Apuaa mitä tää on? Tärisennn ja tärisen ja nykii
Asentojen ylläpitäessä tärisen todella helposti. Jos vaikka menen lankkuasentoon alan täristä, vaikka olen ollut siinä vasta pari sekuntia. Kameraakin jos pidän käsissä, niin kädet tärisee. Pää tärisee myös. Yksinkin välillä. Mutta stressaavissa/ahdistavissa tilanteissa se jäykistyy ihan niin pahasti, etten voi kääntää päätäni ilman että se tärisee ihan hullusti (jos vaikka pitää istua jossain ympyrässä ja kuunnella muita, nii mun pää on ihan jäykkänä ja katson vaan suoraan. Ja jos vaikka siinä mun vasemmalla puhuu joku, en voi katsoa häneen päin. Ihan saakelin noloa). Ja jos vaikka hymyilen, niin suunpielet tärisee/väpättää. Tai kun teen jotain ilmeitä.
Ja välillä myös jalat tärisee ja käveleminen on tämän takia vaikeaa.
Mulla on myös näössä ja puheessa ollut ongelmia, sekä elohiiriä siellä sun täällä. Tämän takia, en usko että tämä olisi pelkkää essentiaalista vapinaa. En myöskään usko, että tämä olisi mikään paha neurologinen sairaus. Uskon, että tämä voisi olla niskaperäistä. Mutta voiko niskaongelmat aiheuttaa, kokokehon tärinää?? AIka outoa..
Vietän todella paljon aikaa koneella ja muutenkin istuessa.
Oon käynyt myös kiropraktikolla. Oli vähän jumeja ja on yliliikkuvuutta, mutta kolmella käyntikerralla sai suurimmat jumit/lukot auki. En kuitenkaan tunne että sain apua oireisiini ollenkaan.
Tarvitsisin jotain apua oireisiini. Tää on helvettiä
Kommentit (95)
Oletko lukenut tämä?
https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/mika-avuksi-vapinaan-vapinatyyppe…
Vapinasairauksia löytyy kuten tämä joka on tooosi harvinainen, eikä sitä ole löydetty yhtään Suomesta keneltäkään vielä
https://neuroliitto.fi/tieto-tuki/tietoa-sairauksista/harvinaiset-neuro…
Sitten on ms-tauti, essentiaalinen tremor,
Parkinson(nuorella todella epätodennäköinen)
Tässä on eritelty mikä on lepo ja muut vapinoiden nimet esimerkkien avulla.
https://www.parkinson.fi/artikkelit/essentiaalinen-vapina-et-yleisin-va…
Vapinaa aiheuttavia tai pahentavia sairauksia ovat:
Kilpirauhasen liikatoiminta
Lisäkilpirauhasen liikatoiminta
B12-vitamiinin puutos
Munuaisten vajaatoiminta
Feokromosytooma
Alkoholin ja bentsodiatsepiinien vieroitusoireet
Parkinsonin tauti
Wilsonin tauti
Fragile-X-syndrooma
Palataalinen vapina /myoklonus
Siitä vaan lekurille testaamaan.
Mielestäni kyllä kaikilla lihakset tärisee kun ne väsyy. Kyse on kuinka nopeaan se tapahtuu, että onko kyse ongelmasta.
Jos käsi tärisee minuutissa pelkästään siitä että laittaa käden suoraksi eteensä, ehkä sitten omisin huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsit paniikkihäiriöstä. Se tekee noita oireita.
Elän sitten vissiin paniikissa 24/7? Yksinkin ollessani tärinää on esim. juuri asentoa ylläpitäessä. Ja olo on hölmö kokoajan
Ylirasitus. Huono ravinto. Liian vähän unta.
Lepo vaan.
Vierailija kirjoitti:
Syöthn monipuolisesti? Brittiläinen teini 15-v sai jonkun b-vitamiinin puutoksen ja sokeutui ja sai muita neurologisia oireita kun ei syönyt lähestulkoon kuin kahvia ja paahtoleipää. Oli varoitettu mutta ei saanut laajennettua ruokavaliotaan.
Tässä tuo teinin tapausselostus.
Syökää hedelmiä ja vihanneksia sekä jos ette syö lihaa niin sitten purkista tuo b12
Foolihappoa jota tarvio b12 valmistukseen/hyödyntämiseen tulee vihreistä kasveista.
https://triblive.com/news/health-now/british-teen-goes-blind-by-living-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöthn monipuolisesti? Brittiläinen teini 15-v sai jonkun b-vitamiinin puutoksen ja sokeutui ja sai muita neurologisia oireita kun ei syönyt lähestulkoon kuin kahvia ja paahtoleipää. Oli varoitettu mutta ei saanut laajennettua ruokavaliotaan.
Syökää hedelmiä ja vihanneksia sekä jos ette syö lihaa niin sitten purkista tuo b12
Foolihappoa jota tarvio b12 valmistukseen/hyödyntämiseen tulee vihreistä kasveista.
Oon aika huono syömään ja aina ollut. Kasviksia syön aika harvoin.
Kävin muuten vasta mitauttamassa E-Vitamiinin ja se oli 20.90. Viitearvot ovat siis 20.66-42.49. Eli se oli viitteissä, mutta ihan rajamailla. Voiko tuo aiheuttaa jo oirehdintaa? Kun eihän tuo ole vielä puutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B12 on myös mitattu ja oli viitteissä. Onko tuo B1 sitten vielä eri? Vai kuuluuko se tuohon B12?
b12 vitamiinin puute. Se aiheuttaa mitä kummallisempia oireita.
Diagnosing and Treating Vitamin B12 Deficiency
Katsopa, onko sun sapuskassa perunakuitua;-)
Dystonia tai essentiaalinen vapina. Dystonia pahenee jännittävissä tilanteissa. Neurologi on oikea osoite sinulle. Noin nuorena oot just siinä rajalla et kuulutko lasten neurologian piiriin vai jo aikuisten. Dystoniaan perehtyneitä neurologeja ei lasten puolella yksityisellä ole. Aikuisten puolella on hyviä jotka kyllä erottavat dystonian, essentiaalisen tai Parkinsonin toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ootko poltellu tumppeja?
En
Vierailija kirjoitti:
b12 vitamiinin puute. Se aiheuttaa mitä kummallisempia oireita.
Diagnosing and Treating Vitamin B12 Deficiency
Lue viesti 69 ja 68
Myös on vähän sellaista ns. huimaavaa oloa. Tai sellaista unista/hölmöä oloa. Tuon takia veikkaan myös, että on niskassa vika.
Mutta oon käynyt osteopaatilla ja kiropraktikolla ja tehnyt jotain venytysliikkeitä itse eikä ole yhtään auttanut.
Minulla tärinä tietyissä asennossa ja sitten löytyi selästä vikaa ja leikattiin
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lisää? Ala- vai yläselästä? Oliko selkäydin puristuksissa vai mitä? Millaista tärinä oli? Miten vika löytyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko lisää? Ala- vai yläselästä? Oliko selkäydin puristuksissa vai mitä? Millaista tärinä oli? Miten vika löytyi?
Ja oliko muuta oirehdintaa tärinän lisäksi