Evakkojen lapsen pulmia: oma tyttäreni haluaa aloittaa opiskelemaan koulussa venäjää.
Pakko myöntää, että tuntuu pahalle. Tytär on nyt seitsemännellä luokalla, ja ensi vuonna olisi mahdollista aloittaa joku seuraavista kielistä: ranska, saksa ja venäjä. Tytär ilmoitti haluavansa venäjän, vaikka tietää perheen taustoista: omat vanhempani ovat molemmat Karjalasta, eikä Venäjästä/Neuvostoliitosta ikinä puhuttu positiiviseen sävyyn kotona. R**sät olivat pahoja, maavarkaita, iljettäviä ja ties mitä vanhempieni mukaan.
Siksi tyttären kielivalinta sotii todella paljon omaatuntoani vastaan. Lukiossa tulee todennäköisesti olemaan kielimatkoja sun muita näille harvinaisempien kielien opiskelijoille, joten tyttö olisi todennäköisesti myös lähdössä Pietariin tai Moskovaan - en välttämättä halua häntä sinne. Miten kestää? Onko muilla ollut samanlaista dilemmaa? Tukea kaivataan.
Kommentit (45)
Äitini on evakko Itse naimisissa Venäläisen kanssa Itse puhun Venäjää sujuvasti Ei mitään ongelmaa äitini kanssa Venäjällä paljon sukulaisia ja tuttuja Mukavaa porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan fakta, että venäjäntaidosta on Suomessa enemmän etua esim. työmarkkinoilla kuin noista kahdesta muusta, jotka ovat nuorten keskuudessa niin yleisiä että oksat pois. Venäjä on "erikoisempi", mutta venäjää äidinkielenään puhuvia on Suomessa silti enemmän kuin saksaa tai ranskaa puhuvia yhteensä. Entä jos olisit vain onnellinen siitä, että tyttäresi ajattelee tulevaisuuttaan?
Saksan ja Ranskan kanssa käydään kauppaa kun niillä on rahaa ostaa meiltä ja meillä tarvetta myös heidän tuotteilleen.
Paremmin näiden kielten osaamisella työllistyy nyt ja tulevaisuudessa.
Saksan ja Ranskan kanssa käydään kauppaa englanniksi, joka on de facto lingua franca Euroopassa.
Ja paskat käydään, ja paskat on.
Saksalaiset myy ihan millä kielellä vaan, mutta ne ostaa vaan saksaksi. Eli riippuu ihan siitä, että kumpaa on tekemässä.
Itse en osaa saksaa kuin muutaman sanan, mutta mukavasti on saatu useammatkin isot kaupat tehtyä. Olen siis ostajan edustajan näissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse evakkojen lapsenlapsi, isän puolelta molemmat isovanhemmat pakenivat Karjalasta. Opiskelin koulussa venäjää A-kielenä ja olen käynyt koulun kanssa Pietarissa. Ei se kielen opiskelu tarkoita, että menneet unohdetaan tai anteeksiannetaan. En ole muuttunut sen "venäläisemmäksi" kielenopiskelun myötä, ja meidän opettaja ainakin oli ihan rehellinen Venäjän ongelmakohdista myös, kun kulttuurista puhuttiin.
Ja kun katsot miten Karjalassa menee, voit olla ihan tyytyväinen että asut Suomessa.
Sinulla ei ole mitään henkilökohtaista tai järkevää syytä kantaa kaunaa vanhoista asioista, jotka eivät ole tapahtuneet sinulle. Kenelläkään ei pitäisi olla, kun elämä on ihan ok.
Olen Kannaksen veteraanin ja evakon jalkeläinen ja kasvoin ryssävihan loimussa. Ole iloinen kun toisella on halua opiskella. Venäjän kieli ja maa ovat todella mielenkiintoisia. Ihmisissä ei ole mitään vikaa. On hyödyllistä osata naapurimaan kieltä, sodassa ja rauhassa. Se on etu.
Tuomitse johtajat jotka usuttivat kansat toistensa kimppuun. Suurvallan naapuruus on myös aina tietynlaista mutta 'maantieteelle emme voi mitään'.
Oma lapsi aloitti ranskan nelosella, kovasti olisin toivonut, että opiskelee mieluummin venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse evakkojen lapsenlapsi, isän puolelta molemmat isovanhemmat pakenivat Karjalasta. Opiskelin koulussa venäjää A-kielenä ja olen käynyt koulun kanssa Pietarissa. Ei se kielen opiskelu tarkoita, että menneet unohdetaan tai anteeksiannetaan. En ole muuttunut sen "venäläisemmäksi" kielenopiskelun myötä, ja meidän opettaja ainakin oli ihan rehellinen Venäjän ongelmakohdista myös, kun kulttuurista puhuttiin.
Ja kun katsot miten Karjalassa menee, voit olla ihan tyytyväinen että asut Suomessa.
Sinulla ei ole mitään henkilökohtaista tai järkevää syytä kantaa kaunaa vanhoista asioista, jotka eivät ole tapahtuneet sinulle. Kenelläkään ei pitäisi olla, kun elämä on ihan ok.
Karjala oli Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään henkilökohtaista tai järkevää syytä kantaa kaunaa vanhoista asioista, jotka eivät ole tapahtuneet sinulle. Kenelläkään ei pitäisi olla, kun elämä on ihan ok.Karjala oli Suomea.
Niin oli nykyinen Pietarin seutukin, mikä on ns. Vanha Suomi, mutta tarkoitin nykyajan tilannetta luovutetuilla alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään henkilökohtaista tai järkevää syytä kantaa kaunaa vanhoista asioista, jotka eivät ole tapahtuneet sinulle. Kenelläkään ei pitäisi olla, kun elämä on ihan ok.Karjala oli Suomea.
Niin oli nykyinen Pietarin seutukin, mikä on ns. Vanha Suomi, mutta tarkoitin nykyajan tilannetta luovutetuilla alueilla.
Miksi evakon jälkeläisen pitäisi olla tyytyväinen asuessaan omassa kotimaassaan? Sehän on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi evakon jälkeläisen pitäisi olla tyytyväinen asuessaan omassa kotimaassaan? Sehän on itsestäänselvyys.
Kysymyksesi on niin tyhmä, etten jaksa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksesi on niin tyhmä, etten jaksa vastata.
Jos joudut muuttamaan kotoasi siksi, että joku valtaa talosi, oletko tyytyväinen myöhemmin valtaajan tärveltyä talosi, ettet asu siellä? Varsinainen onni tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt irrottaudu tyttärestäsi sen verran, että lopetat tuollaiset höpöhöpöajatukset. Sinun tehtäväsi vanhempana on tukea hänen mielenkiinnonkohteitaan. Kielipää on siunaus ja siinä kannattaa panostaa. Työpaikkoja aukeaa eri tavalla ja saa lisiäkin siitä taidosta.
Haloo, järkeä vanhanliiton vanhemmat.
Erityisesti venäjän taidolla! Meilläkin olisi firmassa jatkuvasti tarve ammattitaitoiselle venäjän osaajalle, joka olisi perehtynyt vielä viestintään ja markkinointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt irrottaudu tyttärestäsi sen verran, että lopetat tuollaiset höpöhöpöajatukset. Sinun tehtäväsi vanhempana on tukea hänen mielenkiinnonkohteitaan. Kielipää on siunaus ja siinä kannattaa panostaa. Työpaikkoja aukeaa eri tavalla ja saa lisiäkin siitä taidosta.
Haloo, järkeä vanhanliiton vanhemmat.
Erityisesti venäjän taidolla! Meilläkin olisi firmassa jatkuvasti tarve ammattitaitoiselle venäjän osaajalle, joka olisi perehtynyt vielä viestintään ja markkinointiin.
Merkonomi? Työ kotona? Tai Hesassa? Laitatko tiedot/linkin?
1) Lapset haluaa usein kapinoida.
2) Kiinnostus venäjän kieleen voi johtua juurikin niistä taustoista.
3) Venäjän taidosta on todennäköisesti lapsellesi hyötyä.
Olen se sun parjaama venäläinen, muttei se minusta paista kilometrien päähän. Kun se käy ilmi, mua saatetaan kritisoida tsaariperheen murhasta, Stalinin vainoista, Karjalassa ränsistyvistä rakennuksista sekä siitä, jos sodissa on kuollut tai haavoittunut läheisiä venäläisten toimesta. Ihmisiltä unohtuu, etten minä 24-vuotias nainen näille asioille ole mitään voinut. Venäjällä on paljon kaunista ja hyvää, anna tukesi sun tytölle, että hän saa opetella kotimaani kielen:)
No voi herranjestas. Joku veteraani sanoi näin: "ei minulla ole mitään venäläisiä vastaan, vaan ryssiä" ja viittasi sillä ilmeisesti ei-venäläiseen, gruusialaiseen Staliniin ja siperianmongoloideihin.
Missä teidän historiantietonne ovat? Nuo mongoloidit pääsivät polkemaan rusien ja muiden finnougrinen populaatioihin vasta 1200-1300- luvuilla. Eivät ne ole 'venäläisiä', tai edes alkuperäisiä finnougreja edes Suomessa.
Oma mummoni oli venäläistä sukua, evakko kuten myös äidinpuoleinen pappa. Mummo ei uskaltanut puhua venäjää edes äidilleni kun äiti oli lapsi, eikä äitini koskaan sanonut minulle, että mummo on venäläistaustainen. Itse sitten tivasin parikymppisenä, kun aloin ymmärtää, etten ole ihan tyypillinen suomalainen🙄.
Mummon suvun lähtöalue oli Jaroslav, missä vaikutti myös Ahvenanmaan viikinkien (finnougrinen) siirtokunta, ves-gootteja eli ihan pirkkoja ym.
Vaikka osittain 'venäläistaustainen' , katson itse olevani enemmän kantasuomalaista rotua ja sukua kuin nykyiset siperianmongoloidit N1c, tsaarinajalla väkisin populaatioon poljetut ja geneettisestikin vielä isolaatteja.
Että tue vaan tyttöäsi venäjänopiskelussa! 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen se sun parjaama venäläinen, muttei se minusta paista kilometrien päähän. Kun se käy ilmi, mua saatetaan kritisoida tsaariperheen murhasta, Stalinin vainoista, Karjalassa ränsistyvistä rakennuksista sekä siitä, jos sodissa on kuollut tai haavoittunut läheisiä venäläisten toimesta. Ihmisiltä unohtuu, etten minä 24-vuotias nainen näille asioille ole mitään voinut. Venäjällä on paljon kaunista ja hyvää, anna tukesi sun tytölle, että hän saa opetella kotimaani kielen:)
Tsaariperheen murhasta?!?
Nnnnoja. Jos minä olisin kohdallani ajatellut noin niin kuin nyt sinä tyttäresi kohdalla, niin olisipa omakin elämäni huomattavasti tapahtumaköyhempää.
Terveisin Karjalan evakkojen lapsenlapsi (sinne jäi ns. kaikki), Suomen armeijan aliupseeri, venäjän kielen tulkki, venäläisen miehen vaimo ja kahden suomalais-venäläisen lapsen äiti.
Ai että miten on mahdollista? No siten että tajusin jo hyvin varhain että nykyvenäläisillä (kuten puolisoni) ei ole ollut osaa eikä arpaa 70 vuoden takaisiin tapahtumiin. Samoin emme voi irrottautua maarajastamme ja lähteä vaikka Pohjoiselle jäämerelle kellumaan, joten sama osata kieltä ja aina vähän pitää silmällä ja korvalla, mitä se vanja oikein tuumaa. Venäjällä ei yksilö mahda mahtiherrojen käskylle a) yhtään b) mitään, eli jos vaikkapa Putte haluaa jotakin, sen hän myös saa.
Tyttäresi ei ole sinä, etkä sinä ole tyttäresi. Jos hän oppii kielen riittävän hyvin, niin työllistyminen on taattu. Jopa kieliteknologisilla sovelluksilla on piiiiiiiiitkä matka kuljettavana, ennen kuin ne oppivat kääntämään/tulkkaamaan kieliparilla suomi-venäjä-suomi edes auttavasti sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
No voi herranjestas. Joku veteraani sanoi näin: "ei minulla ole mitään venäläisiä vastaan, vaan ryssiä" ja viittasi sillä ilmeisesti ei-venäläiseen, gruusialaiseen Staliniin ja siperianmongoloideihin.
Missä teidän historiantietonne ovat? Nuo mongoloidit pääsivät polkemaan rusien ja muiden finnougrinen populaatioihin vasta 1200-1300- luvuilla. Eivät ne ole 'venäläisiä', tai edes alkuperäisiä finnougreja edes Suomessa.
Oma mummoni oli venäläistä sukua, evakko kuten myös äidinpuoleinen pappa. Mummo ei uskaltanut puhua venäjää edes äidilleni kun äiti oli lapsi, eikä äitini koskaan sanonut minulle, että mummo on venäläistaustainen. Itse sitten tivasin parikymppisenä, kun aloin ymmärtää, etten ole ihan tyypillinen suomalainen🙄.
Mummon suvun lähtöalue oli Jaroslav, missä vaikutti myös Ahvenanmaan viikinkien (finnougrinen) siirtokunta, ves-gootteja eli ihan pirkkoja ym.
Vaikka osittain 'venäläistaustainen' , katson itse olevani enemmän kantasuomalaista rotua ja sukua kuin nykyiset siperianmongoloidit N1c, tsaarinajalla väkisin populaatioon poljetut ja geneettisestikin vielä isolaatteja.
Että tue vaan tyttöäsi venäjänopiskelussa! 👍
No nyt on erikoista historiantulkintaa.
Ja se veteraanin tokaisu (en tiedä, mistä oli – ehkä Tuntemattomasta sotilaasta?) meni niin, että ei ole mitään venäläisiä vastaan vaan kommunisteja. Vai olisiko ehkä Mannerheim niin sanonut?
Vanhemmillani oli 1980-luvulla. Sen koommin ei ole naputusta kuulunut.