Mikä on jouluherkkujesi ehdoton ykkönen?
Mikä on se ruokalaji, leivonnainen tai muu herkku, jota ilman joulu ei ole sinulle joulu?
Entä minkä jättäisit mieluiten väliin (vaikka ehkä sitä sinulle joulupöydässä tarjotaankin tai joudut sitä muiden takia siihen kattamaan)?
Kommentit (71)
Tärkeimmät: imellytetty peeunalaatikko, rosolli, lanttulaatikko, kinkkua sinapilla tai kalkkunakin käy, poroa ja sienisalaattia. Savusiika olisi ihanaa mutta en ole sitä joka joulu saanut, joten se ei ole must.
En syö lipeäkalaa, maksalaatikkoa enkä porkkanalaatikkoa.
Imelletty perunalaatikko ja kinkku heti uunista otettuna on suurimmat herkut. Rosolli on taas meidän pöydästä poistettu jo vuosia sitten.
Mun jouluherkku on vanhanaikainen luumukreemi kermavaahdolla koristeltuna mummon pöydässä. Sitä ei saa missään muualla koskaan. Tietysti kinkku myös kuuluu jouluun.
Porkkanalaatikkoa on tietysti pöydässä myös, mutta sitä en saa syötyä. Kaikki muu menee.
Ei ole yhtä ehdotonta suosikkia. Tykkään kaikista kaloista: graavi, silli, silakkarullat, mäti, jopa se lipeäkala, jota ei tosin joka vuosi ole tarjolla. Lisäksi uppoaa karjalanpiirakka (ehdottomasti riisi) karjalanpaistilla ja suolasienisalatilla. Jos anoppi on jaksanut tehdä maksapateeta sekin on ihan ehdotonta, samoin punajuuri-aurajuustolaatikko.
Sen sijaan en koske kinkkuun, muihin laatikkoruokiin tai rosolliin. En siis pidä niistä yleisimmistä joulun perinneruuista yhtään. Myös kaikki kuivakakut, rusina-luumuliisterit ja piparit on ihan hirveitä. Yhden joulutortun voin syödä. Luumurahkasta tykkään.
Inhoan jouluruokaa. Syön jouluisin perunoita ja lihapullia.
savulohi ja en kata pöytään mitään mitä en halua
[quote author="Vierailija" time="06.12.2013 klo 11:36"]
savulohi ja en kata pöytään mitään mitä en halua
[/quote]
Tässäpä se ongelman ydin. Noin minäkin sanon, mutta mies haluaa EHDOTTOMASTI juuri kaikki ne jouluruuat, joita minä inhoan. Muuten ei kuulemma tule joulua.
No, niinä muutamana vuotena kun ollaan joulua keskenämme vietetty, on käynyt kaupasta hakemassa pahanmakuiset laatikkonsa ja kinkunkin on jostain haalinut.
Enpä siis koskaan pääse sellaista joulupöytää näkemään, jossa tykkäisin kaikesta.
Kinkusta ja äidin tekemästä sinapista en luovu. Ihanaa,, aatto aamuna kinkku uuniin niin saa vielä herkullista uunilämmintä kinkkua pöytään :)
Mun mielestä joulun ydin on se, että jokainen saa jotain herkkuaan. Siksi meidän pöydässä on kinkkua (jota mies rakastaa) ja imellettyä perunalaatikkoa (joka on lasten suosikki). Noista en itse välitä, mutta rakkaudella toki teen ja katan pöytään.
Ja leivon myös sen taatelikakun, joka on minun oma herkkuni mutta jota muut meillä ei syö. Saanpahan syödä itse kaikki, riittää kahviherkuksi vielä pitkään joulun jälkeenkin. :)
Minun herkkua on kinkku, itse tehdyt lanttu- ja perunalaatikot sekä loimulohi. Juustot myös kuuluu joulupöytään, eli kotijuustoa, leipäjuustoa, jotain voimakasta kuten vaikka gruyereä ja sitten auraa.
Suklaa, rosolli, porkkanalaatikko ja lipeäkala saisi jäädä poiskin. Ja jääkin, paitsi suklaa jota tarjotaan kyllä jouluvieraille.