Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä maski rillipäälle? Ongelmana linssien huurustuminen.

Vierailija
29.09.2020 |

Tahtoisin käyttää maskia, mutta mulla on silmälasit ja linssien huurustuminen on ongelma. Olen kokeillut monia erilaisia maskeja, niin kertakäyttöisiä kuin kankaisiakin, mutta en ole löytänyt yhtään sopivaa. Onko kukaan muu löytänyt hyvää mallia, jota kannattaisi kokeilla?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski tarpeeksi tiiviisti ihoa vasten niin ei hengitys pääse ylälaidasta silmille. t. työkseen maskia käyttävä rillipää

Useimmat maskit on niin löysiä ettei niitä saa noin tiiviisti. T. itsekin työkseen maskia käyttävä, työtehtävissä on kyllä hyvät (kalliit) maskit mutta niitä ei saa asiakastapaamisiin tuhlata vaan pitää käyttää heikommin istuvia halpiksia.

Vierailija
22/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuruuntuminen johtuu siitä, että maskin ja nenän/poskien välistä valskaa uloshengitysilmaa laseille. Pitäisi siis saada maskin yläreuna mahdollisimman tiukasti ihoa vasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit on norminäkösten salajuoni rillipäiden halveeraamiseen.

Eli oikeastaan koko koronakin keksittiin vain tämän takia. 😂

Vierailija
24/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta visiiri, kestää ja voi pestä ja desinfioida. Käytän työssäni päivittäin.

Onko siinä visiirissä moniteholinssi? ;)

Vierailija
25/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski tarpeeksi tiiviisti ihoa vasten niin ei hengitys pääse ylälaidasta silmille. t. työkseen maskia käyttävä rillipää

Mutta mitkä maskit on sellaisia, jotka saa tarpeeksi tiiviisti ihoa vasten? Monien maskien kohdalla se ei onnistu, vaikka kuinka yrittäisi.

Pään taakse solmittavat, joissa on rautalanka nenän päällä. Korvalenkillisissä on usein muovinauha, joka ei taivu niin hyvin kuin rautalanka. Lisäksi lenkillisiä ei saa kiristettyä sopivaksi samalla tavoin kuin pään taakse solmittavia, joissa ylä- ja alaosaa voi kiristää erikseen. 

Vierailija
26/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kans yrittänyt kaikkea. Rillit huurustuu vaikka miten säätää. Oli pakko siirtyä piilolinsseihin. Ja ilman ei voi olla, -8.

Vierailija
27/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut laittaa kertakäyttömaskin lenkit ristiin ja sitten korville? Maski kiristyy ja lenkkien vetosuunta muuttuu.

Juu, ja tiedätkö mihin linssien huurtumisen väheneminen perustuu? Siihen, että ilmaa pääsee maskin sivuilta ulos niin paljon, että koko maski on lähinnä vitsi.

Maskipakkomaissa tämä on varmasti kelpo ratkaisu, mutta jos maskia ei ole pakko käyttää, miksi vaivautua jos se vuotaa sivuilta kuin seula? 

Maskiin kuitenkin jää merkittävä osa puhuessa/yskiessä lähtevistä aerosoleista ja suurin osa isommista pisaroista. Aerosolienkin leviämisalue jää todennäköiseati pienemmäksi kuin ilman maskia

Vierailija
28/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippaa siististi nenän kohdalle leipäpussinsulkija, jos maskin oma vahvike ei ole riittävän vankka. Saat muotoiltua maskin tiiviimmin nenää vasten. Nenän ja poskien kohdalle voi myös lisätä alapuolelle pehmustetta tiivisteeksi esim. liimaamalla kapea pala muutaman kerran taitettua nenäliinapaperia. Lasit huurtuvat, koska hengitysilma pääsee maskin reunan alta ylöspäin.

Vierailija
29/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kommandopipo on paras maski.

Vierailija
30/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

New design - NO FOG ON GLASSES - Very quick & easy 3D face mask sewing tutorial -DIY Breathable mask

Vierailija
31/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitkä maskit on sellaisia, jotka saa tarpeeksi tiiviisti ihoa vasten? Monien maskien kohdalla se ei onnistu, vaikka kuinka yrittäisi.

Lidlin kangasmaski ei mulla ainakaan yhtään huurusta laseja. Mä kyllä teen samoin kuin joku edellä, että maski tarpeeksi ylös, niin että lasien alareuna tulee maskin yläreunan päälle. Mä olen astmaatikko, mutta tuon kangasmaskin kanssa on helppo hengittääkin.

Vierailija
32/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne rillit huurtuu. Itse jätän rillit pois kun käytän maskia. Kyllä ilman rillejä näkee liikkua. ainoastaan kun ajan autoa niin pitää olla rillit ja silloinhan maskin voi riisua.

No en mielelläni kulkisi ilman laseja kun näkö on -5

Vierailija
33/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEW🔥🔥🔥NO FOG ON GLASSES | DIY medical pleated 3D mask sewing tutorial | Easy pattern | Full sizes

Vierailija
34/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisi toimia:

https://bit.ly/36hWafy

Vierailija
35/65 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NEW🔥🔥🔥NO FOG ON GLASSES | DIY medical pleated 3D mask sewing tutorial | Easy pattern | Full sizes

No v***tu ala mitää maskejä ompelee ite saat*** täähän on ihan pelleilyä koko maskishow

Vierailija
36/65 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta kommandopipo on paras maski.

Ei vaan fleecekauluri on paras!

Vierailija
37/65 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta visiiri, kestää ja voi pestä ja desinfioida. Käytän työssäni päivittäin.

Juuri viikon sisällä uutisoitiin uusista tutkimuksista, että visiiri ei auta koronan leviämistä vastaan yhtään. Nollan arvoinen kapistus, ellei käytä maskia.

Jos käyttää maskia, visiiri voi supjata silm roiskrilta, mutta ilman maskia sen suojausteho on 0%

Vierailija
38/65 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän niitä valkoisia NeSu kansalaismaski rillien kanssa. Ei höyrysty lainkaan, jos asettelee kunnolla sitä metallilankaa käyttäen. Näitä saa ihan K-kaupasta 15 kpl 15,90 e.

Se maski siis myös menee tosi korkealle, minulle rillien alle ihan. Mutta toimii ja suht mukava.

Vierailija
39/65 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin apteekista Safesmile-kangasmaskin, johon on tehty on huurtumisenestokäsittely silmälasien käyttäjiä ajatellen. Se kuitenkin huurustaa linssini siinä missä muutkin maskit. Olen siis kokeillut monia muitakin maskeja: vähintään 8 (ja luultavasti reilusti yli 10) erilaista kertakäyttömaskia, 4 kaupallista kangasmaskia ja Marttojen ohjeiden mukaan ommeltuja maskeja. Kaikki niistä huurustaa linssejä ihan liikaa. Ja kun mulla on paremmassakin silmässä yli -8 miinusta, laseja on pakko pitää koko ajan. Ei siis auta kuin olla ilman maskia. :(

Vierailija
40/65 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain maskeissa se nenäkovike mikälie ei taivu tarpeeksi hyvin. Taivuttelen sen aina ennen maskin laittoa voimaa käyttäen.