Tuntuu, että täällä on oikeasti tyhmiä ihmisiä.
Ei mulla muuta. No se vielä, että kyllä täällä on viisaitakin, mutta ehkä enemmän niitä daijuja.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:46"]
Samaa mieltä edellisen kanssa, mutta omalta osaltani voisin vielä lisätä, että antaa kuitenkin kaikkien kukkien kukkia, ei tyhmyys välttämättä niin vaarallista ole, mutta ilkeys on, niin tyhmän kuin älykkäänkin suusta. Vaarallisin yhdistelmä kuitenkin taitaa ollaä ilkeys "älykkästi" toteutettuna...
[/quote]
Joo olen ihan samaa mieltä. Hyväntahtoinen tyhmä on aina parempi kuin pahantahtoinen älykäs. Jostakin syystä vaan tuo tyhmyyden laaja esiintyminen on itselleni tullut jotenkin järkytyksenä viime aikoina. Kun tuosta vaarallisuudesta puhutaan niin mulle on jostain syystä tullut ihan semmoinen ahdistus, sellainen tunne että tulevaisuus on vaarassa jos on hirveästi ihmisiä joilla järki leikkaa tosi heikosti. Tietystikään keskustelupalstat eivät ole mikään kaikenkattava otos kansalaisista, mutta silti olen jotenkin järkyttynyt siitä miten paljon sitä törmää sen sortin tyhmyyteen jolle ei oikein mitään voi, tarkoitan siis sellaista mikä ei keskustelemalla ja perustelemalla mihinkään edisty. Kai mä olen aikaisemmin jotenkin hirveästi uskonut ihmiskuntaan ja tulevaisuuteen, ja nyt keskustelupalstoja lukiessa on tullut semmoinen kammottava tunne, että ihmisissä on pelottavan iso määrä sellaisia, joilta ei omaa ajattelua pahemmin löydy. En mä tiedä, se tuntuu vaan jotenkin vaaralliselta. Mutta joo, hyväntahtoisuus kompensoi paljon, ja pahantahtoisuus taas kompensoi negatiivisessa mielessä.
23
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:38"]
Samaa mieltä edellisen kanssa, mutta omalta osaltani voisin vielä lisätä, että antaa kuitenkin kaikkien kukkien kukkia, ei tyhmyys välttämättä niin vaarallista ole, mutta ilkeys on, niin tyhmän kuin älykkäänkin suusta. Vaarallisin yhdistelmä kuitenkin taitaa ollaä ilkeys "älykkästi" toteutettuna...
[/quote]
Joo olen ihan samaa mieltä. Hyväntahtoinen tyhmä on aina parempi kuin pahantahtoinen älykäs. Jostakin syystä vaan tuo tyhmyyden laaja esiintyminen on itselleni tullut jotenkin järkytyksenä viime aikoina. Kun tuosta vaarallisuudesta puhutaan niin mulle on jostain syystä tullut ihan semmoinen ahdistus, sellainen tunne että tulevaisuus on vaarassa jos on hirveästi ihmisiä joilla järki leikkaa tosi heikosti. Tietystikään keskustelupalstat eivät ole mikään kaikenkattava otos kansalaisista, mutta silti olen jotenkin järkyttynyt siitä miten paljon sitä törmää sen sortin tyhmyyteen jolle ei oikein mitään voi, tarkoitan siis sellaista mikä ei keskustelemalla ja perustelemalla mihinkään edisty. Kai mä olen aikaisemmin jotenkin hirveästi uskonut ihmiskuntaan ja tulevaisuuteen, ja nyt keskustelupalstoja lukiessa on tullut semmoinen kammottava tunne, että ihmisissä on pelottavan iso määrä sellaisia, joilta ei omaa ajattelua pahemmin löydy. En mä tiedä, se tuntuu vaan jotenkin vaaralliselta. Mutta joo, hyväntahtoisuus kompensoi paljon, ja pahantahtoisuus taas kompensoi negatiivisessa mielessä.
23
[/quote]
No, eikös se just ole hyvä, ettei omaa ajattelua löydy.
Tällainen ihmismassa on sitten ohjailtavissa mihin suuntaan vaan.
Tarvitaan vain oikeat johtajat.
Vai sekö suo pelottaakin?
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:38"]
[/quote]
23
[/quote]
Tuttu tunne, että pelottaa ap. En todellakaan oikeasti osaa sanoa, onko ihmiset jotenkin tyhmempiä nykyään kuin ennen, sitä on niin vaikea verrata kun koko maailma on niin erilainen. Tietoa on paljon enemmän ja joka paikassa on tarjolla helppoa viihdettä, jota ei paljon tarvitse pureskella ja joka pahimmillaan on yksinkertaisesti julmaa saastaa esim. big brother. Ja sit vielä nää ihmiset, jotka katsoo sitä, haluaa mennä mukaan ja jollain tavalla jopa ihailee siellä olleita tyyppejä. Ehkä se mikä oikeasti puuttuu ja mitä tarvitaan on vähemmän tietoa, ärsykkeitä ja viihdettä, ja tilalle lisää kunnollista aiheihin perehtymistä ja aivojen laaja-alaista "raksuttelua"...
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:38"]
Samanlainen olo tulee kun kuuntelee radio suomi poppia ym. mainoskanavia. Keille niiden ohjelmat on suunnattu kun niiden kuuntelu aiheuttaa henkisiä kärsimyksiä vähääkään ajattelevalle ihmiselle.
[/quote]
Niin totta! Olen yrittänyt joskus kuunnella ylex:n ohjelmia, mutta en vain pysty. Eritysesti se päiväsaikaan lähetettävä ohjelma, jossa mies ja nainen keskustelevat päivän polttavista aiheista, on jotain niin typerää. Ei sitä kestä kuunnella. Mitään järkevää argumentointia ei ainakaan se nainen saa aikaiseksi, eihän se edes ymmärrä puoliakaan sen miehen kommenteista/ näkökulmista. Argh.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Joo siis mä olen juuri tuota miettinyt viime aikoina. Olen aiemmin uskonut yksilöön, mutta nyt on alkanut tuntua siltä että ehkä sittenkin vallan kahvassa täytyisi olla vahvoja, moraalisia ja älykkäitä ihmisiä, jotka pystyvät hallitsemaan massoja. Siis ihan näin "ajatusleikkinä" tietyllä tapaa, en vaan ole aiemmin ajatellut että ihmisiä tarvitsisi niin kauheasti johtaa ja johdatella vaan olen uskonut enemmän ihmisten omaan potentiaaliin.
23
AP itse olet tyhmä, käsitteet hakusessa. VIISAS ja tyhmä eivät ole vastakohtia, daiju. Tajuatko edes mitä viisas tarkoittaa? Viisas ei ole sama asia kuin älykäs.
Tyhmyys käsitteenä on niin vaikea, joskus mitätönkin asia saattaa saada jonkun näyttämään/tuntumaan tyhmältä. Pitää huomata kuitenkin ero tyhmyydessä ja hulluudessa, unohtamatta kokemattomuutta ja oppimattomuutta.
Varsin hankalaa on löytää kanssakeskustelijaa, siis sellaista, jonka kanssa juttu luistaa. Monesti vaan tahtoo olla, että tuntee toisen osapuolen tyhmäksi kun keskustelukumppanin kanssa ei olekaan mitään yhteistä.
Älykäs keskustelija osaa viedä keskustelua siitäkin huolimatta, vaikka toisella ei olisi kauheasti kommentoitavaa.
Tyhmä leimaa alykkäämmästä herkästi idiootin, tärkeilijän ym. Keskustelu ihmisen kanssa jonka perustietous, esimerkiksi jostakin tietystä asiasta, ei riitä edes alkeelisempaankaan keskusteluun, silloin on hyvin vaikea saada aikaiseksi rakentavaa keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:10"]
Tyhmyys käsitteenä on niin vaikea, joskus mitätönkin asia saattaa saada jonkun näyttämään/tuntumaan tyhmältä. Pitää huomata kuitenkin ero tyhmyydessä ja hulluudessa, unohtamatta kokemattomuutta ja oppimattomuutta.
Varsin hankalaa on löytää kanssakeskustelijaa, siis sellaista, jonka kanssa juttu luistaa. Monesti vaan tahtoo olla, että tuntee toisen osapuolen tyhmäksi kun keskustelukumppanin kanssa ei olekaan mitään yhteistä.
Älykäs keskustelija osaa viedä keskustelua siitäkin huolimatta, vaikka toisella ei olisi kauheasti kommentoitavaa.
Tyhmä leimaa alykkäämmästä herkästi idiootin, tärkeilijän ym. Keskustelu ihmisen kanssa jonka perustietous, esimerkiksi jostakin tietystä asiasta, ei riitä edes alkeelisempaankaan keskusteluun, silloin on hyvin vaikea saada aikaiseksi rakentavaa keskustelua.
[/quote]
Olen aika pitkälle samaa mieltä.
Minusta tyhmiä ihmisiä ei edes ole paljon, vaikka ykskantaa ajateltuna palstalla on paljon tyhmältä vaikuttavia kirjoituksia. Palstan keskustelut tuppaavat vaan olemaan sellaisia mielipideaiheita, joissa erilaiset näkökulmat, ennakkoasenteet tai pelkkä kirjoitusasu saavat epäilemään toisen järjenjuoksua. Mutta oikeaa ja väärää ei täällä kuuluisi ratkoa niin kuin matematiikassa.
Jokaisella kirjoittajalla on erilaiset lähtökohdat, kokemukset, motiivit yms. jolloin samalle aaltopituudelle on välillä mahdoton päästä. Harvoin se tekee vastapuolesta tyhmää.
"On olemassa kaksi ääretöntä asiaa, maailmankaikkeus ja ihmisten typeryys, ensin mainitun äärettöömyydestä tosin ei ole täyttä varmuutta". Suurin osa ihmisistä on idiootteja.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:02"]
AP itse olet tyhmä, käsitteet hakusessa. VIISAS ja tyhmä eivät ole vastakohtia, daiju. Tajuatko edes mitä viisas tarkoittaa? Viisas ei ole sama asia kuin älykäs.
[/quote]no kirjoitin vahingossa viisas, älykästä tässä lähinnä tarkoitin. ap
[/quote]
No tarkoitin asiallani paria usein nähtävää seikkaa; oletetaan asioita (tyhjästä) ja kuvitellaan, mikä on käynyt minulle käy myös muille. Esim. jos joku lääke on saanut jossain tietyn vaikutuksen se sitten vaikuttaa kaikissa samaa sairautta sairastavilla juur samalla tavalla, mitään eroa ei voi olla. Tai sitten jokin elämäntapahtuma.
Ilmeisesti tämä palsta saa vain ihmisten huonot puolet esiin.. Tai sitten tänne vaan on jostain syystä eksynyt erityisen paljon tyhmiä, ahdasmielisiä ja ilkeitä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:24"]
Ilmeisesti tämä palsta saa vain ihmisten huonot puolet esiin.. Tai sitten tänne vaan on jostain syystä eksynyt erityisen paljon tyhmiä, ahdasmielisiä ja ilkeitä ihmisiä.
[/quote]
Mun mielestä täällä on verrattuna vaikka suomi24:n suhteellisen paljon fiksuakin porukkaa. Iltasanomien uutisten kommenttiosio ja suomi24 on ne paikat, jotka pahiten saavat mut menettämään uskoni ihmiskuntaan. Tää av tulee ehkä sitten kolmantena :D Mutta tää on siitä hauska paikka, että täällä on myös ihan fiksua ja hauskaa juttua.
23
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:20"]
[/quote]
No tarkoitin asiallani paria usein nähtävää seikkaa; oletetaan asioita (tyhjästä) ja kuvitellaan, mikä on käynyt minulle käy myös muille. Esim. jos joku lääke on saanut jossain tietyn vaikutuksen se sitten vaikuttaa kaikissa samaa sairautta sairastavilla juur samalla tavalla, mitään eroa ei voi olla. Tai sitten jokin elämäntapahtuma.
[/quote]
Joo, lääkkeistä tuli mieleen, että suoli24:llä oli tossa ihan just vähän aikaa sitten etusivulla semmoinen aloitus, jossa joku kysyi neuvoja esiintymispelkoon. Moni sitten suositteli beetasalpaajia, ja siihen tietenkin yksi tietävä tulee paasaamaan isolla volyymilla,että ei missään nimessä pidä käyttää rauhoittavia koska niihin jää koukkuun ja niistä menee tokkuraan. Ja jaksoi sitten oikeasti jankuttaa asiasta todella pitkään, ihan sama miten ihmiset yrittivät tälle selvittää asian todellista laitaa. Kaikki jotka yrittivät tälle asiaa selvittää olivat pillerihuuruisia nistejä hänen mielestään. Pikkujuttu vaan tosiaan, että beetasalpaaja ei ole rauhoittavaa lääkettä nähnytkään, mutta sitähän nämä viisaat kaiken tietävät eivät toki tajua, koska ovat niin varmoja asiastaan. Tuossa on se ero fiksun ja ei niin fiksun ihmisen välillä. Fiksu tajuaa oman tietämättömyytensä ja on myös utelias hankkimaan tietoa. Eli jos joku fiksu lukee beetasalpaajasta eikä tiedä minkä sortin lääke se on, niin hän ottaa selvää. Tyhmä taas alkaa paasata hirveällä vimmalla vaikka ei oikeasti tiedä koko asiasta mitään. Tyhmä vaan on liian tyhmä tajutakseen sen itse.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:59"]
Kyllä tää nettiaika on todella avannut ainakin minun silmiä. En tiennyt ennen nettikeskustelujen maailmaan tuloa, että Suomessa on niin paljon tyhmiä ihmisiä. Kai mulla on käynyt hyvä onni, etten ole sellaisten kanssa joutunut elävässä elämässä tekemisiin.
[/quote]
Mene johonkin markettiin jollain sopivalla alueella, vaikka Helsingin Malmilla. Tätä samaa porukkaa tulee vastaan ihan IRL. Satuin asumaan opiskeluaikana sillä suunnalla, joten kokemusta on, vaikka nykyisessä elämässä "kansan syvät rivit" eivät samalla tavalla enää vyörykään silmille - paitsi av:lla tietysti.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:59"]
Kyllä tää nettiaika on todella avannut ainakin minun silmiä. En tiennyt ennen nettikeskustelujen maailmaan tuloa, että Suomessa on niin paljon tyhmiä ihmisiä. Kai mulla on käynyt hyvä onni, etten ole sellaisten kanssa joutunut elävässä elämässä tekemisiin.
[/quote]
Mene johonkin markettiin jollain sopivalla alueella, vaikka Helsingin Malmilla. Tätä samaa porukkaa tulee vastaan ihan IRL. Satuin asumaan opiskeluaikana sillä suunnalla, joten kokemusta on, vaikka nykyisessä elämässä "kansan syvät rivit" eivät samalla tavalla enää vyörykään silmille - paitsi av:lla tietysti.
Tämä palsta on täynnä pahantahtoisia ja tyhmiä (?) ihmisiä. Minäkin olen miettinyt mistä se johtuu. Ihmisiä arvostellaan ja tuomitaan, haukutaan. Kannattaisi avata sydän positiivisuudelle ja hyväntahtoisuudelle. Negatiivista energiaa täynnä tämä palsta.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:42"]
[/quote]
Joo siis mä olen juuri tuota miettinyt viime aikoina. Olen aiemmin uskonut yksilöön, mutta nyt on alkanut tuntua siltä että ehkä sittenkin vallan kahvassa täytyisi olla vahvoja, moraalisia ja älykkäitä ihmisiä, jotka pystyvät hallitsemaan massoja. Siis ihan näin "ajatusleikkinä" tietyllä tapaa, en vaan ole aiemmin ajatellut että ihmisiä tarvitsisi niin kauheasti johtaa ja johdatella vaan olen uskonut enemmän ihmisten omaan potentiaaliin.
23
[/quote]
Minä myös olen miettinyt tätä viime aikoina. Kun osa ihmisistä ei osaa edes elää omaa pientä elämäänsä, niin mikä takaa sen, että he pystyvät tekemään hyviä päätöksiä sellaisissa erittäin monitahoisissa kysymyksissä kuten talous, ilmastonmuutos tai tieteen suunta?
Historiassa on paljon esimerkkejä siitä miten tavallinen kansa on hijattu kannattamaan jotain sille itselleen vahingollista ideologiaa. Neuvostoliitossa Stalin nousi valtaan eikä kukaan mahtanut sille mitään. Hitler onnistui lirkuttelemaan itsensä kansan sydämiin. Amerikkalaiset äänestivät Bushia kahdesti ja nyt heille hirveät velat niskassa kahden melko turhan sodan takia. Tai no turhan ja turhan. Kyllähän sotateollisuus niistä hyötyi. Bush varmaan pääsee jonkun sotateollisuusyrityksen hyväpalkkaiseksi konsultiksi. Koko katastrofi olisi voitu välttää sillä, että ihmiset olisivat vaatineet tarkempia selvityksiä sotaan lähdölle ja tiedon siitä paljon se tulee maksamaan. Mutta näin ei tapahtunut. Hirveellä kiireellä ja höösäyksellä lähdettiin sotaan, ei kyselty hintaa ja jos joku kehtasi kysyä, että onko tässä mitään järkeä, hänet hiljennettiin epäisänmaallisuusepäilyillä.
Ongelma tässä on se, että vaikka älykkäät ja moraaliset ihmiset olisivat parempia johtajia, niin heitä ei haluta valita johtajiksi. Ihmiset mieluummin valitsevat kauniin kääreen jonka sisällä on paskaa kuin ruman kääreen jonka sisällä on kultaa. Lirkuttelu tehoaa, todenpuhujat eivät ole koskaan suosittuja.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 14:02"]
Kun kirjoitat tuollaista muista niin se kertoo sinusta enemmän kuin kenestäkään. Se, ettei ymmärrä erilaisia näkemyksiä, ei oikeuta leimaamaan muita tyhmiksi.
[/quote]
En ole ap, mutta en mä ainakaan erilaisten näkemysten perusteella vedä mitään johtopäätöksiä tyhmyydestä. Sen sijaan keskustelupalstoilla (ja sanoisin että esim. suomi24 on kyllä vielä paljon pahempi paikka kuin tämä) törmää jatkuvasti tiettyihin juttuihin, jotka antavat kirjoittajasta todella yksinkertaisen kuvan. Jos vähänkin liikaa viettää aikaansa keskustelupalstoilla, niin ainakin mua alkaa ihan ahdistaa kun tajuan miten vajaata porukkaa tässä maassa on ja miten paljon sitä on. Vaikka vastapainoksi onkin myös tosi fiksua porukkaa, niin silti se vajaiden määrä jotenkin ahdistaa, kun olen aina kuvitellut sellaisten tosi vajaiden olevan pieni vähemmistö. Lopulta on tietenkin vaikea sanoa, mikä on sellaista tyhmyyttä jolle ei mitään voi ja mikä toisaalta vaan henkistä köyhyyttä ja välinpitämättömyyttä.
Mutta tässä esimerkkejä niistä tyhmyyden merkeistä, joihin keskustelupalstoilla joutuu aivan jatkuvasti törmäämään:
- Ei ole mitään alkeellistakaan argumentointikykyä, mistä seuraa että mitään oikeaa vuoropuhelua ei ole mahdollista käydä (esim. "kumotaan" jokin tilastollinen tutkimustulos sen perusteella että omalla kohdalla asia on toisin, tai asioiden perustelemisen sijaan aletaan solvata toista osapuolta ja sillä kuvitellaan voivansa perustella oma oikeassa oleminen). Normaaliälyinen keskustelu tällaisten ihmisten kanssa on mahdotonta, koska he eivät ymmärrä mitään asioiden perustelemisesta ja tosiaan kuvittelevat olevansa hyvinkin vakuuttavia keskustelijoita näiden argumentointivirheidensä kanssa.
- Ei ole mitään kriittistä ajattelua (vaikka usein nimen omaan esiinnytään tosi tietävinä ja kriittisinä), luullaan tietävänsä kaikesta kaikki, vaikka todellisuudessa ne omat väitteet eivät perustu mihinkään muuhun kuin omiin päähänpinttymiin (ja jos pyytää lähdettä/perustelua näille väitteille, niin kirjoittaja tuskin edes ymmärtää mitä se tarkoittaa). Kriittisen ajattelun puutteeseen liittynee sekin ilmiö, että luetaan aivan valtavasti rivien välistä ja oletetaan asioita, mutta ei tietenkään ymmärretä näiden olevan vain omasta päästä syntyneitä tulkintoja vaan kuvitellaan, että ollaan oikeasti luettu se siitä konkreettisesta tekstistä. Pidetään siis totena kaikkea, mitä oma mielikuvitus sattuu tietoisuuteen lykkäämään. Tähän liittyy yleensä sellainen fakkiutuminen, että vaikka vastapuoli miten perustelisi ja tarkentaisi asioita, niin fakkiutujan olettamuksia ei muuta enää mikään, koska "kyllä minä tiedän". Toisin sanoen sellainen aivan perusteeton ja yliampuva itseluottamus liittyy usein tyhmyyteen ja estää asioiden kriittisen tarkastelun.
- Ei ymmärretä aivan päivänselvää sarkasmia, ei vaikka se olisi miten alleviivattua ja läpinäkyvää.
- Ei ymmärretä lukemaansa, eli luetusta tekstistä lukijan tajunnan läpäisee ehkä yksi tai kaksi irrallista sanaa ja loppu täydennetään lukijan omasta päästä. Samaten ilmaisukyky on usein todella heikko. Eli toisaalta ei ymmärretä mitä luetaan ja toisaalta ei myöskään osata itse ilmaista asioita.
[/quote]
[/quote]
Joillekin se tahallinen tyhmäksi heittäytyminen on se juttu. On kivaa, kun toiset luulee, että oon tosi tyhmä. Ja sit nää "älykkäät ilkeät". Eivät tajua, että aika moni todellakin älyää sen oikean luonteen. Mut annetaan kaikkien rauhassa kirjoitella mitä sattuu. Sitä vartenhan nää palstat on.
Suodatetaan 90% jutuista ja poimitaan se info mitä halutaan. Täähän on viihdettä.