Mies kysyy ohjeita: Vaimon työpaineet, miten suhtaudutaan "oikein"
Vaimo valittelee työstressistä. Hänelle tuli iso projekti entisten töiden lisäksi ja seuraus näkyy heti. Kärttyisyyttä, pinna menee helpommin mieheen, lapsiin, sotkuiseen kotiin ja muihin asioihin, seksiin vaadittavan henkisen feng shui olotilan esiintymisen epätodennäköisyys kasvaa jne.
Ei mitään pahaa, mutta pidemmän päälle alkaa rasittamaan parisuhdetta ja petipuuhia.
Eli kun vaimo seuraavan kerran valittaa työstressiä ja työtilannetta, niin miten suhtaudutaan ilman, että tilanne menee pahemmaksi?
- ei kommentoi mitenkään
- yrittää olla sen näköinen, että kuuntelee ja on empaattisen oloinen
- yrittää esittää hienovaraisesti että tekee listan tärkeimmistä töistä
- kertoo, että jos ajasta pula, niin sitten pitää tehdä ilta- ja viikonlopputöitä työpaikalla
- esittää jämäkästi, että pää kuntoon ja töiden priorisointi ja että se on sitten työnantajan murhe, mikä jää tekemättä
Eli miten putkiaivoinen voi vaikuttaa ja viestiä ilman negatiivisia seurauksia tippaleipäaivoisen kanssa?
T Neuvoa vailla
Kommentit (31)
Miten sä haluat, että sun vaimosi suhtautuu sun työstressiin? Antaa sun tehdä rauhassa työt ja hoitaa isomman osan kodista? Kuuntelee, ja antaa neuvoja? Antaa asun tuiskahdella kotona eikä provosoidu? Ihan sama toimii naiseenkin. Ja joo, se ero meissä kyllä on, että teillä stressiin varmaan auttaa seksi, naiselle se voi olla jo ylimääräinen paha. Mutta tämä on tyyppikysymys, joillakin naisilla taas ei ole näin. Mutta jos puolisosi on sulle tärkeä, ehkäpä sä nyt muutaman viikon kestät ilmankin? Tuo on kuintekin väliaikainen tilanne, avioliitto voi kuintekin kestää teilläkin hautaan saakka eli sinne reilu 80:sksi.
Naisen draamaa ei voi käsitellä järjellä se on käsiteltävä tunteella. Eli nainen kaipaa ensin sitä että näytät voimaasi niin että naiselle tulee itku ja sen jälkeen pääsee syliin lohdutettavaksi että tuntee olevansa rakastettu. Ei nainen kaipaa ohjeita miten tilanne tulis hoitaa, vaan tunnetiloja joilla purkaa pahan olonsa ja lopuksi rakkautta.
Kuinka kauan tätä on jatkunut tai mahdollisesti tulee jatkumaan?
Itse haluaisin vastaavassa tilanteessa kuulla mieheltäni, että hän on kiinnittänyt huomiota siihen, miten äkäinen ja väsynyt olen ollut viime aikoina ja että se heijastuu lapsiin. Itse varmasti toteaisin näin olevan. Sen jälkeen minusta voi ihan hyvin sanoa toiselle, että tällainen ei ole oikein hyväksi kenellekään ja mitenhän tilannetta voisi parantaa.
Hyvään parisuhteeseen kuuluu avoin keskustelu, mutta myös se, että voi näyttää ja kertoa omat tunteensa vapaasti toiselle. Kunhan kertoo toiselle syyllistämättä ja empatiaa unohtamatta, että hänellä on liikaa töitä, ei vaimolla pitäisi olla mitään syytä suuttua.
Jos taas tätä on jatkunut vasta hetken aikaa ja ylimääräiset työt loppuu ennen joulua, toivoisin itse, että mies antaisi asian olla. Parisuhteessa itse kaipaan tilaa olla välillä myös väsynyt ja laiska. Ne kuuluu elämään eikä niistä kannata ottaa stressiä. Jos kuukauteen ei petipuuhaat maistu niin sitten ei maistu.
Eli kaikki riippuu siitä kuinka pitkään tilanne on jatkunut tai tulee jatkumaan.
Öö, no tue vaimoasi kertomalla, että voit tehdä esim. kotitöitä normaalia enemmän, jotta stressiä ei ole sekä töissä että kotona?
Täältä komppailen muita, eli jos on kyse ihan lyhytaikaisesta tilanteesta, niin niiden neuvojen ja keskustelun sijaan itse olen kaivannut sitä empatiaa ja isompaa roolia mieheltä kotiasioissa/lasten kanssa.
Jos taas kyse on selvästi pidemmästä ajanjaksosta, niin kyllä silloin asia pitää puhua halki ja etsiä ratkaisu, joka tyydyttää molempia aikuisia ja pitää huolen, ettei lapset kärsi.
Minkäänlaisia neuvoja en lähtisi antamaan, vain ymmärrystä ja empatiaa. Sen lisäksi tekisit enemmän kotitöitä ja ottaisit enemmän vastuuta lapsista ja perheen yhteisistä asioista ainakin siihen asti, että vaimon työtaakka kevenee. Miesten suurin vierhe on antaa neuvoja, kun niitä ei pyydetä...
Ehdottomasti: empaattisuus ja kuunteleminen! Lue tarkkaan myös nro 2 kommentti.
Jos haluat tehostaa, suosittelen esim. herkkuillallisen valmistamista töistä uupuneena kotiin palaavalle vaimolle. Jätä vaimolle myös pieniä yllätyksiä ja kerro haluavasi piristää häntä raskaan työrupeaman aikana.
Näillä ohjeilla olet vaimosi silmissä Supermies ja sillä on positiivisia vaikutuksia suhteeseenne.
Olen yrittänyt aika selvästi kertoa omalle miehelleni, että EN HALUA OHJEITA. Haluan purkaa tunteitani, vastaukseksi riittää myötätuntoinen hymähtely ja lopuksi halaus. Jos haluat antaa ohjeita, odota jotain neutraalimpaa hetkeä. Ehdota, että voit viedä lapset uimaan tms. niin vaimo voi jäädä ylitöihin.
Kommentoimattomuus on myös paha. Viestii välinpitämättömyydestä. Jämäkällä komentelulla päädyt ihan varmasti sohvalle nukkumaan.
Empatiaa ja ymmärrystä!
Itse haluaisin, että mies osoittaisi tukensa toimimalla. Olisi ihanaa, kun raskaan päivän jälkeen kotona odottaisi kunnon ateria, tiskit ja pyykit on hoidettu, talo imuroitu ja lasten asiat hoidettu (ulkoiltu, ruokittu, koululaisen läksyt tarkistettu) ja syödessäni lasten iltatoimet hoidettaisiin ja voisin vain rojahtaa sohvannurkkaan. Edes kerran viikossa stressijakson ajan. Meillä ei onnistu.
Tuossahan ne tulikin... kuuntelet, halaat ja hoidat omalta osalta kotia ja lapsia. Tottahan vaimonkin täytyy huomioida lapset päivittäin, lukea vaikka iltasatu.
Lasten ollessa nukkumassa istutte sohvalle, kysäset miten projekti etenee, hierot niskaa ja eiköhän siinä se feng shuikin ole kohdillaan...
Itsellä työstressiä helpottaa miehen stressaamaton työ... eli tiedän voivani olla töissä rauhassa pidempään kun mies "aina" hakee lapsen ja laittaa ruuan ja hoitaa tarvittaessa lapsen harrastukseen. Itse taas hoidan lapsen aamut, jotta mies ehtii ajoissa töihin, eikä minulla ole niin kiire töihin (kiire kummasti ilmaantuu aina vartti ennen normaalia kotiinlähtöä).
Mä kaipaan tuossa tilanteessa myötätuntoa ja vähän ymmärrystä sille, etten välttämättä jaksa jutella ja kuunnella miestä kuten normaalisti. Mies hoitaa joka tapauksessa aina 50% kodin ja lasten vaatimuksista, enempää en tarvitse häneltä siinä suhteessa. Ehkä joskus olisi ihana saada pieni ylimääräinen hetki kun tulee kotiin, mutta toisaalta jos olen tehnyt töitä myöhään niin haluan olla lasten kanssa ja ne eivät kuitenkaan jätä mua rauhaan siinä vaiheessa, eli oikeastaan en sitäkään tarvitse.
Mä katson, että on mun asia äitinä ja vaimona hoitaa pääni siihen kuntoon, että huolimatta stressistä en tiuski siisteydestä, metelistä ym. Itse asiassa jos töissä on kiireistä/vaikeaa niin ulkoistan mielestäni koko siisteys- järjestys- pyykki- ym. asiat ja en kerta kaikkiaan piittaa niistä ennen kuin niille on taas kunnolla aikaa. Siis toki teen kotitöitä sen minkä ehdin, mutta ei haittaa jos asiat on viikon verran vähän rempallaan. Näin kaikilla on mukavampaa. Mä olen onneksi suht hyvä kestämään kaaosta - ja mies taas on hyvä siivoamaan ja pyykkäämään :)
Kun mulla on stressiä töissä, kaipaan myötätuntoa ja ennen kaikkea sitä, että sama työleiri ja toisten tarpeiden mukaan pompiminen (ruoanlaitto siivous pyykkäys jne) ei jatkuisi vielä kotonakin. Onneksi mun mies osaa siivota ja tehdä voileipää lapsille itsekin.
Naisena sanon, että HYVÄ seksi auttaa stresssiin, mutta huono seksi on vain lisää vaatimuksia ja toisen pillin mukaan tanssimista. Se vain syö voimia ja vaikka siihen suotuu toisen mieliksi, se herättää lähinnä vastenmielisyyden tunnetta sitä miestä kohtaan joka ei sen vertaa välitä minusta, että antaisi sitä, mitä eniten tarvitsen. Lepoa.
En kaipaisi suoria ohjeita, mutta sellaista hienovaraista mentorointia ja ohjailua oikeaan suuntaan saa kyllä suorittaa. Se tosin vaatii mieheltä erityisominaisuuksia, eikä luonnollisesti jokaisella miehellä ole aidosti kykyä hahmottaa kokonaisuutta ja miten siihen saisi positiivisen muutoksen aikaiseksi. Mutta sellainen mies on painonsa arvoinen kultaa!
Täällä on hyviä neuvoja, juuri noin. Aika masentava oli sitten tuo ap:n lista mahdollisista reagointitavoista, lähinnä oikea oli tuo -yrittää olla sen näköinen että kuuntelee ja on empaattisen näköinen. Etkö todellakaan missään olosuhteissa voi tuntea empatiaa vaimoasi kohtaan tai aidosti kuunnella hänen huoliaan. Eipä käy kateeksi. Sinua siis vaan kyrsii kun et saa tarpeeksi seksiä, vaimo on kuin vikaantunut kone joka pitää potkia käyntiin. Huoh!
Paras tapa suhtautua on kärttää seksiä. Koko ajan. Esim. kun vaimo menee vessaan niin koputa oveen ja sano että "nyt kun sä taukoa pidät niin miten olis pieni sessio?" ja seisot alasti kyrpä pystyssä vessan oven takana.
Ottaisin tämän:
yrittää esittää hienovaraisesti että tekee listan tärkeimmistä töistä
Kuuntele empaattisesti, sen jälkeen panosta hieman rahaa ja soita siivousfirma tekemään kunnollinen siivous kotiinne. Jatka siivoojan tilaamista vaikka parin viikon välein koko stressijakson ajan. Seksiin voisi päästä helpoiten käsiksi esimerkiksi rentouttavan hieronnan ja naista huomioivan seksin kautta, ei vaatimalla heti suihinottoa itselle.
Jos tiuskiminen jne on kovin suurta, voi vaimoa jossain välissä muistuttaa siitä, että olette samalla puolella ja mielellään häntä tukisit sen sijaan että näyttäydyt vihollisena ja säkkinä, johon stressin voi purkaa.
Ensimmäinen pelko mikä sinulla ap herää vaimosi kovasta stressistä on siis se, ettet saa tarpeeksi hyvää seksiä häneltä?
äh, olet aivan menetetty tapaus. Sanonpa silti sinulle, että ymmärrän kyllä että tilanne on sinulle vaikea, vaimosi on kärttyinen jne.
Mutta nyt on sinun otettava itseäsi niskasta kiinni ja pidettävä taloutenne kunnossa, jotta vaimollasi on mahdollisuus hoitaa työasiansa kunnolla. Usko tai älä. Työasiat kyllä helpottavat, mutta jos et auttanut kun apua tarvittiin, olet pian ulkona pelistä.
Empatiaa ja rakkautta, ymmärrystä ja talouden hoitoa. Sitä sinun nyt tarvitsee tehdä. Eli kotityöt ja lapset. jne.
Miesten "ongelma" (ei oikeasti ongelma, vaan erilainen tapa käsitellä asioita) on se, että ei ymmärrtä että jos nainen valittaa jostain, hän kaipaa myötätuntoa. Jos taas mies valittaa jostain, hän kaipaa neuvoja. Tästä syystä mies olettaa naisen olevan neuvoja vailla ja alkaa jakaa niitä, jolloin nainen kimpaantuu siitä, että häntä pidetään niin tyhmänä ettei itse osaisi ratkoa ongelmiaan. (Huom: YLEISTYS)
Menisin aika lailla kakkosvaihtoehdon linjalla...