Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL ennustaa vaikeaa syksyä ja talvea epidemian osalta

Vierailija
29.09.2020 |

Vetoaa, että kaikki tekisivät osansa

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lapseni pois koulusta rehtorilta anotulle "lomalle". Teemme tehtäviä yhdessä kotona lukujärjestyksen mukaan. Pakko kai ottaa lapsi kohta kotiopetukseen kokonaan, jos tilanne pahenee. Hallitus ja AVI:t eivät tee mitään! Minusta etäopetukseen pitäisi siirtyä myös peruskouluissa. Lapsille pitää lain mukaan tarjota turvallinen oppimisympäristö ja sitä ei tällä hetkellä pystytä tarjoamaan. Lapsissakin on riskiryhmiin kuuluvia esim. astmaatikkoja, diabeetikkoja jne. Sisko otti jo omat lapsensa kokonaan kotiopetukseen.

Vierailija
42/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs rajitukset viipyy. Koulut etäopetukseen, raflat kiinni. Teeatterit ja leffateatterit kiinni. 

Kai sen jo tyhminkin tajuaa,että rajoitukset ovat vihoviimeinen keino. Ei yhteiskuntaa voi laittaa enää kiinni. Valtiolla ei yksinkertaisesti ole siihen enää varaa.

Voi luoja, valtiollahan on varaa hoitaa sairastuneita, testata, jäljittää, kasvavan tehohoidon vaatimuksiin, siihen että ihmiset jossain vaiheessa omatoimisesti lopettavat kulutuksen omassa tahdissaan, työkyvyttömyysjaksoihin...

Halvinta on tukahduttaa nopeasti.

Keväällä varmaan olikin. Nyt moni ravintola ja palvelualan yritys on jo kevään jäljiltä niin heikossa kunnossa että ei kestä enää uutta sulkua. Ei paljon lämmitä että sulun jälkeen on paremmin jos se firma on jo konkurssissa.

Noh, jos vaihtoehdot on konkurssi tai konkurssi + terveyden menettäminen, niin ei ole kauhean vaikea valinta. Terveenä voi aina lähteä rakentamaan uutta, työkyvyttömänä ei.

Juuri näin. Myös terveet asiakkaat kykenevät kuluttamaan enemmän tulevaisuudessa kuin työkyvyttömät ja vammautuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitään ei aiota tehdä, annetaan taudin levitä.

Kun sen taudin torjunta lähtee ihan jokaisen ihmisen omasta käytöksestä. Ei koko maata voida laittaa säppiin joka kerta kun tauti vähän nostaa päätään. Kyllä ihmisten pitää vihdoin tajuta että heidän käytöksensä pitää muuttua vastuullisemmaksi.

Mutta kun ihmiset eivät tajua, MINUN pitää päästä baariin, MINUN pitää saada järjestää juhlat, MINUN pitää saada notkua kauppakeskuksessa huvikseni, MINUN pitää saada matkusta ulkomaille ym. lista on loputon. Kaikki ovat sitä mieltä että MINÄ voin tehdä kaikkea kuten ennenkin eikä tekemisilläni tai tekemättä jättämisilläni ole vaikutusta epidemiaan, ja lisäksi todella harva ylipäänsä enää suhtautuu koko tautiin vakavasti.

Siksi rajoituksia ja selkeitä kieltoja tarvittaisiin mutta eipä niitä taida olla tulossa.

Sanottiinhan tuossa tiedotustilaisuudessa, että sulkuja voi olla tulossa, jos ihmiset ei itsenäisesti rajoita elämäänsä. Itse ainakin elän täysin vapaasti ja jos sulkuja tulee, niin sitten niitä noudatan, huomautan kuitenkin, että olen luontaisesti kotona ja luonnossa viihtyvää tyyppiä, eli en notku baareissa, ostoskeskuksissa tms. ihmisryppäissä, enkä matkustele kovin usein joten multa taitaa tulla aika luonnostaan kuitenkin se "rajoitusten vapaaehtoinen noudattaminen".

Itse tulen tosin saamaan koronan kuitenkin, kun olen päiväkodissa töissä ja kaikki rajoitukset on poistettu päivähoitoon tulevien lasten osalta, mutta ilmeisesti pääasia on, etten kamalasti tartuttaisi tautia työpaikan ulkopuolella muille.

Miten niin päivähoitoon tulevien osalta kaikki rajoitukset poistettu. Testata ei juu ole pakko alle kouluikäisiä mutta hoitoon ei saa yhtään oireisena mennä, ja jos tätä eivät vanhemmat tajua niin teidän siellä päiväkodissa pitää se kertoa ja käännyttää jokaikinen nuhanenä ja köhijä kotiin potemaan.

Vierailija
44/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheesti syytetään nuoria joka paikassa (keväällä vanhuksia). Aina tarve löytää syyllinen ja paheksua! Kuitenkin kotikaupungissa käytäntöjä noudattaa myös tunnollisemmin nuoriso. Maskeja näkyy nuorilla enemmän kuin keski-iästä ylöspäin. Turvavälejäkin näyttävät pitävän paremmin ja käsidesiä käyttävät. Törkeää jatkuva leimaamimen.

Vierailija
45/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minimoinut kaiken kulutuksen aikoja sitten. Kirpputoreilta saa (vielä) hyvää tavaraa koko perheelle.

Kuluttakoon ne joita huvittaa. Myimme juuri vanhan (velattoman) asuntomme pois hyvään hintaan isomman tieltä. Saimme hyvän hinnan eikä asunto ehtinyt kauaa myynnissä keikkua.

Kannatti sekä ostaa että myydä juuri nyt ;).

Vierailija
46/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eipä tässä nyt vielä tarvi muuta tehdä kun baarit ja yökerhot laittaa kiinni klo 24.  JA eiköhän sieltä tänään tuonkaltainen päätös tulekin. Toki tuokin on iso päätös, koska näin tullaan menemään pitkään....tod.näk kevääseen asti.

Vierailija
47/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mitään ei aiota tehdä, annetaan taudin levitä.

Kun sen taudin torjunta lähtee ihan jokaisen ihmisen omasta käytöksestä. Ei koko maata voida laittaa säppiin joka kerta kun tauti vähän nostaa päätään. Kyllä ihmisten pitää vihdoin tajuta että heidän käytöksensä pitää muuttua vastuullisemmaksi.

Mutta kun ihmiset eivät tajua, MINUN pitää päästä baariin, MINUN pitää saada järjestää juhlat, MINUN pitää saada notkua kauppakeskuksessa huvikseni, MINUN pitää saada matkusta ulkomaille ym. lista on loputon. Kaikki ovat sitä mieltä että MINÄ voin tehdä kaikkea kuten ennenkin eikä tekemisilläni tai tekemättä jättämisilläni ole vaikutusta epidemiaan, ja lisäksi todella harva ylipäänsä enää suhtautuu koko tautiin vakavasti.

Siksi rajoituksia ja selkeitä kieltoja tarvittaisiin mutta eipä niitä taida olla tulossa.

Sanottiinhan tuossa tiedotustilaisuudessa, että sulkuja voi olla tulossa, jos ihmiset ei itsenäisesti rajoita elämäänsä. Itse ainakin elän täysin vapaasti ja jos sulkuja tulee, niin sitten niitä noudatan, huomautan kuitenkin, että olen luontaisesti kotona ja luonnossa viihtyvää tyyppiä, eli en notku baareissa, ostoskeskuksissa tms. ihmisryppäissä, enkä matkustele kovin usein joten multa taitaa tulla aika luonnostaan kuitenkin se "rajoitusten vapaaehtoinen noudattaminen".

Itse tulen tosin saamaan koronan kuitenkin, kun olen päiväkodissa töissä ja kaikki rajoitukset on poistettu päivähoitoon tulevien lasten osalta, mutta ilmeisesti pääasia on, etten kamalasti tartuttaisi tautia työpaikan ulkopuolella muille.

Miten niin päivähoitoon tulevien osalta kaikki rajoitukset poistettu. Testata ei juu ole pakko alle kouluikäisiä mutta hoitoon ei saa yhtään oireisena mennä, ja jos tätä eivät vanhemmat tajua niin teidän siellä päiväkodissa pitää se kertoa ja käännyttää jokaikinen nuhanenä ja köhijä kotiin potemaan.

No minäpäs kerron:

1. Ei ole pakko testata.

2. Jos testaa saa tulla hoitoon oireisena.

3. Emme voi vaatia todistuksia tai pitää listoja, että ketkä on testattu ja milloin on testattu.

4. Joka päivä tulee räkäisiä lapsia hoitoon, eikä kaikista ehdi ja jaksa kyselemään, että onko käyty testeissä ja jos niin milloin, eikä ammattipätevyys riitä arvioimaan, että tulisiko jo käydä testissä uudelleen vai eikö, joka vähentää huomattavasti motivaatiota esittää mitään kysymyksiä aiheesta.

Joten, kaikki on kiinni siitä, että kuinka tunnollisia vanhemmat näissä ovat ja epäilen, etteivät kaikki suinkaan ole niin tunnollisia.

Vierailija
48/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinhan tuossa tiedotustilaisuudessa, että sulkuja voi olla tulossa, jos ihmiset ei itsenäisesti rajoita elämäänsä.

Ei ole tulossa. Syy: Suomessa ei ole riittävästi viranomaisia sulkujen valvontaan, eikä valvomaton sulku tai kielto ole mistään kotoisin. Tämähän oli suurin syy siihen, miksi se keväinen Uudenmaan sulku-spektaakkeli lopetettiin; alimiehitetyltä poliisilta loppui voimavarat.

Vierailija
49/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukahduttaminen ei auta, koska tauti ryöpsähtää heti uudelleen kun rajoituksia poistetaan. Jos halutaan päästä eroon koronasta, päästään samalla eroon myös työpaikoista ja hyvinvoinnista. Tilanne jatkuu ikävänä siihen asti, että saadaan rokote. Nyt pitää uskaltaa ottaa pienimmän haitan tie ja se taitaa olla riskiryhmien tiukka eristäminen samalla kun yhteiskunta pidetään meille  muille mahdollisimman avoinna. Jos tämä strategia vaatii esim. kasvomaskeja, niin ne on määrättävä pakolliseksi kun suosituksilla suurin osa lähinnä pyyhkii takapuoltaan.

Vierailija
50/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon melua tyhjästä!

Teholla on 2 ihmistä....

951

Vierailija
51/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaita pelottaa, mua ei.

Vierailija
52/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkekaa välillä telkkari, niin elämä alkaa tuntumaan ihan normaalilta!

Vierailija
53/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon melua tyhjästä!

Teholla on 2 ihmistä....

951

Olisiko näin mikäli siellä olisi sinulle läheinen tai vaikka sinä itse?

Vierailija
54/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllätynyt jo.

Vierailija
55/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukahduttaminen ei auta, koska tauti ryöpsähtää heti uudelleen kun rajoituksia poistetaan. Jos halutaan päästä eroon koronasta, päästään samalla eroon myös työpaikoista ja hyvinvoinnista. Tilanne jatkuu ikävänä siihen asti, että saadaan rokote. Nyt pitää uskaltaa ottaa pienimmän haitan tie ja se taitaa olla riskiryhmien tiukka eristäminen samalla kun yhteiskunta pidetään meille  muille mahdollisimman avoinna. Jos tämä strategia vaatii esim. kasvomaskeja, niin ne on määrättävä pakolliseksi kun suosituksilla suurin osa lähinnä pyyhkii takapuoltaan.

Tuo kuvaamsi ruotsalainen malli tuotti Ruotsissa pahemmat taloudelliset tappiot kuin nopea eristäminen ja sen jälkeen paikkojen avaaminen. Tilannehan oli koko kesän hyvä suomessa - sinä aikana kuluttaminen Nordean käyrien mukaan elpyi. Nyt se kuluttaminen on jälleen kääntyntyt laskuun Nordean korttiostomittarin mukaan. Vaikka mitään rajoituksia ei ole. Eli talous kärsii aina jos tartuntoja on paljon. Ihmiset eivät kuluta vaan jäävät kotiinsa.

Vierailija
56/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedotustilaisuudessahan tuli hyvin ilmi, että lääkärillä on tukalaa, kun ihmiset ovat niin ahdistuneita. Eli korona itsessään ei kuormita, vaan nimenomaan nämä ihmiset, jotka panikoi ja ahdistuu suunnattomasti ja tarvitsevat sitten lääkäriltä keskusteluapua ja ehkä jotain lääkitystäkin rauhoittuakseen.

Vierailija
57/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baarit nyt kiinni ekana. Nyt sit kun täälläkin vaahdottiin keväällä et pitää käyttää maskeja, ni käyttäkää nyt sitte, kun siitä on suositus annettu. Ihan pienenpieneen vähemmistöön kuuluin, kun olin maski päällä ruokaostoksilla eilen Espoossa.

Baareja ei voi laittaa kiinni. Ei yhteiskunta kestä sitä massatyöttömyyttä, joka tästä epidemiasta aiheutuu; varsinkaan jos rajoituksia uudelleen kiristetään. Edelleenkin, tauti on vaarallinen käytännössä vain monisairaille vanhuksille. Suojelutoimet ja -resurssit tulisi keskittää heille. Vastuullisuutta on ennen kaikkea pidättyä lähikontakteista tällaisten ihmisten kanssa

Kuka tahansa kaupassa, apteekissa,  bussissa tai työpaikalla voi olla monisairaan vanhuksen omaishoitaja tai muuten henkilö, joka käy avustamassa vanhuksia, mutta silti ihmiset änkeävät lähikontaktiin näiden ihmisten kanssa. Vastuullisuus siis puuttuu suurimmalta osalta suomalaisista. 

Vierailija
58/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedotustilaisuudessahan tuli hyvin ilmi, että lääkärillä on tukalaa, kun ihmiset ovat niin ahdistuneita. Eli korona itsessään ei kuormita, vaan nimenomaan nämä ihmiset, jotka panikoi ja ahdistuu suunnattomasti ja tarvitsevat sitten lääkäriltä keskusteluapua ja ehkä jotain lääkitystäkin rauhoittuakseen.

Lääkäri voi olla tyytyväinen, kun  hänellä on potilaita. Eipä uhkaa loumautukset tai työttömyys kuten uhkaa kampaajia, ravintoloita, kuntosaliyrittäjiä yms, jos asiakkaita ei enää näy. 

Vierailija
59/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä kuulosti, harmi ettei tuota asennetta ole pidetty yllä KOKO AJAN, ihmiset on päästetty rauhoittumaan ja tottumaan ajatukseen koronasta. Mulle ainakin on käynyt niin, eikä mikään pelottelu ja paniikinnostatus enää auta saamaan minua ruotuun ennenkuin liian myöhäistä (eli ennenkuin omin silmin näen, että pandemia kiihtyy omassa kunnassani ja alan tuntemaan koronaan sairastuneita ihmisiä).

Yhä edelleen tuo pandempia kiihtymisvaiheineen on muualla kuin missä itse elän.

Suurin osa tuntemistani ihmisistä ei edes katso näitä tiedostutilaisuuksia eikä seuraa enää uutisia koronasta.

Eikä tarvitsekaan, kun pysyy pois ihmisten ilmoilta. Ja jos menee sinne, pitää huolta yskimis- ja käsihygieniasta, käyttää kasvomaskia ja pitää turvaväliä. Sama se on siinä vaiheessa että mitä siellä tiedotustilaisuudessa sanotaan kun pitää omasta toiminnastaan säännönmukaisesti huolta.

Vierailija
60/91 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinhan tuossa tiedotustilaisuudessa, että sulkuja voi olla tulossa, jos ihmiset ei itsenäisesti rajoita elämäänsä.

Ei ole tulossa. Syy: Suomessa ei ole riittävästi viranomaisia sulkujen valvontaan, eikä valvomaton sulku tai kielto ole mistään kotoisin. Tämähän oli suurin syy siihen, miksi se keväinen Uudenmaan sulku-spektaakkeli lopetettiin; alimiehitetyltä poliisilta loppui voimavarat.

Pieni tarkennus, ei ole juuri millään maalla tuollaisiin voimavaroja koska yhteiskunnan palveluja ei ole mitoitettu erikoistilanteita varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä