Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nopeasti masennuitte työttömänä

Vierailija
27.09.2020 |

Masennuitko työttömänä vai miten se vaikutti mielialaan ja miten nopeasti? Itse olen vasta kuukauden ollut, mutta nyt jo mieli maassa ja pelottaa miten saa töitä kun korona tilannekin vaikeuttanut tilannetta. Miten säilyttää toiveikkuus?

Itsellä kuitenkin on korkeakoulututkinto ja työkokemusta. Mielessä myös hakeutua opiskelemaan täydentävää koulutusta alalle joka ainakin työllistäisi.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikki ketjuun vastanneet onnellisesti työttömät jotka eivät työtä edes halua. Teidän takianne meillä on aktiivimallit.

Vierailija
22/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikki ketjuun vastanneet onnellisesti työttömät jotka eivät työtä edes halua. Teidän takianne meillä on aktiivimallit.

En kyllä käsitä miten joku haluaa ehdoin tahdoin olla työtön ja vuosikaudet.. Eikö teitä kiinnosta mikään tai ettekö halua parempaa toimeentuloa tms? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä sotket nyt kaksi asiaa keskenään. Oli puhe siitä, onko työttömänä masentunut vai voiko olla peräti onnellinen. Ei ollut sanallakaan puhetta siitä haluaako kuitenkin töihin, hakeeko töitä tai vältteleekö töitä.

Aletaanko tässä nyt kyttäämään vielä ihmisten mielialojakin? Kenelle tästä pitää raportoida? Mitä jos valehtelee?

Vierailija
24/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä käsitä miten joku haluaa ehdoin tahdoin olla työtön ja vuosikaudet.. Eikö teitä kiinnosta mikään tai ettekö halua parempaa toimeentuloa tms? Ap

Sinä myös, opettele lukemaan.

Vierailija
25/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Pisin jakso oli 2,5 v.

Miten selvisit masentumatta?

Jätä lukematta kaikki keskustelupalstojen työttömiä syyllistävät ketjut.

Vierailija
26/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että aidosti kyselit vinkkejä, mutta sieltähän se asenteellisuus taas esiin tuli.

Ei se työnhaku aina niin helppoa ollut, kun pahimmillaan samaan tehtävään hakemassa 250. Ja päälle sitten se suuri rike, johon ei voi itse vaikuttaa, eli ikää yli 40.

Jotain työtä aina saa ei sekään pidä automaattisesti paikkaansa. Sainhan lukuisista työpaikoista hylsyn ihan vain perusteella liian kokenut ja ylikoulutettu haettuun tehtävään. Nämä siis suorana vastauksena.

Miten vältyin työttömyysaikana masennukselta? En oikeastaan itsekään tiedä. Varmaan siinä keskeistä oli se, että kieltäydyin uskomasta ettäkö jo nelikymppisenä, omalla ammatillisella taustalla ja osaamisella ei muka kelpaisi enää kuin numeroksi johonkin tilastoihin. 

Vierailija
27/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut masentunut koulussa, töissä ja nyt työttömänä. Ihan sama millä täytän päiväni

Vierailija
28/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että aidosti kyselit vinkkejä, mutta sieltähän se asenteellisuus taas esiin tuli.

Ei se työnhaku aina niin helppoa ollut, kun pahimmillaan samaan tehtävään hakemassa 250. Ja päälle sitten se suuri rike, johon ei voi itse vaikuttaa, eli ikää yli 40.

Jotain työtä aina saa ei sekään pidä automaattisesti paikkaansa. Sainhan lukuisista työpaikoista hylsyn ihan vain perusteella liian kokenut ja ylikoulutettu haettuun tehtävään. Nämä siis suorana vastauksena.

Miten vältyin työttömyysaikana masennukselta? En oikeastaan itsekään tiedä. Varmaan siinä keskeistä oli se, että kieltäydyin uskomasta ettäkö jo nelikymppisenä, omalla ammatillisella taustalla ja osaamisella ei muka kelpaisi enää kuin numeroksi johonkin tilastoihin. 

Kyllä minä aidosti kyselinkin ja tiedän kyllä nuo tosiasiat työnhausta jotka mainitset, koska olenhan itsekin kokenut työttömyyttä ja olen parhaillaan työtä vailla. Nostan sinulle hattua, että olet onnistunut säilyttämään tuon asenteen ja vahvuuden. Itsekin toivoisin olevani yhtä vahva. Ap

Vierailija
29/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä mieliala koheni kun sai vihdoinkin vaan olla ja levätä uupumukset, kiireen ja stressit pois. Jaksoin ulkoilla ja päihteiden käyttö väheni, koti oli siistimpi ja viihtyisämpi kuin pitkiin aikoihin, panostin läheisiini enemmän. Yllätyin kuitenkin miten kova pala se työttömyys tuntui olevan monille muille kuin itselleni :D joistakin huomasi että ihan kuin olisi vaikeampaa keskustella enää kanssani, varmaan luulivat että pitää jotenkin varoa töiden tai rahan mainitsemista, jotkut näyttivät menettävän jopa arvostustaan minua kohtaan. Se asenne söi iloa uudesta jaksamisestani, mutta en minä ainakaan masentunut vaan päinvastoin puhkesin kukkaan, työttömyys ei kylläkään kestänyt vuosia, joten pitkäaikaisvaikutuksista en osaa sanoa.

Vierailija
30/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden työttömänä 5v sitten. Silloin oli miehellä hyvä työpaikka enkä masentunut lainkaan koska rahaa kuitenkin oli ja itsellä vahva luotto että työllistyn. Tein sijaisuuksia ja sitä kautta löytyi työpaikka.

Nyt koronan myötä mies sai lähteä yt neuvotteluissa ja itselläni työt vähentyivät niin että melkein sama kuin niitä ei olisi lainkaan. Olemme molemmat tosi masentuneita kun miehen alalla ei ole työpaikkoja auki enkä voi luottaa siihen että oma tilanteenikaan pian kohenisi. Perhettä pitäisi elättää. Tiedänhän minä, että aivan varmasti vuoden kuluttua tilanne on parempi mutta se ei lievitä tätä huolta ja ahdistusta. Ei ole tulevaisuuden näkymiä. Elämä supistunut tänne kotiin.

Vierailija
31/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilun puolen vuoden jälkeen alkoi tuntumaan aika ankealta. En voi sanoa, että ihan masennukseen asti olisi olotila mennyt, mutta alakuloa on ollut kuitenkin paljon aiempaa enemmän.

Vierailija
32/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jotka eivät tiedä työttömien tilanteesta hevon vit..a edes vaivautuu jotain kitisemään. Luuletko etteikö suurin osa haluaisi tienata nimenomaan tienata eikä pyöriä jossain 9e orjantöissä kun muuta ei saa. Yrityksen ottaa nihkeästi edes ilmaiseksi töihin.

Vierailija
33/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut työttömänä 2kk joku 25v sitten. En muista masentiko. En tarkoita nyt leijua mitenkään, mutta alkoi mietityttämään, että onko mulla tosiaan ollut aina niin hyvä tuuri, että töihin olen aina päässyt.

Koulutus ei ole erikoinen, korkeakoulututkinto kuitenkin. Töissä olen ollut vaikka missä, nyt viimeiset 7v samassa paikassa. Uskon kyllä, että mä masentuisin heti jos jäisin yhtäkkiä kotiin pyörimään. Tykkään työstäni tosi paljon.

Vierailija
34/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jotka eivät tiedä työttömien tilanteesta hevon vit..a edes vaivautuu jotain kitisemään. Luuletko etteikö suurin osa haluaisi tienata nimenomaan tienata eikä pyöriä jossain 9e orjantöissä kun muuta ei saa. Yrityksen ottaa nihkeästi edes ilmaiseksi töihin.

No itse et tajua lukemastasi ketjusta hevon vit..a. Eipä näytä monellakaan olevan mitään halua tienaamaan.

Vierailija
35/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä sotket nyt kaksi asiaa keskenään. Oli puhe siitä, onko työttömänä masentunut vai voiko olla peräti onnellinen. Ei ollut sanallakaan puhetta siitä haluaako kuitenkin töihin, hakeeko töitä tai vältteleekö töitä.

Aletaanko tässä nyt kyttäämään vielä ihmisten mielialojakin? Kenelle tästä pitää raportoida? Mitä jos valehtelee?

Kyllä täällä on moni sanonut että ei haluakaan töihin. Jätit vain ne kommentit lukematta - jostain syystä. Voit palata lukemaan tuosta ensimmäiseltä sivulta.

Vierailija
36/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten työttömäksi on päätynyt. Kaverini oli hyvässä duunissa, josta piti, mutta joutui pihalle YT-neuvottelujen jälkeen. Pää alkoi brakata samantien, ei kestänyt toimettomuutta yhtään. Itse puolestani olin hoitoalan paskapaikassa, josta jättäydyin tarkoituksella pois. Rakastan työttömyyttä, koska vaihtoehtona on paluu entiseen. Ei siis ongelmia. Sen myönnän, että jotakin rutiinia olisi hyvä olla, tai alkaa helposti passivoitumaan.

Vierailija
37/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täällä on moni sanonut että ei haluakaan töihin. Jätit vain ne kommentit lukematta - jostain syystä. Voit palata lukemaan tuosta ensimmäiseltä sivulta.

Tämä on aidosti ongelma jopa yleisen keskustelun tasolla, eli että työttömien joukossa on myös aina niitä, jotka eivät edes halua töihin. Vaikka itsekin työttömyydestä kokemusta omaan, niin silti sitä mieltä, ettei näiden kuuluisi olla oikeutettua työttömyyskorvaukseen. Mitäs sitä mitään korvaamaan, kun kyseessä valittu elämäntapa. Työttömyyskorvaus on uskoakseni tarkoitettu työttömille työnhakijoille - ei omavalintaiseen sluibailuun.

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä aidosti kyselinkin ja tiedän kyllä nuo tosiasiat työnhausta jotka mainitset, koska olenhan itsekin kokenut työttömyyttä ja olen parhaillaan työtä vailla. Nostan sinulle hattua, että olet onnistunut säilyttämään tuon asenteen ja vahvuuden. Itsekin toivoisin olevani yhtä vahva. Ap

Ok, ehkä olen yhä turhan herkillä, vaikka useamman vuoden työelämässä taas takaisin ollut.

En kokenut ikinä siinä ongelmaa, että kun 250 hakijaa, joku toinen "voitti". Niin suuria en itsestäni kuitenkaan luule. Mutta nämä kokemukset, ja jotka eivät ole siis vain omia, vaan monen muunkin samanikäisen omasta tuttavapiiristä, eli että olet liian koulutettu tai kokenut haettuun tehtävään - ne tuntuvat nöyryytykseltä yhä. 

Sen lisäksi, että alistetaan numeroiksi tilastoihin, lähdetään kai vielä ennakko-oletuksesta että olet tahdoton, ailahteleva idiootti.

Jokainen niistä hakemuksista kuitenkin, jonka itse lähetin paikkaan mikä oli palkallisesti ja osaamisen alle, oli kuitenkin sellainen että valmiiksi laskeskelin kyllähän tuolla liksalla varmaan nyt vuoden tai kaksi toimeen tulisi, kun kulut jo valmiiksi mahdollisimman alas vedetty. Valmiiksi senkin miettien, että olisipa itseasiassa jopa monin tavoin kivaa vaihteeksi tehdä työtä, jossa tulosvastuu ei paina päälle, ja työtunnit kerrankin sen 37,5. Hain jopa muutamaa paikkaa, jossa "liksa" sen 9€.

Suurimpana vaikuttimena kuitenkin aina se, että pääsisipä taas takaisin siihen normaaliin työtätekevien elämänrytmiin, eli töihin.

Mutta ei! Liian kokenut! Liian koulutettu! Liian vanha!

Periaatteessa ymmärrän logiikan taustalla, eli ei se tyyppi välttämättä noissa hommissa kauan motivoituisi. Mutta harvempi työssään edes perustavanlaatuiseen palkka- tai urakehitykseen tähtäävä 25-vuotiaskaan vuosikausia jossain aspan tai respan roolissa jatkaa. 

Vierailija
38/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin joutuminen masentaa. Enkä ole ollut työttömänä nyt kuin vuoden ja 7 kuukautta. Hyvän 7 vuoden työttömyysputken katkaisi viimeksikin palkkatukityö. Työllistäisivät ensin niitä joita työttömyys ahdistaa/masentaa.

Saako kysyä minkä alan töissä olet kerta työssä käynti on noin vastenmielistä? Ap

Ravintoloissa, raksoilla ja paljon muutakin. Tukityöt sellaista puuhastelua kaupungilla/kunnalla. Työ nyt vaan on vastenmielistä ja paljon mielummin olen työtön vähälläkin rahalla.

Vierailija
39/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan keksitään lisää kannustimia ottaa vastaan palkaton orjatyökin ,ei enää ole aikaa masentua. !!

👹

Vierailija
40/81 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis minä en tarvitse työtä mihinkään muuhun kuin rahaan. Voisin aivan hyvin olla työtön jos vaan olisi muutenkin riittävästi rahaa. En siis kaipaa mitään työyhteisöä tai ulkopuolisten minulle osoittamia rutiineja ja tekemistä vaan keksisin kyllä aivan hyvin vaikka mitä tekemistä ihan ilman palkkatyötäkin. Joten siinä mielessä kysyt kahta eri asiaa, voiko olla masentumatta ilman pomoa ja tämän osoittamia puuhia ja voiko olla masentumatta ilman (omasta mielestä riittävää määrää) rahaa. Näin työttömänä en kaipaa siis niinkään työtä kuin ihan vaan riihikuivaa rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan