Mikä maski rillipäälle? Ongelmana linssien huurustuminen.
Tahtoisin käyttää maskia, mutta mulla on silmälasit ja linssien huurustuminen on ongelma. Olen kokeillut monia erilaisia maskeja, niin kertakäyttöisiä kuin kankaisiakin, mutta en ole löytänyt yhtään sopivaa. Onko kukaan muu löytänyt hyvää mallia, jota kannattaisi kokeilla?
Kommentit (65)
Sukellusmaskeja saa vahvuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Sukellusmaskeja saa vahvuuksilla.
Ja hinta oli? Laitetaanko räpylät samaan pakettiin, vai miten olis kaasunaamari kuitenkin?
Espoossa jaettavat ilmaismaskit (Globe Hopen pestävä maski 1.0) on aika hyviä rillipäille. Olen hakenut niitä muutaman rillipäisen kaverini kanssa ja me ollaan yhtä mieltä siitä, että ne huurustaa linssejä paljon kertismaskeja vähemmän. Ne on sellaista kankeaa kuitukangasta, joka voi kutittaa vähän ja tuntua aluksi epämiellyttävältä, mutta vain yksi kavereistani kokee sen häiritseväksi. Mulla kaikki epämukavuus häviää parissa minuutissa. Voin siis suositella, ainakin jos ilmaiseksi saa. :)
https://www.k-rauta.fi/tuote/hengityssuojain-honeywell-5209-ffp2-ventti…
https://www.k-rauta.fi/tuote/hengityssuojain-3m-c112-ffp2-venttiililla-…
Nämä tämäntyyppiset "kuonokoppamallit" tulevat paljon tiiviimmin kasvoille, minkä lisäksi tuo venttiilikin auttaa. Eli suosittelen kokeilemaan näitä niiden perus "kirurginmaskien" ja muiden halpojen kertakäyttömaskien sijaan. Löytyy mm. kaikista rautakaupoista, joten vähän verailemalla noitakin saa kuitenkin kohtuulliseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta visiiri, kestää ja voi pestä ja desinfioida. Käytän työssäni päivittäin.
Juuri viikon sisällä uutisoitiin uusista tutkimuksista, että visiiri ei auta koronan leviämistä vastaan yhtään. Nollan arvoinen kapistus, ellei käytä maskia.
Jos käyttää maskia, visiiri voi supjata silm roiskrilta, mutta ilman maskia sen suojausteho on 0%
Onko linkkiä näihin tutkimuksiin? Olen myös siinä käsityksessä, että visiirit on itsessään aika turhia. En silti usko että ne on täysin turhia, koska kyllä ne varmasti pysäyttää isoimmat pärskeet jos joku vieressä yskii.
Kutosen laseja on pakko pitää päässä koko ajan. Maskin käyttämisestä ei tule mitään, kun sitten ei näe senkään vertaa. En siis käytä, ja onneksi ei täällä päin vielä vaaditakaan.
Kaikissa sellaisissa maskeissa, missä on se rautalankajuttu nenän päällä, tämä ongelma ratkeaa sillä kun nipistät sen rautalangan nenäsi malliseksi. Näin maskin yläreuna on tiiviisti poskiasi vasten eikä hengityshöyry nouse silmälaseille.
Jos sinulla on itsetehty tai muu kangasmaski, joissa ei ole tuota nipistysosaa, voit itse pujottaa maskin yläreunaan esim hopeista korulankaa. Sen voi ottaa pesua varten pois ja laittaa takaisin, (ei ole pakko, mutta jos pelkää että lanka irtoaa koneessa Itsestään Kuten rintaliivin kaarituet)
Vierailija kirjoitti:
Nämä tämäntyyppiset "kuonokoppamallit" tulevat paljon tiiviimmin kasvoille, minkä lisäksi tuo venttiilikin auttaa. Eli suosittelen kokeilemaan näitä niiden perus "kirurginmaskien" ja muiden halpojen kertakäyttömaskien sijaan. Löytyy mm. kaikista rautakaupoista, joten vähän verailemalla noitakin saa kuitenkin kohtuulliseen hintaan.
Mulla oli tuollainen "maalinpoistomaski" ja huurustui kyllä silläkin. Henkikään ei kulje. En pystynyt tuollaista pitämään edes kesällä remonttihommissa, mihin se on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti toi uloshengitysventtiili tarkoittaa, että kaikki sun uloshengittämät virukset ja muut pöpöt leijuu venttiilin kautta vapaasti ilmaan. Se ei siis suojele lainkaan (muita kun sinua itsäsi. Mutta siihen se taas on riittämätön, koska jos sinulla ei vielä ole tartuntaa, saat sen ihan yhtä todennäköisesti keräämällä jonkun muun uloshengittämiä viruksia käsiisi ja lääppimällä niitä sitten itse kasvoillesi, kuin hengittämällä ne suoraan)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sellaisissa maskeissa, missä on se rautalankajuttu nenän päällä, tämä ongelma ratkeaa sillä kun nipistät sen rautalangan nenäsi malliseksi. Näin maskin yläreuna on tiiviisti poskiasi vasten eikä hengityshöyry nouse silmälaseille.
Jos sinulla on itsetehty tai muu kangasmaski, joissa ei ole tuota nipistysosaa, voit itse pujottaa maskin yläreunaan esim hopeista korulankaa. Sen voi ottaa pesua varten pois ja laittaa takaisin, (ei ole pakko, mutta jos pelkää että lanka irtoaa koneessa Itsestään Kuten rintaliivin kaarituet)
Miksi niin moni kuvittelee, että rautalanka on avain onneen? Ei se ole. Se vain muotoilee maskin yläreunan tietyn malliseksi, muttei auta sitä pysymään kiinni kasvoissa. Ja jos maskia käyttäessä puhuu tai vaikka hymyilee välillä, ei auta vaikka maski olisi tiiviisti kasvoilla silloin kun naama on perusilmeellä - kun kasvot liikkuu, rautalanka ei osaa muotoutua kasvojen mukana vaan uloshengitysilma pääsee maskin ja kasvojen välistä huurustamaan linssejä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ite nostan maskin mahd. ylös silmien alle ja lasit puolestaan laitan melko alas maskin päälle. Se on auttanut huurustumiseen. Tarkkaa hommaa...
Sama. Näyttää typerälle, mutta toimii.
Joidenkin maskien kanssa auttaa, että pistää nauhat ristiin ohimolta ennen kuin vetää ne korvien taakse. Siitä syntyy maskin sivuille pienet kolot, josta pahimmat huurut lähtevät pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä ite nostan maskin mahd. ylös silmien alle ja lasit puolestaan laitan melko alas maskin päälle. Se on auttanut huurustumiseen. Tarkkaa hommaa...
Kyllä mun on ainakin pidettävä lasit oikealla kohdalla, jos aion nähdä jotain. En siis voi hivuttaa niitä mitenkään alemmaksi maskin takia. Joskus kun lasit ovat päässeet vääntymään, ja ovat silloin vähän väärässä kohdassa, seurauksena on silmä- ja päänsärky. Ei siis mulla ainakaan onnistuisi tuo lasien paikan vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Näyttää typerälle, mutta toimii.
Joidenkin maskien kanssa auttaa, että pistää nauhat ristiin ohimolta ennen kuin vetää ne korvien taakse. Siitä syntyy maskin sivuille pienet kolot, josta pahimmat huurut lähtevät pois.
Ja mitähän se huuru on? No sitä sun hengitysilmaa!
Taittaa maskin yläosan kaksinkerroin ja virittelee lasit sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Lasit huurustuu sen takia kun maski ei ole tiiviisti kiinni
Jos se on tiiviisti kiinni, ei voi hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Osta visiiri, kestää ja voi pestä ja desinfioida. Käytän työssäni päivittäin.
Kasvot peittävä visiiri ei kuulu tavanomaiseen varustukseen edes koronaviruksen aikana oireettomien potilaiden hoidossa. Visiirin käyttöä ei ole virallisesti suositeltu, ja vaikka se antaa lisäsuojaa roiskeilta, suoja ei ole kattava.
Vierailija kirjoitti:
Jos linssit huurustuu, se maski ei istu kasvoilla tarpeeksi tiiviisti. Etsi maski, jossa on nenän kohdalla rautalanka, jonka avulla muokata maskia ja silmien alle tulevassa osassa tiivisteet.
Miten niitä eri maskeja nyt niin hirveesti voi etsiä ja kokeilla. Niitä kun hypistelee vaikka vaan kotona, ne kaiketi pitäisi heittää roskiin tai uusiokäyttöiset pestä. Aikamoinen ruljanssi ja hintaa tulee kokeiluista. Mulla on ollut apteekista ostettu n. 8 e maksava maski, eikä siitä saa sopivaa mitenkään. Korvalenksut ei yllä korvien taakse, vaan kiristävät korvat hörölleen. Nettikaupasta tilasin maskeja (5 e/kpl) eikä nekään istu mitenkään hyvin. Tukehtua meinaa ja silmälasit ihan huurussa. En siis käytä maskia ennen kuin tulee maskipakko tai että enemmistöllä maski on. Nyt ei ole.
Mulla on ns. Korean style -maskeja, jossa siis on kaksi kangaskappaletta ommeltu yhteen niin että sauma kulkee siinä nenän kohdalla. Istuu ainakin mun kasvoille todella hyvin ja maskin yläreuna jää rillien kannalta oikeaan kohtaan napakasti eivätkä lasit pääse huurustumaan.
Mä olen ratkaissut sillä, että jos käytän maskia (yleisestä painostuksesta), niin nostelen laseja vähän väliä. Eli päästän huurun pois sieltä laseista.
Tosin rämppään sitten niitä laseja tiheästi, mutta en koske maskiin ja kasvoihin. Tietenkään en tee samalla mitään työtä, vaan maskia käytän vain jossain tapahtumissa.
Jos linssit huurustuu, se maski ei istu kasvoilla tarpeeksi tiiviisti. Etsi maski, jossa on nenän kohdalla rautalanka, jonka avulla muokata maskia ja silmien alle tulevassa osassa tiivisteet.