Joulupöytämme - puuttuuko jotain olennaista?
Kinkku ja kastike, porkkana- ja lanttulaatikot, rosolli ja kastike, perunat, ruisleipä, graavilohi, vihersalaatti
Riisipuuro, kaneli-sokeri, manteli
Luumukiisseli, konvehteja, taatelikakku, piparit, joulupulla, tortut.
Juomana maito, vesi, punaviini, glögi, kahvi.
Syömässä oma perhe lapsineen, mummit, ukki, ehkä joku satunnainen ystävä saattaa käydä.
Kommentit (62)
Kuka jaksaa ahtaa tuollaisen määrän ruokaa edes jouluna? T. Normaalipainoinen
21, joo sinappi tosiaan!
23, tarkoitus ei ole syödä kaikkea samalla kertaa, olisi pitänyt kirjoittaa aloitukseen joulun ajan ruoka tms..
Eli siis aamulla puuro, ruokailu erikseen (kinkut ym) ja herkut myöhemmin.
Ja seuraavana päivänä syödään samoja ruokia. Ei liikaa kerralla.
Tykkään itse tästä perinteestä että ruokaa on jouluisin tarjolla yltäkylläisesti. Muuten kun syödään tyyliin makaronilaatikkoa jne. Ja yllä mainitsemani ruoat ovat meidän perheen herkkuja.
Meillä on myös kuusi. Jouluinen matto ja koristeet.
Ja joulupukki käy, jättää lahjat oven taakse tms. Vaikkei kukaan oikeasti enää usko joulupukkiin. :)
Ap
Mustapekka-juusto.
Se on aivan ihanaa kun laittaa haarukalliseen sekaisin laatikoita, kinkkua, loimulohta sinappia, punajuurisalaattia ja nokareen tuota :) Älkää kysykö kuinka ammollaan mun suu on joulupöydässä :)
Meillä on noiden lisäksi joulupöydässä:
- graavisiikaa
- valkosipulisilakoita
- sinappisilakoita
- jotain joululeipää, usein itse tehtyä, mutta joskus leipomosta
- jotain silliä (vaihtelee vuodesta toiseen mitä, itse tehtyä kuitenkin aina)
- bataattilaatikko
- mätiä ja sen lisukkeet joko sellaisenaan tai sitten mätihyytelö
- piimäjuusto
- viiniä
- jos isovanhemmat mukana, silloin myös kalkkunasiivuja ja lipeäkalaa, muut ei kaipaa :)
Löytyisikö jotain teidän listalle sopivaa? Ei listanne kyllä kaipaa mitään, paljonhan siinä oli herkkuja. Mutta nämä tuli mieleen ja laitoin nyt vinkiksi jos vielä jotain pohditte lisätä.
Ilta/yöpalana meillä on savustettua lammasta, juustoja, pipareita ja glögiä.
Koko joulun pyhien ajan esillä on pähkinöitä paljon erilaisia, vihreitä kuulia, muita joulukarkkeja jne. pikkuherkkuja.
Ei puutu mitään, mutta juomapuolella oli yksi, joka ei kuulu joulupöytään, eikä ensinkään ruokapöytään. Tiedätte kyllä, mistä on kyse.
Ehkä joku jo mainitsikin, mutta tota juomapuolta vois vähän rikastaa. Tuoremehuja, limuja.
Saatana mikä sotku. Onko kaikkea pakko työntää suuhun samaan aikaan? Yrjöttää ajatuskin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:56"]
Mustapekka-juusto.
Se on aivan ihanaa kun laittaa haarukalliseen sekaisin laatikoita, kinkkua, loimulohta sinappia, punajuurisalaattia ja nokareen tuota :) Älkää kysykö kuinka ammollaan mun suu on joulupöydässä :)
[/quote]
Kai tuollakin joulupöydällä pärjätään ihan hyvin. Itselleni se tuntuu sellaiselta peruspöydältä, kun tulee laitettua nykyään lajeja sun jonkunlaisia joulupöytään. Esim erilaisia pateita ja terriinejä, hyytelöitä ja pasteijoita, mätiä, juustoja, ja vielä erilaisia hillokkeita. Joulupöytä on sellainen, johon todella satsaan aikaa, vaivaa ja rahaakin. Joulu on sellainen ruokajuhla.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 22:18"]
Saatana mikä sotku. Onko kaikkea pakko työntää suuhun samaan aikaan? Yrjöttää ajatuskin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:56"]
Mustapekka-juusto.
[/quote]
[/quote]
Minä en ehkä itse tuolla lailla sekottaisi, mutta minusta tapa kuulostaa ihan hauskalta. Ketä se muka haittaa, jos jollakulla on vähän erikoisia makumieltymyksiä?
Ja edellisestä siis puuttuu osa lainauksesta - tyhjän paikalla pitäisi olla kommentti, jossa joku kuvaa sekoitusta sotkuksi. 34.
Miten olisi Foie gras tai osterit?
Minä jäisin kaipaamaan erityisesti perunalaatikkoa. Lisäksi haluaisin maksapateeta, sienisalaattia ja herneitä. Mieheni kaipaisi mätiä ja muutenkin enemmän kalavaihtoehtoja.
Minun mielestäni on ihanaa, että meilläpäin muut jouluruoat riittävät ja saadaan edes yksi päivä vapaata tuosta iänikuisesta perunasta. Eivätkö laatikot aja sen asian?
riisipuuro joulupöydässä on mulle aika eksoottinen juttu.
Meillä syödään lounaana/brunssi mikälie riisipuuroa, sekametelisoppaa, joululimppua päällyksineen ja aikuisille kunnon sumpit, lapsille puolukkamehua jne.
Imelletty perunalaatikko, mädit ja kalathan tuosta puuttui täysin. Meillä puolestaan ei ole perunoita, rosollia, kinkkua, niiden kastikkeita... :D
Kiva on lueskella näitä pöytä juttuja, kun jengillä on monia traditioita ja tietty jos jotain vinkkejä sais. :)
Kuka juo limua jouluna tai ylipäätänsäkään ruuan kanssa?
Joululimppu, perunalaatikko. Toisaalta meillä sitten ei ole perunoita, kastiketta tai puuroa joulupöydässä (puuro on aamulla erikseen).