Pitääkö arvojen olla samat parisuhteessa?
Joku sanoi, että tärkeintä on, että arvot ovat samat, jotta parisuhde onnistuu. Onko pakko?
Voiko kristitty ja ateisti onnistua liitossaan?
Voiko vasemmistolainen ja oikeistolainen onnistua?
Voiko vapaamielinen seksin suhteen ja tiukkapipo onnistua?
Voiko viherpiipertäjä ja kapitalisti onnistua?
Jos ajatellaan, että yhteiset käyttäytymistavat pystytään sopimaan (esim. seksissä ei petetä) tai että molemmilla on tilaa olla oma itsensä (ateisti hyväksyy, että toinen rukoilee) niin voiko parisuhde onnistua? Tai voivatko he edes hyväksyä toisiaan?
Kommentit (25)
Eli pitääkö tästä keskustelusta päätellä se, että arvoilla ei olekaan niin merkitystä, vaan ihan arkiset asiat vaikuttavat parisuhteen onnistumiseen?
Miksi niistä arvoista sitten niin paljon höpötetään ja painotetaan??? Niin parisuhteen osalta kuin yrityksen toiminnan osalta.
kyselee ap
Arvoja on niin paljon muitakin kuin vaikka uskonnolliset ja poliittiset näkemykset. Tottakai ne vaikuttavat kaikkeen ja tietyllä tavalla niistä voi päätellä muun ajatusmaailman, mutta ei se että toinen on Vasemmistoliiton kannattaja ja toinen Kokoomuksen kannattaja, tarkoita sitä että heillä ei voisi olla samanlaisia arvoja. Molemmat voivat esim. arvostaa perhettä ja heillä voi samanlaiset perhearvot, he vain esim. suhtautuvat eri tavalla tulojen jakamiseen yhteiskunnassa.
Ap nyt taitaa pitää kaikki arvoja samanlaisia ja samanarvoisina, joillekin merkkaa jotkut asiat ja toisille toiset, kyllä tärkeää on parisuhteessa ainakin mulle on se että viihdytään toistemme seurassa ja arki sujuu. En ole sen aktiivisemmin ajatellut arvojamme, koska jos tuo ensimmäinen ehto täyttyy niin todennäköistä on, että arvomme ovat tarpeeksi samanlaiset. En ole ainakaan tähän mennessä varsinaisesti viihtynyt romanttisesti kenenkään sellaisen kanssa, joka ajattelisi täysin eri lailla vaikka erilaisista ihmisistä (maahanmuuttajista, tummaihoisista, homoista tms.) tai
Aatteet ja arvot ovat eri juttu, eli mielestäni uskonto tai politiikka ei niinkään määrittele pariskunnan suhteen toimivuutta. Mutta samanlaiset arvot meidän perheessä auttaa paljon. Kuten uskollisuus, luotettavuus, rehellisyys, arvostus, kunnioitus, avoimuus... Myöskin samalla tavoin moni asia on meillä molemmilla esim. rahaa arvokkaampaa. Olisi vaikea kuvitella hyvää suhdetta ihmisen kanssa, joka olisi tällaisissa asioissa ihan toisella kannalla.
Kysyinkin aikoinaan itseltäni, että voinko kuvitella eläväni tämän ihmisen kanssa itselleni tärkeiden arvojeni mukaista elämää? Vai joudunko tekemään kompromisseja asioissa, joissa en tahdo niitä tehdä. Yhden suhteen lopetin tästä syystä, vaikka rakkautta ehkä olisi ollutkin. Nykyisen mieheni kanssa taas vastaukseni kysymykseeni oli kyllä, olen onnellinen, minulla on tilaa olla minä, en tallo itse toisen tärkeitä asioita, eikä hän minun. Toisen kanssa onkin mahdottoman hyvä olla.
Aatteet ja arvot ovat eri juttu, eli mielestäni uskonto tai politiikka ei niinkään määrittele pariskunnan suhteen toimivuutta. Mutta samanlaiset arvot meidän perheessä auttaa paljon. Kuten uskollisuus, luotettavuus, rehellisyys, arvostus, kunnioitus, avoimuus... Myöskin samalla tavoin moni asia on meillä molemmilla esim. rahaa arvokkaampaa. Olisi vaikea kuvitella hyvää suhdetta ihmisen kanssa, joka olisi tällaisissa asioissa ihan toisella kannalla.
Kysyinkin aikoinaan itseltäni, että voinko kuvitella eläväni tämän ihmisen kanssa itselleni tärkeiden arvojeni mukaista elämää? Vai joudunko tekemään kompromisseja asioissa, joissa en tahdo niitä tehdä. Yhden suhteen lopetin tästä syystä, vaikka rakkautta ehkä olisi ollutkin. Nykyisen mieheni kanssa taas vastaukseni kysymykseeni oli kyllä, olen onnellinen, minulla on tilaa olla minä, en tallo itse toisen tärkeitä asioita, eikä hän minun. Toisen kanssa onkin mahdottoman hyvä olla.
20:llä on pointti! Olen ateisti ja naimisissa kristityn miehen kanssa. Ei meille ole koskaan tullut kiistaa uskonasioista. Mutta annas olla sitä mäkätyksen määrää puolin ja toisin, mikä aiheutuu kotitöistä, huoh. Mies on tottunut elämään kuin pellossa (sen näkee hänen vanhempiensa ja sisarustensakin kodeista), minua taas häiritsee suunnattomasti, jos likaiset vaatteet jätetään lojumaan pitkin lattioita moneksi päiväksi tai tavarat jätetään minne tahansa keittiön pöydälle makaamaan eikä laiteta niitä takaisin kaappiin, vaikka makaisivat siinä maailman tappiin asti.