Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsivesipunktioon? s-papp matala

Vierailija
09.12.2013 |

Hei!

Kävimme nt ultrassa ja verikokeissa kun olin raskausviikolla 12. Sieltä luvattiin soittaa jos on jotain erityistä. Soittoa ei koskaan kuitenkaan kuulunut ja menimme mieheni kanssa hyvillä mielin rakenneultraan. Siellä kätilö pamautti uutisen, riskisuhteet olivat ok, mutta s-pappa arvo oli matala (muistaakseni 3). Kätilö ei osannut sanoa mitä tuo tarkoittaa. Oma neuvolatätimme sanoi sen viittaavan joissain tapauksissa downiin. Minulla on kontrolliultra tammikuussa. 

Asia on vaivannut minua monta viikkoa.

Soitin tänään lääkärille ja pyysin häntä kertomaan minulle vielä tuloksista, hän kertoi että matala s-pappa arvo on ollut yhteydessä raskausmyrkytyksiin ja pieneen sikiöön. Meillä kuitenkin on viikkoihin nähden normaalikokoinen sikiö. Soitin lääkärin puhelun jälkeen neuvolatädillemme, joka pelotteli downilla.

Nyt minua pelottaa ihan äärettömästi downin syndrooma, näen öisin painajaisiakin :(. 

Onko lapsivesipunktio mahdollista tehdä viikolla +25? Onko muilla ollut matalaa s-papp arvoa ja onko siitä koitunut seurauksia? 

AP

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olisi kiva tietää miten raskautesi sujui ja syntyikö terve lapsi?

2/3 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan samassa tilanteessa viime joulukuussa, meillä ei seula hälynnyt, mutta itse kysyin seerumiarvot ja huomasin että sekä s-pappa että hcg meillä matala, ja s-papp oli ihan siinä alaraja tuntumassa, muistaakseni 0,32, hcg , 0, 46. Sikiö oli myös viikon pienempi mikä voi myös viitata joissakin harvoissa tapauksissa kromosomijuttuihin. Jos nuo molemmat arvot ovat matalat kyse on ennemminkin muuta poikkeavuudesta kuin down. Pelko oli valtava. Meillä myös peloteltiin sydänpussissa olevasta nesteestä jota ei kuitenkaa helsingissä sikiötutkimuksissa löytynyt, emme päässeet puntioon koska mikään ei kuulemma sinänsä viittaisi kromosomipoikkeavuuteen. en pystynyt nauttimaan yhtään loppuraskaudesta ja sikiön kokoa seurattii koko raskaus vaikka kyse oli vain viikon erosta !! asiasta näin jälkikäteen tehtii hirveä numero. Itseäni vaivasi seerumiseulan luvut ja otin asiasta selvää joka puolelta, sain todella hyviä mutta poikkeavia vastauksia. Tosiaan usein matala s-papp liittyy sikiön kokoon, tai istukan ongelmiin, tulevaan raskausmyrkytykseen jne, itse sain lievän myrkytyksen ja napanuora oli solmussa lapsen syntyessä. Virtaukset olivat kuitenki olleet hyvät raskauden aikana ja vauvakin painoi 3312 g. VAUVA on siis täysin terve!!!! eli voin sanoa että voilla luvuilla todellakin syntyy täysin terveitä vauvoja ja haluan luoda uskoa kaikkiin asiaa miettiviin!!! itse sen tuskan kokeneena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taisi olla molemmista vauvoistani matala s-papp.. Down riskiluku oli kuitenkin pieni, vaikka olin jo iäkäs 35v ja 38v kun odotin tyttöjäni. Olisko riskiluku ollut joku 1/7000 ja 1/10000. Mutta molemmat vauvat olivat pieniä. Toinen alle 3kg (syntyi rv 38 ) ja toinen kolmikiloinen, myös napanuora oli molemmista tosi lyhyt. En tiedä mistä johtuu ja nyt vasta mietin että oliko jotain tekemistä matalan s-pappin kanssa. Molemmat lapset kuitenkin terveitä <3 kumpikin kyllä suht pienikokoisia, vaikka mies 179 ja minä 170 eli ei kääpiöitä ( joskaan ei jättiläisiäkään ) kumpikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme