Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?

Vierailija
29.09.2020 |

Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?

Kommentit (674)

Vierailija
381/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bsjsjjss kirjoitti:

En ymmärrä minäkään tuota avokeittiö villitystä ja vielä monet puolustaa verenmaku suussa tuollaista tila hirvitystä! Olen yksinasuva ja haluan silti et on erillinen keittokomero, makuuhuone erikseen, ilman että kylppäri seinän takana yms

Asun yksiössä, jossa pieni keittokomero, valitettavasti ruokahuone, olohuone samaa tilaa,,alkovi on, pieni eteinen, vaatekomero ja suht tilava vessa

Muuten tykkään vaikka äänieristys on surkea ja ruokatila ja olohuone samaa, mut niin se on kaikissa yksiöissä, onneksi on erillinen keittokomero, vaikka oven toivoisin tuohon, onneksi ikkunan saa auki keittiössä jos käryää,, plussaa oma parveke

Asuin opiskeluvuoteni yksiössä, jossa oli erillinen keittiö, sopivan kokoinen eteinen, pienehkö wc (ei haitannut) ja iso olohuone jossa alkovi. Neliöitä siinä taisi olla yli 50. Ei kaikki yksiöt ole kanakoppeja, mutta kaikilla ei muuhun ole varaa. Eikä pidäkään olla ainakaan yhteiskunnan piikkiin. Itse kävin töissä jolla rahoitin suurimman osan elämisestäni. 

Siis yleensä opiskelija yksiöt ei ole yli 50 neliötä:D nehän on jo kaksioita. Yksiö on 20-38 neliötä, siitä yli menevät ovat kaksioita tai kolmioita

Eli olet asunut aika tilavasti,, opiskelija yksiöt ovat siinä 18-25 neliötä, parhaillaan 30-35 neliötä

Itse asun 31,5 neliön yksiössä, tässä tilaratkaisu tosi hyvä, oma parveke

Vierailija
382/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäihmisetajattelee kirjoitti:

Nykyään kaupitellaan näitä 15 neliön koppeja "trendikkäinä tila ratkaisuina",, jotkut jopa asuu siinä ja maksaa 500 e/kk

Tyhmä ei ole se joka myy, vaan se joka vuokraa:D olettaen että vuokra nousee joka vuosi muutamalla eurolla...

Ei luoja, kun katsoin niitä koppeja, niin mietin miten myyjillä ja vuokran antajilla pitää Pokka :D.

Ranskassa, Japanissa, Thaimaassa ja Kiinassa 7 neliön koppeja joissa vessan paikka samassa kuin keittiö, vessaa erottaa vaan ohut verho

Siis mite kukaan pystyy asumaan tuollaisissa,, mielummin itse asuisin vaikka metsässä teltassa kuin 7 tai 15 neliön kanankopissa

Ajatus perustunee siihen että kotona käydään vain nukkumassa ja olohuone on kaupungilla. Suomessa onnistuukin tosi hyvin talvisaikaan, etenkin näin koronatilanteessa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiötpop kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bsjsjjss kirjoitti:

En ymmärrä minäkään tuota avokeittiö villitystä ja vielä monet puolustaa verenmaku suussa tuollaista tila hirvitystä! Olen yksinasuva ja haluan silti et on erillinen keittokomero, makuuhuone erikseen, ilman että kylppäri seinän takana yms

Asun yksiössä, jossa pieni keittokomero, valitettavasti ruokahuone, olohuone samaa tilaa,,alkovi on, pieni eteinen, vaatekomero ja suht tilava vessa

Muuten tykkään vaikka äänieristys on surkea ja ruokatila ja olohuone samaa, mut niin se on kaikissa yksiöissä, onneksi on erillinen keittokomero, vaikka oven toivoisin tuohon, onneksi ikkunan saa auki keittiössä jos käryää,, plussaa oma parveke

Asuin opiskeluvuoteni yksiössä, jossa oli erillinen keittiö, sopivan kokoinen eteinen, pienehkö wc (ei haitannut) ja iso olohuone jossa alkovi. Neliöitä siinä taisi olla yli 50. Ei kaikki yksiöt ole kanakoppeja, mutta kaikilla ei muuhun ole varaa. Eikä pidäkään olla ainakaan yhteiskunnan piikkiin. Itse kävin töissä jolla rahoitin suurimman osan elämisestäni. 

Siis yleensä opiskelija yksiöt ei ole yli 50 neliötä:D nehän on jo kaksioita. Yksiö on 20-38 neliötä, siitä yli menevät ovat kaksioita tai kolmioita

Eli olet asunut aika tilavasti,, opiskelija yksiöt ovat siinä 18-25 neliötä, parhaillaan 30-35 neliötä

Itse asun 31,5 neliön yksiössä, tässä tilaratkaisu tosi hyvä, oma parveke

Mikä ihmeen opiskelijayksiö? Puhut siis opiskelija-asunnoista? 

Itse vuokrasin yksityiseltä tuon ison yksiöni, enkä ahtautunut mihinkään karseaan opiskelija-asuntolaan. 

Vierailija
384/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on uudistaloon tulossa keittiö-ruokailutila-olohuoneyhdistelmä, jolla on kokoa 63 neliötä. Olohuoneeseen ei tule telkkaria, vaan se tulee erilliseen tv-huoneeseen, jonka oven saa kiinni.

Ja mitä tulee ruoankäryihin, ei vanhoissa kerrostaloissa sen paremmat liesituulettimet ole. Meille on tulossa liesitasoon integroitava tuuletin, joka kyllä toimii todella hyvin (vanhempien luona samanlainen ja olen käyttänyt sitä jo monta kertaa). 

Tuo on kyllä pieni, kun noissa neliöissä on käytännössä kolme huonetta.

Paitsi jos on pikkuisen perheen talo.

Pieni? Okei, eli nyt ei riitä 63 nelitötäkään sopivaksi avokeittiö-ruokailutila-oholuone-yhdistelmäksi :D

Onneksi meille on tulossa tuon lisäksi vielä noin 140 neliöitä muuta tilaa, mm. neljä makuuhuonetta ja se erillinen tv-huone, että ei tarvitse vääntää volyymia kovemmalle kun tiskikone huutaa keittiössä. 

Tämä ketju oli kyllä viihdyttävä, ja toi mieleen taas sen, kuinka vähän jaksan itse vetää kierroksia muiden keittiöratkaisuista, tai muistakaan asumiseen ja elämiseen liittyvistä jutuista. 

Vierailija
385/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole toimiva ratkaisu tällainen avokeittiö. Jäänee yhden aikakauden trendiksi niin kuin seitkytluvun muovimatot ja kasariajan vesisängyt. 

Ai. Tupakeittiöitä on ollut kautta aikojen.

Omalla kohdalla 3. avokeittiö enkä luovu. Ensimmäinen rakennettiin v 97. Ystäväperheissä sama.

Ihan ei vaikuta pikatrendiltä

Vierailija
386/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska "avoin konsepti" on paitsi muotia, jolloin sen voi myydä kalliimmalla, mutta myös halvempi rakentaa.

Iso saareke sähköinern, vesipisteineen, laatikostoineen ja kivitasoineen maksaa paljon enemmän kuin muutama kakkosnelonen ja cyproclevyt😂

Vierailija
387/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "avoin konsepti" on paitsi muotia, jolloin sen voi myydä kalliimmalla, mutta myös halvempi rakentaa.

Iso saareke sähköinern, vesipisteineen, laatikostoineen ja kivitasoineen maksaa paljon enemmän kuin muutama kakkosnelonen ja cyproclevyt😂

Mitähän se yksi väliseinä sitten maksaisi tasotteineen ja maaleineen? Puhutaan muutamista satasista, oli sitten kyseessä puu- tai harkkoseinä. Ei se keittiö siellä väliseinän takana välttämättä ole yhtään edullisempi kuin avokeittiön saareke, sillä materiaalivalinnoilla on iso merkitys keittiön hintaan. Samat vesijohdot ja sähköt vedetään nykykeittiössä monelle seinälle, kuin mitä saarekkeeseen laitetaan. 

Saarekkeessa maksaa eniten se iso taso. 

Nimim. juuri suunnitellaan tulevaan taloon saareketta, jolle on tulossa kokoa ihan kiitettävästi. 

Vierailija
388/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on uudistaloon tulossa keittiö-ruokailutila-olohuoneyhdistelmä, jolla on kokoa 63 neliötä. Olohuoneeseen ei tule telkkaria, vaan se tulee erilliseen tv-huoneeseen, jonka oven saa kiinni.

Ja mitä tulee ruoankäryihin, ei vanhoissa kerrostaloissa sen paremmat liesituulettimet ole. Meille on tulossa liesitasoon integroitava tuuletin, joka kyllä toimii todella hyvin (vanhempien luona samanlainen ja olen käyttänyt sitä jo monta kertaa). 

Pieni? Okei, eli nyt ei riitä 63 nelitötäkään sopivaksi avokeittiö-ruokailutila-oholuone-yhdistelmäksi :D

Onneksi meille on tulossa tuon lisäksi vielä noin 140 neliöitä muuta tilaa, mm. neljä makuuhuonetta ja se erillinen tv-huone, että ei tarvitse vääntää volyymia kovemmalle kun tiskikone huutaa keittiössä. 

Tämä ketju oli kyllä viihdyttävä, ja toi mieleen taas sen, kuinka vähän jaksan itse vetää kierroksia muiden keittiöratkaisuista, tai muistakaan asumiseen ja elämiseen liittyvistä jutuista. 

Nytkin puolustelet ratkaisujasi.

Vierailija
389/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 3kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Meillä seurustellaan olohuoneessa silloin harvoin, kun tulee vieraita. Oman perheen kanssa joka päivä seurustelu hoidetaan keittiön pöydän ääressä ja olohuoneessa oleskellaan joko telkkaria katsellen tai jotain muuta puuhaten. Itse luen ja neulon, neulominen sujuu hyvin telkkaria katsellenkin.

Meillä avointa tilaa.

Sohvalla ollaan omalla sakilla, vieraiden kanssa ei koskaan. Vieraat jumittaa aina meidän 3.5m ruokailutilan pöydän ääressä:) Näin menty 25v

Vierailija
390/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erillinen keittiö ja nautin viikonloppusin siitä, kun lapset siirtyvät aamupalan jälkeen olohuoneeseen katsomaan televisiota ja itse saan rauhassa lukea lehden ilman häiriötekijöitä. Arjen pieniä iloja :)

Vierailija
391/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin just et ihmisistä tullu uus-avuttomia.Kaikki pitää olla niin helppoa.Kyllä avokeittiökin sopii jonnekkin,isoo tila jos on ,johki suuntaa väliseinä kyl .Jossain koirankoppi hesas niin 19n.yksiö.Ei kävis mulle.Kaikki seinät valkeet.Yksiös on se hyväpuoli sä voit kerralla stailata sen uusiks.Kyllä isoo talo mones kerrokses on ihana.Tää tykkää kaikesta uudesta vanhasta.Betonihärdellii mua ei saa, ennenko en pysty mitää tekee vanhana ehkä.Omatalo omapiha vapaus tehdä kaikkee,meeppä tekee johki 6kerroksisen lähiön pihaa heti poliisi tulee,naapurit valittaa.Millonkaa oo hyvä,ja se kyttäys.

Vierailija
392/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Miksi katsoa elokuva joltain tv-ruudulta olohuoneessa? Meillä on sitä varten elokuvateatteri. Olohuoneessa ei ole telkkaria ollut yli 20 vuoteen. Muutama viikko sitten laitettiin ja alkuviikolla siirrettiin pois, ei se mikään olohuoneen kaunistus ole. Meillä olohuoneessa seurustellaan, luetaan, kuunnellaan musiikkia ja nautitaan takkatulen lämmöstä. Tuli on rauhoittava elementti. Sen sijaan keittiön seinällä on 43” Samsung frame, joka muuntuu ”taiteeksi”, kun sitä ei katsota.

Vierailija
393/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkin puolustelet ratkaisujasi.

Totta kai omaa mielipidettään saa selittää ja puolustella. En kuitenkaan agressiivisena ala haukkua muiden mieltymyksiä minkään suhteen. Siinä on iso ero: kerronko, mitä on mielipiteeni takana (mieltymys avaraan tilaan) vai ilmoitanko, että mielipiteeni on ainoa oikea ja muut ihmiset tyhmiä lapasia kun eivät tajua? 

Minua nauratti toteamus, että meidän tuleva avokeittiö - kombo olisi pieni. Suomen mittakaavalla se ei sitä ole. 

Vierailija
394/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole umpikeittiötä siten että se olisi suljettavien ovien takana, mutta silti kuitenkin keittiö erikseen, sen lisäksi löytyy ruokailutila, olohuone, kirjasto/työhuone, eteinen, kodinhoitohuone, pesuhuone, sauna, 2xWC, yläkerran aula, vaatehuone ja 3 makuuhuonetta, autotalli ja 2 varastoa. 171 asuinneliötä, 220 neliötä kokonaisala, oma tontti 989 neliötä keskisuuressa kaupungissa Etelä-Suomessa kaupungin parhaalla pientaloalueella. Talo oma ja velaton, keittiötä en juuri käytä tai tarvitse 40-vuotiaana sinkkumiehenä, onneksi se ei näy olohuoneeseen tai yläkerran kotiteatteri-huoneeseen.

Kyllä on kamalan pieniä nuo tontit. Itse asuin lapsuuteni ja nuoruuteni talossa, jonka tontilla oli kokoa 2500 neliötä. Olisi kamalaa asua ihan jossain toisen talon kainalossa, mieluummin sitten vaikka rivitalossakin.

Edellisen talon tontti oli 3000m2 ja nykyisen 800m2. Nykyiseen mahtuu kasvihuone, hedelmäpuita, marjapensaita ja 400m2 kukkapenkkejä. Edellisessä vain muutama perenna ja loput mustikkametsää ja kalliota. Ei se aina ole koosta kiinni vaan siitä mistä tykkää.

Vierailija
395/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se yksi väliseinä sitten maksaisi tasotteineen ja maaleineen? Puhutaan muutamista satasista, oli sitten kyseessä puu- tai harkkoseinä. Ei se keittiö siellä väliseinän takana välttämättä ole yhtään edullisempi kuin avokeittiön saareke, sillä materiaalivalinnoilla on iso merkitys keittiön hintaan. Samat vesijohdot ja sähköt vedetään nykykeittiössä monelle seinälle, kuin mitä saarekkeeseen laitetaan. 

Saarekkeessa maksaa eniten se iso taso. 

Nimim. juuri suunnitellaan tulevaan taloon saareketta, jolle on tulossa kokoa ihan kiitettävästi. 

Tuoretta tietoa täällä erillisen keittiön hinnoista: keittiön ja apukeittiön täydellinen uusiminen, jolloin lattia purettiin, laitettiin uusi lattialämmitys ja keramiikkalaataat, laitettiin vedenpehmennin, puusepän mittojen mukaan tekemä apukeittiö ja keittiö kaikilla herkuilla (höyryuuni, kombiuuni, Quooker 5-1, iso induktio, Trepol liesituuletin jne. Loppulaskua ei ole vielä maksettu, mutta kokonaishinta nousee n. 140-150.000 euroon.

Vierailija
396/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni erikoinen tämä nykytrendi, että oleskelu ja seurustelu tapahtuu 'keittiössä'. Ennenvanhaan rikkaissa perheissä palvelusväki oli keittiön puolella ja köyhät asuivat huoneissa, jossa kokkaustilat olivat näkyvillä tai oleskelutiloissa. Tavallaan ollaan siis ajassa, jossa olemme sen verran köyhiä, että ihmisillä ei ole varaa ostaa isompia asuntoja, jossa keittiö olisi erillään.

Vierailija
397/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten tällaisessa liesituuletinta vailla olevassa avokeittiöihanuudessa onnistuu uppopaistaminen? Onko koko boho-sisustettu olohuone rasvatahman peitossa tämän jälkeen? Ihan vain uteliaisuudesta kyselen.

Öh, liesituuletinta ei saa missään tapauksessa pitää päällä uppopaistaessa!

Liesituuletin on pakollinen nykyään.

Kuka uppopaistaa? Meillä vain vappumunkit joten ongelma on todella pieni

Vierailija
398/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään katsoa telkkaa ruokaa laittaessa, niin avomalli sopii minulle. Sohvalta on myös jääkaapille lyhyempi matka. Mutta ymmärrän, että joku haluaa erillisen keittiönkin, jotkut haluaa erillisen ruokailuhuoneenkin.

Ns. tupakeittiön ideahan on siinä että se keittiön pöytä ja olohuoneen pöytä ovat sama asia. Ruokapöydässä istuessa voi samalla katsoa halutessaan televisiota tai sitten siirtyä sohvalle istumaan. Vanhemmillani on sen verran iso asunto, että heillä erikseen olohuoneenkin pöytä, mutta he söivät tavallisesti keittiön pöydän ääressä. Lähinnä jouluateria syötiin olohuoneen pöydässä.

Kaksiossa tai kolmiossa on vain hyvä että ei ole mitään tarpeettomia väliseiniä kuten erillinen keittokomero. Huoneiston voi tuulettaa tehokkaasti avaamalla parvekkeen oven ja tehosta sitä vielä erillisillä tuulettimilla.

Olohuoneen pöytä? Eli sohvapöytä? Jos nyt puhut isosta pöydästä jossa voi syödä niin se ei ole olohuoneen pöytä vaan keittiön/ruokailutilan pöytä joka on tungettu olohuoneeseen. Perinteisesti ei ole olemassa mitään "olohuoneen pöytää".

Vierailija
399/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se avomalli sitä tilaa säästää? Näyttää ehkä avara malta joo. Minulla vanhempi talo, olkkarin ja keittiön välissä seinä. Keittiön puolella sillä seinällä on tiskialtaat ja hella. Olkkarin puolella sillä seinällä hyllyt. Jos olisi kokonaan avoin, pitäisi tiskiallas ja hella olla eri paikassa. Mikä taas veisi kaappitilaa muualta. Jos olisi saareke, ei siihen silti hellaa varmaan kannattaisi laittaa. Eikä olkkarin puolelle saisi niitä hyllyjä. Ainut mikä toki tilaa vie, on se itse seinä, mutta ei sekään mikään paksu ole.

Vierailija
400/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suuren maailman avoin tila tarkoittaa enneminkin tällaista selkeää tilajakoa, josta huoneet erottuvat ilma seiniäkin

https://wtsenates.info/wp-content/uploads/2020/06/Surprising-Kitchen-Li…

kuin tälläista olohuoneeseen tungettua nurkkausta

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15843971

Ensimmäinen on tilava, toinen ahdas, jossa ainoa hyötyjä on rahat käärivä rakentaja.  Rahastahan siinä on kyse, miksi tämä olkkarikeittiömuoti muuten olisi tullut Suomeen, mutta ei esimerkiksi en suite -kylppärit. 

Helkutin urpo tuollainen saareke jossa tila on pilattu isolla pesualtaalla :D kuka haluaa lukea aamun lehden hanan vieressä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän