Lapsen nimi kun ensimmäinen ei ole kutsumanimi
Elikkä lapselle tulisi nimeksi sanotaan nyt vaikka esimerkkinä Miia Julia
mutta haluan että Julia olisi kutsumanimi mutta Julia Miia kuulostaisi vähän tönköltä. Sanotaanko nimiäisissä heti, että kutsumanimi on se ja se vai miten se menee?
Esimerkki on huono kun en viitsi laittaa tulevan tytön nimeä tähän, mutta ongelma on juurikin tuo, että kaksi kaunista nimeä joista kauniimpi ei sovi alkuun, mutta toisinpäin kuulostaa kauniilta.
Kommentit (47)
Kummityttöni on Sanna Maria, kutsumanimi Mari. Olen ainoa, joka sinnikkäästi lähettää kortin Sannalle, koska sillä nimellä vanhemmat hänet halusivat nimetä.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:06"]
Kummityttöni on Sanna Maria, kutsumanimi Mari. Olen ainoa, joka sinnikkäästi lähettää kortin Sannalle, koska sillä nimellä vanhemmat hänet halusivat nimetä.
[/quote]
Ilmeisesti vanhemmat ovat halunneet myös sen Marian lapselleen? Ja halunneet, että sitä nimeä käytetään.
TIetenkin kerrotte heti kutsumanimen, muuten kaikki alkavat kutsua lasta ensimmäisellä nimellä, se on oletus, jos vanhemmat eivät muuta sano!
itse antaisin kutsumanimen ekaksi, olkoot nimet mitkä vain. Esim eräs tuttu on Juhani Jaakko ja kutsutaan siis Juhaniksi. Tämä on mielestäni näin parempi, ei ole tarvinnut alleviivailla yms.
On muuten raivostuttava. Monella 1970-luvulla syntyneellä on tuo riesa. Kaikkialla kutsutaan ns. väärällä nimellä. Kiva kun työpaikan henkilökorttiin tuli väärä nimi. Nyt viimein sain heivattua nimeni oikein.
On siis ärsyttävää olla aina vaikkapa Hidalmiina Anna Ala-laatikko, aina olisi Hidalmiina uusissa paikoissa vaikka kuinka lähipiirissä olisi Anna.
Vierailija kirjoitti:
Hankaluuksia vaan tulee, jos ensimmäinen nimi ei ole kutsumanimi.
Tuttavani perheessä kävi näin: Perheessä oli 4 poikaa ja heille kaikille oli laitettu ensimmäiseksi nimeksi isänsä ainoa nimi. Kutsumanimi näillä neljällä pojalla oli eri. Sukunimi on vieläpä hieman harvinainen.
Sekaannuksia neljän pojan ja isän välillä on tapahtunut lukuisia. Isä on hieman kuuluisakin, mutta jo eläkeiässä. Kun yksi pojista sai jonkun arvonimen ja ylennyksen, oli lehdessä suuri juttu oikein kuvan kanssa, että tämä isä oli sen ylennyksen saanut. Nolo sekaannus. (Tämä isä oli jo joskus 30 vuotta aiemmin saanut itse kyseisen arvonimen, nyt siis sai eräs pojista sen.)
Tuossa sekaannuksi aiheuttaa ihan muu kuin kutsumanimi, kenelle tulee edes mieleen laittaa samaan perheeseen 5 kpl samannimistä miestä?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 20:00"]
Minusta tässä ei ole mitään ongelmaa. Pidätte nimiäiset, joissa joko
a) Pidätte Mia Julian nimen salassa, julkaisett sen juhlallisesti ja mainitsette samalla, että kutsumanini on Julia tai
b) Kutsutte lasta heti syntymästä nimeltä ja pidätte nimiäisissä juuri sellaisen seremonian, kun teitä huvittaa.
[/quote]
Nojoo voishan sen tehdä niin, että syntymästä asti kutsutaan nimellä ilman salailua :) Pääsee helpommalla.