Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täti 80+ ei opi pesemään pyykkiä uudella pesukoneella.

Vierailija
28.09.2020 |

Asuu vielä kotonaan kaksiossa. Taloyhtiön kone meni rikki ja hänelle ostettiin oma kone. Digitaalinäyttö, josta voi valita lämpötilan ja linkouksen ym. Olen näyttänyt hänelle varmaan 20 kertaa, kuinka kone laitetaan päälle ja valitaan se 60 asteen yleispätevä ohjelma, seisonutVieressä ja antanut hänen tehdä itse sekä tehnyt selkokieliset ohjeet paperille. Ei onnistu, ei osaa. Minun täytyy käydä pyykit pesemässä. Mitä pelättävää on pesukoneessa? Ei se voi olla noin vaikea!
Ps. Käyn kyllä tädillä mielelläni, enkä näytä hänelle turhautumista, vaikka elänkin ruuhkavuosia. Ihmetyttää vaan että mikä tässä on nyt niin vaikeaa. Miksi ei opi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeus? Hahmotushäiriö? Onko vaihtoehtona pesula?

Vierailija
2/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementiaa/alzheimeria pukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä näytä tekemällä hänen puolesta vaan käske tehdä itse kohta kohdalta.

Paina virta päälle. ( vahdi että tekee)

Jne

Vierailija
4/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ei osannut punnita hedelmiä itse kaupan vaaalla kun ne tuli käyttöön. Ja dementia oli.

Vierailija
5/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne

Eikö tuossa avauksessa nimenomaan sanota että näin on toimittu. Ilmeisesti vanhus pelkää outoa kosketusnäyttöä?

Vierailija
6/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus voi oireilla aluksi uuden oppimisen vaikeutena.

Vierailija
7/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis tapahtuu, soittaako täti sinulle ja sanoo että ei osaa? Kun menet paikalle, älä ala heti opettamaan vaan pyydä tätiä tekemään itse, kannustat ja kehut kovasti vierellä. Kertakaikkiaan kieltäydyt, ystävällisesti, ja käsket tätiä tekemään.

Todennäköisesti osaa kyllä, mutta pelkää uutta laitetta. Pelkää, että se menee jotenkin sekaisin.

Vierailija
8/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuttomiksi menevät vanhetessaan, aivan kuin pikkulapset.

Vierailija
9/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla yksinkertaisempi kone. Meillä on kaksi nappulaa, ohjelmanvalitsin ja lämpötilan valitsin. Tällaisella on kehitysvammainen tyttärenikin oppinut pyykkäämään.

Tiedän, se on paljon kalliimpi kuin nämä nykyajan avaruusalus- pesukoneet miljoonine ohjelmineen. Vanhuspalveluissa. on myös näitä helposti hallittavissa olevia pyykki - ja astianpesukoneita.

Vierailija
10/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kone jossa on kierrettävä nuppi josta pesuohjelma näkyy selkeästi, pelkkä digitaalinen näyttö ja näppäimet voivat hämätä iäkkäitä. Eivät kaikki sen ikäiset halua käyttää tietokonetta tai älypuhelinta, heille voi olla vaikeaa hahmottaa sitä. Se ikäluokka tottui eri koneisiin.

Vierailija
11/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne

Komppaan tätä ja toistoa samaan syssyyn aina monen monta kertaa. Toisaalta, jos olisitte olleet fiksuja,olisitte hankkineet yksinkertaisimman mahdollisen mallin-80-vuotias ei enää opi uusia temppuja. Voitteko sopia,että joskus vaikka soittaa sinulle ja neuvot häntä etänä miten konetta käytetään,jahka on oppinut myös sinun vieressä ollessasi koneen käynnistämään? Toisi vähän itsevarmuutta varmasti hänelle. Vanhemmiten voivat uudet asiat alkaa pelottamaan ja hankaloitua milloin mistäkin syystä, yritä ymmärtää, jaksut.

Vierailija
12/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatunnosto, jos pystyt olemaan näyttämättä turhautumistasi. Itse en kykene siihen edes omien vanhempieni kanssa.

Nyt tuo dementia-ajatus, josta useammassa viestissä mainitaan, hiukan huolettaa. Pitää vissiin opetella laskemaan mielessäni triljoonaan, jotta en enää hermostuisi vastaavanlaisessa tilanteessa.

Vierailija
13/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädilläsi on selvästi alkava muistisairaus. Muistitutkimuksiin ja heti. Ei varmasti suostu itse mutta viette väkisin. 

Vierailija
14/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaudet alkaa painaa päälle juuri tuollaisilla oireilla; ei opi uusia asioita, ei ole loogista päättelykykyä tai toiminnanohjausta itsellä. Hän tuskin oppii sitä konetta käyttämään vaikka näyttäisit toiset 20 kertaa.

Vierailija
15/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhukset ei opi yhtään mitään. Ei aivot toimi enää 60v jälkeen muuten kuin vanhojen muistelemisessa. moni eläkkeelle jäävä ei osaa olla vapaalla kun on tottunut tekemään töitä ja siinä iässä ei enää opi mitään uutta.

Vierailija
16/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 78v äiti ei opi enää mitään uutta.

Vierailija
17/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tekninen eli digitaalinen laite tuon ikäiselle. Moni hämmentyy noista diginäytöistä ja näkökin voi vipata vaikka järki muutenkin pelaisi. Etsikää kone, jossa on perinteiset pyöritettävät valitsimet. Eikös monissa päältätäytettävissä koneissa vielä ole ne?

Vierailija
18/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö edes diginäyttöä?

Vierailija
19/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhukset ei opi yhtään mitään. Ei aivot toimi enää 60v jälkeen muuten kuin vanhojen muistelemisessa. moni eläkkeelle jäävä ei osaa olla vapaalla kun on tottunut tekemään töitä ja siinä iässä ei enää opi mitään uutta.

Minun äitini oli 81 kun ostin hänelle iPadin. Tietokoneista ei hänellä minkäänlaista kokemusta. Ei omista älypuhelinta. 

Pienellä opastuksella, opettelelulla ja harjoittelulla oppi käyttämään sitä niin että maksaa nyt kaikki laskut nettipankissa, tarkistaa laboratoriokokeiden tulokset kerran viikossa, katselee ohjelmia Yle Areenasta tunteja päivässä ja käyttää Facebookia. Videopuhelut onnistuvat, ja kuvien ottaminen ja jakaminen yhteiseen kansioomme. 

Normaalimuistinen kahdeksankymppinen ei todellakaan ole liian vanha oppimaan uusia teknisiä asioita! 

Vierailija
20/20 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kodin laitteet on turhan monimutkaisia. Esimerkiksi itse käytän astianpesukoneessa aina yhtä ja samaa ohjelmaa, hyvin on pärjätty.

Toinen hyvä esimerkki on auto; radion ja handsfree-ominaisuuden ohjekirja on kaksi kertaa niin paksu kuin koko auton ohjekirja.

Pesukoneessani on ihan liikaa eri ohjelmia, on päiväpeitolle ja verhoille ja viidelle paidalle muun muassa. En ole ikinä tarvinnut niitä, koska pesulämpötila ja -aika ovat vapaavalintaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme