Mitä ajatuksia herättää aikuinen, joka ei syö kalaa
tai mitään mereneläviä (tonnikalaa, kalapuikkoja, katkarapuja), ei sipulia, aurajuustoa, salaattia, hedelmiä.
Ja vain koska ei tykkää. Ihan kiva perustella lapsille, että kaikkea pitää ainakin maistaa, kun pöydässä on yksi supernirso lapsen tasolle ruuan suhteen jäänyt. Syökin pelkällä haarukalla...
Eikä sitä vierasta aikuista kehtaa kovin kasvattaakaan.
Kommentit (39)
Elämä on tosi köyhää, jos ei pysty opettelemaan ja antautumaan makujen maailmaan. Paljon jää kokematta.
Ystäväni on erittäin allerginen kalalle ja mereneläville, jo kalaan koskenut ruokailuvälinekin saattaa pistää pillin tukkoon. Mutta jos on vain hyvin vuoksi allerginen, on se omaa tyhmyyttä. Tunnen sellaisen ihmisen, noin 41 vuotiaan hyvin ronkelin tapauksen..
En mitään. En minäkään syö lihaa, koska en tykkää. Onneksi kasvissyönti on hyvä tekosyy nirsoilulle.
Aikuinen, joka yököttelee ruokapöydässä mille tahansa, on moukka. Kaikkea ei tarvitse ottaa ja kaikesta ei tarvitse pitää mutta pitäköön päänsä kiinni.
Jotkut pitävät sitä rehellisyytenä, kun pöydässä huutavat kovaan ääneen "En syö, Hyiiii". Kyllä se on tyhmyyttä/moukkamaisuutta ja käytöstapojen täyttä puutetta. Voi pitää ne ajatukset ihan ominaan, ja yrittää päästä myös vähitellen niistä lapuuden aiheuttamista traumoista eroon...
Oma valintansa, mitä se mulle kuuluu.
Eikös nääkin jutut kirjoiteltu jo ainakin yhdessä tai kahdessa ketjussa syksyn aikana. Mitä helkkaria samoja asioita kannattaa vatkata yhä uudelleen?
En minäkään syö mielellään muita kaloja kun tonnikalaa ja kalapuikkoja. Eikä niitä voi mielestäni edes kalaksi kunnolla laskea. Maistan kyllä muitakin kaloja aina kun on mahdollisuus (kyläillessä, sairaalassa, töissä), mutta se maku on vaan niin kammottava, enkä ole siitä oppinut pitämään 36-vuotisen elämäni aikana.
Eräs ystäväni mies, iältään n 50v syö kyllä kalaa mutta vain pakasteseitä :)
Ei siis mitään muuta kalaa.
Samainen mies ei myöskään voi juoda maitoa jos siinä on eilinen päiväys.
Ja jos pizzaa ostaa niin vain Kotipizzasta, ählämien paikat on kuulema arveluttavia
Ei se mua nypi, jos on syömättä kalaa. Tunnen kaksi tällaista ihmistä, mitäs se mulle kuuluu. Mä en syö esim. oliiveja.
Usein tällaiset nirsoilijat kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla just jotain kananugetteja tai eineslihapullia, joiden alkuperä on mielestäni niin arveluttava, etten itse laita suuhuni. Mutta jokainen tavallaan :-)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:08"]
Usein tällaiset nirsoilijat kuitenkin syövät hyvällä ruokahalulla just jotain kananugetteja tai eineslihapullia, joiden alkuperä on mielestäni niin arveluttava, etten itse laita suuhuni. Mutta jokainen tavallaan :-)
[/quote]
Tuskin nämä nirsoilijat jättävät kalat sen takia syömättä, että se olisi ruokana jotain arveluttavaa, vaan siksi, että heidän mielestään kala maistuu pahalle. Eihän sitä silloin ole mitään järkeä vertailla kananugetteihin tai muihin eineksiin, joita voisi puolestaan jättää syömättä sen arveluttavuuden vuoksi.
Kyllähän tuosta aika lapsen tasolle jääneen kuva tulee, jos aikuisella on noin paljoa ruokia, joita ei syö, "koska ei tykkää".
Eri asia, jos allergian ja jonkin vakaumuksen takia jättää jotkin ruoka-aineet syömättä. Nämä on mun mielestä ymmärrettäviä. Ja ymmärrän vielä senkin, jos aikuiselta löytyy muutama ruokalaji, joista ei pidä. Jos tämä ei pidettyjen ruokalajien lista alkaa olemaan muutamaa ainesta pidempi, niin kyllähän se ihmetystä aiheuttaa.
Veljeni on muuten tuollainen. Kolmekymppinen mies eikä syö mitään kasviksia, soijaa/tofua, useampaa kalalajia eikä riisiä. Kyllä vähän laittaa aina pohtimaan, mitä tälle voi tarjota, jos kylään tulee.
Ainoa ruoka, josta mä kieltäydyn kaikissa muodoissa on sika. Pahaa kaikissa muodoissa ja lisäksi mun mielestä niin älykästä eläintä ei vaan saisi kasvattaa niissä oloissa, missä niitä nykyään kasvatetaan. Myös broileria välttelen parhaani mukaan eettisistä syistä, mutta sitä voin syödäkin, jos joku sitä mulle tarjoaa.
Oikeasti kala-allergiset ymmärrän, muut ovat täysiä JUNTTEJA.
tiedän minäkin näitä jotka ovat psyykkisesti kala-allergisia, aivan käsittämättömiä aikuisia ihmisiä. En mä vaan tykkää. Aha, milloinkas olet viimeksi maistanut ja mitä sorttia?
ja esim yksi joka ei syö kitää kalaa/äyriäisiä, mutta purkkironnikalaa kyllä.
todella ikävän esimerkin antavat lapsilleen ja miten suppeaksi makumaailma heillä jää.
vain vauva.fissä voi alottaa joka viikko tän saman keskustelun ja aina siitä puhutaan ku ei ois ikinä ennen täällä aiheesta kirjotettu.
Herättää sellaisen ajatuksen, että hän ei syö kalaa kuten esim. minä. Onneksi mun ystävät ovatkin fiksuja, ja varaavat muutakin ruokaa kuin vain kalaa tarjolle, eikä tällaisia palstalla nähtyjä (ilmeisesti elämän koulun käyneitä) tiukkapipoja.
kala on ainut ruoka mitä en tarjoaisi vieraille ilman jotain korvaavaa. Kala vaan on se mikä jakaa eniten mielipiteitä suuntaan jos toiseen. En menisi kylään syömään jos joku tarjoaa jotain sairaan pahaa ruokaa jota pitää niellä tekohymy naamalla ja kertoa kuinka hyvää oli :D Jos joku on viikonlopun kylässä niin kyllä me yhdessä vieraan kans tehdään ruokalista. En vain näe mitään syytä tarjota ruokaa joka ei välttämättä kaikille kelpaa.
jos taas häät tai jotain niin ne on vaan hääparia varten
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:53"]
Mäkään en tykkää äyriäisistä. Ei vaan maistu. Ei kaikki tykkää kaikesta.
[/quote]
ja kaikki maistuu samalle? Just joo. Maistas hummeria, taskurapua, kuningasrapua, jokirapua, tiikerirapua, kampasimpukkaa ja vaikka katkarapuja. Kaikki aivan erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:37"]
Oma valintansa, mitä se mulle kuuluu.
Eikös nääkin jutut kirjoiteltu jo ainakin yhdessä tai kahdessa ketjussa syksyn aikana. Mitä helkkaria samoja asioita kannattaa vatkata yhä uudelleen?
[/quote]
Toisto kuuluu ihmisluontoon.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:25"]
vain vauva.fissä voi alottaa joka viikko tän saman keskustelun ja aina siitä puhutaan ku ei ois ikinä ennen täällä aiheesta kirjotettu.
[/quote]
Oliskohan hiukka liioiteltu tässä...
Ärsyttää sellaiset "hyi en tykkää kalasta, maistoin kerran koulussa vuonna 1984 raakaa silakkaa, oli ällöttävää" -ihmiset. Kaikkea pitäisi maistaa aikuisiällä ja hyvin valmistettuna, sitten voi päättää tykkääkö vai ei. Mulle on ihan fine jos ei, en itsekään juo maitoa maun vuoksi.