Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloma loppuu, töihinkö puolikuntoisena?

Vierailija
05.12.2013 |

Olen ollut kaksi viikkoa sairauslomalla työuupumuksen takia. Maanantaina olisi tarkoitus mennä töihin. Olen ollut edelleen hyvin väsynyt. Sain vasta maanantaiksi ajan työterveyslääkärille, tähän asti olen käynyt kunnallisella. Mitä teen, menenkö maanantaiaamuna töihin ja sitten käyn lääkärille ja ilmoitan ehkä jääväni vielä lomalle, vai ilmoitanko nyt jo töihin, että en tule maanantaina? Entä, jos lääkäri ei kirjoita sairauslomaa lisää? En kyllä tiedä, miksei kirjoittaisi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten ihan mahdoton ajatus mennä hetkeksi töihin ja lähteä sitten sinne lääkäriin?

Vierailija
2/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta aiheuttaa varmasti hankaluuksia, jos sijainen pitää hankkia parin tunnin varoitusajalla (olen sellaisessa työssä, missä sijainen on saatava heti paikalle jos lähden esim loppupäiväksi pois).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:56"]

Ei ole, mutta aiheuttaa varmasti hankaluuksia, jos sijainen pitää hankkia parin tunnin varoitusajalla (olen sellaisessa työssä, missä sijainen on saatava heti paikalle jos lähden esim loppupäiväksi pois).

[/quote]

Eli ilmoitat tulevasi aamuksi, lääkäriajan olevan xx:yy ja tuloksena luultavasti lisää sairaslomaa?

Vierailija
4/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa menet töihin...ottamaan lopputilin. Törkeää kiusata itseään tuolla tavalla ja käyttää työnantajaa hyväksi. Rahat kyllä kelpaa, mutta työ ei. Oli se sitten palkaa tai vastaavaa.

Vierailija
5/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat kyllä kelpaa, mutta työ ei. Oletkos nro 5 koskaan ollut sairas? Pitäisikö tässä ihan silkasta jalomielisyydestä lopettaa töissä vai? On olemassa sellaisia asioita kuin työntekijän oikeudet, ja palkallinen sairausloma on yksi niistä.

Vierailija
6/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:12"]

Rahat kyllä kelpaa, mutta työ ei. Oletkos nro 5 koskaan ollut sairas? Pitäisikö tässä ihan silkasta jalomielisyydestä lopettaa töissä vai? On olemassa sellaisia asioita kuin työntekijän oikeudet, ja palkallinen sairausloma on yksi niistä.

[/quote]

En puolustele mielipidettäni. Sairaslomaoikeutta ei tule käyttää pakotienä hankalista työtilanteista. Sairausajalta ei ole myöskään palkanmaksuvelvollisuutta.

Vierailija
7/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sinä tiedät minun tilanteestani mitään? Olenko sanonut, että käytän sairauslomaa "pakotienä hankalista työtilanteista". Olen sairas. Mikä siinä on epäselvää? Ja kyllä vaan on palkanmaksuvelvollisuus, jos on lääkärintodistus.

Vierailija
8/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:23"]

Mistäs sinä tiedät minun tilanteestani mitään? Olenko sanonut, että käytän sairauslomaa "pakotienä hankalista työtilanteista". Olen sairas. Mikä siinä on epäselvää? Ja kyllä vaan on palkanmaksuvelvollisuus, jos on lääkärintodistus.

[/quote] 

Sairausloma hyväksytään palkallisena tai palkattomana. Työuupumuksessa ei ole kyse yleisestä työkyvyttömyydestä, vaan kyvyttömyydestä omiin työtehtäviin. Eikä takautuvasti kirjoitettua lääkärintodistusta ei tarvitse hyväksyä, joten lääkärille ennen töistä pois jäämistä t. esimies

Vierailija
9/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työnantajani on hyväksynyt lääkärintodistukseni. Sairausloman syynä ei ole työuupumus, vaan diagnoosi on toinen. Olen siis ollut jo sairauslomalla pari viikkoa. Kannattaisi lukea viestit kunnolla ennen vastaamista.

t. ap

Vierailija
10/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:23"]

[/quote] 

Sairausloma hyväksytään palkallisena tai palkattomana. Työuupumuksessa ei ole kyse yleisestä työkyvyttömyydestä, vaan kyvyttömyydestä omiin työtehtäviin. Eikä takautuvasti kirjoitettua lääkärintodistusta ei tarvitse hyväksyä, joten lääkärille ennen töistä pois jäämistä t. esimies

[/quote]

Tautiluokitushan sen sitten määrittelee, onko työuupumus palkatonta vai ei. Joten ole ap koodien kanssa tarkkana.

Vierailija
11/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:56"]

[/quote]

Sinun ei kuulu vastata tästä asiasta, eikä sun kuulu ottaa siitä stressiä. Se on vain ja ainoastaan työnantajan asia. Menet maanantaina joko suoraan lääkäriin ja sieltä toimitat sairauslomalapun työnantajalle tai sitten menet töihin ja kerrot pomollesi, mikä on tilanne eli että lähdet nyt uudestaan lääkärille. Jos pomolla hitsaa liinat kiinni, se on vain pomon ongelma, eikä sun ollenkaan. Et hermostu, et hiilly. Kerrot kuten asia on ja sillä siisti.

Vierailija
12/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:40"]

Minun työnantajani on hyväksynyt lääkärintodistukseni. Sairausloman syynä ei ole työuupumus, vaan diagnoosi on toinen. Olen siis ollut jo sairauslomalla pari viikkoa. Kannattaisi lukea viestit kunnolla ennen vastaamista.

t. ap

[/quote]

Luin kolmeen kertaan, mutta viestisi alkaa edelleen...Olen ollut kaksi viikkoa sairauslomalla työuupumuksen takia. Ja nyt olet hakemassa lisää lomaa koska olet väsynyt?!

Vierailija
13/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, diagnoosi ei ole työuupumus (eikä asia niin yksinkertainen). Diagnoosi on sellainen, mistä saa sairausajan palkan, koska minulla on myös eräs perussairaus, joka on yhtenä syynä (liian kuormittavien työolosuhteiden lisäksi) työuupumukseen. Selvensikö asiaa. t, ap

Vierailija
14/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistus ei ole mikään automaattinen lupalappu olla pois työstä palkallisena. Jos lääkärintodistus osoittaa, että työntekijä ei kykene lainkaan työntekoon töihin ei tienkään voi pakottaa, mutta jos todistuksesta ilmenee työntekijän olevan esim. vain osittain työkyvytön, työnantajalla on mahdollisuus määrätä hänet korvaaviin töihin.Työnantaja voi kieltäytyä myös sairausajan palkan maksamisesta.

Vierailija
15/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei makseta palkkaa sairasloman ajalta jos diagnoosina tietyt Z-diagnoosit. Tähän kastiin kuuluu myös työuupumus. Itse olen myös nyt tällä hetkellä sairaslomalla vastaavista syistä, mutta suurin työkykyttömyyttä aiheutta asia on lapsen hankalat kouluvaikeudet sekä miehen epävara työtilanne. Murhedin siis sioita yöllä enkä saa nukuttua. Itken päivät ja yöt. Töissäkin asiat päin honkia. Sairaslomalapulla diagnoosina masennus ja ahdistus, joka oikeuttaa palkkaan sairasloma-ajalta.

Palkattomuudesta pitää esimiehen ilmoittaa työntekijälle heti kun lapun saa käteensä. Ei auta ilmoittaa siitä viikon päästä.

Itselläni kerran lääkäri kirjoitti diagnoosiksi Z-jotain josta ei makseta palkkaa. Pomo käski kotiin ja lupasi palata asiaan onko palkaton vai ei, sanoin etten mene ennen kun on tarkistanut. Ei palkkaoikeutta. Hain lekurilta peruutuksen todistukselle. Näin siis koska pomo vaati edellisen lapun mitätöimisen, vaikka olisi voinut repiä ja heittää roskiin. Palkkikseen ei ehtinyt mennä tieto.

Olkaa siis tarkkoja ja valveutuneita omista oikeuksista.

Vierailija
16/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:46"]

Kuten sanoin, diagnoosi ei ole työuupumus (eikä asia niin yksinkertainen). Diagnoosi on sellainen, mistä saa sairausajan palkan, koska minulla on myös eräs perussairaus, joka on yhtenä syynä (liian kuormittavien työolosuhteiden lisäksi) työuupumukseen. Selvensikö asiaa. t, ap

[/quote]

Ei sairaseläke sitten mitään olisi, jos on noin vaikeaa. Menet töihin ja keskusteletta mahdollisuudesta esim. korvaavaan työhön. Ei työn takia kannatta itseään polttaa loppuun. Ja ajattele työllistävää vaikutusta, joku terve työhön pystyvä voisi saada työpaikan.

Anteeksi nyt vaan, mutta v*:ttaa näiden kaikkien työttömien puolesta joilla olisi tahtoa työhön, mutta eivät sitä saan, kun sairaat, eläkeläisen yms. itseään kiusaten yrittvät väkisin pysyä työelässä.

Vierailija
17/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:55"]

Meillä ei makseta palkkaa sairasloman ajalta jos diagnoosina tietyt Z-diagnoosit. Tähän kastiin kuuluu myös työuupumus. Itse olen myös nyt tällä hetkellä sairaslomalla vastaavista syistä, mutta suurin työkykyttömyyttä aiheutta asia on lapsen hankalat kouluvaikeudet sekä miehen epävara työtilanne. Murhedin siis sioita yöllä enkä saa nukuttua. Itken päivät ja yöt. Töissäkin asiat päin honkia. Sairaslomalapulla diagnoosina masennus ja ahdistus, joka oikeuttaa palkkaan sairasloma-ajalta.

Palkattomuudesta pitää esimiehen ilmoittaa työntekijälle heti kun lapun saa käteensä. Ei auta ilmoittaa siitä viikon päästä.

Itselläni kerran lääkäri kirjoitti diagnoosiksi Z-jotain josta ei makseta palkkaa. Pomo käski kotiin ja lupasi palata asiaan onko palkaton vai ei, sanoin etten mene ennen kun on tarkistanut. Ei palkkaoikeutta. Hain lekurilta peruutuksen todistukselle. Näin siis koska pomo vaati edellisen lapun mitätöimisen, vaikka olisi voinut repiä ja heittää roskiin. Palkkikseen ei ehtinyt mennä tieto.

Olkaa siis tarkkoja ja valveutuneita omista oikeuksista.

[/quote]

Tämän vuoksi työnantajien ei kannata palkata näitä kotonaan pilalle lellittyjä aikuisia naisvauvoja: he ovat suuri riski heti kun asiat eivät mene heidän tahtonsa mukaan tai tulee vastoinkäymisiä! Miksi ihmeessä työnantajan täytyy maksaa palkkaa jollekulle poissaolijalle siitä hyvästä, että tämän mies on työtön ja lapsella kouluvaikeuksia??? Palkkaa tekemättömästä työstä! Miksi ihmeessä perhe-elämän riskit sälytetään työnantajan maksettavaksi? No, sitä niittää mitä kylvää ja mm. näistä syistä työttömyys on Suomessa suurta ja työllistämisen kynnys työnantajilla korkea.

Vierailija
18/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 13:46"]

[/quote]

Hienno homma olla perussairauden varjolla poissa. Missä työmoraali?! Ja sitten ihmetellään kun työnantaja tiukentaa käytäntöjään, eikä esim. hyväksy terveydenhoitajan tai kunnallisenlääkärin todistusta vaan vaatii käyntiä työterveydessä. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi työpaikat karkaa ulkomaille. Työteko on suomaliaiselle liian raskas ponnistus.

Vierailija
19/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä se lähtee millä on tullutkin.

Vierailija
20/20 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te olette taloudellisesti valmistautuneet siihen, että vuokrafirmojen käyttö lisääntyy ja teidä ulkoistetaan jne... Lisäksi tämän tyyppiset työntekijän edut tulevat tulevaisuudessa poistumaan tai ainakin vähenemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän