Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitävätkö miehet lapsettomuuspäätöksen tehneitä naisia usein jollainlailla viallisina?

Vierailija
29.09.2020 |

Olen minut lähes nujertaneesta avoliitosta lähtenyt 33-vuotias nainen. Olimme miehen kanssa yhdessä viitisen vuotta, ja mies onnistui alistamaan minut sen verran alas, että en enää luota itseeni ja valintoihini kuten ennen. Liittomme ei kuitenkaan ehtinyt onneksi kestää tuon kauemmin, vaan uskalsin erota, enkä täysin kadottanut itseäni.

En ole oleellista natista kaikista keinoista, joita mies nujertamiseen käytti ja mihin kohtiin sivalsi, mutta tärkein oli nuorena tekemäni päätös olla koskaan yrittämättä saada lasta.

Kun mies vielä oli kiltti, empaattinen ja ihana, oli hän mukana tässä lapsettomuuspäätöksessä. Hänkään ei halunnut lapsia. Melko vaivihkaa käytös muuttui, kun mies alkoi haukkuessaan käyttää (vapaaehtoista) lapsettomuuttani lempiaiheenaan: olen hänen mukaansa luonnonoikku, mielisairas, ”epänainen” ja ”olisit muutenkin ollut paska äiti”.

Pari vuotta myöhemmin olen päässyt jaloilleni. Olen alkanut tavata miehiä. Olen päässyt tapailussa pidemmällekin jo muutaman kanssa, mutta yhdistän tapailun päättymisen aina seuraavaan:

Minusta tuntuu, siis tuntuu, että myös näille tapaamilleni miehille tämä lapsettomuus on ainakin jonkunkorkuinen kynnyskysymys. He epäilevät minua, pitävät minua outona kun en halua lapsia (luonnonoikku), ajattelevat että olen ”fyysisesti rajoittunut” (epänainen) ja kärsin siitä jolloin minulla on henkisiä ongelmia (mielisairas). Tai vähintään he ajattelevat, että olen jossain määrin epävakaa ja siksi olen tehnyt päätöksen lapsettomuudesta (”muutenkin paska äiti”).

Korostan nyt siis, että nämä olettamukseni perustuvat tunteisiini ja päättelyyni, sen haluan sanoa, koska en HALUA uskoa että muut(kin) miehet ajattelevat näin koska en usko edes ex-mieheni oikeasti näin ajatelleen. Hän halusi vain satuttaa.

Onko tämä nyt yksinomaan minun pääni sisällä, siis se, että nämä (minun tapaamani) kolmi-nelikymppiset miehet saattavat ajatella lapsettomista naisista vastaavasti? Ovatko nämä päätelmät vain kuvitelmia, jotka ex-mies onnistui minuun istuttamaan?

Paikalla miehiä, jotka voivat vahvistaa tai kumota ajatukseni, tai naisia, joilla on tai on ollut sama kokemus?

Kiitos avusta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perinteinen ja lapsia haluava mies varmaan ajatteleekin noin. Sitten olemme me, jotka emme itsekään halua lapsia. Kannattaa etsiä velamies. Jos sinulle on käynyt noin jo useamman kerran, kannattaa tarkentaa kritterejä, millaisia miehiä tapailet.

Vierailija
2/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalle osalle miehistä lapset on se yks ja hailee. Lapsi yleensä hankitaan naisen painostuksesta. Mies olisi tyytyväinen ilmankin. Sinä vaan olet seurustellut jonkun luonnevikaisen hullun kanssa. Jos olisit hankkinut lapsen niin kehosi olisi ollut kuvottava ja rupsahtanut ja sinä olisit lehmä. Kyllä kuule ne läpimädät ihmispaskat keksii materiaalia ihan mistä vaan. Ei liity mitenkään sinun lapsettomuus haluihisi.

Lehmäksi muuttuminen on ihan jokaisen oma päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalle osalle miehistä lapset on se yks ja hailee. Lapsi yleensä hankitaan naisen painostuksesta. Mies olisi tyytyväinen ilmankin. Sinä vaan olet seurustellut jonkun luonnevikaisen hullun kanssa. Jos olisit hankkinut lapsen niin kehosi olisi ollut kuvottava ja rupsahtanut ja sinä olisit lehmä. Kyllä kuule ne läpimädät ihmispaskat keksii materiaalia ihan mistä vaan. Ei liity mitenkään sinun lapsettomuus haluihisi.

Kiitos tästä, tämän täytyy olla ihan totta.

Mutta tästä päästäisiinkin siihen, että mikä minussa sitten on vikana, mutta se olisikin jo toinen tarina...

Ap

Vierailija
4/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velamies kirjoitti:

Moni perinteinen ja lapsia haluava mies varmaan ajatteleekin noin. Sitten olemme me, jotka emme itsekään halua lapsia. Kannattaa etsiä velamies. Jos sinulle on käynyt noin jo useamman kerran, kannattaa tarkentaa kritterejä, millaisia miehiä tapailet.

Oikein hyvä pointti. Harmi, kun en ole osannut tähän mennessä ottaa tiukkaa lapsettomuuspäätöstäni esille pikemmin.

Onko röyhkeää töksäyttää velapäätös päin pläsiä jo ensimmäisessä kahvipöytäkeskustelussa? Ei varmaan.

Ap

Vierailija
5/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen vela-nainen. Minulla ei ole vastaavaa taustaa, eikä siksi taipumusta ajatella olevani viallinen tämän asian vuoksi. Huomaan kuitenkin, että erityisesti niiden miesten joukossa, jotka olisivat minulle sopivia kumppaneiksi, vapaaehtoinen lapsettomuus on äärimmäisen harvinaista. Itse asiassa en ole vielä yhtään tällaista miestä tavannut. Yhden kanssa seurustelin pari vuotta ja aluksi kaikki vaikutti hyvältä, mutta sitten paljastui että mies oli itse asiassa hyvin epävarma, eikä monikaan asia pitänyt paikkaansa, mitä hän oli alussa itsestään kertonut. Suhteesta tuli ajan mittaan vaikea, enkä jäänyt sitten enää selvittämään oliko hän värittänyt totuutta myös tuon vela-asian kohdalla.

En siis koe että miehet pitäisivät minua viallisena. Moni olisi halunnut suhdetta kanssani, mutta vain sillä ehdolla että suostuisin harkitsemaan lapsiasiaa uudelleen. Ongelma tämä on näinkin. Pitkä, onnellinen parisuhteeni, jossa muuten olisin varmaan edelleen, päättyi siihen kun emme päässeet tästä asiasta yhteisymmärrykseen.

Olen alkanut ajatella, että miehille lasten saaminen on niin paljon helpompaa ja vähemmän riskialtista, että siksi miehissä lienee lähtökohtaisesti vähemmän veloja kuin naisissa. Ei tarvitse laittaa uraa katkolle, ei tarvitse miettiä minkälaiseksi keho muuttuu, ja (kärjistettynä) jos naisen keho sitten meneekin pilalle ja elämä lapsen kanssa ei houkuttelekaan, niin aina voi vaihtaa lapsettomaan naiseen. En siis ajattele miesten tietoisesti laskelmoivan tällä tavoin, mutta varmaan jollain tasolla he ovat silti tietoisia siitä että takaportti on aina olemassa. Naiselle sitä ei ole, vaan elämä muuttuu lasten myötä täysin peruuttamattomasti ja vakavasti.

Harva fiksukaan mies on edes tullut ajatelleeksi näitä asioita naisen näkökulmasta. Poikkeuksia on, mutta he ovat kyllä äärimmäisen harvassa. 

Vierailija
6/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei ole mitään vikaa. Sinun kohdallesi vain sattui mies, joka halusi nitistää sinut ja saada sinut tuntemaan itsesi vialliseksi, jotta sinua olisi helpompi kontrolloida.

Tervepäinen mies ei muuten koskaan nimittele velanaista mielisairaaksi tai "epänaiseksi" ym. Tuollainen mies, joka naisen mielenterveyden ja koko olemassaolon kyseenalaistamalla yrittää saada tätä taipumaan lapsenhankintaan, ei itse asiassa edes halua lasta. Hän haluaa vain tiukentaa otettaan sinusta. Jossain vaiheessa hän myös erittäin todennäköisesti alkaisi kohdella tätä lasta samalla tavalla.

Osa miehistä voi toki kyseenalaistaa naisen lapsettomuuspäätöksen ja olettaa, että kyllä kaikki naiset haluavat kuitenkin jossain vaiheessa lapsia. Kannattaa kiertää kaukaa kovin perinteisissä ympyrössä kasvaneet miehet ja sellaiset, jotka eivät oikein osaa suhtautua naisiin vertaisenaan ja jotka mm. kuvittelevat että naiselle pitää lirkutella normaalin puhumisen sijaan. Tällaiset yleensä kuvittelevat naisista kaikenlaisia stereotypioita ja yleensä ottavat vielä nokkiinsa, jos joku nainen ei niitä noudatakaan.

Silti oman kokemukseni perusteella olen huomannut, että aika isolle osalle miehistä lapset ovat ihan sama ja että nainen päättää siitä asiasta. Monet miehet myös arvostavat itsenäisen aikuisen elämäntyyliä niin paljon, etteivät halua lapsiperhe-elämää sitä sotkemaan. Tässä ryhmässä kaikki eivät välttämättä tosin halua vakinaista parisuhdettakaan.

Lopuksi vielä, että minusta sinun kannattaisi keskittyä nyt miesten tapailun sijaan oman henkisen tasapainosi palauttamiseen. Tuntuu nyt siltä, että todellakin projisoit omia ennakkoluulojasi ja kuvitelmiasi näihin miehiin. Ex-miehesi näytti jossain määrin onnistuneen siinä, että sai istutettua sinuun käsityksen itsestäsi viallisena epänaisena ja se olisi ehdottoman tärkeää saada nyt purettua. Muuten saatat vetää tulevaisuudessa puoleesi edelleen samanlaisia miehiä, kuin mitä exäsi oli.

Vierailija
7/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta ihmettelen kovasti sitä, kuinka paljon tuntuu olevan miehiä, joiden tapana on oman tyttöystävänsä jatkuva haukkuminen ja dissaaminen. Mihin tällä pyritään? Jos tuntuu, ettei oma tyttöystävä ole tarpeeksi hyvä, suhde poikki ja uutta etsimään. Eikö olisi mukavaa, jos oma rakas kukoistaa. Naisen saa kukoistamaan arvostamalla häntä.

Vierailija
8/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus 25v paikkeilla suhde joka kaatui siihen että mies olis halunnut lapsen (ikää mulla sen verran että tää oli 80-90-lukujen vaihteessa). Tän miehen isä tosiaan haukkui mut ihan julkisesti mielisairaaksi koska normaali nainen haluaa aina lapsia. 

Tuon jälkeen ollut "hedelmällisessä iässä" yks kymmenvuotinen parisuhde jossa oli ihan ookoo etten halunnut lasta, jos olisin halunnut sekin olis ollut ookoo. 

Nykyisen miehen tavannut vasta siinä vaiheessa että olis ollut myöhäistä edes harkita, mutta myös mies on ollut koko ikänsä lapsivastainen. 

Aina olen tehnyt heti selväksi että lapset ei kuulu mun elämään. Yks kiva suhde ei onnistunut eikä edennyt koska miehellä oli lapsi.

Yleensä oon havainnut että eniten naisen lapsettomuuspäätöstä arvostelee ja kauhistelee sellaiset miehet jotka ei ole itse saaneet elämässä aikaan mitään muuta kuin mukuloita usean naisen kanssa.

Vierailija
9/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ihmettelen kovasti sitä, kuinka paljon tuntuu olevan miehiä, joiden tapana on oman tyttöystävänsä jatkuva haukkuminen ja dissaaminen. Mihin tällä pyritään? Jos tuntuu, ettei oma tyttöystävä ole tarpeeksi hyvä, suhde poikki ja uutta etsimään. Eikö olisi mukavaa, jos oma rakas kukoistaa. Naisen saa kukoistamaan arvostamalla häntä.

Hyvin monet miehet hakeutuvat parisuhteeseen siksi, että pitää olla nainen eikä tarvitse itse huolehtia mistään. Sitten, kun huomaavat, että nainen ei olekaan tahdoton nukke, alkavat purkaa pettymystään kiusaamalla ja alentamalla naisystäväänsä. Osa miehistä ei myöskään ole miettinyt riittävän pitkälle, onko vakituinen parisuhde se oma juttu tai että millainen puoliso heille sopisi. Tämäkin heijastuu kiukutteluna ja dissaamisena, kun parisuhde ei olekaan tyydyttävä. Yleistäen voisin sanoa, että mitä kovemmin mies vonkuu naisen ja parisuhteen perään, sitä lapsellisempi ja ilkeämpi hän on parisuhdekumppanina.

Vierailija
10/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velamies kirjoitti:

Oikein hyvä pointti. Harmi, kun en ole osannut tähän mennessä ottaa tiukkaa lapsettomuuspäätöstäni esille pikemmin.

Onko röyhkeää töksäyttää velapäätös päin pläsiä jo ensimmäisessä kahvipöytäkeskustelussa? Ei varmaan.

Ap

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta korjaan silti hieman hänen kommenttiaan. Eli moni perinteinen, lapsia haluava mies ei todellakaan ajattele noin kuin eksäsi. Valtaosa meistä lapsia haluavista miehistä on ihan järkeviä yksilöitä, jotka ymmärtävät, ettei kaikki halua hankkia lapsia saati, että lapsettomuus tekisi naisesta jotenkin luonnonoikun.

Vastauksena kysymykseesi sanoisin, että lapsettomuuspäätös olisi hyvä tuoda jollain tavalla mahdollisimman pian esille uuteen kumppaniehdokkaaseen tutustuessa. Minulle on ollut aina selvää, että haluan lapsia. Olisi ollut kurja mahdollisesti jopa rakastua naiseen, joka vasta myöhemmin kertoisi, ettei halua lapsia.

Vierailija
11/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehmäksi muuttuminen on ihan jokaisen oma päätös.

Kukaan ei muutu lehmäksi vain sillä että se on aika yleinen miesten tapa nimitellä naista.

Vierailija
12/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet miehet hakeutuvat parisuhteeseen siksi, että pitää olla nainen eikä tarvitse itse huolehtia mistään. Sitten, kun huomaavat, että nainen ei olekaan tahdoton nukke, alkavat purkaa pettymystään kiusaamalla ja alentamalla naisystäväänsä. Osa miehistä ei myöskään ole miettinyt riittävän pitkälle, onko vakituinen parisuhde se oma juttu tai että millainen puoliso heille sopisi. Tämäkin heijastuu kiukutteluna ja dissaamisena, kun parisuhde ei olekaan tyydyttävä. Yleistäen voisin sanoa, että mitä kovemmin mies vonkuu naisen ja parisuhteen perään, sitä lapsellisempi ja ilkeämpi hän on parisuhdekumppanina.

Allekirjoitan. Kiukuttelua, ihmisarvon mitätöintiä, puhumattomuutta, käsiksi käymistä, pettämistä ja jatkuvaa muistutusta miten huono olet. Silti kosivat ja halutaan naimisiin.

Vierailija
13/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on jälleen kerran niin miesvihaa täynnä oleva ketju....

Vierailija
14/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velamies kirjoitti:

Ap

Jos kyseessä on ollut mahdollinen seurustelukumppani niin olen todellakin kertonut siinä ekassa kahvipöytäkeskustelussa! Kumpikin tietää missä mennään eikä kummankaan aika tuhlaannu.

Toki sit on niitä jotka kuvittelee että tottakai naisen mieli muuttuu kun naiset muutenkin on hormoneilla käyviä tuuliviirejä, ja nyt kun on käsillä Tosimies niin kyllähän ne hormonit viimeistään alkaa hyrrätä lapsentekoon kannustavasti. Näin kävi mullekin, ennen seurustelun alkua oli jo velaudesta kerrottu mutta kuinkas ollakaan parin vuoden jälkeen mies alkoi ehdotella lapsentekoa kun "et kai sä nyt tosissas halua olla lapseton".

Vierailija
15/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua noin 10 vuotta vanhempi vela-nainen ja todellakaan lapsettomuuteni ei ole pulma miesmarkkinoilla, päinvastoin, se on oikeastaan etu. Sekä lapsellisten että lapsettomien miesten suhteen. Itse toki haluan lapsettoman miehen ja sehän ei ole mitenkään yksinkertaista, niinkuin joku tuossa aiemmin mainitsi. Mutta siis, lapsettomuudessa ei ole mitään väärää, epäkelpoa, epänaisellista jne. Elä elämääsi täysillä, omien arvojesi mukaan! Oma kokemukseni vapaaehtoisesta lapsettomuudesta on ollut todella myönteinen!

Ja keskenkasvuisille miehille/naisille nainen on aina vääränlainen, et ole nainen, jos sinulla ei ole lapsia ja jos sinulla on lapsia, et enää olekaan nainen, vaan ennen kaikkea äiti. Mutta nämä miehet tai naiset eivät meitä määrittele!

Vierailija
16/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan. Kiukuttelua, ihmisarvon mitätöintiä, puhumattomuutta, käsiksi käymistä, pettämistä ja jatkuvaa muistutusta miten huono olet. Silti kosivat ja halutaan naimisiin.

Ja kun nainen ei jaksa huonoa kohtelua ja pistää suhteen poikki, hänet haukutaan liiallisesta voimaantumisesta ja feminismistä.

Vierailija
17/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen näkökulma on myös hyvä muistaa, että joidenkin ihmisten, sekä miesten että naisten, lapsenhaluaminen johtuu puhtaasti siitä syystä, että heidät on sosiaalistettu haluamaan lapsia. Ehkä nykyisissä parikymppisissä alkaa olla jo enemmän heitä, jotka osaavat ajatella asiaa itse mutta vielä meissä kolmekymppisissäkin, saati vanhemmissa, monet ovat halunneet lapsia siksi, että niitä kuuluu haluta. Vielä 15-20 vuotta sitten velautta esiteltiin esim. naistenlehdissä aika tekoymmärtäväisessä ja psykologisoivassa valossa ja muun yhteiskunnan asenneilmapiiri oli myös sellainen, että normaaliin ja onnelliseen aikuisuuteen kuuluvat lapset, etenkin naisten kohdalla. Minulla on nelikymppisiä ja vanhempia velaystäviä, jotka saattoivat oikeasti tajuta vasta päälle kolmekymppisinä, että hei hetkinen, ei lapsia olekaan pakko tehdä. Siihen saakka olivat pistäneet suhteita poikki milloin minkäkin tekosyyn varjolla, koska olettivat, että jossain vaiheessa niitä lapsia vain täytyy ruveta tekemään.

Vierailija
18/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisesta naisesta saa kovan, itsekeskeisen ja epänaisellisen vaikutelman.

Vierailija
19/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velamies kirjoitti:

Ap

Tosin se ei ole totta, että lasten hankkiminen olisi miehille "ihan sama" ja tapahtuisi vain naisten aloitteesta. Mä en ymmärrä, miksi tällä palstalla miehet luovat sellaista kuvaa, että muutkin miehet olisivat jotain tahdottomia mölliköitä, joille mm. tuollaiset isot päätökset olisivat "ihan sama" ja "emt", kunhan vaan saa pelata pleikkaa, juoda kaljaa ja harrastaa joskus seksiä. 

Vierailija
20/33 |
29.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun nainen ei jaksa huonoa kohtelua ja pistää suhteen poikki, hänet haukutaan liiallisesta voimaantumisesta ja feminismistä.

Tämä. Ja kun tällainen nainen kertoo kokemuksiaan aiheesta netissä, kertomus määritellään miesvihaksi. :/ Eikö miesten pitänyt olla se loogisempi sukupuoli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän