Lentokoneeseen 1-vuotiaan kanssa
Olen reissaamassa Suomeen lentokoneella ensimmaista kertaa taaperon (vahan yli 1-vuotias) kanssa. Olisiko teilla vinkkeja siihen liittyen - kokematonta jannittaa! Esim. mitka paikat ovat parhaimmat koneessa vilkkaan taaperon kanssa?
Kiitos!
Kommentit (48)
Täällä on paljon vinkkejä:
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/10-1-vinkkia-lennolle-naperon-kanssa
No ei kai niillä paikoilla ole sen kummemmin väliä, lapsi jaksaa tai sitten ei. Itse pyrin istumaan aina takimmaisessa penkkirivissä, ei ole kukaan selän takana. Ikkunapaikka on hyvä.
Kolmoselle sen verran kommenttia täältä että kyllä siellä lentokoneessa on paljon äänekkäämpiäkin matkustajia kuin pieni lapsi. Omani on reissannut vauvasta asti ja rakastaa matkustamista. Osaa toimia ja käyttäytyä paremmin kuin moni aikuinen.
Vauvanruokia/juomia saa ottaa mukaan ilman rajoituksia myös käsimatkatavaraan. Itse tunnet lapsesi temperamentin parhaiten ja tiedät miten hän suhtautuu uusiin tilanteisiin. Ota tarpeeksi aktiviteettia mukaan. Päiväunet kannattaa nukkua ennen lentoa jos mahdollista, koneessa ei välttämättä uni tule ja väsyneen lapsen kanssa on hankalampi matkustaa.
Mahdollisimman keveät kantamukset, lapsi esim rintareppuun (en nyt muista mahtuuko 1-vuotias enää sellaiseen) ja reppu selkään.
Älä itse hermoile niin lapsikin pysyy tyynempänä. Hyvää matkaa!
Pientä naposteltavaa joka ei sotke paikkoja (rusinoita,kuiv.hedelmiä,suolatikkuja yms.) Laita vaikka pikku rasiaan yksitellen,niitäon kiva kaivaa sieltä. Kirjoja,piirtämistä,hiljaisia leluja...vaihtovaatteet,vaipat. Juoksennella kun ei voi niin on pakko keksiä puuhaa. Ja anna jo hyvissä ajoin särkylääkkeet varuilta kentällä ettei sattuis korviin. Imetys tai juominen nousujen ja laskujen aikana auttaa ettei korvat lukkoon.
Jos mahdollista, kannattaa ottaa todella aikainen aamulento tai myöhäinen iltalento. Silloin taapero yleensä nukahtaa. Nimimerkki kokemusta on :)
Tosiaankin, kaksi asiaa ylitse muiden: evästä ja puuhaa. Pientä naposteltavaa (vaikkei kotona sitä muuten harrastettaisikaan), esimerkiksi rusinoita, pieniä leipäpaloja, maissinaksuja tai mikä nyt maistuukaan. Joku lelu, joka on uusi (ei välttämättä juuri ostettu, mutta ei eilen leikitty) ja jaksaa kiinnostaa pidempään. Kännykästä tai tabletilta voi näyttää tarvittaessa peliä tai lastenohjelmaa. Kirja.
Nenäsuihke (Nasol tvs) ennen nousua auttaa korvien kanssa.
Tunnet itse oman lapsesi parhaiten, mutta matkasta saattaa tulla joko täysi katastrofi tai ihan onnistunut matka.
Minä matkustin ihanan aurinkoisen, aina hyväntuulisen ja kaikkeen sopeutuvan 1-vuotiaani kanssa aikoja sitten lentokoneella parin tunnin Euroopan sisäisen lennon. En pystynyt edes hurjimmissa kauhuskenaarioissani kuvittelemaan, millainen hirviö lapsesta lennolla voisi tulla. Kaikki, mikä voi mennä pieleen, meni pieleen.
Lento lähti myöhässä, joten lapsi oli väsynyt. Se itki ja huusi, kirkui ja rääkyi koko kaksi tuntia. Potki ja oksensi, kun itki niin voimalla. Ei siinä auttanut yhtään mikään rusina tai iPad, jotka olin ottanut "fiksusti" mukaan.
Loppulennosta minäkin jo itkin. Kanssamatkustajista ei luonnollisesti ollut muuhun kuin tuijottamaan todella vihaisesti. Tuhahtelivat penkiltä noustessaan vielä niin, että jäin viimeiseksi koneeseen ja siistiydyin oksennuksesta ja itkuistani.
Kokemus oli niin traumatisoiva, etten ole sen jälkeen lentänyt pienten lasten kanssa mihinkään. Peruin lennon takaisin ja tulin junalla kotiin.
"Kanssamatkustajista ei luonnollisesti ollut muuhun kuin tuijottamaan todella vihaisesti."
Mitä niiden kanssamatkustajien sitten olisi pitänyt tehdä? Ryhtyä hoivaamaan ja viihdyttämään sun huutavaa ja yrjöävää penskaa?
toivottavasti et tule samalle lennolle.