Kuuluuko kakan kellua? Kelluuko teidän?
Anteeksi ihanasta otsikosta :D
Siis olen kuullut kellumista johtuvan, liiasta rasvasta, liian vähästä rasvasta, imeytymishäiriöstä, keliakista, tai kuituja on sopivasti, liikaa tai liian vähän... Sanotaan, että ei pitäisi kellua, sitten taas olen kuullut että pitäisi kellua...
Itse olen tarkkaillut omalla kohdallani tätä, ja tosiaan uloste on kellunut. En muista onko aina ollut näin, mutta kyllä mielestäni niin kauan kun olen kiinnittänyt asiaan huomiota, paitsi sitten kun ripuli.
Kaiken lisäksi joskus pieni pala jää sinne kellumaan vedettyäni vessan, ja pitää vetää taas uudestaan.
Kakka kelluu, oli se sitten tasainen pehmeä pötkylä tai sitten sellainen kovempi ja "paakuista" koostuva.
Mulla on kyllä vatsaongelmia ajoittain, epäilen ärtynyneen suolen oireyhtämään (olen jättänyt FODMAP-hiilareita paljon vähemmälle, on helpottanut). keliakiaa tai laktoori-intorelanssiakaan ei testien mukaan ole.
Syön mielestäni pääosin aika terveellisesti, harvoin syön kovin rasvaista ruokaa, ja syön myös mielestäni (hyvää) rasvaa tarpeeksi.
Kommentit (3)
Oli pahojakin mahakipuja, ajoittain lähes joka ilta, mutta enää harvoin, kun olen jättänyt tiettyjä ruoka-aineita pois. Olen miettinyt, jos kyseessä olisi imeytymishäiriö, mutta keliakiaa ei näkynyt verikokeessa, ja hemoglobiini on aina ollut hyvä... Mitä muita merkkejä imeytymishäiriöllä voisi olla?
Mulla toisinaan kelluu. Mies on niille naureskellut läpi 20v yhteiselomme, koska aina en huomaa, että papana kikkare jäikin kellumaan pytyn vetäisyn jälkeen. Ei vatsavaivoja tms. ongelmia.
Ei sen kyllä pitäisi joka kerta kellua. Kuulostaa sille ettei kaikki imeydy siitä mitä pitäisi. Jos ei ole muita ongelmia en itse tekisi asialle mitään, jos taas olisi mahakipuja (mainitsit epäileväsi ärsyttää suolta), ottaisin yhteyttä lääkäriin.