Uusperheiden joululahjat..
Tämä voi olla aika pikkumaista mutta kuinka toisissa uusperheissä hoidetaan joululahja asiat? Mun lasten isällä on uusi tuore vaimo ja lapset pitävät hänestä kovasti, lapset ovat joulun heidän luonaan. He muuttivat juuri kerrostalosta uuteen omakotitaloon ja soitin eilen miehelle ja kysyin että olisiko jouluksi jotain sellaisia lahjatoiveita mitä he tarvitsisivat lapsille uuteen kotiin, edellisenä vuona lapset kuitenkin saivat kaikki lahjat minun luokseni. No mies lupasi miettiä asiaa kunnes tämä uusi vaimo alkoikin laittaa viestiä että turha yrittää ujuttaa itseeni heidän jouluun mukaan ja tyrkyttää lapsille lahjoja heille, että he ostavat itse lahjat lapsille mitä haluavat ja minun tulee pitää huoli omista asioistani. Jotenkin hieman surullista että hän hyökkää minua kohtaan noin vaikka hyvää hyvyyttäni ehdotin mielestäni ihan järkevää asiaa. Monikaan äiti ei joululahjoja anna lapsen mukana isän luokse saati osta mitä isä haluaa vaikka se lasten kannalta olisi kaikkein reiluinta. Miten muilla jaetaan lahjat?
Kommentit (49)
Voi kuinka ikävä kuulla. Eihän tuo ole ihan normaalia käytöstä. Kyllähän vanhempien pitäisi mm. sopia siitä, että eivät osta samoja lahjoja. Lisäksi onhan lapsilla oikeus jouluna avat kummien, sukulaisten ja tuttavien lahjat.
Toisaalta ota hyöty irti, jos tilanne on tuollainen. Anna lasten toivoa tuolta perheeltä ne kaikkein kalleimmat lahjat. varaudu rahallisesti siihen, että toiveitaan eivät saa. Käytte sitten ale-myyntiaikaan ostamassa, jos eivät ole toiveitaan saaneet.
Äitipuoli
Meillä lapsi viettää aina jouluaaton molemmissa kodeissa (toisessa 9-15 ja toisessa 15-21), joten lahjatkin saa molemmista kodeista. Lapsen uussiskoille ostan yleensä jonkun karkkipussin tai jonain vuonna jonkun yhteisen pelin. Lupia en ole tälle karkkipussille kyllä kysynyt.
Miten lahjat jaetaan, vai lahjojen osto? No, minä kerron lapsen isälle mitä lapsi eniten toivoo ja mitkä niistä olen valikoinut itse ostettavaksi, ettei tule samoja. Lapsi saa lahjat aattona mun kotona. Isä ostaa mitä ostaa ja antaa ne sitten joulupäivänä heidän kotonaan, jonne nämä lahjat jäävätkin. En kysele exältä yhtään mitään, mitä HEIDÄN luokseen ostaisin, eikä exä kysele mitä meidän kotiin ostaisi. Lahjatoiveet siis kerron ja mitä niistä ostan itse, hän saa vapaasti valita ostaako listalta vai jotain muuta. Yleensä 1-2 kalliimpaa lahjaa tulee molemmilta ja sitten pari pikkusälää.
Pidä sun ystävällinen ja avoin sovitteleva asenne. Kirjoitit ainakin ihan tervehenkisesti, joten pystyt varmaan ymmärtämään, että äitipuolella kilahti nyt jossain ja se oli toivon mukaan tilapäistä. Kyllä hän siitä tasaantuu, kun et itse hermostu. Uuden kodin laittaminen on varmaan ollut stressaavaa.
Kysy suoraan lapsilta mitä he haluaisivat uuteen kotiin. Mutta pidättäydy leluissa ym. lapsen henkilökohtaisissa tavaroissa. Älä osta päiväpeitettä, pöytälamppua tms, joka on jo vähän sisustusta. Äitipuoli haluaa varmasti sisustaa kotinsa itse. Ja vinkkaa isälle, että äitipuolelle taitaa olla lasten asiat liikaa näin joulun alla, joten olisi ehkä fiksuinta hoitaa ne vain sinun ja isän välillä. Isä ei ole varmasti tiennyt mitä tarvitaan ja on kysynyt vinkkiä äitipuolelta, joka sitten hermostui. Mutta tee niin, että annat isälle valmiin ehdotuksen, niin hän osannee vastata onko lapsilla jo sitä vai ei.
Oikeestiko isät ja äidit ei anna lastensa viedä ostamiaan lahjoja toisen vanhemman kotiin ??? Eipä ole koskaan tullut pieneen mieleenikään moinen asia - ett, kostetaan kaikella mahdollisella tavalla ! Tämä on mun ostama lahja ja sitä, et isän/äidin kämppään vie... eiks olisi kaiken edun mukaista, etteivät nämä lapselliset vanhemmat edes hankkisi lapsia ? Eikös ne ole lapsen tavaroita, joita voi sitten viedä mukanaan jos haluaa minne tahansa ?
Olisi asian varmasti nätimminkin esittää, mutta anna heidän luoda oman näköinen joulu lasten toiseen kotiin. Erossa myös joulu jakaantuu lahjojen osalta. Vanhemmat keskustelevat mitä ostavat ja ostavat ne lahjat omaan kotiinsa.
Ehdotuksesi oli järkevä ja käytännöllinen. Mielestäni jopa avarakatseinen. Sääli ettei uusi vaimo tätä tajua. Hän on varmasti mustasukkaista sorttia, ehkä mies on niin ihana että siitä täytyy olla :)
Ota siis opiksesi, älä ehdota enää vastaavaa. Lapset tykkäävät äitipuolestaan ja teillä on kotona hyvä elämä. Siinä on isoin lahja jonka voitte kaikki aikuiset lapsille antaa. Ehkä se uusi vaimokin siitä rauhoittuu kun huomaa että vetäydyt takavasemmalle.
Tsemppiä samassa tilanteessa olevalta!
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:04"]
Oikeestiko isät ja äidit ei anna lastensa viedä ostamiaan lahjoja toisen vanhemman kotiin ??? Eipä ole koskaan tullut pieneen mieleenikään moinen asia - ett, kostetaan kaikella mahdollisella tavalla ! Tämä on mun ostama lahja ja sitä, et isän/äidin kämppään vie... eiks olisi kaiken edun mukaista, etteivät nämä lapselliset vanhemmat edes hankkisi lapsia ? Eikös ne ole lapsen tavaroita, joita voi sitten viedä mukanaan jos haluaa minne tahansa ?
[/quote]
Tottakai lapsi saa viedä tavaroita kodista toiseen. Mutta jos miehen sisko ostaa joululahjaksi muumilakanat joita lapsi on toivonut niin pitäisikö ne raahata aina äidin luokse? Tai autorata,leikkihella,toisessa paikassa on kivempi sängynlaita, molempien luona kuravaatteet jne? Eli jos kaikki mitä lapsi haluaisi aina toisesta kodista toiseen siirrettäisiin joka kerta pitäisi hankkia pakettiauto jotta onnistuisi!
Tietyt jutut kulkevat mukana, kuten lemppari paita ja unikaveri. Mielestäni on kiva että molemmissa kodeissa on tasapuolisesti leluja. Ja onhan sekin mukavaa kun äidin sukulaiset tulevat äidin ja lapsen luokse he näkevät että joku lahjaksi ostettu on käytössä. Sama juttu isän sukulaisilla. -2-
Voi olla, että itsellänikin tulisi sanottua jotakin äkkivärää. En osaa olla noin aikuinen vaan pidän sinua jotenkin tekopyhänä, joka yrittää olla parempi ihminen suhteessa muihin. Kiltteydellään, jotenkin yrität luoda harmoonista yhteistyötä ja tätä kautta jotakin suurta ystävyyttä, jossa kaikki on kavereita keskenään.
Tosiaan olin varmaan hölmö kun asiaa ehdotin, mutta ajattelin kun heillä on nyt enemän tilaa ja pihamaata missä lapset voivat leikkiä että jos vaikka heille ostaisin sinne potkurin, jotain harrastevälineitä? pojalle vaikka katusähly tarpeet tms. Meidän kotona kun lapsilla jo on vähän kaikkea enkä koe että he tänne varsinaisesti mitään tarvitsisivat. Ja olisihan se kiva että lapsilla on hyvä olla myös toisen vanhemman luona?
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:26"]
Tosiaan olin varmaan hölmö kun asiaa ehdotin, mutta ajattelin kun heillä on nyt enemän tilaa ja pihamaata missä lapset voivat leikkiä että jos vaikka heille ostaisin sinne potkurin, jotain harrastevälineitä? pojalle vaikka katusähly tarpeet tms. Meidän kotona kun lapsilla jo on vähän kaikkea enkä koe että he tänne varsinaisesti mitään tarvitsisivat. Ja olisihan se kiva että lapsilla on hyvä olla myös toisen vanhemman luona?
[/quote]
Ihan kiva joo. Mutta hyväksy jo se, että he haluavat itse valita mitä HEIDÄN kodissa on lapsille. Mitä lapset harrastavat ja touhuvat heillä olleessaan jne. Ei he kaipaa sinun ohjaamaan ja säätelemään, miten lapset viettävät HEILLÄ aikaansa.
Lahjoja ei ole mikään pakko ostaa, jos koe ettei ole tarvetta.
Vastaisuudessa osanet pysyä omalla reviirilläsi.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:32"]
[/quote]
Ihan kiva joo. Mutta hyväksy jo se, että he haluavat itse valita mitä HEIDÄN kodissa on lapsille. Mitä lapset harrastavat ja touhuvat heillä olleessaan jne. Ei he kaipaa sinun ohjaamaan ja säätelemään, miten lapset viettävät HEILLÄ aikaansa.
[/quote]
Tämän vuoksi minä kysyinkin HEILTÄ olisiko heillä mielessä jotain mitä haluaisivat lapsille heidän luokseen, ja isänkin mielestä tämä oli loistava ehdotus. en ymmärrä miksi hänen vaimonsa asiasta suuttui. ehkä tosiaan hän lapsettomana kokee jotenkin jäävänsä joulun aikaan paitsioon kun joulu on lasten juhla, mutta hän on niin hienosti pärjännyt lasten kanssa tähänkin asti niin uskoin jotenkin hänen joulustakin selviävän.
[/quote]
Sinä ajattelit?! Etkö luota lastesi isään?! Hän varmasti osaa lasten vanhempana luoda raamit, että lapsilla on heillä hyvä olla. Sanon ihan suoraan, että en minäkään haluaisi miehen entistä puolisoa kertomaan, että hän haluaa ostaa meille jotakin, että lapsilla olisi hyvä olla. Mies osaa siitä ottaa vastuun ihan itsekin.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 08:36"]
[/quote]
[/quote]
Tämän vuoksi minä kysyinkin HEILTÄ olisiko heillä mielessä jotain mitä haluaisivat lapsille heidän luokseen, ja isänkin mielestä tämä oli loistava ehdotus. en ymmärrä miksi hänen vaimonsa asiasta suuttui. ehkä tosiaan hän lapsettomana kokee jotenkin jäävänsä joulun aikaan paitsioon kun joulu on lasten juhla, mutta hän on niin hienosti pärjännyt lasten kanssa tähänkin asti niin uskoin jotenkin hänen joulustakin selviävän.
[/quote]
Hänellä nyt vaan tuli raja vastaan. Sinä kysyit ja sait vastauksen. Hyvää joulua!
[/quote]
[/quote]
No voi hyvänen aika. Itsehän he olisivat nämä lahjat kotiinsa valinneetkin! oletkohan nyt lukenut ja sisäitänyt lukemasi ihan oikein. AP nimenomaan kirjoitti että kysyi "mitä lapset tarvitsisivat..." Täten nämä uuden kodin omistajat siis itse olisivat voineet määritellä mitä lahjoja tulisi ja AP vain ostaisi nämä ystävällisenä eleenä. Eihän tässä kyse ollut siitä että AP omin päin olisi mennyt jotain ostelemaan, vaan juuri tätä varten KYSYI.
Taidat olla itsekin hieman mustis ja katkera uusperheen äiti jota kismittää se, että mies on jo kokenut sen elämän suurimman ja mullistavimman ihmeen jonkun toisen kanssa ennen sinua. Ihan vain noista sun "reviiri" hölinöistä päätellen.
Selvästkin tämän uuden vaimon raja nyt tuli vastaan. Nyt se selvisi. Myös miehelle tuo raja taisi tulla yllätyksenä. Selvisi siis hänellekin.
Jos keksit hienot luontevat sanakäänteet, jolla kerrot tuolle vaimolle saman kuin meille, että hän on pärjännyt loistavasti, niin se voisi rauhoittaa häntä. Ehkä mies on erehtynyt kehumaan sinua vähän turhan paljon ja vaimon kehuminen on jäänyt vähemmälle. Kehuminen kyllä usein auttaa, jollei heti niin vaikutus alkaa hetken päästä.
Ja lisäksi kannattanee vetäytyä asiassa nyt vähän. Ehkä ensi jouluna uusi vaimo on jo kypsynyt asialle.
Ajateltuna asia toisinpäin, jos ostan lapsille jotain mitä katson heidän tarvitsevan meillä ja en anna lasten mukaan paketteja mitä olen ostanut tai paketteja joita kummit ja isovanhemmat on meille käytettäviksi ostanut, aiheuttaa se sitten reaktion etten ole halunnut antaa lapsille lahjoja mukaan vaan itsekkäästi halunnut pitää kaiken meillä. Uskoisin kuitenkin heidän luona nyt olevan enemän tarvetta hankinnoille joita olisi ollut nyt kätevä joululahjojen muodossa kummeilta ja isovanhemmilta toivoa. Toisaalta ymmärrän tuota uutta vaimoa, veihän hän perheellisen miehen ja alkuun oli todella hankalaa hänen sietää lapsia. Onneksi se on nyt taaksejäänyttä elämää ja hän jopa pystyy lapset luotani hakemaan. Toisaalta harmittaa lasten ja isän puolesta jos minun tyhmä kysymykseni nyt on kitkaa heidän suhteeseensa aiheuttanut.
Näistä uusperhekuvioista lukiessa olen aina tyytyväinen siihen, etten suostunut jakamaan lapsiani exän kanssa. Lapset ovat minun ja jos mies halusi vaihtaa perheen uuteen, minun lapsiani hän ei siihen sekoita. Isä voi vapaasti käydä meillä, viettää joulunsa meillä ja ostaa lapsilleen lahjat meille, lasten ainoaan kotiin. Hutsunsa voi viettää joulunsa missä haluaa äpäränsä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 09:35"]
Näistä uusperhekuvioista lukiessa olen aina tyytyväinen siihen, etten suostunut jakamaan lapsiani exän kanssa. Lapset ovat minun ja jos mies halusi vaihtaa perheen uuteen, minun lapsiani hän ei siihen sekoita. Isä voi vapaasti käydä meillä, viettää joulunsa meillä ja ostaa lapsilleen lahjat meille, lasten ainoaan kotiin. Hutsunsa voi viettää joulunsa missä haluaa äpäränsä kanssa.
[/quote]
Tässä ei tarvii ainakaan kenenkään miettiä onko ex katkera vai ei :D
Meillä lapsi on joka toisen joulun minulla ja joka toisen isällään. Se jonka luona lapsi ei ole aattoa pitää "pikkujoulut" ennen aattoa. Silloin lapsi saa sen vanhemman lahjat jonka luona ei ole joulua.
Käytäntö toimii varsinkin kun kummallakaan ei ole muita lapsia.