Kumpi laittaa parempaa ruokaa, sinä vai äitisi?
Usein kun kuulee että äidin laittamaa ei mikään peittoa!
Minun äitini on aina laittanut hyvää ja monipuolista ruokaa, mutta täytyy sanoa että koen olevani parempi kokki nyt 28-vuotiaana. Äitiäni puolustan kuitenkin sanomalla että minä kasvoin ja opin kokkaamaan nyt internetin aikana, joten varustuksiini on kuulunut kaikki maailman ruoanlaittoon liityvä tieto miljoonista resepteistä ammattikokkien "salaisiin" vinkkeihin ja ihan kulinaristiseen tieteeseen perustuviin nikseihin. Äitini taas oppi ruoanlaittonsa 80- ja 90-luvun keittokirjojen avulla. Lähtökohdat eivät siis olleet ihan reilut.
Kommentit (28)
Sanoisin että minä. On äidinkin ruuat ihan hyviä, mutta hänellä ei ole mitään intohimoa ruuanlaittoon ja minä taas tykkään kokeilla kaikkea uutta ja teen monipuolisemmin ruokaa. Äiti tekee usein vain samoja perusruokia jotka maistuvat perusruuilta.
Minä. Äitini ei ikinä oikeastaan ole oppinut laittamaan ruokaa. Ei häntä kiinnostanut. Minua taas kiinnostaa ja ruoan maku on tärkein syy miksi syön.
Tämä ei ole moite häntä kohtaan, en minä lapsena puutteesta kärsinyt, pelkästään pahasta ruoasta.
Äiti. Ei kahta sanaa. Eikä olla edes missään kummoisissa väleissä, eli sokea äidin rakastaminen ei ole tämän lauseen takana.
Äiti. Harvoin jaksan "valmistaa" mitään. Jotain vain uuniin/mikroon. Salaattia en yleensä tee. Ei näin köyhällä opiskelijalla ole oikein varaakaan sen ihmeellisempiin ruokiin.
Äitini varmasti laittaa paremmin ruokaa kuin minä, mutta mitä laitan terveellisempää 😀
Kolmessa polvessa (edesmennyt äitini, minä ja tyttäreni/poikani) kaikki tekee hyvää ruokaa, mutta hieman erillaisia reseptejä. Joitakin reseptejä toki on peritty polvesta toiseen. Ja yhdessä opeteltu nettiaikaan uusia reseptejä (pizza, sushi, ramen, texmex yms. joita ei vielä 70 - 80 -luvuilla tehty). Joitakin ruokalajeja teen ainoastaan itse "perhepäivällisille". Ei pysty kyllä sanomaan kenen ruoka on parasta.
Minä. Jos haluan laittaa ruokaa. Mutta äidille pisteet siitä, että jaksoi kokata minua paremmin. Mutta mielestäni laittamani ruoka on parempaa. Jos äiti panosti ruuanlaittoon kohteena oli usein jokin haastava ja monimutkainen resepti, jonka lopputulos oli ihan okei ja aina arkiruuan voitti, mutta jäi varmaan siitä, mitä sillä tavoiteltiin (vaikeutensa vuoksi).
Minä. Äitini ei tykkää ruuanlaitosta. Isäni on kuitenkin paljon parempi kokki kuin minä. Ruuanlaitto on isän vastuualue, siivousfriikki äidillä siivous :)
Äitini. Ei ole koskaan ostanut mitään valmisruokia, itseäni kiinnostaa muut asiat enemmän kuin kokkaaminen.
Onko tuo jokin vitsi? Suutarin lapsella ei ole kenkiä. Äitini on erinomainen kokki. Minä juuri ja juuri selviän ruoanlaitosta perheelle.
Äitini laittoi tosi hyvin kaikki liha- ja kalaruuat mutta kasvislisukkeista (etenkään lämpimistä) hän ei juurikaan ymmärtänyt. Hän on nyt jo kuollut, olisinpa kysynyt reseptit! En ymmärrä, miten hän onnistui loihtimaan esim. jauhelihakastikkeeseen, lihapulliin, tillilihaan, maksapihveihin, porsaankyljyksiin tai kanaan makua, jota en miljoonallakaan reseptillä niihin saa.
Onko muilla mummojen ja mutsien reseptejä tallessa? Olen mies ja itselläni ne on. Tosin lähinnä leipomiseen. Itse syntynyt 76 ja kauppojen valikoimat on mutseilla ollut vähän suppeamat siihen aikaan.
Äiti laittoi, niitä ruokia on vieläkin ikävä kuten äitiäkin. Itse olen surkea kokki ja käytän paljon puolivalmisteita. Perhe on kuitenkin pysynyt jotenkin elossa.
Edesmennyt äitini laittoi hyvää tavallista kotiruokaa.