Suomalaiset laivahitsarit olivat ennen oikeita virtuooseja.
Pystyivät hitsaamaan mitä vaan. Vaikka koiran paskan nahkarukkaseen.
Siirtotyöläiset eivät tähän pysty
Kommentit (14)
Höpö höpö. Parhaimmat tekijät tuli Neuvostoliitosta. Kutosen kuonaa tuli vaikka millä vehkeellä, eikä kukaan kitissyt esabin tai Kempin laitteiden perään.
Suomen valtio on vastuussa töiden halpuutuksesta.
Jos halua olisi muuttaa lakien avulla ulkomaisen työvoiman käyttö negatiiviseksi asiaksi maalle. Niin se vasta olisi järkevää.
Tämä pitänee paikkaansa.
20 vuotta sitten meillä oli töissä yksi Eero, joka oli tuolloin 7 kymppinen. Hänestä sanottiin että hitsaa raudasta vaikka naisen, mutta pillun hajua ei ikävä kyllä pysty siihen tekemään. Oli kova ukko.
Nykyään suomalaisten osaaminen liittyy kelan tukipykäliin.
Öööh, kyllä taitavimmat old school-konepajatyöntekijät tulee itä-blokin maista ja myös Afrikasta kun siellä pitää joko harjoitella työtä ja osata tai olla syömättä.
Siis sama hommahan tämä nyt on kun ysärin lamassa- alkoi tulla Namibiasta ja Keniasta tummaa miestä tänne tekemään raskaita likaisia töitä ja he pääsi töihin kun kotimaiset ammattilaiset lojui kortistossa. Ja siihen aikaan oli luxus edut kuten 500pv täysimittainen ansiosidonnainen jonka päiviä ei ammatillinen koulutus vähentänyt. Aivan luxusta.
Nyt valtionvarainministeri ajatteli että hei, nämä kotimaan yt:t saaneet ammattilaiset pitää leikattua ansiosidonnaista parempana kuin tyypillisiä tarjolla olevia töitä mutta lopputulenema onkin talouden hyytyminen kun kaikki työttömät ei mahdukkaan töihin tarjolla oleviin avoimiin työpaikkoihin ja työttömiä tulee silti liukuhihnalla lisää koko ajan.
Meillä on hyvä hallitusohjelma. Niin on. Teillä. Äänestäjät ovat herkällä korvalla näitä lauseita kuulleet. Voi olla totinen paikka ääntenlaskennassa Teillä alle kahden vuoden päästä.
Suomen piti valmistaa sotakorvauksena neukuille laiva, jossa ei ole lainkaan magnetismia. Suomessa työ todettiin mahdottomaksi ja laiva käyttökelvottomaksi romuksi. Hitsaussaumoja varsinkin oli mahdoton saada pitäviksi.
Neukut kuitenkin tekivät oman laatutarkastuksen laivalle ja totesivat, että "tää on ihan hyvä. Me otetaan tää" :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt eräskin Tom Cruise osti Suomessa valmistetun jahdin.
Minäkin olin ennen laivahitsari, mutta saman rahan saa kun makaa vain kotona.
Mulla on Kela Gold.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt eräskin Tom Cruise osti Suomessa valmistetun jahdin.
Pitää paikkansa, se oli aika ennen tigejä ja migejä, pelkät puikot ja pillit joilla tehtiin nättiä ja kestävää saumaa. Olin yksi näistä ja kiikkustuolissa jo 30 vuotta.
Paljon on hävitty kun on tietotaito myyty pilkkahinnalla maailmalle, kertakorvaus ja johtajan lompukka täyteen sen jälkeen uusia jekkuja keksimään.
Vähän OT, mutta mun äiti oli aikoinaan työkkärissä töissä teollisuustöiden osastolla pomona. Laivanrakennus veti paljon työntekijöitä silloin, nimenomaan hitsareita.
Äiti opetteli sitten itsekin hitsaamista, jotta ymmärsi paremmin telakan töitä ja kuinka kehittää työnvälitystä :D
Ennen oli miehet miehiä eikä ulisijoita.
Olen nähnyt usean suomalaisen hitsarin hitsaavan luokkasaumaa epäinhimillisessä asennossa kymmenellä mutkalla peilin kautta kun muuten ei ollut näkyvyyttä.
Syvä arvostus näille mestareille.
kyllä ne pystyy ihan samaan