kaikkien kukkien kukkia, ei tyhmyys välttämättä niin vaarallista ole, mutta ilkeys on, niin tyhmän kuin älykkäänkin suusta. Vaarallisin yhdistelmä kuitenkin taitaa ollaä ilkeys "älykkästi" toteutettuna...
Ja mitäköhän nää mun kirjoitusvirheet älykkyyteni tasosta kertovat... ;)
t:36
Noh. Viisaudessakin on monta eri osa-aluetta. Kukaan ei voi olla fiksuja joka asiassa :)
Sorry vähän huonosti toimii tämä netti minulle, joten en voi ottaa tarpeellista pois. No tyhmyyttä täällä kuvastaa juuri tuo 23:n ensimmäinen kohta eli se, jos itselleen toimii joku juttu jollain tavalla, niin sitten se toimii kaikille niin.
Samoiten kohdassa 2 ja 4 kuvattu asia eli oletetaan asioita, vaikka siitä ei ole kirjoitettu. Esimerkkinä nyt tämäkin, johon 23 vastasi, kirjoitinko tässä ketjussa, että ajattelen joidenkin täällä olevan tyhmiä erilaisten näkemysten perusteella?!?
No kuulun 23 mielestä varmaan tyhmiin, ku ei tuo ilmaisutaito ole mitä parhain ;)
ap
[/quote]
[/quote]
Sorry vähän huonosti toimii tämä netti minulle, joten en voi ottaa tarpeellista pois. No tyhmyyttä täällä kuvastaa juuri tuo 23:n ensimmäinen kohta eli se, jos itselleen toimii joku juttu jollain tavalla, niin sitten se toimii kaikille niin.
Samoiten kohdassa 2 ja 4 kuvattu asia eli oletetaan asioita, vaikka siitä ei ole kirjoitettu. Esimerkkinä nyt tämäkin, johon 23 vastasi, kirjoitinko tässä ketjussa, että ajattelen joidenkin täällä olevan tyhmiä erilaisten näkemysten perusteella?!?
No kuulun 23 mielestä varmaan tyhmiin, ku ei tuo ilmaisutaito ole mitä parhain ;)
ap
[/quote]
[/quote]
No mutta, täällähän kokoontuvat mainioimmin tienaavat akateemiset uratykit (kahden pörssiyhtiön hallituksessa jäsenenä, peliyhtiön markkinointijohtajana ja yhdessä niistä puheenjohtajana) sekä sijoitusasunnoilla rikastuneet kotiäidit (3 kpl Ullanlinnassa ja yksi kaksio Töölössä) sekä he, joiden lapsilla on säätiöitynä joku yksi tai kolme miljoonaa euroa (onko se nyt niin tarkkaa?)
Jos tämä av:n porukka oikeati käyttäisi kaiken kykynsä ja osaamisensa, Suomi lähtisi heti nousuun! AV:n miljonäärit ekana osaamistalkoisiin ja avot!
En sanoisi, että yliopistotutkinto on välttämättä tae kokonaisvaltaisesta viisaudesta.