Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MELATONIN 1 MG

Vierailija
03.12.2013 |

Onko kenelläkään kokemuksia ko. lääkkeestä? Sain unettomuuden hoitoon tuota ja nyt kahtena iltana ottanut ja näen aivan hirveitä painajaisia! Molempina öinä sama juttu. Olen aamulla tosi väsynyt ja ihmeissäni noista unista. En uskallla enää ottaa ja nukkua pitäisi vaan uni ei tule, apuja?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos kaikille kokemuksien kertomisista. Voi olla, että juuri nuo unet juontaa minun tämänhetkisestä tilanteesta elämässäni. Stressiä ja huolia on, juuri siitä unettomuuskierteeseen olen joutunut. Mikä olisi hyvä nukahtamislääke melatoninin lisäksi? Eikö niihinkin voi tulla riippuvaiseksi?

Vierailija
2/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi lukea saamiasi viestejä mutta psykiatrituttavani kertoi äskettäin että melatoniini aiheuttaa joillekin painajaisia. Kannattaa siis vaihtaa toiseen lääkkeeseen/hoitokeinoon!

Vierailija
5/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on lumelääke. Lukuisissa tutkimuksissa ainoa havaittava vaikutus on ollut aikaerorasituksen hoidossa.

Jos tilanne on niin paha, että elämänlaatu kärsii huomattavasti, niin mielestäni unilääkkeitä ei kannata turhaan vältellä. Luonnollisesti lähtökohdan pitää olla se, että hoidetaan unettomuuden syyt pois, eikä keskitytä seurauksien lääkitsemiseen. Usein kuitenkin auttaa huomattavasti, jos unettomuuskierre pystytään katkaisemaan. Lisäksi lääkkeillä on merkittävä vaikutus piirongin laatikossakin: kun potilas tietää, että apua on saatavilla, niin sitä ei usein tarvitakaan.

Vierailija
6/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinin yksi sivuvaikutus on levottomat unet. Melatoniinihän ei varsin ole 'nukahtamislääke' vaan sillä korjataan vinksahtanutta vuorokausirytmiä. Ihmisellä on harvoin melatoniinin puute, sillä sitä välittyy pimeällä muutenkin. Joidenkin tutkimusten mukaan tehokkain määrä melatoniinia krralla on max 1mg, muutoin se imeytyy liian nopeasti ja tulee yliannostus, mistä johtuvat unen lyhyys ja levottomuus. Hitaasti imeytyvät toimivat varmaan paremmmin.

Vierailija
7/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos melatoniinista tulee painajaisia jne, tuskin on sen puutteesta kyse. Olettaisin syyn olevan muualla. Jos taas melatoniini ei auta, ei vaikuta lainkaan, annostus on liian pieni. 3 mg on aika pieni annos, USA:ssa 5, 7,5 ja 10 mg ovat ne annokset joita myydään marketeissa luontaistuotehyllyssä. Tosin siellä käytetään hitaasti imeytyviä ja 3 mg nopeaa kertoo nukahtamisen suhteen varmaankin saman kuin 7,5 mg slow release melatoniinia.

Itselläni 1,5-2 mg riittää usein, joskus 3 mg on liian vähän. Jos 4,5 mg ei riitä, käytän muuta lisäksi. Jos ap kertoisit arvailujasi siitä mikä on unettomuuden syy, saattaisin osata antaa paremman vinkin. Stressi? Ahdistus? Vai heräät vain kesken yön etkä saa enää unta, ihan tyytyväisenä olet hereillä? Vai et saa vain unta illalla ja unentulo siirtyy niin pitkälle, että yöuni jää liian lyhyeksi?

Jos herään yöllä, otan monesti melatoniinia hieman lisää. 0,5 mg riittää joskus viiden ja kuuden maissa ihan hyvin, voi nousta ylös 7:30 pirteänä jos unen määrä yleensä on riittävä.

Vierailija
8/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 12:35"]

Minullakin on ollut kummia unia sen sen jälkeen kun aloin syödä melatoniinia, mutta olen pähkäillyt sen näin: unettomuuteni on johtunut erilaisista tunne-elämän kysymyksistä, joita nyt sitten unissani käyn läpi, kun uni on syvää ja hyvää. Eli melatoniini itsessään ei noita näkyjä tuo, vaan sen unen, joka mahdollistaa unien näkemisen.

[/quote]

Melatoniinin puute johtaa unisyklin häiriintymiseen. Jos ei näe lainkaan REM-unia, aivot kuormittuvat valtavasti. On ihan normaalia nähdä unia, niiden puute johtuu yleensä B-vitamiiniryhmän puutostiloista ja korjaantuu laajakirjoisella B-vitamiinilisällä. Ihmisten näkemistä unista 70-90% on eri asteisia painajaisia. Syynä on ihmisen evoluution tuoma paine opetella ratkaisut miten toimia kriisitilanteissa. Ne työstetään unissa valmiiksi, jotta selkäydinreaktio teoriassa olisi valmiina sitten jos tilanne tulee vastaan joskus valveilla. Eli sinällään ei ole paha jos melatoniini johtaa unien näkemiseen ja siihen että johtaa painajaisia. Se tarkoittaa, että kykenet taas näkemään unia ja et kärsi B-vitamiinin puutteesta.

Vierailija
9/33 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 23:49"]

Melatoniinin yksi sivuvaikutus on levottomat unet. Melatoniinihän ei varsin ole 'nukahtamislääke' vaan sillä korjataan vinksahtanutta vuorokausirytmiä. Ihmisellä on harvoin melatoniinin puute, sillä sitä välittyy pimeällä muutenkin. Joidenkin tutkimusten mukaan tehokkain määrä melatoniinia krralla on max 1mg, muutoin se imeytyy liian nopeasti ja tulee yliannostus, mistä johtuvat unen lyhyys ja levottomuus. Hitaasti imeytyvät toimivat varmaan paremmmin.

[/quote]

Monitorin katsominen illalla tuottaa nimen omaan osalle ihmisiä melatoniinin puutoksen, sillä sen erittyminen estyy monilla jos katsellaan liian lähellä nukkumaanmenoa monitoria. Suositus on, että 2-3 tuntia ennen pitäisi olla kirkaat valot pois ja lukea hämärässä kirjaa, joka ainoa ilta jotta siitä tulee rutiini. Jos tuo ei onnistu, sitten voi harkita melatoniinin kokeilemista.

Kokemuksesta voin kertoa, että uni on syvempää ja tehokkaampaa lepoa melatoniinin kanssa kuin ilman. Melatoniinin käytön myötä unentarpeeni on vähentynyt noin kaksi tuntia vuorokaudessa siitä, mitä se aiemmin oli alimmillaan eli reilusta 9 tunnista reiluun 7 tuntiin.

Vierailija
10/33 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas näistä kommenteista. Minulla juuri se nukahtaminen vaikeaa, olen yrittänyt rauhoittaa illan ennen nukkumaanmenoa, lueskelen jne. Ei auta. Kun menen sänkyyn väsyttää, sitten alkaa pyöriminen. Saatan hetkeksi torkahtaa ja kas kummaa kohta olen täysin valveilla. Tätä jatkuu koko yön ja aamulla olen todella väsynyt. Henk.koht. elämässä on stressiä ja asioita, joille en voi itse mitään, etenevät

eri instansseissa ajallaan. Kuitenkin vaikuttavat elämääni koko ajan En koe olevani ahdistunut, olen ns. peruspositiivinen, iloinen kuitenkin. Mietinkin usein, että jos tuo uniasia korjaantuisi olisin kyllä aika onnellinen. Joku mainitsi että nukahtamislääke ei auttaisi riippuvuutta, lääkäri kyllä sanoi minulle toista.

ap

Vierailija
11/33 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse joka ilta 5mg ja toimii aika hyvin vaikeaan unettomuuteen.

Vierailija
13/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän myös 3 mg ja herään silti joka yö klo 3-4, mutta saan jonkin ajan kuluttua uudestaan unen päästä kiinni.

Nuo unet: minäkin näen ihan omituisia unia, kun olen ottanut melatoniinia, mutta en painajaisia.

Luin muuten, että melaltoniini vaikuttaa munasarjojen toimintaan heikentävästi. Ja minulla lyhensi kk-kiertoa.

Vierailija
14/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin melatoniini on kyllä aiheuttanut sellaisen yöelämän ettei paremmalla väliä, aamulla herää ihan ihmeissään joskus :D Kuuluu ihan normaaleihin sivuvaikutuksiin tuo.

Melatoniiniahan on "lyhytvaikutteista" ja sitten "pitkävaikutteista", näin olen ymmärtänyt. Ensimmäinen auttaa unen saantiin, toinen sitten kai auttaisi paremmin noihin aamuyön heräilyihin (joista kärsin itsekin - käytän lyhytvaikutteista melatoniinia).

Vierailija
15/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan 3mg ja toimii hyvin. 1mg ei auta itsellä.

Vierailija
16/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli eka ihan ihme unia ja nukuin tosi levottomasti, heräilin kokoajan vaikka ekan kerran uni tuli tosi nopeesti. Mut sit ku niitä oli muutaman kerran napsinu ni uni muuttu tosi levolliseksi eikä mitään painajaisia enää näkyny :) 

Vierailija
17/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut kummia unia sen sen jälkeen kun aloin syödä melatoniinia, mutta olen pähkäillyt sen näin: unettomuuteni on johtunut erilaisista tunne-elämän kysymyksistä, joita nyt sitten unissani käyn läpi, kun uni on syvää ja hyvää. Eli melatoniini itsessään ei noita näkyjä tuo, vaan sen unen, joka mahdollistaa unien näkemisen.

Vierailija
18/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, 3mg:ta yks tai kaks ja siihen päälle nukahtamislääke ni nukun vähintään 6h. Ihan pelastus. Ootko kysynyt nukahtamislääkkeitä lääkäriltä? Ei siis oo niin tujua kun unilääkkeet, enkä mä ainakaan ole millää muotoa koukussa, vain tarpeeseen otan. Ja siis mitään unia en muista.

Vierailija
19/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, 3mg:ta yks tai kaks ja siihen päälle nukahtamislääke ni nukun vähintään 6h. Ihan pelastus. Ootko kysynyt nukahtamislääkkeitä lääkäriltä? Ei siis oo niin tujua kun unilääkkeet, enkä mä ainakaan ole millää muotoa koukussa, vain tarpeeseen otan. Ja siis mitään unia en muista.

Vierailija
20/33 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ huuda

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän