Supercell lahjoitti 3,4 miljoonaa uudelle lastensairaalalle
Kommentit (26)
^ Joo, tuolla jutussa lukee, että:
"Jos jokainen suomalainen lahjoittaisi kolmen seuraavan vuoden aikana 5 euroa, olisimme keränneet koko summan."
Mä maksan jo veroja. Miksi pitäisi antaa enempää rahaa?
Luin vähän aikaa sitten jutun, jossa kasa pelaajia keräsi hyväntekeväisyyteen jättimäärän elintarvikkeita USA:ssa. Mediaa asia ei kiinnostanut.
Minusta jotenkin noloa, ei siis Supercellin vaan hallituksen kannalta. Suomessa maailman korkeimmat verot ja silti ei pystytä pitämään eds perusterveydenhoitoa kunnossa, samalla kuitenkin lähetetään rahaa Kreikkaan jne. Ei kai tämän oikeasti näin pitäisi toimia. Supercellin kaksi suurinta omistajaa vieläpä turkulaisia, ihme kun viitsivät helsinkiin mitään rahaa laittaa. Hyväntekijöitä ovat todellakin.
Tavallaan samaa mieltä kuin 7; tosi noloa ettei valtio lastensairaalaa maksa (tai ole jo maksanut ajoissa, ei vasta kun kohta koko talo sortuu..). Priorisointi hakusessa.
Väärin väärin! Kaikki hankkeet pitää rahoittaa kiristämällä yli 3000 e/kk tienaavien kroisosten veroja. Ei sillä lasten hoidollakaan niin väliä ole, mutta lisää veroja herroille! Vaikka rahat kärrättäisiin maapallon reunan yli avaruuteen, niin ovatpahan herroilta pois.
Kummallista että pienten lasten henki on hyväntekeväisyyden varassa. Hienoa hallitus, kummallista myös että yksikään niäistä tulevista leikkaauksista ei koske päättäjiä, siellä olisi paljon mistä leikata.
Mä mietin tuota otsikointia, eshän oli Supercellin työntekijät, ei firma itse?
Kyseessä on pörssiyhtiö, joten lahjoitusten teko eie kuulu sen toimialaan. Kai siihen on lakikin, eli miten osakeyhtiön rahoja voi käyttää. Työntekijät on olleet firman omistajia, ja saivat myyntivoittoja. Siitä summasta he ovat sen rahan lahjoittaneet, eli omasta pussistaan.
Aikuiset eivät ikinä sietäisi niitä olosuhteita, joissa maan pienimpiä kansalaisia hoidetaan.
Yhdellä pitkäaikaisosastolla voi olla kaksikymmentä potilasta läheisineen ja vain yksi vessa.
Osastot voivat olla kosteusvaurioisia ja silti käytössä.
Eristykseen ei välttämättä pääse vaikka pitäisi, oma vauvani ei päässyt koska kys. osasto oli silloin niin homeessa.
Tilat ovat vanhanaikaiset, epäkäytännölliset ja kaikinpuolin ankeat. Tämä ei ainakaan helpota lääkäreiden työtä, edesauta lapsen paranemista tai vanhempien jaksamista. (Myös Lastenlinna kärsii samasta, kävimme tutkimuksissa siellä ja joka kerta oli vaikeuksia paitsi edes mahtua tutkimushuoneeseen, mutta myös aula oli sellainen ettei lasta voinut laskea alas ollenkaan ja kaksi perhettä siellä samaan aikaan ruuhkautti koko aulan!)
Olen hyvin, hyvin vihainen ja pettynyt Helsinkiin. Täällä riittää rahaa kyllä kaikenmaailman kulttuuritarjontaan, mutta edes perustarpeet lasten hoidon suhteen eivät täyty. Toivon, että meidän ei muuttomme myötä enää koskaan tarvitse turvautua Lastenklinikan/linnan palveluihin.
Eihän kukaan halua "turvautua Lastenklinikan palveluihin", ellei ole pakko. Jos taas on pakko, on LKL Suomen paras paikka vakavasti sairaalle lapselle. Ja kysehän ei ole vain Helsingistä. LKL palvelee koko maata. Erityisen vaikeat tapaukset hoidetaan kaikki siellä, esim. kaikki avosydänleikkaukset.
Nythän on kyse siitä, että sairaala pitää saada pystyyn nopeasti!
Julkinen talous ei tässä pysty yksistään saamaan asioita eteenpäin tarpeeksi nopeasti, yleensä näin isot projektit suunnitellaan aikaisemmin ja rakennusvaihe ja loppuunsaattaminen ovat pidemmän aikavälin asioita. Suurimman osanhan maksaa silti HUS ja yksityisten lahoittajien osuus on vain osa summaa.
Pääasia että sairaala saadaan rakennettua. Valtiollakin olisi verorahoille toden totta parempaakin käyttöä, mutta esimerkiksi passivoittavaa sosiaalitukijärjestelmää ei saada nyt tätä projektia varten fiksattua vaan sekin on isompi haaste.
Rahaa riittää valtiolla moneen turhempaan paikkaan, mutta kun lastensairaala rapistuu ja osin putoilee potilaiden päälle, niin rahat on niin loppu että ei onnistu millään uuden rakentaminen. Onneksi on ihmisiä, jotka antavat omista rahoistaan, kun heillä on siihen mahdollisuus. Tässä tapauksessa tosiaan lahjoittajina työntekijät, jopa ulkomaalaiset työntekijät, jotka eivät mitenkään tule hyötymään uudesta sairaalasta.
mua välillä hävettää olla Suomalainen. Miten voi olla, että meillä ei ole varaa lastensairaalaan? Äänestäkää ihmiset hyvät ensikerralla paremmin vaaleissa, näin siinä käy kun kokoomus jyllää. Kohta maksetaan koulutkin itse.
Mitä sitten kun ollaan saatu sairaala rakennettua?! Toivottavasti tämä lahjoitus into jatkuu vielä sen jälkeenkin. Vai miten ollaan ajateltu kattaa ylläpitokustannukset, palkat yms juoksevat kulut.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 03:23"]
Mä maksan jo veroja. Miksi pitäisi antaa enempää rahaa?
[/quote]
Koska sun verorahojasi, samoin kuin mun ja noiden lahjoittajien verorahoja, ei pystytä suoraan ohjaamaan lastensairaaloiden hyväksi. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 09:48"]
Kyseessä on pörssiyhtiö, joten lahjoitusten teko eie kuulu sen toimialaan. Kai siihen on lakikin, eli miten osakeyhtiön rahoja voi käyttää. Työntekijät on olleet firman omistajia, ja saivat myyntivoittoja. Siitä summasta he ovat sen rahan lahjoittaneet, eli omasta pussistaan.
[/quote]
Kyllä pörssiyhtiökin voi antaa lahjoituksia, vaikkei kuulu toimialaan. Supercellin tapauksessa tosin työntekijät lahjoittivat omasta pussistaan yksityishenkilöinä, kuten sanoitkin.
Outoa. Miten meillä on varaa ottaa lainaa kaiken maailman kuntajohtajien palkkojen maksuun, mutta lasten sairaanhoitoa ei saada kustannettua julkisista varoista? Kuka vetää välistä? Missä sauna? Missä kivääri?
pitäsköhän suomalaisten ottaa mallia ja kantaa vastuu itse sairaalasta. Eikä aina parkua turhanpäiväisistä asioista, että ei ole valtiolla varaa.. Varaahan olisi ollut, mutta kun päättivät rakentaa puoliksi yksityisdllä rahalla, kun suomesta sitä löytyy. Eivätkä väärässä ole olleet,