Millaiset tytöt joutuvat kiusatuiksi?
Pojissa kiusatun asemaan joutuvat usein tyttömäiset pojat. Mutta millaiset tytöt joutuvat syrjityiksi?
Kommentit (8)
Kyllä se siltä vaikuttaa että ne poikamaiset tytöt tulivat kiusatuksi.
Tunnen paljon ns. poikatyttöjä, kaikilla oli taustalla kiusatuksi tulemista. Jos kävi fyysiseksi niin kyllähän kiusaajille tuli turpiin, mutta muuten ei. Tunsin myös pari tyttömäistä poikaa, joista yhtä kiusattiin hyvin paljon, kun sitä alkoi joskus välitunneilla itkettää koti-ikävä.
Itse olin ujo ja puoliksi sokea ja tästä syystä äitini oli 100% vakuuttunut, että minua kiusattiin koulussa. Tästä tuli aika paha mieli, kun kerran oma äiti vakuutti niin varmalta, että ansaitsisin kiusaamisen. Vaan eipä kiusattu, eikä minun seurassa olevia tyttöpoikia tai poikatyttöjä myöskään kiusattu. Jotenkin kummallista.
Ihan millaiset vaan...
hikari - kiusataan
kaunis -kiusataan
ruma-kiustaan
rillit - kiusataan
varhain kehittynyt - kiusataan
lauta - kiusataan
rintava - kiusataan
tukeva - kiusataan
laiha - kiusataan
Ihan millaiset vain.
Itseäni kiusattiin rajusti vuosien ajan fyysisen sairauden takia. Jokusen vuoden kiusattiin hammasrautojen takia ja kyllähän niistäkin sai kuulla useasti pilkkaa vielä vuosia jälkeenpäinkin.
Minua kiusattiin ala-asteella, koska olin ujo ja hiljainen. Harmi oli, että kun tuollaisen roolin ryhmässä ottaa, niin sitä on hankala enää muuttaa. Näin minun tapauksessa. Heti kun yläasteella luokka hajosi, niin pääsin eroon roolistani.
Hidas, ei luokan välkyimmästä päästä, aika tavallinen kotityttö oli mun luokalla kiusattu, mutta mielestäni vasta yläkouluiässä, vaikka kaikki 9 vuotta yhdessä luokana oltiin.
Jaa-a. Kun muistelen oman kouluhistoriani varrelta, niin en oikein mitään yhtä tyyppiä löydä mikä olisi kiusattu. Hyvin erilaisia lapsia oli kiusatuissa. Heti mieleen tulee:
- Hyvin ujo ja pidättyväinen tyttö
- Pienikokoinen "äkäpussi" jonka sai provosoimalla suuttumaan niin että se kävi silmittömästi kimppuun ja kiljui kuin sika teuraalla
- Silmälasipäinen "hikkarityttö" joka keskittyi hyvin vakavasti koulunkäyntiin
- Yläasteella luokan kingijoukon liepeillä roikkunut todella kaunis, mutta vähän hiljainen tyttö, jota uskon porukan johtajatytön kiusanneen (ja provosoineen muut kiusaamaan) lähinnä tiedostamattomasta kateudesta hänen ulkonäköään kohtaan
- Poikkeuksellisen isokokoinen, sekä pitkä että pyöreä, ja melko ruma tyttö
- Sosiaalinen ja nätti, mutta hyvin suorapuheinen ja tavallaan vakavaluontoinen tyttö (hänestä on tullut yritysjohtaja sittemmin)
Toisin kuin pojissa, tytöissä kiusatuksi saattaa joutua hyvän ulkonäön vuoksi. Johtuen muiden sosiaalisesti näkyvämpien, mutta rumempien tyttöjen kateudesta.
Ihan ykköseksi: ei ole mitään ihmistyyppiä, joka joutuu väistämättä kiusatuksi. Riippuu ihan älyttöästi ryhmädynamiikasta ja aika paljon myös sattumasta, ja siitä, miten kiusaamiseen puututaan. Oma kokemus on se, että aikuisten kanssa hyvin kommunikoivat lapset olivat enemmän turvassa kiusaamiselta ja toisaalta saivat kiusata muita vähin seuraamuksin, koska opettajat ja muut aikuiset puutuivat herkästi tilanteisiin heidän edukseen.
Kiusaamisen syyt ovat aina aikuisten maailmassa. Siispä voisi päätellä, että kiusatuiksi joutuvat ne tytöt, joilla on tänä aikana hyljeksittyjä piirteitä. Mitkä ne nyt sitten ovat, ehkä introvertit, ei-prinsessat, liian vilkkaat?