Jaahas, munasoluja taas luovuttamaan
Annanpa jollekin tuntemattomalle sitten joululahjan.
Hyvää joulua :)
Kommentit (70)
Saat sen kuulostamaan roskapussin vienniltä? Mulle ainakin olisi tosi iso kynnys lähteä munasolujani luovuttelemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:17"]
Saat sen kuulostamaan roskapussin vienniltä? Mulle ainakin olisi tosi iso kynnys lähteä munasolujani luovuttelemaan.
[/quote]
Vaiva on toki suurempi kuin roskapussin vieminen, mutta hyöty sitäkin suurempi!
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:19"]
paljonko yksityisellä tienaa?
[/quote]
250+kulukorvaukset. Kun ensimmäisellä kerralla luovutin, sain n. 600-700 e, mutta nyt toisella kerralla todennäköisesti huomattavasti vähemmän, koska ei tarvitse niin montaa kertaa klinikalle mennä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:17"]
[/quote]
no on kai se nyt omia lapsia lähteä luovuttelemaan
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:16"]
Jos muut ovat kiinnostuneita, niin munasoluja voi luovuttaa ihan Väestöliiton kautta. Sitten on yksityisiä klinikoita, esim. Fertinova. Munasoluista on huutava pula.
[/quote]
Ja Väestöliittoko ei ole yksityinen? :D
Voisitko kertoa lisää luovutuksen vaatimista hoidoista ja sen käytännön vaikutuksista elämään?
Eihän ne munasolut muita soluja kummempia ole, itse en pidä niitä minään syntymättöminä vauvoinani, vaan voisin antaa lahjaksi jollekin toiselle hartaasti kaivatun vauvan...
Mitä vaatimuksia luovuttajille on? Ja kuinka rankkaa se on luovuttajalle, pitääkö olla esim. sairaslomalla töistä päivä pari, pitääkö syödä jotain hormooneja, sattuuko se itse luovutus? Maksetaanko siitä jotain korvausta? Saako luovuttaja määrätä, että soluja saa käyttää vain heteropareille? Olen itse miettinyt joskus luovuttamista, mutta nuo terveydelliset jutut hiukan pelottaa.
Saanko kysyä millainen toimenpide on luovutus? Punktio? Onko siis yhtä kivulias kun ivf-hoitojen yhteydessä tehtävä?
Ihmettelen vaan, kun moni kaveri joka on käyny ivf:än läpi valittelee tuota punktion tuskaa. Että joku menee siihen ihan tehdäkseen hyvää? (tainno, rahan vuoksi..)
Niin ja annetaanko sulle pistoksia ennen punktiota vai tikutatko vaan oviksen tms?
no on kai se nyt omia lapsia lähteä luovuttelemaan
Teillä varmaankin vietetään hautajaisia joka kuukausi? Aika rankkaa, mutta kaikilla on tietenkin oma suhtautumistapansa.
Ja Väestöliittoko ei ole yksityinen? :D
No emmää noista ihan niin tarkkaan tiedä. Varmaan terveydenhuollosta pystyy selvittämään, miten luovuttaa julkiselle puolelle :)
Tapa levittää geenejä vailla vastuunkantoa. Jotkut vielä iloiten kasvattavat lapset bion puolesta. Lapset miettivät elämänsä alkua. Järjestetty kriisi eikä vahinko. Voi paikkailla sitten jos täysi-ikäset lapset tulevat kyselemään.
Ihan hirveän huono korvaus, kun ottaa huomioon että ton takia pitää sekoittaa oma hormonituotanto ihan kokonaan. Saisivat maksaa ainakin tuplasti.
Hesarissa oli juttua tuosta luovuttamisesta. se vois jostain arkistosta löytyä. Aika kivuliaalta se kuulosti kun luovuttaja kertoi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:24"]
Saanko kysyä millainen toimenpide on luovutus? Punktio? Onko siis yhtä kivulias kun ivf-hoitojen yhteydessä tehtävä?
Ihmettelen vaan, kun moni kaveri joka on käyny ivf:än läpi valittelee tuota punktion tuskaa. Että joku menee siihen ihan tehdäkseen hyvää? (tainno, rahan vuoksi..)
Niin ja annetaanko sulle pistoksia ennen punktiota vai tikutatko vaan oviksen tms?
[/quote]
Joo siis kaksi viikkoa piikitän itseeni hormonia ja ultrissa tulee silloin rampattua n. jokatoinen päivä. Jos pelkkää rahaa miettii, niin ei se siinä mielessä maksa vaivaa.
Itselläni puntio ei tunnu oikein miltään: hyvät kipulääkkeet suoraan suoneen, niin lähinnä vain pää tuntuu painavalta ja koko roska kestää n. vartin:) Kipu on toki yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 13:27"]
Hesarissa oli juttua tuosta luovuttamisesta. se vois jostain arkistosta löytyä. Aika kivuliaalta se kuulosti kun luovuttaja kertoi.
[/quote]
Ainakin kaveri oli puhallellut naama punaisena, vaikka oli saanut hyvän kipulääkityksen. Kävi siis ihan omaa ivf-hoitoaan varten.
Itse pelkäsin kovasti punktiota, mutta en sitten joutunutkaan kun tulinkin luomusti raskaaksi. Toivon etten joudu tulevaisuudessakaan. Siksi vähän vaikeaa käsittää miksi joku menee ihan tuosta noin vaan, vaikkei itse edes hyödy... No, olen itsekäs.
Oletko ottanut huomioon että jos tulee hyperi niin siinä kasvaa mm. veritulppien riskit sulla itsellä?
Hyötyyhän siitä, kun omat geenit säilyvät lapsessa.
Mä en ainakaan halua luovutta munasolujani. Kyllä minä pitäisin niistä syntyneitä lapsia puoliksi ominani, tavallaan. Pohtisin varmaan aina, missä he ovat, tyttöjä vai poikia, millaisessa perheessä ja onko heillä kaikki hyvin. Katselisin varmaan busseissa ja julkisilla paikoilla lapsia ja etsisin omia piirteitäni. Onneksi saan itse valita.
19 kanssa samoilla linjoilla, ei minulle ainakaan sukusolut ole mikä tahansa luovutusaihe. Mutta onneksi se ei ole pakollista.
Jos muut ovat kiinnostuneita, niin munasoluja voi luovuttaa ihan Väestöliiton kautta. Sitten on yksityisiä klinikoita, esim. Fertinova. Munasoluista on huutava pula.