Onko kukaan entinen blogistalkkaaja myöhemmin hävennyt toimintaansa?
Tuntuu aina niin omituiselta lukea täältä näitä blogistalkkaajien juttuja. Ruoditaan koko ajan, mitä blogin kirjoittajien yksityiselämässä tapahtuu eikä voida hyväksyä sitä, että kirjoittaja kertoo ihan mitä ja miten haluaa.
Minua tämä mietityttää vähän siksikin, että tunnistan tällaisesta stalkkauksesta itseni vuosien takaa. Olin silloin tilanteessa, jossa omassa elämässäni ei tapahtunut paljon mitään, yhteydet moniin ystäviin olivat kuihtuneet ja opinnot jumittivat. Olin todella paljon kotona. Seurasin silloin todella aktiivisesti joitakin blogeja, tosin ne olivat englanninkielisiä yhden amerikkalaisen bloggaajaporukan kuulumisia.
Tajusin jo silloin täyttäväni sillä jotain tyhjyyttä elämässäni, mutta lopullisesti siitä minut yllättäen "pelasti" Facebook, joka tuli silloin Suomessa suositummaksi. Löysin sieltä ne vanhat kaverini ja alettiin taas viettää aikaa oikeassakin elämässä yhdessä, opinnotkin valmistuivat ja sain töitä.
Totta kai vieläkin olen täällä somessa, saatan käydä lukemassa palstojen lisäksi blogejakin silloin tällöin, mutta bloggaajien stalkkaus on jäänyt kokonaan. Tunnen jonkinlaista myötätuntoa, kun luen innokkaimpien kommentteja täällä. Tunnistan vanhan itseni siitä tyhjyydestä, joka täytyy olla taustalla siinä alituisessa toisen, sinänsä itselle vieraan ihmisen tekemisten tarkkailussa, pohdinnassa ja arvostelussa. Toivon, että nämäkin ihmiset pääsisivät elämässään eteenpäin tai kodista ulos vaikka lasten kasvaessa vähän isommiksi.
Onko paikalla muita saman kokeneita?
Kommentit (61)
Minä kiinnitän aikuisena ihmisenä huomiota tähän suvaitsemattomuuteen. Halutaan, että bloggaaja on kuin Barbie-nukke, jolla pitäisi saada leikkiä. Se pitäisi saada itse pukea, kammata, sen asunto itse sisustaa.
Kun bloggaaja käyttäytyykin kuin ihminen, ja hänellä on omat mielipiteensä, annetaa ymmärtää, että jopa mielipiteet ovat vääriä, koska ne eivät ole samat kuin lukijan.
Tämä on epäkypsää. Ihmiset, jotka eivät osaa elää toisten ihmisten erilaisuuden kanssa ovat rasittavia. Aina ollaan nyrkit pystyssä ja tulee hirveä huuto, jos joku esittää omasta poikkeavan mielipiteen tai uskaltaa muuten vain erottua massasta.
Erilaisuus ei ole uhka. Jos vaikka tämä Mungo-Anna olisi samanlanen kuin pahin kriitikkonsa, hänellä ei olisi tuollaista blogia eikä hyviä tuloja siitä, ei opintoja Lontoossa. Hän olisi joku, joka täyttää omaa tyhjiötään arvostelemalla anonyymisti toista ihmistä. Ei sekään mikään hieno missio ole.
Nykyaikana ei pysty enää nimettömänä bloggaamaan jos itsensä näyttää kokonaan joten nimen googlaaminen ei todellakaan ole stalkkaamista. Se ei tietenkään ole kivaa jos osoitetta aletaan foorumilla levittelemään mutta sen esittely netissä ei nykyään ole rikos jos se osoite löytyy suoraan nimeen yhdistettynä netistä. Foorumit voivat tietenkin itse modeineen karsia tietoa omilta areenoiltaan.
Kerran kyllä. Satuin nimittäin löytämään yhden mehukkaan kytkyn. Tajusin heti että nyt tiedän liikaa... Hävetti.
Aloitusviestillä voisi osallistua kilpailuun "kuinka facebook muutti elämäni" <3
Nämä blogistalkkaajathan eiväy koskaan kerro mitään itsestään - paitsi kuinka täydellisen moraalisia, oppineita ja tietäviä he ovta. mutta valitatavasti tuo ammottava tyhjyys paistaa läpi heidän teksteistään. Itse nautin kovasti muutamasta blogista, parin blogin lukemisen jätin, kun alkoi ärsyttämään bloggaajien asenne ja tyyli. Ei mitään intressiä seurata ja kommentoida niiden tekemisiä. mutta esim Mungolifeä seuraan. Pitäisi lopettaa av:n mungoketjujen lukeminen, negaajat on niissä niin uskomattoman raivostuttavia.
Miten niin ei? Luuletko, että pelkällä valokuvalla saa autoamaattisesti nimen esiin :D Toki samannäköistä kuvaa voi lähteä etsimään vaikka FB:stä jos ajasta ei ole pulaa... Joku saattaa myös tuntea, mutta ei missään ole mitään tietokantaa, jossa voisi nimiä ja kuvia yhdistellä. [quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:35"]
Nykyaikana ei pysty enää nimettömänä bloggaamaan jos itsensä näyttää kokonaan joten nimen googlaaminen ei todellakaan ole stalkkaamista.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:20"]
Määrittele selkeäsanaisesti blogistalkkaus. Ymmärräthän että blogin seuraaminen ja sen postauksiin liittyvät keskustelut sekä bloggaajan nettipersoonan seuraaminen eivät täytä stalkkaamisen määrettä. Nykyään ihan tavalliset ihmiset hakevat tietoja uusista tapaamistaan ihmisistä googlaamalla eikä sekään ole stalkkaamista tai edes rikollista. Itse asiassa on järkevää tarkistaa millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä.
Kaikki eivät varmaan ole sitä ymmärtäneet mutta netti ei ole yksityinen paikka eikä blogi kuulu kotirauhan piiriin.
[/quote]
Ap tässä taas ekan viestin jälkeen. Eli nimenomaan blogistalkkaus on sitä, että ruoditaan bloggaajan yksityiselämää eikä voida hyväksyä sitä, että hän kirjoittaa vain niistä asioista, mistä haluaa, eikä niistäkään välttämättä kuin hyvistä puolista. Blogistalkkaaja täyttää omaa sosiaalista tyhjiötään seuraamalla bloggaajien elämää ja vähitellen näistä tulee hänelle omien sukulaisten ja ystävien veroisia. Sitten loukkaannutaan, kun tämä tietämättään lähisukulaisen asemaan korotettu ihminen ei kerrokaan mitään vaikka parisuhdeongelmistaan, kun blogistalkkaaja on kuitenkin aiemmin saanut lukea, että parisuhde on olemassa. Asioista saatetaan yrittää ottaa selvää jotain muuta kautta hyvinkin aktiivisesti (ei pelkkä Google) ja myös kerrotut asiat voivat herättää kummallisen voimakkaita tunnereaktioita "puolesta" ja "vastaan".
Nämä vieraiden ihmisten asiat eivät yksinkertaisesti kuulu kokonaisuudessaan blogistalkkaajalle, nämä kertovat mitä haluavat. Hän ei tätä ymmärrä välttämättä siinä elämänvaiheessa, kun stalkkaustaan harjoittaa, koska on siinä pienessä elämänpiirissään, mutta jälkikäteen sitten oman elämän taas pyörähdettyä käyntiin blogistalkkaaja toivottavasti havahtuu siihen, miten omituisesti on asioista ajatellut.
Lisätään nyt vielä sen verran, että minusta on hyvin oireellista se, että erilaisia blogistalkkaajien aloittamia ketjuja näkee juuri täällä Vauvan av-palstalla. Moni stalkkaaja on todennäköisesti kotona pienten lasten kanssa eikä tapaa päivisin juuri ketään aikuisia, joiden kanssa voisi käydä järkevää keskustelua.
Onko ap Gloria? Milla tavoin ap harjoitti stalkkaamista? Tuli mieleen etta ap oli selvittanyt bloggaajien henkilollisyyksia ja osoitteita ja oli jopa lahestynyt bloggaajia fyysisesti? Vaikka itse luenkin joskus muutamia seuraamisen arvoisia blogeja, ei minulle tule koskaan mieleen, etta pitaisin heita sukulaisina tai ystavina. Tuollainenkin asenne menee jo mielestani liian pitkalle.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 06:04"]
Onko ap Gloria? Milla tavoin ap harjoitti stalkkaamista? Tuli mieleen etta ap oli selvittanyt bloggaajien henkilollisyyksia ja osoitteita ja oli jopa lahestynyt bloggaajia fyysisesti? Vaikka itse luenkin joskus muutamia seuraamisen arvoisia blogeja, ei minulle tule koskaan mieleen, etta pitaisin heita sukulaisina tai ystavina. Tuollainenkin asenne menee jo mielestani liian pitkalle.
[/quote]
Ap ei ole "Gloria", kuka tämä sitten onkaan. Ja ap:n blogistalkkaaminen ei päässyt niin pitkälle, koska ap seurasi amerikkalaisen bloggariporukan blogeja, tosin ajatuksen tasolla hyvin kiinteästi. Mutta näen samoja syitä eli oman sosiaalisen elämän tyhjyyttä näiden kovemman luokan stalkkaajien toiminnassa. Siinä tapahtuu sellainen kummallinen näkökulman vääristymä, jolloin bloggaajien elämä alkaa kiinnostaa liikaa ja siihen kiinnittyy tunnesiteillä. Ihminen alkaa ajattelemaan, että itsellä olisi ilman muuta oikeus tietää saman verran näiden elämästä kuin omien lähisukulaisten tekemisistä. Sekä hyvää että huonoa. Ei ole.
Ap ei muuten enää nykyään edes halua mennä lukemaan niitä tiettyjä blogeja, joita silloin tyhjinä aikoina seurasi. Tulee mieleen liian elävästi se oma elämäntilanne silloin, kun nämä tuntemattomat ihmiset toimittivat sosiaalisen elämän virkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:35"]
Nykyaikana ei pysty enää nimettömänä bloggaamaan jos itsensä näyttää kokonaan joten nimen googlaaminen ei todellakaan ole stalkkaamista. Se ei tietenkään ole kivaa jos osoitetta aletaan foorumilla levittelemään mutta sen esittely netissä ei nykyään ole rikos jos se osoite löytyy suoraan nimeen yhdistettynä netistä. Foorumit voivat tietenkin itse modeineen karsia tietoa omilta areenoiltaan.
[/quote]
Moni bloggaaja kirjoittaa nimimerkillä, esim. Rillan kodin Rilla.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:35"]
[/quote]
Moni bloggaaja kirjoittaa nimimerkillä, esim. Rillan kodin Rilla.
[/quote]
Tokihan moni kirjoittaa nimimerkillä mutta se ei tarkoita sitä etteikö hänen oikea henkilöllisyytensä ole selvitettävissä kuvien avulla. Joku tuntee hänet, juttu kiertää ja lopulta nimi pamahtaa esiin jossain netin syövereissä. Ottakaa huomioon että nimen tuominen esiin ja sitä seuraava suuren porukan ahkera googlaaminen ja erinnäisten tietojen löytäminen netistä ja niiden jakaminen ei ole laitonta. Niinkuin jo sanoin tuolla aiemmin foorumit voivat halutessaan poistaa tiedot palstoiltaan mutta siis laitonta ei netistä julkisesti löytyvän tiedon jakaminen ole vaikka näin joskus olen nähnyt jonkun lakia tulkinneen. Sellaisen tiedon jakaminen jota ei julkisella haulla voi löytää, sen jakaminen on laitonta.
17 sanoo vielä että nykyaikaisella tekniikalla varustetulla vempaimella otetuista valokuvista saa hirmuisen paljon tietoa. Parhaassa/huonoimmassa tapauksessa niillä pääsee kiinni tätä nykyä sekä osoitteeseen, puhelinnroon että nimeen. Tietysti se edelleen kaipaa hieman enemmän osaamista, että miten nämä tiedot löytyvät mutta kohta juttu on tehty niin helpoksi että haluttujen tietojen hankkiminen ei ole temppu eikä mikään. Kannattaa olla siis varuillaan siitä mitä nettiin laittaa. Blogin pitäminen on tyhmää jos haluaa oikeasti pysyä tuntemattomana.
Kannattaa vaan muistaa nyrkkisääntönä että sen minkä nettiin jakaa (blogi, Facebook jne) niin se on ja pysyy siellä ikuisesti. Eli maalaisjärjen käyttö sallittua :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 06:04"]
[/quote]
en minäkään hinkuaisi mukaan mihinkään ns. blogipiiriin, annan heidän olla omissa oloissaan ja luen vain heidän blogeja silloin tällöin jos minulla ei ole muuta tekemistä kotona :)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:38"]
17 sanoo vielä että nykyaikaisella tekniikalla varustetulla vempaimella otetuista valokuvista saa hirmuisen paljon tietoa. Parhaassa/huonoimmassa tapauksessa niillä pääsee kiinni tätä nykyä sekä osoitteeseen, puhelinnroon että nimeen. Tietysti se edelleen kaipaa hieman enemmän osaamista, että miten nämä tiedot löytyvät mutta kohta juttu on tehty niin helpoksi että haluttujen tietojen hankkiminen ei ole temppu eikä mikään. Kannattaa olla siis varuillaan siitä mitä nettiin laittaa. Blogin pitäminen on tyhmää jos haluaa oikeasti pysyä tuntemattomana.
[/quote]
Joku ulkomainen mies piti blogia esiintyen naisena jo ajat sitten, vissiin Jenkeissä. Kaikki kadehtivat tämän "nuoren naisen" merkkilaukkukokoelmaa, sitten joku fiksumpi laitefriikki katsoi hänen kuvista laukkujen solkien kautta heijastukset, teki vähän palapelejä niist ja voila: sen perusteella saatiin selville että kyseessä olikin karvanaamainen keski-ikäinen mies! :-D
Täällä palstalla on ainakin jotkut vakkarit Iida ja Pipsa stalkkaajat..... muista en tiedä.
Olipa silmiä avaava aloitus! En ota tuohon stalkkaamisen määritelmään sen kummemmin kantaa, ei kai se ole se asian ydin... Mutta itse olen ajatellut samoin tämän Vauva-palstan muistakin ketjuista, mieleen nousee ensimmäisenä Satuhäät-ketjut. Tai kaikki ketjut, joissa mietitään milloin kenenkin painoindeksiä, ulkonäköä jne.
Kyllähän näillä haukkujilla väkisinkin on jonkinlainen tyhjiö elämässään, ei kai tuollaiset asiat muuten voisi olla niin tärkeitä täysin ventovieraalle ihmiselle? Ihmisellä, jolla on kaikki osa-alueet elämässään kunnossa, ei ole aikaa, saati minkäänlaista mielenkiintoa hyökätä netissä vaikka hääparia vastaan, haukkuen tämän elämäntyylin. Ihminen, jolla kaikki on kunnossa, ymmärtää kyllä että maailmassa on erilaisia ihmisiä eikä toisen erilainen elämäntyyli ole häneltä itsestään pois.
Ja ei, en tunne ketään hääpareista tai muistakaan haukkumisen kohteena olevista ihmisistä :-) Olen vain aina ihmetellyt, miksi täällä Vauva-palstalla tuntuu olevan kaikki huonosti voivat ihmiset, kun positiivista ketjua on hyvin vaikea löytää; kaikki ovat haukkumista täynnä vaikka ap pyytäisi apua minkälaiseen ongelmaan. Tämän aloituksen luettuani tajusin, että ajatukseni korreloi täysin näiden blogistalkkajien (mikä se oikea sana sitten olisikaan!) kanssa.
Poistun takavasemmalle. Älkää suotta vetäkö hernettä nenäänne...!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:20"]
Määrittele selkeäsanaisesti blogistalkkaus. Ymmärräthän että blogin seuraaminen ja sen postauksiin liittyvät keskustelut sekä bloggaajan nettipersoonan seuraaminen eivät täytä stalkkaamisen määrettä. Nykyään ihan tavalliset ihmiset hakevat tietoja uusista tapaamistaan ihmisistä googlaamalla eikä sekään ole stalkkaamista tai edes rikollista. Itse asiassa on järkevää tarkistaa millaisen ihmisen kanssa on tekemisissä.
Kaikki eivät varmaan ole sitä ymmärtäneet mutta netti ei ole yksityinen paikka eikä blogi kuulu kotirauhan piiriin.
[/quote]
En ole ap, mutta vastakysymyksenä kysyisin, koetko oikeasti jonkun blogaajan vaikuttavan omaan elämääsi siinä määrin, että lähdet tekemään google-kierrosta selvittääksesi ensin mahdollisesti blogaajan täyden nimen - tämäkin on tieto, jota kaikki eivät suinkaan itse blogissa ilmoita -, ja sitten muita tietoja? Ainoa syy, jonka takia itse voisin kuvitella blogaajan tietoja lähteväni kaivelemaan olisi se, että blogaaja selkeästi näyttäisi markkinoivan tiettyä tuotetta ilmoittamatta "yhteistyöstä" tai muusta sidoksesta tuotetta myyviin tai markkinoiviin tahoihin.
Mutta esim. tännekin ilmestyy aina sillon tällöin postauksia, joissa kerrotaan vaikkapa blogaajien tarkat osoitetiedot tai tietoja heidän läheisistään, joita blogaajat eivät erityisesti ole tuoneet blogissa esille. Nämä viestit katoavat toki pian sivustolta, koska rikkovat jo selkeästi yksityisyyden suojaa.