Uusperheiden joululahjat..
Tämä voi olla aika pikkumaista mutta kuinka toisissa uusperheissä hoidetaan joululahja asiat? Mun lasten isällä on uusi tuore vaimo ja lapset pitävät hänestä kovasti, lapset ovat joulun heidän luonaan. He muuttivat juuri kerrostalosta uuteen omakotitaloon ja soitin eilen miehelle ja kysyin että olisiko jouluksi jotain sellaisia lahjatoiveita mitä he tarvitsisivat lapsille uuteen kotiin, edellisenä vuona lapset kuitenkin saivat kaikki lahjat minun luokseni. No mies lupasi miettiä asiaa kunnes tämä uusi vaimo alkoikin laittaa viestiä että turha yrittää ujuttaa itseeni heidän jouluun mukaan ja tyrkyttää lapsille lahjoja heille, että he ostavat itse lahjat lapsille mitä haluavat ja minun tulee pitää huoli omista asioistani. Jotenkin hieman surullista että hän hyökkää minua kohtaan noin vaikka hyvää hyvyyttäni ehdotin mielestäni ihan järkevää asiaa. Monikaan äiti ei joululahjoja anna lapsen mukana isän luokse saati osta mitä isä haluaa vaikka se lasten kannalta olisi kaikkein reiluinta. Miten muilla jaetaan lahjat?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:25"]
Tuppautuuko sitten isovanhemmat ja kummitkin toisten perheiden joulun viettoon ostamalla lapsille sellaisia lahjoja jotka koetaan tarpeelliseksi?
[/quote]
Rakas entinen puoliso onkin verrattavissa isovanhempiin ja kummeihin. Ero on ero ja silloin pitää aikuisen osata antaa toisen vanhemman perheelle edes joulurauha.
Miehen vanhemmat asuvat kaukana, että ei eksä vietä itsekään joulua siellä. Toki jos eksä haluaisi viettää joulua siellä ja ottaisi lapset mukaan niin sekin toki käy.
Ei ole vain yhtä oikeanlaista joulua joten turha surkutella onnellisten ihmisten joulua. Mitä sitä itkemään mitä joulu voi olla jos se on jo ihana sellaisenaan. Lasten jouluun on kuitenkin jo kohta 7 vuotta kuulunut minunkin mies joka on näille tärkeä vaikka ei isä olekaan, että kyllä se aika perinteinen perhejoulu kuitenkin on vaikka sitä joulua useammassa kodissa vietetäänkin.
Meillä ennen joulua olen ottanut ex.än yhteyttä ja olen kysellyt joululahjoista. Teen listan mitä poika ja tyttö kumpikin haluavat ja sen mukaan ollaan päätetty. Poika on jo koulussa, viime vuonna ei halunnut kuin känkenin repun, sanoi kummallekin ei halua mitään muuta kuin ko repun, antoi 2 värivaihtoehtoa. Poika on aika itsepäinen monessa asiassa, joten ei sitten annettu muuta kuin kummatkin reput, väritoiveen mukaan ja ex.n vanhemmat olivat antaneet hänelle rahaa. Oli tosi tyytyväinen.
Vaikka ollaan erottu, on hyvä pitää sellaiset välit että edes sähköposteja voi laittaa.
Se missä lapset ovat jouluna, sinne toimitetaan kaikki lahjat ja sitten ne liikkuvat kodista toiseen lapsien mukana.
Mulla ei koskaan ole ollut ongelmia onneksi eksän ja hänen uutensa kanssa. Eksä napsautti piuhat poikki meidän eron jälkeen ja teki uudelle naiselle selväksi että lapset ovat elämässä etusijalla. Tällä naisella on oma lapsi jolla ei isää ja eksä toimii nykyään isänä myös tälle yhtäpuolisesti, musta se on okei. Mun nykyinen mies pitää mun lapsia kuin ominaan näiden meidän yhteisten lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:04"]
Oikeestiko isät ja äidit ei anna lastensa viedä ostamiaan lahjoja toisen vanhemman kotiin ??? Eipä ole koskaan tullut pieneen mieleenikään moinen asia - ett, kostetaan kaikella mahdollisella tavalla ! Tämä on mun ostama lahja ja sitä, et isän/äidin kämppään vie... eiks olisi kaiken edun mukaista, etteivät nämä lapselliset vanhemmat edes hankkisi lapsia ? Eikös ne ole lapsen tavaroita, joita voi sitten viedä mukanaan jos haluaa minne tahansa ?
[/quote]
Meillä ei kannata viedä, koska isän uudessa perheessä kaikki on yhteistä. Jos lapsi saa paketista nuken, on se annettava ensin muiden leikkeihin ja jätettävä sinne, jos joku uussisaruksista niin haluaa. Siksi meillä lapset eivät jouluna suostu ottamaan mitään mukaansa, koska itkun kanssa ne kaikki joutuu jättämään. "Meillä opetetaan lapset jakamaan eikä itsekkäiksi" ei paljoa lohduta, kun lippu Robinin konserttiin (kummin ostama) annettiin uusperheen äidin tytölle varsinaisen lahjansaajan sijaan.
[/quote]
No tää taitaa olla jo siinä tapauksessa virhe lasten isältä. Minä en (ap) usko pätkääkään että meillä tuo toteutuisi sillä lapset ovat kaikille se ykkönen ja heidän paras tulee aina ennen muuta. Tämän myös vaimo ymmärtänyt ja toimii sen mukaan.
Älä kommentoi asiaa enempää, anna olla. Nämä uusioperheiden naiset ovat ikuisia kakkosia ja tietävät sen, joten joskus vähän ärhentelevät. Ei kannattaisi ottaa miestä ollenkaan, jos on noin epävarma itsestään, kuten tämä uusiorouva.
Teit oikein ja olit avarakatseinen:-)
Mukavaa joulua!
Minä olen kans ap:n kirjoittama uusi vaimo, tai siis en voi sanoa että olisin kuten ap:n lasten isän vaimo mutta vaimo kuitenkin. Minä olisin tuossa tilanteessa hyvinkin otettu jos mieheni ex kysyisi mitä lapset haluaisi meille joululahjaksi kun lapset ovat meillä, nyt puolestaan viestit mitä hän laittaa on sitä laatua että katsokaakin että joka ikinen joululahja tulee sitten lasten mukana hänen luokseen. Ja toiveetkin sitä luokkaa että lapset haluaa tabletin, hän on ostanut jääkiekkomaalin ja katsokaakin ettei tule samoja lahjoja. Me olemme mieheni kanssa päättäneet ostaa lapsille lahjoja joita voi käyttää meillä, mm. ulkoleikkeihin erilaisia välineitä jotka olemme päättäneet säilyttää meillä jotta lapsilla on meilläkin jotain kivaa tekemistä. En ymmärrä mikä voisi olla asia josta ap:n exän uusi vaimo olisi voinut suuttua? Vai onko mies rassu vahingossa asian jotenkin väärin ilmaissut vaimolle.
Minä voisin hieman hämmästyä kyllä "uutena vaimona". Minusta on mukavampaa ja selvempää, että molemmat vanhemmat ostavat itse tarvitsemansa tavarat omaan kotiinsa. Tosin en olisi flipannut asiasta, kuten ap:n nyksä :D Asiallisesti olisin voinut vastata, että "Kiitos kauniista ajatuksesta, mutta ostamme itse lapsille heidän toivomansa tavarat." Siksi, että jos se olisi eksän ostama, niin ei se ihan omalta (siis lapsienhan se toki on) tuntuisi kuitenkaan ja olisi kuvitteellinen takaisinveto-oikeus. Huonosti selitetty, antakaa anteeksi.
Meillä tuo tilanne ei kyllä olisi mitenkään päin mahdollinen. Miehen eksä laittaa repun mukana listan, mitä tavaroita repussa on. Ilmeisesti siksi, ettei vaan mitään katoa tms. Kai hän pelkää, että nyysisin lapselta jotain pienemmille sisaruksille (No en todellakaan, voin itse ostaa sukat ja lapaset omilleni). Lapsi ei voi tuoda edes pyörää meille, ettei se vaan katoa. Juu, toki voisin hatarapäisyyttäni hukata kokonaisen polkupyörän tai vahingossa myydä sen huuto.netissä... No, tähän olen jo tottunut. Kaikkea ostetaan siis tuplaten molempiin koteihin, myös vaatteita. Se on minusta hassua, että jos joku "meidän vaatteista" eksyy vaikka päällä lapsen mukana eksän luo, se tulee tiukkaansolmitussa roskapussissa pesemättömänä takaisin päällä lappu "TÄMÄ ON TEIDÄN" :D Erosivat jo ennen lapsen syntymää, ennen kuin mies edes tiesi koko lapsesta, joten toisen omaa en ole vienyt. Sitä ei kyllä eksän käytöksestä uskoisi, melkoisen sopan on hämmentänyt joka asiasta. Raha ja lapsenvahtiminen hänen menojensa mukaan kelpaa, muu ei :(
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 11:47"]
Meillä lapsilla on kaksi joulua tai joskus kolmekin. Jouluruuat ja lahjat on kotona, isällään ja minun äidillä. Ei puututa toistemme lahjavalintoihin. Eksä joskus saattaa kysyä vaatekokoa tai lasten toiveita jos ei itse keksi.
[/quote]
Surullista.
[/quote]
Mä en oikein usko, että kukaan lapsi surkuttelee, kun saa kaksi kertaa lahjoja ja kunnon jouluruokaa...
[/quote]
Niinpä. Kun ei tiedetä muusta. Ei tiedä millainen joulu voisi olla, kun on isä ja äiti, mahdollisesti vielä molempien vanhemmat viettämässä yhteistä joulua.
Surullista on myös mahdollinen kolme joulua, jota vietetään äidin äidin luona, mutta enkä isän vanhemmat, eikö lapset saa heidän kanssa viettää joulua.
[/quote]
Me (ydinperhe) mennään aatoksi appivanhemmille, joulupäiväksi mun äidille, ja tapaniksi mun isälle. Kaikissa jaetaan lahjat ja syödään hyvin. Mun vanhemmilla läsnä myös rakkaat serkut molempina päivinä. Onko minunkin lasteni joulu surullinen ja miten pitäisi toimia?
[/quote]
Hohhoijaa. Sekä isä, että äiti lienevät läsnä koko joulun. Eikä lasten tarvitse viettää joulua erossa toisesta vanhenmaastaan?!. Mutta hienoa, että osaat omia eroperheen surun itsellesi.
Miten pitäisi toimia?! GROW UP! Noh, sait huomiosi. Hyvää joulua sinun perheelle.
[/quote]
Mä ymmärsin, että nimenomaan enemmän kuin yksi joulunviettokerta olisi lapsille surullista tai vahingollista. Mutta kiitos tarkennuksesta ja hyvää joulua myös sinulle :)
Ap, älä oikeasti mieti koko asiaa enää. Ehdotuksesi oli ihan ok ja äitipuoli nyt jostain syystä reagoi siihen epäasiallisesti. Käsitelköön asian omassa päässään.