Mikä on jouluherkkujesi ehdoton ykkönen?
Mikä on se ruokalaji, leivonnainen tai muu herkku, jota ilman joulu ei ole sinulle joulu?
Entä minkä jättäisit mieluiten väliin (vaikka ehkä sitä sinulle joulupöydässä tarjotaankin tai joudut sitä muiden takia siihen kattamaan)?
Kommentit (71)
Porkkana- ja lanttulaatikko kera karjalanpaistin.
Joulutortut, perinteiset luumulla täytetyt tähtitortut on ykkönen.
Imelletty perunalaatikko ei maistu.
Tuoreet, lämpimät joulutortut vaniljakastikkeen kanssa. Toinen on suklaa, jota muuten syön harvoin. Mikään muu ei ole välttämätöntä ja useimpia perinteisiä jouluruokia ei meillä aattona nähädäkään pöydässä, vaikka tykkäänkin niistä. Pipareista en ole koskaan välittänyt.
Anopin laittama joulupuuro aattoaamuna.
Laitoinkin toiseen ketjuun, eli näistä en luovu: samassa haarukallisessa laatikoita (imelletty peruna, porkkana, lanttu), kinkkua, sinappia, punajuurisalaattia ja mustapekka-juustoa. Aijai kun maistuisi jo nyt :)
Kaikesta muusta suolaisesta voisin luopua, siis limput ja karjalanpaistit, lipeäkalat jne.
Lanttulaatikko on ehdoton suosikki, samoin kunnon ruislimpun päällä kinkkua ja vahvaa sinappia. Rosollista en ole koskaan välittänyt.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 21:03"]
Laitoinkin toiseen ketjuun, eli näistä en luovu: samassa haarukallisessa laatikoita (imelletty peruna, porkkana, lanttu), kinkkua, sinappia, punajuurisalaattia ja mustapekka-juustoa. Aijai kun maistuisi jo nyt :)
Kaikesta muusta suolaisesta voisin luopua, siis limput ja karjalanpaistit, lipeäkalat jne.
[/quote]Kauheeta, loimulohi unohtui listasta!
Savukala on ykkönen. Laatikoista voisin luopua heti.
Itse paistettu joululimppu on mulle tärkein.
Joulupiparit leivon vain muiden takia, itse en niistä välitä.
Graavilohi sekä lipeäkala valkokastikkeella ja pippurilla. Kinkku joutaa veks.
Mulla on outo herkku joulupöydässä, ne säilykeherneet. Kun ei niitä muuten tule ikinä syötyä.
Sen sijaan en tykkää niistä toisista vihreistä eli vihreistä kuulista (joita mies söisi vaikka koko rasian kerralla).
Kinkku on kunkku.
Riisipuuro voisi jäädä poiskin.
Kalapöytä on paras! Eli graavia kalaa, mätiä ja ehkä lämminsavustettua kalaa. Kinkusta voisin hyvin luopua, lipeäkala on ihan hirveetä, sitä ei oo moneen vuoteen joulupöydässä ollutkaan.
Uusi jouluherkkuni on jouluhalko. Jäi kokeilun jälkeen pysyvästi pöytään.
Kinkusta luopuisin ja luovuinkin, meillä on nykyään joulupöydässä kalkkuna.
Aattoaamuna itse paistetut perunapiirakat, päällä kinkkusiivu, se on parasta.
Porkkanalaatikolle ei kiitos.
Graavilohi ja mäti on number one.
Maksalaatikko ei uppoa.
Parasta riisipuuri ja kylmä sekahedelmäsoppa.
Laatikoista luopuisin mielelläni.
Mummun tekemä perunalaatikko ja karjalanpaisti niin hyvää! Graavilohta inhoan
Salla (eli rosolli) kastikkeineen sekä lanttu- ja perunalaatikko. Piparit ja gögi ja mielellään vielä luumu- tai sekahedelmäkiisseli kermavaahdolla.
Perinteistä, mutta oon lapsesta asti tykännyt noista kaikista! Meillä on (ainakin palstan otantaan verrattuna) hyvin pelkistetty joulupöytä, koska kukaan ei jaksa syödä enempää. Jälkiruokakin tarjoillaan vasta lahjojen jaon jälkeen ja on yleensä jotain hyvin yksinkertaista (esim. just tuo luumukiisseli), juuri jouluähkyn tähden.
Graavikalat ja mäti keitettyjen perunoiden kanssa ovat minun herkkuni. Kinkun teen vieraita varten mutten yleensä edes maista sitä.
Porkkanalaatikko on siinä määrin inhokki etten edes tee sitä. Siitä vieraat eivät valita, kun taas kinkun puuttuminen olisi iso ongelma jo miehellenikin.