Tyttö 17v ei osaa tehdä ruokaa
Meidän neiti osaa keittää vettä ja laittaa sinne spagettia, nuudelit tai pastaa. Muu ei sitten onnistu. Perunoita hän ei osaa keittää. Ei osaa paistaa, eikä käyttää uunia.
Mites teillä? Olisiko hyötyä antaa joululahjaksi kodin taitoja?
Kommentit (53)
En mäkään osaa tehä ruokaa, mutta ei se haittaa kun mies tekee :)
Täällä yksi 16v joka jotenkin taitavasti osaa polttaa kaiken pohjaan vaikka kuinka yritän :DD
Vierailija kirjoitti:
Meidän neiti osaa keittää vettä ja laittaa sinne spagettia, nuudelit tai pastaa. Muu ei sitten onnistu. Perunoita hän ei osaa keittää. Ei osaa paistaa, eikä käyttää uunia.
Mites teillä? Olisiko hyötyä antaa joululahjaksi kodin taitoja?
Ihan on oma syysi, miksi et ole opettanut.
Milläs ne oppis kun ei äiditkään osaa.
Jaa, mun 17 v neiti paistelee parhaillaan juustosarvia. 10v osaa tehdä makaronilaatikon. 15v osaa myös useamman ruokalajin ja tekeekin joskus perheen ruuat jos aikuiset töissä
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä avuttomat nuoret ovat tehneet koulun kotitaloustunnilla?
Itselleni ei niistä paljon käteen jäänyt. Pelkäsin epäonnistuvani pääruuan teossa, koska en osannut edes alkeita niin etten tainnut tehdä sitä kertaakaan. Tein lähinnä jälkiruokia tai salaattia. Kotitaloustunnit ahdisti aina.
Muutin pois n. 16-vuotiaana ja kotona ei oltu opetettu mitään. Olen sittemmin opetellut itse.
Osta lahjaksi opiskelijan keittokirja. Sisältää ruuanlaiton vaiheet vaihe vaiheelta selitettynä ja myös kuvina! Vaikka olis peukalo keskellä kämmentä nii tän ansiosta osaa laittaa ruokaa!
http://www.adlibris.com/fi/kirja/opiskelijan-herkkukirja-9789523210691
En osannut minäkään 17-vuotiaana. Syynä oli se, että kotona järjestelmällisesti väheksyttiin kaikkea yrittämistä. Mikään ei ollut koskaan tarpeeksi hyvä, eikä lapsi voinut osata tehdä mitään ruoanlaittoon liittyvää oikein. Kiinnostus kokkailuun kuoli siis yhtä nopeasti kuin oli alkanut kasvaa, enkä teiniaikoina edes yrittänyt änkeä äitini keittiöön. Kotoa muutettuani 18-vuotiaana aloitin harjoittelun melko nollapisteestä, mutta nykyään, viitisen vuotta vanhempana, onnistuu monimutkaisemmatkin kotiruoat käden käänteessä ja oikeasti nautin ruoanlaitosta ja leipomisesta. Opettelu tuskin on koskaan liian myöhäistä, kunhan tahtoa siihen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miä muutin heti yläasteen jälkeen,eli 14vuotiaana.. toiselle paikkakunnalle amiksen takia,asuin asuntolassa ja ite piti kokata viikolla. Mä kyl lähinki kokkipuolelle opiskeleen,et ruuanlaittoon oli jo ennestään kiinnostusta. Monesti leivottiin sämpylätki tyttöjen kaa ite,ku tuli paljo halvemmaks opiskelijalle,kun ostaa jatkuvasti oma leipäpaketti..kotona jo ihan pienenä 2-3v pentuna oli kiva aina auttaa porukoita ruuanlaitossa..vaikkakin sit perunoita pesemällä tai jotain välillä äitin kans hämmentämällä..pikkusiskoki paisteli jauhelihaa pannulla ku äiti tiskas vieressä jo tos 4v ikäsenä ja seki tykkää kokata :)
Milloin peruskoulu on päättynyt 14-v?
En ole osannut tehdä ruokaa !8-v kun kotoa olen muuttanut pois. Itse olen opetellut kaiken ja nykyään teen oikein hyvää ruokaa.
Hermot olisi mennyt jos äitini olisi tullut miua ruoanlaitossa opettamaa. Luojan kiitos ei tullut!
Muutin 19-vuotiaana pois kotoa enkä osannut tehdä mitään muuta ruokaa kuin keittää valmisnuudeleita. Ei siinä ollut mitään ongelmaa, sitten vain aloin opettelemaan. Kotona asuessa sille ei vain ollut mitään tarvetta.
Olen itsenäisesti opetellut kaiken kodinhoitoon liittyvän vasta kun olen muuttanut kotoa pois. Siis tämä käsittää pyykinpesun, ruoanlaiton ja siivoamiset. Kaikki hoituvat loistavasti nykyään, ei mitään ongelmia.
Entäpäs poika 17 v, hän varmaan sitten osaalin?