Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan entinen blogistalkkaaja myöhemmin hävennyt toimintaansa?

Vierailija
09.12.2013 |

Tuntuu aina niin omituiselta lukea täältä näitä blogistalkkaajien juttuja. Ruoditaan koko ajan, mitä blogin kirjoittajien yksityiselämässä tapahtuu eikä voida hyväksyä sitä, että kirjoittaja kertoo ihan mitä ja miten haluaa. 

Minua tämä mietityttää vähän siksikin, että tunnistan tällaisesta stalkkauksesta itseni vuosien takaa. Olin silloin tilanteessa, jossa omassa elämässäni ei tapahtunut paljon mitään, yhteydet moniin ystäviin olivat kuihtuneet ja opinnot jumittivat. Olin todella paljon kotona. Seurasin silloin todella aktiivisesti joitakin blogeja, tosin ne olivat englanninkielisiä yhden amerikkalaisen bloggaajaporukan kuulumisia.

Tajusin jo silloin täyttäväni sillä jotain tyhjyyttä elämässäni, mutta lopullisesti siitä minut yllättäen "pelasti" Facebook, joka tuli silloin Suomessa suositummaksi. Löysin sieltä ne vanhat kaverini ja alettiin taas viettää aikaa oikeassakin elämässä yhdessä, opinnotkin valmistuivat ja sain töitä.

Totta kai vieläkin olen täällä somessa, saatan käydä lukemassa palstojen lisäksi blogejakin silloin tällöin, mutta bloggaajien stalkkaus on jäänyt kokonaan. Tunnen jonkinlaista myötätuntoa, kun luen innokkaimpien kommentteja täällä. Tunnistan vanhan itseni siitä tyhjyydestä, joka täytyy olla taustalla siinä alituisessa toisen, sinänsä itselle vieraan ihmisen tekemisten tarkkailussa, pohdinnassa ja arvostelussa.  Toivon, että nämäkin ihmiset pääsisivät elämässään eteenpäin tai kodista ulos vaikka lasten kasvaessa vähän isommiksi.

Onko paikalla muita saman kokeneita?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/61 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... Niin että missä sen "stalkkauksen" raja nyt sitten oikein menee? Se miten usein lukee blogia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa siitä mistä täällä puhutaan stalkkauksena ei sitä ole.

Bloggaajista voi joku hakea tietoa muussakin mielessä. Esimerkiksi itse pidän hyvin pientä melko henkkohtaista blogia mutta samalla haen mahdollisia yhteistyökumppaneita muutamalle firmalle. Silloin otan selvää mitä bloggaajasta löytyy netistä ja jos ei mitään sellaista mitä firma ei hyväksy niin otan yhteyttä bloggaajaan.

Sellaiset asiat kuin esimerkiksi bloggaajan todellinen elintaso voi olla esteenä yhteistyön toteutumiselle. Tai että antaa henkilökohtaisesta tilanteestaan valheellisen kuvan blogissa. Jos firma hakee vaikka parfyyminsa blogikasvoksi naista joka olisi esikuva ja ihailunaihe niille lukijoille jotka haluavat rikkaan miehen ja puoli valtakuntaa niin se toimisi firman mainontaa ja siihen satsattua rahasummaa vastaan jos joku paljastaisi että bloggaajan mies ei olekaan miljonääri ja elääkin oikeasti ihan taviselämää. Tämä oli nyt vaan yksi esimerkki mutta siis muustakin syystä kuin sensaationhakuisuudesta niitä tietoja voidaan hakea

Miettikääpä mikä ero on esimerkiksi fotballfrulla ja strictlystylellä, miksi toinen tienaa norjankielisellä blogillaan satoja tuhansia vuodessa kun toinen ei yllä edes 10 000 vaikka kumpikin tekee blogia täyspäiväisesti. Miksi alunperinkin mainostajat ovat ottaneet mieluummin yhteyttä tähän norjalaiseen kuin suomalaiseen bloggariin. Nyt ei voi edes vedota siihen että Suomi on niin harvinainen kieli:D 

Vau-palsta on muuten erinomainen foorumi saada tietoa ja ennen kaikkea huomata mitä bloggareista kirjoitetaan!

Vierailija
44/61 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 07:42"]

Lisään vielä, että ilmeisesti sinun kohdallasi juttu tosiaan osui kiusallisen lähelle, koska nyt oikein huudat caps lockilla kommentissasi ja sekoitat vielä iloisesti puurot ja vellit eli normaalin blogeista keskustelun ja tällaisen valtavan tunnepitoisen blogin seuraamisen toisiinsa. Toivottavasti saat tulevaisuudessa muuta elämää ja ajallista perspektiiviä tähän asiaan.

[/quote]

Okei, sovitaan sitten niin :D Yritin kyllä sanoa, että käytännöllisesti katsoen näitä mainitsemiasi tunnepohjaisia seuraajia ja normaaleja keskustelijoita on todella vaikea erottaa toisistaan, koska täällä ei voi mitenkään tietää, kuka on kirjoittanut mitäkin. Joku voi kirjoittaa yhteen ketjuun 50 viestiä, joku 5, ja joku vain yhden, mutta mistään ei voi tietää, kuka on kuka.

Mutta tämä keskustelu on mennyt aika oudoksi, joten sovitaan, että sinä olet oikeassa.

Nimimerkki "Syötteenlukijastani löytyy iso kasa käsityöblogeja ja pari kirjallisuusblogia, eikä yhtään muoti-bingobangoa, mutta kai se on sitten uskottava, että olen muotiblogistalkkeri, kun kerran asiantuntija av-palstalla niin sanoo"

P.S. Huvittaa myös se, kun jumitetaan jossain 90-luvun keksityissä netikettisäännöissä ja aletaan torua ihmisiä "huutamisesta". Isoja kirjaimia käytetään myös korostamiseen, kuten alleviivausta ja boldaustakin - vai ovatko nekin huutamista? Luulisi huutomerkkien puutteen ja kontekstin valottavan vähän sitä, onko jokin teksti aggresiivista "huutamista" vai ei. Tuossa viestissäni 39 muuten olin vielä siteeraavinani muita, joten ei ollut edes kyse omasta "huutamisesta" ;)

Vierailija
45/61 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 06:04"]

Onko ap Gloria? Milla tavoin ap harjoitti stalkkaamista? Tuli mieleen etta ap oli selvittanyt bloggaajien henkilollisyyksia ja osoitteita ja oli jopa lahestynyt bloggaajia fyysisesti? Vaikka itse luenkin joskus muutamia seuraamisen arvoisia blogeja, ei minulle tule koskaan mieleen, etta pitaisin heita sukulaisina tai ystavina. Tuollainenkin asenne menee jo mielestani liian pitkalle.

[/quote]

Gloria-lehti? Vai mikä juttu tää on?

Vierailija
46/61 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääköhän Pipsan ja Iidan stalkkaajat hävetä yhtään????!

Vierailija
47/61 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo blogistalkkausta. Ihan sairasta alkaa etsimään netin syövereistä tietoa jonku bloggaajan kotiosoitetta ja koko nimeä ja vielä levitellä sitä eteenpäin. Täysin rinnastettavissa siihen että joku työkaverisi etsisi jostain sinun koti- ja mökkisi osoitteen ja levittelisi työporukassa "varmana tietona" esim. parisuhteesi tilaa jonka olisi itse päätellyt parista sanasta minkä on kahvitauolla kuullut.

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:35"]

Nykyaikana ei pysty enää nimettömänä bloggaamaan jos itsensä näyttää kokonaan joten nimen googlaaminen ei todellakaan ole stalkkaamista. Se ei tietenkään ole kivaa jos osoitetta aletaan foorumilla levittelemään mutta sen esittely netissä ei nykyään ole rikos jos se osoite löytyy suoraan nimeen yhdistettynä netistä. Foorumit voivat tietenkin itse modeineen karsia tietoa omilta areenoiltaan.

[/quote]

Moni bloggaaja kirjoittaa nimimerkillä, esim. Rillan kodin Rilla.

[/quote]

Tokihan moni kirjoittaa nimimerkillä mutta se ei tarkoita sitä etteikö hänen oikea henkilöllisyytensä ole selvitettävissä kuvien avulla. Joku tuntee hänet, juttu kiertää ja lopulta nimi pamahtaa esiin jossain netin syövereissä. Ottakaa huomioon että nimen tuominen esiin ja sitä seuraava suuren porukan ahkera googlaaminen ja erinnäisten tietojen löytäminen netistä ja niiden jakaminen ei ole laitonta. Niinkuin jo sanoin tuolla aiemmin foorumit voivat halutessaan poistaa tiedot palstoiltaan mutta siis laitonta ei netistä julkisesti löytyvän tiedon jakaminen ole vaikka näin joskus olen nähnyt jonkun lakia tulkinneen. Sellaisen tiedon jakaminen jota ei julkisella haulla voi löytää, sen jakaminen on laitonta.

[/quote]

Vierailija
48/61 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 15:53"]

Tuo on jo blogistalkkausta. Ihan sairasta alkaa etsimään netin syövereistä tietoa jonku bloggaajan kotiosoitetta ja koko nimeä ja vielä levitellä sitä eteenpäin. Täysin rinnastettavissa siihen että joku työkaverisi etsisi jostain sinun koti- ja mökkisi osoitteen[/quote]

Tuosta tuli mieleen että kuinkakohan monelle bloggaajan stalkkaajalle ei ole riittänyt joku googlemapin street view vaan on vielä lähtenyt paikan päälle kuikuilemaan ja kyttäämään että millainen se talo on jossa kyseinen bloggaaja asuu? :-O

Vierailija
49/61 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nämä jotka roikkuu bloggaajien seurassa vaikkeivät itse bloggaa ja haluavat olla ns. salaisia blogikavereita, pidättekö heitä stalkereina? Minusta on outoa että hakeutuvat bloggaajien seuraan tavallaan siinä siivellä.

Vierailija
50/61 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 09:22"]Entäs nämä jotka roikkuu bloggaajien seurassa vaikkeivät itse bloggaa ja haluavat olla ns. salaisia blogikavereita, pidättekö heitä stalkereina? Minusta on outoa että hakeutuvat bloggaajien seuraan tavallaan siinä siivellä.

[/quote]

Mitä?

Ketkä?

Mistä ihmeestä puhut?

Vierailija
51/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuolla stalkkauksella tässä yhteydessä tarkoitetaan? Stalkkaushan vastaa jo häirintää eli että vainotaan jotain tuttua tai tuntematonta henkilöä ihan sairaalloisella tavalla.

Vai onko blogistalkkaus normaalia blogiseurantaa joka keskittyy yhteen tai muutamaan joiden postauksiin ollaan koukussa ja odotetaan niitä kuin kuuta nousevaa, vai että käydään julkisissa tilaisuuksissa joissa nähdään livenä näitä bloggaajia vai onko se jopa sellaista että halutaan itselleen bloggaajan elämä ja aletaan jo etsimään tietoja että minkä niminen on, millä alueella asuu, millä ajoneuvolla ajaa jne?

Vierailija
52/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:05"]

vai onko se jopa sellaista että halutaan itselleen bloggaajan elämä ja aletaan jo etsimään tietoja että minkä niminen on, millä alueella asuu, millä ajoneuvolla ajaa jne?

[/quote]

En bloggaa mutta minulla oli tuollainen "fanittaja" aiemmalta työpaikalta, vanhempi nainen joka osti melkein kaikki samat korut, kengät, laukut ja vaatteet kuin minä, leikkuutti samanlaiset hiukset sävyineen, meikkasi samalla tavalla (toinen työkaveri kertoi että näki kun tämä penkoi kerran työpöydälleni jättämääni meikkilaukkua lounaan aikana kun luuli ettei meidän tilassamme ole muita!), ja ajeli autolla pimeällä meidän katua pitkin ja yritti kurkkia sisään takapihan kautta että miten olen asuntomme sisustanut (vaikka asui n. 20 km päässä minusta)! :-o Otin miehen uuden auton usein töihin, sellaista tämä ei hankkinut koska ei ollut varaa, minun kotteroon olisi varmaan ollut varaa mutta ajattelin että johonkin se raja on vedettävä ja joku yksityisyys pidettävä. Oudointa oli se että en ole mielestäni mikään erityisen trendikäs ihminen joten ihmettelen miksi otti minut kohteekseen. Voin vaan kuvitella millaista bloggaajilla on, tai ehkä jotkut heistä haluavatkin että heitä matkitaan ja ihaillaan?!

Vierailija
53/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:38"]

17 sanoo vielä että nykyaikaisella tekniikalla varustetulla vempaimella otetuista valokuvista saa hirmuisen paljon tietoa. Parhaassa/huonoimmassa tapauksessa niillä pääsee kiinni tätä nykyä sekä osoitteeseen, puhelinnroon että nimeen. Tietysti se edelleen kaipaa hieman enemmän osaamista, että miten nämä tiedot löytyvät mutta kohta juttu on tehty  niin helpoksi että haluttujen tietojen hankkiminen ei ole temppu eikä mikään. Kannattaa olla siis varuillaan siitä mitä nettiin laittaa. Blogin pitäminen on tyhmää jos haluaa oikeasti pysyä tuntemattomana.

[/quote]

Joku ulkomainen mies piti blogia esiintyen naisena jo ajat sitten, vissiin Jenkeissä. Kaikki kadehtivat tämän "nuoren naisen" merkkilaukkukokoelmaa, sitten joku fiksumpi laitefriikki katsoi hänen kuvista laukkujen solkien kautta heijastukset, teki vähän palapelejä niist ja voila: sen perusteella saatiin selville että kyseessä olikin karvanaamainen keski-ikäinen mies! :-D

[/quote]

22:sen kysymykseen stalkkauksesta, mielestäni se on juuri tässä viestissä kuvattua toimintaa. Stalkkaus sanana voi olla huono, mutta toimintana on selvittää blogistista enemmän kuin tämä kertoo. Itse lueskelin taannoista salarakas-candyn blogia, jossa "stalkkaamista" esiintyi kommenteissa ja palstoilla paljonkin. Spekuloitiin, kuka kirjoittaja on ja väitettiin nähneensä hänet milloin missäkin.

Vierailija
54/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 jatkaa, mielestäni "stalkkaamisessa" on jotain samaa kuin kirjojen ja sarjojen fanfictionin tekemisessä ja juonikäänteiden spekuloimisessa: yritetään täyttää aukkokohdat ja viedä tarinaa haluttuun suuntaan. Ainoa vaan, että blogisti on ihan oikea henkilö, hänellä on ihan oikea elämä.

Vierailija
55/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt höpise! Jos ottaa tavallisella digikameralla kuvan, jossa ei näy paljastavia yksityiskohtia (kuten nyt tuolla aiemmin mainittuja heijastuksia tai vaikka näkymää ulos ikkunasta), ei ko. kuvatiedostosta saa sellaista tietoa, mikä paljstaisi nimen, osoitteen tai puhelinnumeron.

On blogien ja niiden kuvien kautta kaivettavissa esiin asioita, mutta pelkällä kuvatieodstolla ilman paljastavia yksityiskohtia ei tee mitään.[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:38"]

17 sanoo vielä että nykyaikaisella tekniikalla varustetulla vempaimella otetuista valokuvista saa hirmuisen paljon tietoa. Parhaassa/huonoimmassa tapauksessa niillä pääsee kiinni tätä nykyä sekä osoitteeseen, puhelinnroon että nimeen. Tietysti se edelleen kaipaa hieman enemmän osaamista, että miten nämä tiedot löytyvät mutta kohta juttu on tehty  niin helpoksi että haluttujen tietojen hankkiminen ei ole temppu eikä mikään. Kannattaa olla siis varuillaan siitä mitä nettiin laittaa. Blogin pitäminen on tyhmää jos haluaa oikeasti pysyä tuntemattomana.

[/quote]

Vierailija
56/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse lue blogeja mutta mun mielestä stalkkaus alkaa jos siitä että luetaan blogia pakkomielteisesti ja jauhataan siitä nettipalstoilla. Ei tarvi edes yrittää selvittää henkilöllisyyttä tms.

Vierailija
57/61 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään blogi-stalkkaamista. Blogit on tehty luettaviksi ja jos bloggaajasta on jaettu jossain tietoa luvan kanssa ja julkisesti, sitä saa kuka tahansa tutkia. No.23, tuo "fanittaminen" kuulostaa kyllä jo jonkun mielenterveyshäiriöisen vainoamiselta ja vainoamisesta eli stalkkaamisesta tehdään vuoden vaihteessa rikos (oikeudettomasta, pelkoa ja ahdistusta uhrille aiheuttavasta).

Vai onko niin, että maailma on ajanut mun ohi ja nykyään sanotaan vaikka, että

"stalkkaa" urheiluruutua jne..?

Vierailija
58/61 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 22:37"]

Jos muuten joku keksii sitten paremman sanan kuin minun eli ap:n "blogistalkkaaja" kuvaamaan tällaista vääristynyttä ja kaikenkattavaa ajatusmaailmaa ilman varsinaisesti rikollisia tekoja, niin on hyvä sitten vaan. Sillä vääristynyttä se on siinä vaiheessa, kun omaa sosiaalisen elämän tyhjiötä täytetään bloggaajan elämän kiinteällä seuraamisella ja ajatellaan, että olisi muka oikeus tietää enemmän kuin itselle oikeasti vieras ihminen haluaa nettiin asioistaan kirjoitella. Ei sitä oikeutta vain ole eikä sillä bloggaajalla ole mitään moraalista velvollisuutta kirjoitella kaikkea auki.

Ymmärrän kyllä, että kaikki ne, jotka ovat edelleen tuossa minun blogistalkkaukseksi kutsumassani vaiheessa kiinni, eivät välttämättä pysty tajuamaan omaa vääristynyttä ajatteluaan. Toivon vain, että joskus kaikki vielä sen ymmärtävät, koska se tyhjiö omasta elämästä on silloin täyttynyt muulla kuin jonkun vieraan ihmisen blogin ihan liian intensiivisellä kyttäämisellä.

[/quote]

Etkö nyt vedä pikkuisen liioiteltuja johtopäätöksiä?

Ensinnäkään, sinä et tiedä, kuka mihinkin keskusteluun ottaa osaa ja kuinka usein - jos yhdessä blogikeskustelussa keskustelevat keskenään henkilöt A, B ja C, toisessa D, E ja F, ja kolmannessa G, H ja I, voidaanko tosiaan puhua siitä, että kaikki nämä ihmiset jotenkin pakkomielteisesti seuraavat blogeja ja keskustelevat bloggaajien jokaisesta liikkeestä? Siinä tapauksessa aika moni tällä palstalla on myös pakkomielteisen kiinnostunut esim. anopeista, TV-sarjoista ja sisustuksesta.

Toisekseen, näissä analyyseissä tehdään aina niin kummallisia yleistyksiä. Varmasti maailmasta löytyy todella säälittäviä henkilöitä, joiden elämän sisältö todellakin on jonkin bloggaajan joko fanittaminen tai ilkeämielinen arvostelu. Löytyyhän maailmasta sellaisiakin ihmisiä, joiden elämän sisältö on fanittaa Robert Pattinsonia. Mutta jokaiseen blogikeskusteluun lipuu aina jokin ylemmyydentuntoinen sormenheristelijä, jonka mielestä TE KAIKKI JOTKA KESKUSTELETTE TÄSTÄ AIHEESTA OLETTE ILKEITÄ, PAKKOMIELTEISIÄ, SÄÄLITTÄVIÄ IHMISIÄ JOILLA EI OLE ELÄMÄÄ, vaikka keskusteluista löytyy aina laaja kirjo mielipiteitä: jotkut ilkeitä, jotkut järkeviä, jotkut mielenkiintoisia, jotkut typeriä, jotkut positiivisia, jotkut negatiivisia, jotkut liian uteliaita, jotkut pelkästään yleisellä tasolla.

Ja se sama kai tuntuu olevan tämänkin ketjun pointti? "Olette muuten aika säälittäviä, kun keskustelette blogeista. Menkää mieluummin Facebookiin tykkäämään toistenne profiilikuvista."

[/quote]

Ei se ole tämän keskustelun pointti, enkä ole tosiaankaan pitänyt jotain tilastoja siitä, kuinka moni täällä mahdollisesti jostain blogista kirjoittelisi. Kyllä sen vääristyneen ajatusmaailman huomaa kertaviestistä sellainen, jolla on itsellään kokemusta asiasta. Minä ymmärrän, missä tuossa vaiheessa ollaan vielä menossa ja ajattelin nyt vain kertoa niille muille ei-stalkkaajille, etteivät nämä stalkkaajat ole aina vaan p-maisia ja ilkeitä vaan aidosti uskovat olevansa oikeassa.

Lisäksi otsikon mukaan kiinnosti kuulla noin muilta, jotka tunnistavat aiemmin itsessään olleen tällaista piirrettä, että mitkä ovat tunnelmat nyt jälkikäteen. Ei se ongelmainen itse vielä välttämättä tajua siinä keskellä tilannetta vielä, mistä on oikeasti kyse, kun "loukkaantuu" vieraalle ihmiselle siitä, mitä tämä kirjoittelee ja erityisesti jättää kirjoittelematta omassa blogissaan omasta elämästään.

Vierailija
59/61 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ilmeisesti sinun kohdallasi juttu tosiaan osui kiusallisen lähelle, koska nyt oikein huudat caps lockilla kommentissasi ja sekoitat vielä iloisesti puurot ja vellit eli normaalin blogeista keskustelun ja tällaisen valtavan tunnepitoisen blogin seuraamisen toisiinsa. Toivottavasti saat tulevaisuudessa muuta elämää ja ajallista perspektiiviä tähän asiaan.

Vierailija
60/61 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 09:22"]Entäs nämä jotka roikkuu bloggaajien seurassa vaikkeivät itse bloggaa ja haluavat olla ns. salaisia blogikavereita, pidättekö heitä stalkereina? Minusta on outoa että hakeutuvat bloggaajien seuraan tavallaan siinä siivellä.

[/quote]

Mitä?

Ketkä?

Mistä ihmeestä puhut?

[/quote]

Ihmisistä jotka lähestyvät bloggaajia kuin julkkiksia, ja pyrkivät mukaan heidän toimintaan, ovatko nämä niin sanottuja HANG-AROUNDEJA?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän