Suomen kaunein koti
Ihania vanhoja kouluja tänään! Se kolmas, eli finaaliin päässyt, oli aivan hillittömän iso, sanottiinko siinä paljonko siellä on neliöitä? Tuntui jopa överi-isolta...vai vaikuttiko se vain tv:ssä niin isolta. Haukkukaa vain kateelliseksi, ehkä olen sitäkin (kelpaisi lisätila meillekin) mutta kyllä silti heräsi ajatus, että kuinka paljon sitä ihminen oikeasti tilaa tarvitsee.
Ihana tunnelma oli kyllä, ei siinä. Hyvällä maulla sisustettu.
Kommentit (40)
En myöskään ehtinyt katsoa telkusta. Mitä toi Katsomo jumittaa? Saako noita uusia jaksoja katsoa vasta seuraavana päivänä vai mikä tossa on vialla?
Tän päivän navetta oli ihana. Harmi kun ei päässy jatkoon.
Funkkistalo oli ihana, mutta sisustus taas jotain ihan muuta. Ei ymmärrä, miksi kaikki pitää sisustaa niin tasapaksusti: romanttista valkoista ja silleen, taas plärätty sisustuslehtiä. Mutta kylppärille 10+, se oli tyylilleen uskollinen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:20"]
Näkyykö muilla tämän päiväinen jakso jo netissä? Itse en saa sitä auki Katsomosta.
Oliko siinä mielenkiintoisia koteja?
[/quote]
No juu, vessanpönttö makuuhuoneessa oli kyllä ihan mielenkiintoinen ratkaisu.
Todella mielenkiintoisia koteja tällä kertaa. Siitä vesitornistahan on ollut monessa lehdessä juttua aiemminkin, samoin se navetta on muistaakseni ollut jossain sisustuslehdessä. Funkistalo oli mun suosikki tyylikkyyden puolesta, mutta navettatalo oli viihtyisimmän oloinen. Vesitornissa taas haluaisin ihan uteliaisuuttani joskus käydä.
Miten joku muka ei saa noista sisustuksista mitään irti mukamas sillä perusteella, että ovat niin kalliilla tehty? Minä ainakin saan ihan hyvin ideoita tuosta ohjelmasta. Meillä on maalaistalo, missä sisustaminen on erittäin kesken. Ja tuosta kansakoulujaksosta inspiroiduin heti, kun siinä oli paljon meille sopivaa tyyliä. Rohkaistuin sitten jo tekemään yhden uuden hankinnankin, jota en ollut ennen tuota jaksoa älynnyt edes ajatella.
Ei kalliilla toteutettua tarvi välttämättä itse toteuttaa kalliilla. Ja monessa kodissa on ollut paljon itsetehtyä ja vintiltä löydettyä. Joten en kyllä ymmärrä ininää siitä, että pitäisi olla eri hintaluokat.
Eka oli ihan kiva, toinen oli aivan kaamea ja kolmas oli fantastinen, muuttaisin sinne vaikka heti.
20 huonetta ja 650 neliöö!! Muakin vähän ihmetytti, että mihin sitä tilaa tarvii noin paljon. Kivasti siivottavaa ja ne lämmityskulut....
Tänään kaikki oli tosi kivoja. Eniten tykkäsin ekasta. Se oli fiksun kokoinen, sellainen normaalin talon kokoinen. Hyvin kotoisa.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:08"]
20 huonetta ja 650 neliöö!! Muakin vähän ihmetytti, että mihin sitä tilaa tarvii noin paljon. Kivasti siivottavaa ja ne lämmityskulut....
[/quote]
No rahasta tuskin on puute, ei persaukiset tuollaista voisi ylläpitää :) Mutta tekeekö sillä kaikella tilalla mitään.. Tuollaisessa kodissa olisi kyllä ihana järjestää sukujoulu tai juhlia, mutta tuntuisiko se arjessa turhan valtavalta? Tuntuuhan se vähän överikuluttamiselta kun on tilaa yli 150m2 per nokka, mutta kulutetaanhan me kaikki aika paljon jos aletaan kauempaa etsiä vertailukohteita.
Olihan se aika huvittavaa, että koko perhe nukkui samassa huoneessa ja lasten lelut oli olkkarissa eli eihän siellä ollut lastenhuoneitakaan. Ei sillä, että noin pienillä tarvis ollakaan.
mun suosikki oli riuttala, paras koko sarjasta tähän mennessä :) toivottavasti saavat julkisivunkin kuntoon pian!
-ap
Olisihan se 100m2 olohuone ihan kiva, nyt meillä on tuon kokoinen autotalli.
Minusta se iso talo oli ulkoa ihana, mutta sisutus aivan mitätöntä. En todellakaan pitänyt tyylikkäänä tai ihastuttavana sitä, että olohuoneessa jököttää aidon kokoinen muovihevonen, tai muovipingviinejä "taideteoksina". Ihmeen haljut värimaailmat (beigeä paljon) ja väärällä tavalla sekaisin tyylejä, ei sillä tavalla hauskasti kuin esim. siinä toisessa puukoulussa.
Tuollaisen talon lämmittäminen maksaa aivan järjettömiä summia, varmaan n. 1000 euroa kuussa tmv. koska neliöitäkin oli siis todella paljon.
Mutta kaunis ulkoa, tilavat (ehkä liiankin) ja ihanat ikkunat ja valo, ja maisema ja tontti!
Mielestäni vain sellaisia "miljoonakohteita" on vähän epäreilua ottaa tähän kisaan mukaan. Rahallahan saa tosi kivoja asuntoja, ja sisustuksia. Jos sisustaa aidoilla itämaisilla silkkimatoilla (maksaa tuhansia euroja kpl), aidolla, kalliilla taiteella ja designhuonekaluilla ja antiikilla niin tottakai sellainen koti on tyylikäs ja kaunis... Tai jos on 500 neliöinen miljoonan maksanut kartano, niin tottahan toki ikkunat ovat kauniit, samoin maisemat. Kartanot kun tavattiin rakentaa paikkakunnan kauneimmalle (ja jo silloin kalliimmalle) paikalle. Rahalla on aina saanut kaunista ja kestävää.
Mielestäni tässä kisassa olisi pitänyt rajata kohteet tietyn hinnan alle kohteet. On minusta väärin, että miljoonan maksanut merenrannalla oleva design kivitalo (jossa on oma hissi ja mielettömät parvekkeet) kisaa samaan aikaan pienten itsekunnostettujen torppien kanssa, jotka itse tuunattu käsin kauniiksi, ja tavarat haalittu kirppareilta tai tehty itse jne, tai samassa kisassa on jo kartanoksi luokiteltava kaksisataa vuotta vanha kyläkoulu, johon mahtuisi kolme-neljä perhettä asumaan...
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:19"]
mun suosikki oli riuttala, paras koko sarjasta tähän mennessä :) toivottavasti saavat julkisivunkin kuntoon pian!
-ap
[/quote]
Oli munkin suosikki. Ainut niistä, joissa näkisin itseni asumassa. Varmaan ainut koko sarjassa tähän mennessä. Ihanasti oli käytetty värisilmää ja rohkeutta. Pinkki ja turkoosi yhdessä sulattaa mun sydämen. Heillä on muuten näköjään blogikin: http://riuttalaoldschool.blogspot.fi/
Ensimmäinen oli ihan OK, mutta tylsä. Juuri sellainen huolella laitettu, mutta täysin vailla persoonallisuutta. Valkoista vaan valkoisen vieressä.
Kolmas oli kyllä upea, mutta jopa hieman sekava tuolleen pikavilkaisulla. Joka tila oli hieno ja omintakeinen, mutta en ehkä itse haluaisi asua. Se sohva oli liiankin iso. Hevosen ja pingiivinit ottaisin kyllä. :D Ja prinsessasängyn.
Mulle oli Riuttala pettymys. Oon saanut blogin kautta erilaisen kuvan. Asutaan itsekin vanhassa hirsirakennuksessa, joten odotin tämän illan jaksolta paljon.
Eka talo oli jotenkin hajuton ja mauton, toka pettymys ja kolmas jotenkin ehkä liian pramea.
Riuttala näytti joltakin sekavalta kirpputorilta, en tykännyt yhtään. Pihapiiri hoitamaton ja ne hevoset eivät kuulu omakotitalon pihaan, varmaan melkoinen haju. Jatkoon selvinnyt on upea, mutta aika iso lukaali.
Mun mielestä kolmas oli HIRVEÄ! En ymmärrä taaskaan, miksi tuomarit sitä niin ylistivät maasta taivaaseen. Itse tykkäsin eniten kakkosesta, vaikka ulkokuori oli ruma. Siihen ja pihapiiriin kun asukkaat vielä jaksaisi panostaa, niin olisi ihan täydellinen. Ekakin oli todella kaunis ja kodikas koti, mutta mun makuun ehkä liiankin persoonaton ja väritön.
Puusepän koti on ollut tähän mennessä ehdottomasti eniten makuuni oleva koti.
Näkyykö muilla tämän päiväinen jakso jo netissä? Itse en saa sitä auki Katsomosta.
Oliko siinä mielenkiintoisia koteja?