Masennus ja ansioluettolo
Eli miten selitän 1,5 vuoden masennusajan työttömyyden. Virallisesti minua ei koskaan diagnosoitu, koska en kehdannut hakea apua. Uskon kuitenkin, että masennuksesta pitkälti kyse. Olin lopen uupunut vihaamassa työssäni ja irtisanoin itseni koska pelkkä töiden ajatteleminen sai minut itkun partaalle. Taloudellisesti pystyin säästöjen vuoksi lopettamaan työt. Tuona aikana en jaksanut tehdä mitään, nukuin aivan älyttömiä määriä ja pienetkin jutun kuten roskien vienti tuntuivat saavutuksilta. Tänä aikana minulla oli myös erittäin vaikea ihmissuhde ja ero. En ole vieläkään kokonaan parantunut, mutta haluaisin koittaa muuttaa elämäni suunnan. Miten siis selitän tuon ajanjakson ansioluettelossa? Ja älkää pliis sanoko, että ole vain rehellinen koska tiedän, että työnantajat eivät todellakaan katso masennusta hyvällä. Osa kuvittelee sen olevan laiskuutta ja kaikki varmaan pelkää, että jakso uusiutuu.
Kommentit (10)
Itse sanoisin varmaan, että matkustelin paljon, asuin sukulaisten luona Norjassa tai hengasin Balilla tms. Valitse sellainen paikka, josta tiedät jotain :)
Joku "hoidin sairaita isovanhempiani" "tuin synnytysmasentunutta siskoani" tms. voi toimia myös.
Kertoisin myös että kehitin itseäni ja opiskelin, sanoisin pari konkreettista taitoa, vaikka photoshop tai jotain. Valitse taas sellainen, mistä tiedät jotain.
Entä pystytkö laittamaan, että olisitkin vielä ollut kirjoilla koulussasi ja opiskellut, vaikka oikeasti et, tai että olit vanhempainvapaalla? Työnantaja ei pysty tarkistamaan näitä mistään.
Jos pokkaa riittää, niin sano että olit onnettomuudessa, ja kuntoutus vei aikaa, mutta nyt olet elämäsi kunnossa. Tietynlainen onnettomuus se masennuksin on jos kohdalle osuu...
Tsemppiä ap!
Perustit yrityksen, joka ei sitten kuitenkaan lähtenyt lentoon. Keksit vain, mitä muka yritit tehdä. Ja sen jälkeen hehkuttelet, kuinka paljon opit, miten työteliäs riskinottaja olet jne.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 21:04"]
Itse sanoisin varmaan, että matkustelin paljon, asuin sukulaisten luona Norjassa tai hengasin Balilla tms. Valitse sellainen paikka, josta tiedät jotain :)
Joku "hoidin sairaita isovanhempiani" "tuin synnytysmasentunutta siskoani" tms. voi toimia myös.
Kertoisin myös että kehitin itseäni ja opiskelin, sanoisin pari konkreettista taitoa, vaikka photoshop tai jotain. Valitse taas sellainen, mistä tiedät jotain.
Entä pystytkö laittamaan, että olisitkin vielä ollut kirjoilla koulussasi ja opiskellut, vaikka oikeasti et, tai että olit vanhempainvapaalla? Työnantaja ei pysty tarkistamaan näitä mistään.
Jos pokkaa riittää, niin sano että olit onnettomuudessa, ja kuntoutus vei aikaa, mutta nyt olet elämäsi kunnossa. Tietynlainen onnettomuus se masennuksin on jos kohdalle osuu...
Tsemppiä ap!
[/quote]
Joku tämmöinen on kyllä varmaan toimivin vaihtoehto.
ap
Minulla on sattuneista syistä myös pari masennusjaksoa elämässäni, ja nyt olen toipunut viimeisimmästä, joka sai alkunsa työstä, jota inhosin. Työ oli painajaista. En halua palata alalle, enkä oikein tiedä, minne sitten hakisin. Minulta on parikin kertaa työhaastattelussa kyselty, että "mutta mitä teit tällä aikavälillä?" "Eikö olisi kannattanut jatkaa työtä tässä, eikä olla pari kuukautta työttömänä?" Tuo jälkimmäinen ei edes johtunut sairaslomasta vaan siitä, että määräaikaisissa työsuhteissa tulee välillä parin kk taukoa. kun ei saa uutta työtä heti perään. Mutta kyllä ne kyselevät kaikkea.
Onko työtä hakeva velvollinen sanomaan, että oli työtön? Masennuksesta ei ainakaan kannata sanoa mitään, koska pelkäävät sitten saikuttajaksi.
Olen ajatellut sanoa opiskelleeni, koska minulla on yliopisto-opinnot jääneet kesken aikoinaan. Parempi miettiä etukäteen, miten vastaa. Tuossa tilanteessan kannattaa mun mielestäni olla mieluummin street wise kuin kertoa elämäntarinansa.
Olen itse aika herkkä ihminen, lapsuus jättänyt jäljet. Kestän huonosti työpaikkojen ihmissuhdepaskaa ja kiusaamista. Toivon löytäväni työn, jossa pääpaino on itse työssä eikä ihmisten välisissä suhteissa..
Mulla sama ongelma kuin ap:lla eli mielenkiinnolla odotan minäkin vastauksia. :(
Olin työttömänä, that's it. Ei sitä kannata selitellä. Minä en ainakaan selittelisi.
ei ansioluetteloon tarvitse laittaa mitään tyhjästä aikajaksosta. Jos työnantaja ei palkkaa sinua masennushistoriasi takia, työpaikka ei ole arvoisesi.
Minäkin sanoisin vain että olin työttömänä tai säästöjen turvin pidin sapattivuoden ja kehitin itseäni.
Aivan varmasti kyllä nousee esille ja 1.5 työttömyyttä kyllä katsotaan valitettavasti myös pahalla. Tuo itsensä kehittäminen kuulostaa hieman paremmalta vaihtoehdolta, mutta tosin olisi keksittävä miten olen sitten kehittänyt itseäni, lepääminen ei taida tuohon kategoriaan kuulua. Olen ajatellut sanoa, että olen matkustellut tai jotain vastaavaa. En haluaisi millään valehdella, mutta kyllä taitaa olla helpompi vaihtoehto jos töitä haluaa saada :(
uppista