Ärsyttävää yksin järjestää mitään, kun suurin osa niin laiskoja!
Myönnä pois, oletko sinäkin se joka on tavatessa innostunut vaikka nyt pikkujouluista, mutta kun niitä aletaan järjestää, olet hiljaa etkä osallistu mihinkään?
To-del-la ärsyttävää kysellä ihmisten aikatauluja Facebookissa, sitten kysellä että niin kun sovittiin nyyttäriperiaatteesta että ei se, jonka luona ollaan, pysty ja jaksa kaikkea tehdä, niin kukaan ei vastaa.
Mikä siinä on niin vaikeaa vastata ja sanoa vaikka että joo, minä voin tehdä salaatin? Miksei voi osallistua, jos kuitenkin haluaa tulla ja on tulossa?!
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:35"]
Eikö nyyttärit ole helppo järjestää? Jokainen tuo jotakin ja sit nassutetaan sitä mitä on tuottu. En ymmärrä ap:n ongelmaa.
[/quote]
Minäkään en ymmärrä koko ketjua. Jos järjestetään nyyttärit, niin riittää, että aika ja paikka on sovittu. Paikalle ilmestyy sitten ketä ilmestyy ja heillä on mukanaan mitä on. Muakin alkais rasittamaan, jos joku tivaisi viikkoja tai päiviä etukäteen mitä aion tuoda. Ja olisin pöyristynyt, jos mulle komennettais mitä pitää tuoda. Ei se oo mun käsitys nyyttäreistä. Meillä nyyttäreihin jokainen saa tuoda sitä mitä itse haluaa tarjota muille. Ei tarvita mitään ilmoittautumisia, koosteita tai muuta turhaa byrokratiaa.
Se on tätä nykyaikaa valitettavasti. Tämän takia minä en enää jaksa edes järjestää mitään, kun vain valmis kelpaa... Vähän sama kuin se, että kyllästyin olemaan ilmainen lapsenvahti, kuljettaja, talonmaalaaja ja parturi yms. ilman vastapalveluksia tai edes kunnon kiitosta. En nyt kiitoskorttia odota tai lahjoja, mutta jos 0/15 usein auttamaani ihmistä ei voi käydä meillä _kerran yhtenä päivänä_ päästämässä koiraa ulkoilemaan 5min irti tai remmissä :( Itselläni päiväkirurginen leikkaus ja pitkä matka kotiin ja mies työmatkalla. Kyseessä vapaasti valittava ajankohta klo. 16-20 välillä...
Anteeksi, meni vähän sivuraitelle :D Mutta siis vastaus kysymykseen; JOKU (kunhan ei vaan minä) on se tämän päivän henki kaikessa... Valitettavasti.
Tää ei nyt päde ehkä ihan ap:n tapaukseen, mutta on myös näitä ihmisiä, jotka haluavat väkisin järjestää kaikkea. Sitten he ihmettelevät, kun muita ei kiinnosta järjestelyt... Olen yhdessä vapaaehtoisjutussa mukana, ja puheenjohtajamme on oikea puuhanainen, joka haluais aina järjestää kaikkea turhaa. Mä olen ottanut sen linjan, että jos tapahtuma on ns. ylimääräinen, turha ja kukaan muu ei ole sitä innostunut järjestämään, sanon suoralta kädeltä, että en aio osallistua tapahtuman järjestämiseen. Tämä sama nainen on mukana todella monessa eri aktiviteetissa ja myös muissa järjestöissä hänen kanssaan toimivat sanovat samaa.
En enää järjestä mitään juhlia nyyttäri-periaatteella. Kukaan ei halua nähdä vaivaa ja tehdä omaa osuuttaan, aina vaan sanotaan et maksan sitten kuluista oman osani. Ja niitäkään rahoja ei edes saa, ei ole sopivaa rahaa just silloin ja sittenhän sen voikin jo unohtaa. Osallistujia kekkereihin on, mutta kaikkien pitää päästä niin helpolla. En jaksa enää olla järjestäjä, harmittaa.
Minäkään en enää järjestä enkä auta. Mulla on muutakin tekemistä vapaa-ajallani kuin jatkuvasti jeesailla muita, kun vastapalveluksia ei kuitenkaan tule, ei edes niitä kiitokseksi luvattuja pikku lahjoja, jotka "saat sitten kun ens kerralla nähdään". Joopa.
Tämä on yksi syy, miksi en esimerkiksi työpaikalla enää ikinä osoita mitään mielenkiintoa näihin yhteisin juttuihin, koska jos siellä suunsa avaa, niin siinähän se nakki napsahtaa ja pian saa juosta pää kolmantena jalkana etsimässä mitä milloinkin (niin samaistun siihen usein jouluisin esitettävän kaverille ei jätetä tms. nelosen esittämän "pikkujoulut"-ohjelman tyyppiin, joka joutuu etsimään jotain laventelinsinisiä hyasintteja miljoona eri kukkakaupoista). Ei siis kuuloonkaan, että saisi esimerkiksi esittää jotain omia ideoita, vaan sitten yhtäkkiä löytää itsensä tekemästä 50 hlölle piparkakkuja keskellä yötä, askartelemasta jotain ihme koristeita tuntitolkulla tai ravaamassa ympäri kauppoja etsimässä juuri niitä tiettyjä servettejä/hienon värisiä pahvimukeja tms. että nämä ideoitsijat pääsevät toteuttamaan itseään (ja kiitosta ei kuulu ja yleensä vielä nämä päsmärit ottavat kaiken kunnian kaikesta tekemästään "työstä", eli että ovat keksineet niin hienot koristeet/piparit/pahvimukit tähän tilaisuuteen). Ei se pidemmän päälle oikein kiinnosta....
Sitten toinen on esimerkiksi kaikenlaiset polttarit ja mitälie baby showereita, jotka ovat kanssa menneet ainakin omassa tuttavapiirissä aivan överiksi! Juhlakalulle kun pitää saada kaikenmaailman prinsessahoidot tai sitten jotain extremeä ja osallistumismaksu on jotain 50-100 €? On tullut usein oltua "kipeänä" tai "työmatkoilla" noihin aikoihin, kun eipä kiinnosta maksaa ei-niin-tutun morsiammen ja vielä tuntemattomamman kaason jostain kuumailmapallolennosta häälahjan hintaa (kun pitää sellainenkin sitten kuitenki ostaa). Ja yksissä baby showereissa meinasi tämä järjestäjä, että ostetaan kimpassa (n. 10 hlöä) lastenvaunut! Onneksi joku muu ehti tähän sanoa ennen minua, että jos nyt ostetaan ihan yksittäiset lahjat vaan, tyyliin bodyja ja sen sellaista...
Keskusteltiin tästä ystävien kanssa, kun samainen ongelma tuli eteen. Jokainen vähän odotteli, mitä kukin haluaa tehdä jne. Samoin tuli esille se, että jokaisella on työtilanne vähän sellainen, että tulee yllättäviäkin muutoksia niin on vaikea tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia.
Päädyttiin loppujen lopuksi, että lähdetään sitten vaan drinkille, vaikka lyhyelläkin varoitusajalla. Taitaa olla aika vaan ajanut ohi tälläisistä nuoruuden bileistä.
Jos joku sanoo, että järjestän kutsut niin minä oletan, että hän sitten järjestää koko jutun eikä pelkästään johda juttua.
Ja kun meillä töissä puhutaan pikkujouluista, ilmoitan välittömästi, että kiitos ei minulle. En tule, en järjestä, ei kiinnosta.
Minä olen aikaisemmin järjestänyt vain lasten synttäreitä ja jotain ihan pientä, kuten että kaveriperhe tulee meille syömään tai jotain. Mutta nyt otin "kunnian" itselleni, kun se, kenellä on eniten tilaa eli kenen luokse mennään, ei ole Facebookissa ja kaikki muut on. Ja tämä ihminen on ihana ja auttavanainen ja ajattelin, että autan häntä. En ole sanonut mitään hänelle, että kukaan ei kyllä nyt vastaa mihinkään, että mitäs tehdään.
Minulla ei yksinkertaisesti ole edes rahaa tässä kuussa järkätä kymmenelle naiselle pikkujouluja edes kaksin toisen kanssa :/ Kun olen jo menossa toisiin, jossa myös nyyttäriperiaate (mutta homma kyllä toimiikin).
En tiedä mitä nasevaa laittaisin siihen FB-viestiketjuun? Miten koukutan ihmiset vastaamaan? Rahan pyytäminen tuntuu oudolta, tuleeko sitten ketään ja jää rahat saamatta ja kamala kasa ruokaa pöytään?
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:03"]
Jos joku sanoo, että järjestän kutsut niin minä oletan, että hän sitten järjestää koko jutun eikä pelkästään johda juttua.
Ja kun meillä töissä puhutaan pikkujouluista, ilmoitan välittömästi, että kiitos ei minulle. En tule, en järjestä, ei kiinnosta.
[/quote]
Homma menee niin, että alusta asti on puhuttu että pidetäänkö pikkujoulut ja että nyyttäriperiaatteella. Ei mitään, että hei me pidetään tulkaa tänne. Tai sitten muut ovat käsittäneet väärin, ja siinäKIN tapauksessa sitä toivoisi, että ihmiset saisivat suut auki tai ainakin sinne naamakirjaan viestin että mitä häh?
ap
Mulla on yksi kaveri, joka aina intoilee kaikista juhlista ja kekkereistä vähän aapen tapaan. Mä hymistelen vaivaantuneena koska mua kiinnostaa aika rajatusti, mutta en viitsi myöskään sanoa, että ei vois vähempää kiinnostaa kuin nämä "juhlat", kun oikeitakin menoja, töitä, perheiltoja ja myös kunnon juhlapäivällisiä on. Mudta on kyllä kiva nähdä nöitäkin kavereita, mutta mun mielestä noin kolmannes käytetystä järjestelyenergiasta ja säätämisestä riittäisi ihan hyvin. Just nää nyyttärijutut on kaikkein rasittavampia, koska ne vaatii säätämistä ja sopimista ja ennakkosuunnittelua. Eikö voitais sopia vaan, että jos kutsujalla ei ole varaa tarjota kuin mariekeksejä niin sit jutellaan mairekeksien kanssa tyytyväisinä. Ne keksit riittää ihan hyvin, en mä niitä katsomaan tule, vaan kavereita. Mutta mulla ei ole varaa investoida kaverien näkemiseen neljää muutakin iltaa jotain nyyttärileipomuksia öhertämässä.
Ootko sä aapee varma, ettei toivetulkitse ihmisten kohteliasta hyminää "innostuneisuudeksi".
Yhdyn kyllä tuohon, että aika on ajanut ohi. Ei näin aikuisiällä enää järjestetä lastenkutsuja aikuisille vaan käydään drinkillä, jos ehditään/jaksetaan. Jokaisella on kuitenkin perhettä, työt jne.
Ystäviä kun tapaa harvoi voi sillä hetkellä kuulostaa hyvältä idealta tavata ja muistella vähän vanhoja jne, mutta sitten kun ihan oikeasti tarvitsisi johonkin lähteä ei vaan jaksa.
Siinäkin on suun avaamisen paikka, että jos ei kiinnosta, sanoo suoraan että en nyt tule. En varmasti ala kysellä, että miksi et. Se on älytöntä, että kohteliaana hymistään "joo" kun kutsutaan illanistujaisiin, ja sitten luimistellaan yksin kotona että en mä haluukaan.... ja ollaan ärsyyntyneitä jos toiset tykkää järjestää. Tai tykkäSI.
ap
Jos olette nyyttäreistä sopineet, niin sitten pitäkää nyyttärit. Tehkää te mitä teette ja odottakaa sitten muiden tuomisia. Jos ei tule mitään, niin ei kai se sinun vikasi ole jos olet tästä asiasta muistutellut sieltä facen kautta. Harvemmin edes kaveriporukalla ollaan sen suuremmin sanottu, että kuka tuo mitäkin, vaan kukin tuo mitä nyt on jaksanut vääntää tai käynyt ostamassa. Joskus on sitten ollut kolme pellillistä mokkapaloja, mutta so what? hauskaa oli silti ja kaikki saivat kotiinviemistä :) Turha noiden muiden on sitten marmattaa siitä, jos ei ole syötävää, jos eivät ole itse mitään tuoneet (ja näin on kuitenkin sovittu).
Itelläni on rajatusti vapaa aikaa, joten sanon osallistuvani nyyttäreihin, jos mulle kerrotaan mitä pitää tehdä. Tommoset FB ininät kuten "hei, olisko teil kivoi ideoit?", ne mä melkein haluisin deletoida välittömästi. Kyllä mä tuon mitä pyydetään mutta älä stna oleta että lähden puolen päivän pituiselle keskustelulle mukaan ideoimaan.
Mulle ihanin viesti on jämäkkä viesti
"Tere. Pikkujoulut tulos ja nyyttärit organisoitavana. Sopiiko seuraava: A tuo kylmän suolasen alkupalan, B tuo lämpimän suolasen alkupalan, C tuo makeaa naposteltavaa, mä tuon boolin, pyydän emäntää ostamaan alkoholittomat juomat, sipsit ja pähkinät. Jos haluatte viiniä, kaljaa tai siideriä, tuokaa mukananne. Jos on muita ideoita, kertokaa vaan. Mielelläni otan noita parempia ideoita vastaan. Yllä oleva lista on nopeasti ajateltu ja kirjoitettu. Jos ei teille sovi, muokataan
T: minä
Organisointia eli jankkaamista en voi sietää. Jos sanon että kertokaa mitä tuoda, on kivempaa kun joku oikeasti KERTOO eikä kysy. Paljon helpompaa niin
mun ystävän sisko on oikeesti aivan mahdoton. Muutama vuosi sitten meni naimisiin ja polttareihin piti saada hirveesti ohjelmaa. Kaason kanssa tutki kaikki puhelinmuistot läpi ja minäkin jopa sain kutsun polttareihin. Kieltäydyin kauniisti, koska ei minua ( tietenkään ) häihinkään kutsuttu. Kaaso sanoi morsian oli nimenomaan halunnut minut polttareihin ja olisi varmasti kovasti loukkaantunut jos en pääsisi. Pidin kantani ja kaaso muistutti että voin osallistua kuitenkin kustannuksiin, jotka tulevat olemaan n 100 e per henkilö. Sanoin että jätän nyt tämänkin väliin. Kerroin morsiamen siskolle ja tämän kanssa naurettiin. Morsiamilla välillä menee yli.
No, tuli ekat babyshowerit ja tuleva äiti sai aivan mielettömästi kaikkea aivan ihanaa ja hänhän meni siitä aivan sekaisin. Paitsi kun nyt oli toiset babyshowerit, sekä tuttu kaaso ja tuleva synnyttäjä otti saman listan käteen ja mä sain näihin kutsun. ja sama juttu, jos en osallistu, voin maksaa osan kustannuksista, 100 euroa hlö. Kysyin mitä siihen kuuluu ja ideana oli että ystävät ostavat kaukalon.
Vanha ei nyt käynyt kun markkinoille on tullut parempi, lisäksi äiti haluaa kuvan joka otetaa ihan kuvaajalla, raskausvatsasta ja äiti siis nakuna siinä.
Joku helsinkiläinen kuvaaja on näihin erikoistunut.
Kieltäydyin taas kauniisti, sanoin en ole juhlakalua nähnyt yli 5 vuoteen eikä minulla ole moiseen rahaa.
jotkut vaan ei osaa tai sitten osaavat liiankin hyvin.
Me ollaan järjestetty vuosia jo nyyttäreitä. Perustettiin sähköpostirinki, jossa emäntä ilmoitti ajan ja mitä tekee. Siihen jokainen sai vastata mitä tekee ja lopuksi pari 3 pv ennen emäntä ilmoittaa nyt on 24 h ilmoittaa jos olet tulossa, muuten ei enää mahdu. Sitten emäntä laskee ilmoittautuneeet, tekee koosteen Marja tekee lihapiirakan, Tiina juustokakun jne ja osallistujia on yht 11 kpl. Jokainen tekee omaa tarjottavaa sen verran että sitä on jokaiselle 1 pala.
Emännällä on suurin vastuu, joutuu antamaan deadlinen ja laskemaan osallistujat sekä tekemään koosteen + avaamaan ovia.
Ne jotka eivät osallistu, jäävät pois.
Joskus on käynyt niin että joku ilmoittautuu eikä sitten tulekaan. Se on tosi ikävää, esim joskus ollaan jääty ilman jälkkäriä, kun 2 jälkkärintekijää sitten tekevät oharit. No, seuraavassa kuussa heitä ei enää pyydetäkään, joten tulee tälläistä luonnollista poistumaa. Porukkaan on tulossa enemmän ihmisiä, kun siellä on paikkoja.
Eikö nyyttärit ole helppo järjestää? Jokainen tuo jotakin ja sit nassutetaan sitä mitä on tuottu. En ymmärrä ap:n ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 15:03"]
[/quote]
Teet listan siitä, mitä kukin tuo ja linkkaat kyseisten ihmisten nimet/profiilit siihen yhteyteen. Lisäksi laitat, että jos jollekulle ei ehdotettu sovi, niin voi sopia itsenäisesti vaihdosta ja vastaavasti, jos joku ei olekaan tulossa, niin heti viesti tähän. Tuolloin kukin tyyppi saa erikseen muistutuksen, että häntä tässä keskustelussa kaivataan ja näkee sieltä mitä häneltä odotetaan.