terroristivieraat
Olen tänään päättänyt, että minun kotiini ei enää tule vieraita, aikuisia eikä lapsia, jotka eivät osaa/halua käyttäytyä ja toimia niinkuin meillä on tapana.
Saimme taannoin vieraita, jotka jo etukäteen ilmoittivat tulevansa meille rentoutumaan ja viettämään vapaata rasittavasta kotielämästä. Ruokatoiveet ym. oli ilmoitettu jo hyvissä ajoin etukäteen. Kun nämä sinänsä odoteutut vieraat sitten saapuivat, olin jo valmiiksi raskaan työviikon jälkeen väsynyt. Kuinka ollakaan, mukava yhdessäolo kuitenkin osoittautui täydeksi työksi minulle. Kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen ruoanlaitossa, pöydän kattamisessa tai tiskaamisessa. Lämmitin saunan, siivosin sotkuja ja laitoin ruokaa. Ja kun yksi askare oli ohi, seuraava työ jo odottikin tekijänsä. Vieraat päättivät, mitä televisiosta katsotaan, milloin nukutaan jne. Rauhan säilyttämiseksi purin hammasta ja ajattelin, että vierailu on pian ohi. Todella vaikeaksi se kävi, kun vieras lapsi nipisteli ja puri omaani eikä vanhemmat juuri reagoineet. Yritin rauhallisesti neuvoa lasta, joka käyttäytyi niinkuin ei kuulisi eikä näkisi mitään.
Tiedän, olisi pitänyt avata suu ja sanoa, että tarvitsen apua. Että lapsi ei voi käyttäytyä noin. Että meillä ei tehdä näin. Mutta kun en vaan PYSTYNYT! Omaa tyhmyyttäni, myönnän.
Asiaa muutaman viikon mietittyäni päätin, että se oli viimeinen kerta. En minäkään mene vieraaksi muiden kotiin ja ryhdy terrorisoimaan isäntäväkeä. Ja jos en pysty sanomaan asiaa näin suorasanaisesti, niin meillä saattaa olla aina jotain muuta tekemistä, kun tällainen "meidän perhe" ilmoittaa aikeistaan tulla rentoutumaan kotiini ;-)
Nyt on helpottunut olo.
Kommentit (3)
Hyvä ap, yksinhuoltajalle tuo on kamalampaa, sekä saamattomille...
Eivät nämä meidänkään vieraamme sinänsä mitään "vieraita " olleet, sukulaisiamme kyllä ja ystäviä. Ja vaikka kutsuivatkin itsensä meille kylään, niin odotimme silti heitä kovasti. En vaan keksi, että milloin heistä tuli noin "rasittavia". Tai ehkä se olenkin minä, joka olen muuttunut, etten enää ole valmis katsomaan huonoa käytöstä läpi sormien ja pyörittämään täyshoitolaa oman työni ja perheen lisäksi...? Kuitenkin tiedän, etteivät he itse sulattaisi moista käytöstä omassa kodissaan, ja siksi olenkin niin ihmeissäni.
Meillä tulee kylään vain hyviä tuttavia ja ystäviä + läheisiä sukulaisia, ei vieraita. En yleensäkään tykkää kyläilijöistä ja aika harvoin meille ketään kutsunkaan, lapsillekin pidän yhteissynttärit kesäaikaan. Meillä on ollut kaksi kertaa passattavia vieraita, edellinen kerta tällä perheellä oli seitsemän vuotta sitten, seuraavaa kutsua he saavat odottaa. Kaikki sen jälkeen käyneet ovat olleet kutsuttuja ja kaikki menee heidän kanssaan tosi kivasti.