IS: Tiinaa tienaa K-kaupan kassalla 3167 euroa/kk. Hän arvioi tekevänsä keskimäärin 37,5 tunnin työviikkoa
– Ärsyttää kun sanotaan, että sä oot vaan Siwan kassa. Moni sanojista ei edes tiedä, että tienaan enemmän kuin vaikkapa sinä, joka olet raksalla. Ei työ tietenkään kovin vaativaa ole, emmekä me mitään insinöörejä ole, mutta en myöskään tienaa kaikkein vähiten, Tiina sanoo.
Ihan ok palkka mielestäni.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan perhepäivähoitajana 3600e/kk ja meitä ei pidetä minään.
Häläpätihämmää, mitäs sä olet nappaillut, kun noin on todellisuus hämärtynyt? 😄
Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Tehnyt tätä yli 15v. Hoitomaksu 800ekk/lapsi, eskarilainen noin puolet tuosta. Siitä kun lasket 4 lasta + se eskari niin tuo summa tulee. Voit käydä tsekkaa itse hinnat yksityisten perhepäivähoitajien sivuilta jos et usko.
Onko hoitomaksu suoraan sinun palkkaasi vai eikö siitä mene jotain kuluja? Eihän jonkun firman laskuttama maksukaan suoraan muutu palkaksi.
Toki maksan tästä verot ja työeläkemaksut itse. Samoin kuin kaikki muutkin. En ole varsinainen yrittäjä vaan yksityinen elinkeinonharjoittaja. Eli ei tarvitse kirjanpitoa tms, y-tunnus kuitenkin löytyy. Hoitomaksu maksetaan suoraan tililleni. Tuo 800e/kk ei tietenkään ole vanhempien maksettava kokonaan, osa tulee kelalta/kunnalta, mutta minä saan sen 800 per lapsi/kk.
Entä ruokakulut? Eikö ne mene tuosta? Aamupala, lounas ja välipala? Leikki- ja askartelutarvikkeet, rattaat, pihalelut, kirjat, sängyt jne mitä siellä nyt tarvitsee. Vai saako niihin vielä jotain lisärahaa?
On tuo periaatteessa mahdollista. Itse tein siivoustöitä ja tienasin aika usein tyyliin 2600-2700€/kk, kun tein aina ilta- ja yötöitä sekä pyhätunteja. Kaupanalalla on vielä selkeästi paremmat lisät ja myös lauantailisät joita meillä ei siivouspuolella ollut, joten kolme tonnia ei ole mitenkään mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Ja käpyjä maasta keräämällä tienaa parisataa päivässä.
Sehän on sit 6 kiloo kuussa, ku käyt joka päivä keräämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tienaan perhepäivähoitajana 3600e/kk ja meitä ei pidetä minään.
Häläpätihämmää, mitäs sä olet nappaillut, kun noin on todellisuus hämärtynyt? 😄
Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Tehnyt tätä yli 15v. Hoitomaksu 800ekk/lapsi, eskarilainen noin puolet tuosta. Siitä kun lasket 4 lasta + se eskari niin tuo summa tulee. Voit käydä tsekkaa itse hinnat yksityisten perhepäivähoitajien sivuilta jos et usko.
Onko hoitomaksu suoraan sinun palkkaasi vai eikö siitä mene jotain kuluja? Eihän jonkun firman laskuttama maksukaan suoraan muutu palkaksi.
Toki maksan tästä verot ja työeläkemaksut itse. Samoin kuin kaikki muutkin. En ole varsinainen yrittäjä vaan yksityinen elinkeinonharjoittaja. Eli ei tarvitse kirjanpitoa tms, y-tunnus kuitenkin löytyy. Hoitomaksu maksetaan suoraan tililleni. Tuo 800e/kk ei tietenkään ole vanhempien maksettava kokonaan, osa tulee kelalta/kunnalta, mutta minä saan sen 800 per lapsi/kk.
Tuolla menolla et enää kauaa ole "yksityinen elinkeinonharjoittaja" =D
Itse mietin pph:n hommaa, siitä saisi meidän kunnossa n. 800e per lapsi, jos ovat täyspäiväisiä (lapsia saa olla yhteensä 4,5) mutta siitä pitää vähentää kaikki kulut. Työeläkemaksut oli minusta n. 25% tuloista. Joten ei todellakaan voi ajatella että palkka olisi tuo reilu 800e x 4,5. Toki tuosta ihan ok tienaa, jos jaksaa pitää täyttä ryhmää.
Lähärinä olen tienannut yli 6000e kuukaudessa. Ei sitä kukaan usko, mutta ihan sama.
No niin. ”Tiina” voi olla teoriassa mahdollinen henkilö, jos tekee itse työvuorolistat ja päättää tunneista. Eli on joko kauppiaan vaimo tai kauppiaan tosi hyvä kaveri.
Muuten kaupassa kyllä suurin osa on nuoria työntekijöitä, jotka saavat sen 15h/vko tms. sopparin tai sitten ovat HOK/SOKin kaupoissa olevia Baronan iloisia ”soitto, kun tarvitaan”-työntekijöitä eli nollasopparilaisia.
Vierailija kirjoitti:
No niin. ”Tiina” voi olla teoriassa mahdollinen henkilö, jos tekee itse työvuorolistat ja päättää tunneista. Eli on joko kauppiaan vaimo tai kauppiaan tosi hyvä kaveri.
Muuten kaupassa kyllä suurin osa on nuoria työntekijöitä, jotka saavat sen 15h/vko tms. sopparin tai sitten ovat HOK/SOKin kaupoissa olevia Baronan iloisia ”soitto, kun tarvitaan”-työntekijöitä eli nollasopparilaisia.
Ja tähän vielä lisäys, että asiakkaana sympatiani ovat näiden 0-tuntilaisten puolella. Toivoisin, että vuokrafirmojen käyttö lopetettaisiin, mutta taitaa olla turha toive.
Olen ollut kohta 20 Vuotta kaupanalalla. Kokoaikaisia soppareita ei vaan juuri kenelläkään enää ole. 15 h/vko alkaa olla vakio.
Jutun avainkommentti on tämä: – Harva on tällainen himohamstraaja, että varaa kaikki ilta- ja sunnuntaityöt.
Oli minullakin aika hyvät liksat kaupassa kun pystyin olemaan aina viikonloppuisin ja iltaisin töissä. Ei perhettä niin miksen olisi tehnyt töitä kun tarjottiin? Kun sain koulutustani vastaavaa työtä jätin kyllä kauppahommat mutta minusta oli kyllä ihan kiva työpaikka sekin.
Itse tienaan yksityisenä perhepäivähoitajana myös suurinpiirtein tuon saman summan. Nyt tilanne hyvä kun ryhmä täynnä, mutta joskus on joutunut tyytymään pienempään lapsiryhmään. Ja ei niihin ruokiin niin hirveästi mene rahaa, jokainen ison perheen vanhempi tietää, että ruuat voi tehdä myös edullisesti kauden tarjouksia hyödyntäen. Puurot, juurekset, kasvikset yms ovat edullisia. Askartelutarvikkeet löytyvät luonnosta ja mainoslehtisistä. 😁
Pakollisina maksuina verot ja työeläkemaksut, mistä jotkut maksavat sen pienimmän mukaan eikä siis todellisten tulojen mukaan. Oma valinta. Tsemppiä kaikille hoitajille myös tähän päivään!
Tiina kertoo päässeensä parhaisiin vuosituloihinsa, yli 41 000 euroon, kun hän oli töissä ympäri vuorokauden auki olleessa Siwassa. Sen jälkeen tulot ovat hieman laskeneet, mutta ilta- ja viikonlopputöitä tekemällä ne ovat viime vuosina pysyneet noin 38 000 eurossa. Kuukausipalkaksi muutettuna se tekee noin 3167 euroa.
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000006651016.html
Vierailija kirjoitti:
Lähärinä olen tienannut yli 6000e kuukaudessa. Ei sitä kukaan usko, mutta ihan sama.
Minä uskon. Olen saman tienannut viime jouluna. Tein kaikki ylimääräiset vapaat rahana, sekä yöt töissä plus pyhät. Mutta olikin ainutkertainen kuukausi
Pph taitaa laskea palkkaansa mukaan kulukorvaukset ruuista yms.
"Tiina kertoo päässeensä parhaisiin vuosituloihinsa, yli 41 000 euroon, kun hän oli töissä ympäri vuorokauden"
Olin kerran töissä huonekalu/sekatavara liikkeessä, ihan iso KV ketju kyseessä. Meitä oli 3+ 1 myymälä päällikkö, ja 1 osa-aikainen. Myymäläpäällikkö teki aina työvuorolistat mihin tuli 12h päiviä, eli sai hyvät ylityökorvaukset. 1 sai työajalla tehdä omaan piikkiin huonekalujen kokoamisia liikkeen varastossa kun oli hiljaista asiakkaille. Hän oli kyllä kiva heppu kun näin teki, en tiedä miten siellä sen jälkeen meni, ja eikö kukaan sitten puuttunut siihen että sen liikkeen palkkakulut oli isommat kuin pitäisi? Se oli sitä aikaa ettei sunnuntaisin saanut vielä olla auki.
Itse tienaan treidaajana n. 5000-8000 e / kk eikä kukaan edes tiedä että treidaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Pph taitaa laskea palkkaansa mukaan kulukorvaukset ruuista yms.
Yksityinen perhepäivähoitaja ei saa kulukorvauksia ruuasta tms. Kulukorvaus on sellainen minkä saa vähentää verotuksessa. Eli jos tienaan yhdestä lapsesta sen 800e/kk, veroilmoitusta tehdessäni saan vähentää hänestä noin 120e/kk. Eli veroilmoitukseen ilmoitan vain sen 680e/kk. Ja näistä vuosituloista saa myös vähentää työeläkemaksut. Kunnallisilla hoitajilla voi erikseen olla jotain korvauksia ruuista tms. Yksityisillä ei.
Vähennyksiin saan laittaa lelut tai askartelutarvikkeet mm mutta en jaksa kun se summa niin pieni. Äitiyspäivärahaa en tule enää saamaan ja maksan itse eläkevakuutusta (siis vapaaehtoista rahastoa). Onneksi säästöjä sairastumisen varalta. Tosiaan, kirjanpitoa ei tarvitse. Veroilmoitus vain tehtävä, missä menee 3min.