Kun ohitat maantiellä rekan...
Niin eli kun ohitat 80km/h tai 100km/h alueella rekan tai muun vähän alle rajoituksen ajavan ison ajoneuvon, kuinka suureksi nopeutesi nousee?
Tieliikennelain mukaanhan ohitustilannekaan ei ole hyväksyttävä syy ajaa ylinopeutta, mutta eipä kukaan tervejärkinen halua ajaa myöskään kahta kilometriå vastaantulevien kaistalla.
Tätä tuli pohdittua kun taannoin ajelin pitkän reissun läpi Suomen ja välillä oli tilanteita, missä hidas ohittaja käytti seudun ainoan hyvän ohituskohdan maailman hitaimpaan ohitukseen ja kukaan muu ei ehtinyt rekasta ohi...
Kommentit (18)
Niin kovaa kuin autosta lähtee jolloin ollaan minimiaika vastaantulijoiden kaistalla.
Sen mitä 1.6 koneella saa kiihtymään sillä matkalla.. eli talla pohjassa kunnes ohi ja kytkin pohjassa rullaten takaisin oikeaan nopeuteen. Välillä otan vaihteen pienemmälle, että kiihtyy nopeammin
Se nousee niin nopeaksi, mitä turvalliseen ja nopeaan ohitukseen tarvitaan.
Tiedän kyllä, että ylinopeutta ei saisi ajaa, ja siksi en teekään turhia ohituksia. Eli saatan ajella hitaan ajoneuvon perässäkin jonkin aikaa, kestän sen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä 1.6 koneella saa kiihtymään sillä matkalla.. eli talla pohjassa kunnes ohi ja kytkin pohjassa rullaten takaisin oikeaan nopeuteen. Välillä otan vaihteen pienemmälle, että kiihtyy nopeammin
Kytkin pohjassa? WTF? Kuka sua on opettanut ajamaan?
Vierailija kirjoitti:
Montako autoa ja kytkintä olet jo paskonut tuolla menolla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan rullaa maantiellä kytkin pohjassa??
Tieliikennelait on tarkoitettu autokoulun juuri läpäisseille ohjenuoraksi. Sitten kun on vuosi pari kokemusta voi kyllä ajella ihan perstuntumalla ja hoitaa ohituksetkin noin 200 km/h.
Jos satasen alueella olen, niin turvalliseen ohitukseen kiihdytän 120km/h. En kuitenkaan tee tätä kameroiden edessä enkä riskiohituksina, vaan katson että edessä on tarpeeksi tyhjää. Kestän kyllä ajaa rekan perässä, muut (monesti bemarit ja audit) eivät kestä.
Satasen rajoituksella menee yleensä 120. Kun minun autollani lähtee ohittamaan rekkaa, nopeus on korkeimmillaan suunnilleen siinä nupin kohdalla, siitä voikin jo sitten vähän höllätä jos ei ole tarpeen päästä mahdollisimman nopeasti omalle kaistalle.
Sen verran kovaa, että poliisisetä kyllä sakottaisi, jos näkisi.
Kaksi litrainen turbo puolentoista kilon ahdoilla vetää ihan hyvin.
Ei mulla olisi niin kiire että tarvitsisi rekkaa välttämättä ohittaa jonkun 5kmh takia. Muutaman minuutin häviö, big deal.
Ohitus 120km/h vauhdilla kuulostaa aika hitaalta, ainakin jos on pitkä rekka.
Itse laitan nelosvaihteelle ja kaasun pohjaan, kyllä siinä vauhti nousee kun autossa on 200 heppaa ja turbo.
-ap
Uusilla turboilla viritetty 335 ni en ny kaasu pohjas viitti.
Joku 120 ehkä, en ohita missään tiukoissa paikoissa, oikeastaan ainoastaan kun ajelen kotipuoleen leveäkaistatietä.
Ei ole mitään tarvetta ohittaa jos edessä ajava ajaa vähän sallittua hitaammin, ohitus ei ole minulle itseisarvo. Ohitan sitten jos ajaa niin hitaasti että ei tarvitse oleellisesti ylittää sallittua nopeutta.
Minulla on vain litran kone joten kolmosvaihteelle ja kaasu pohjaan. Eihän tuo kovin nopeasti edes kiihdy, joten kovin heppoisin perustein en edes lähde ohittelemaan. Max 20 km yli nopeusrajoituksen on vauhti.
140 about