Lapsen nimi kun ensimmäinen ei ole kutsumanimi
Elikkä lapselle tulisi nimeksi sanotaan nyt vaikka esimerkkinä Miia Julia
mutta haluan että Julia olisi kutsumanimi mutta Julia Miia kuulostaisi vähän tönköltä. Sanotaanko nimiäisissä heti, että kutsumanimi on se ja se vai miten se menee?
Esimerkki on huono kun en viitsi laittaa tulevan tytön nimeä tähän, mutta ongelma on juurikin tuo, että kaksi kaunista nimeä joista kauniimpi ei sovi alkuun, mutta toisinpäin kuulostaa kauniilta.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:43"]Olen aina ihmetellyt, miksi jotkut ovat tehneet nimestä hankalan ja laittaneet kutsumanimen muuhun paikkaan kuin ensimmäiseksi.
[/quote]
Juu onhan se varmasti hankalaa tajuta, jos älykkyysosamäärä on pienempi kuin kengännumero :)
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:05"]
Meillä on koko perheellä kutsumanimenä muu kuin etunimi. Kukaan ei ole kokenut sitä koskaan hankalana. Mitä sillä on väliä, jos jossain virallisissa posteissa lukee muu kuin kutsumanimi? Kyllä minä jo lapsena osasin ymmärtää, että molemmat nimet tarkoittavat minua ja osasin lääkäriin tms. mennä myös ekalla nimellä. Sitten sillä oli mielestäni väliä, osasin avata suuni ja kertoa kutsumanimeni.
Sitäpaitsi se on minusta vain kätevää, että virallisista lähteistä saavat käyttävät minusta muuta kuin kutsumanimeä: Puhelinmyyjät ja henkilökohtaiseksi naamioidut mainospostit tunnistaa heti siitä, että ne käyttävät muuta kuin kutsumanimeä:)
[/quote]
Hei toivottavasti tuut vielä lukemaan tähän :) !
Osaatko sanoa miten se meni niin että kaikilla kutsumanimi oli joku toinen kuin jonon ensimmäinen? Kertoiko vanhemmat kaikille ennen nimen antoa, että kutsumanimi on sitten se toinen?
-ap
Tämä menee asian vierestä, mutta kaveri on lapsesta lähtien halunnut antaa tytölleen, jos sellaisen saa, nimeksi Susanna. Sitten sai tytön ja hänen nimekseen tuli Susanna Mari Elina. Kutsumanimi on Mari! Miksi sitten tuo järjestys? Miksei Mari Susanna Elina tai Mari Elina Susanna?
itselläni kutsumanimi on toinen nimeni,mutta ei siitä mitään mullistavia ongelmia ole koskaan ollut.Minusta on huvittavaa kun oletetaan että etunimi olisi automaattisesti kutsumanimi.
""Vierailija 2.12. klo 18:50 18/19
Ihan helppoa: valitse vain kolmanneksi nimeksi yksi vielä pitempi nimi, josta pidät. Esimerkiksi Julia Mia Katariina. Suomen kielessä toimii ns. viskurilaki, jonka myötä pitemmän nimen paikka "tuntuu" automaattisesti olevan viimeisenä, mutta ei toisenlaiseenkaan käytäntöön mitään estettä ole.""
Näin minäkin tekisin, eli tyyliin Julia Mia Marjaana - kyllä sen kauniin pidemmän nimen sinne perään löytää varmaan helpostikin ja helpottaa näin suuresti Julian tulevaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:14"]
Tämä menee asian vierestä, mutta kaveri on lapsesta lähtien halunnut antaa tytölleen, jos sellaisen saa, nimeksi Susanna. Sitten sai tytön ja hänen nimekseen tuli Susanna Mari Elina. Kutsumanimi on Mari! Miksi sitten tuo järjestys? Miksei Mari Susanna Elina tai Mari Elina Susanna?
[/quote]
sisaruksilla Susanna lapsen nimenä? Susanna on kaunis nimi josta väännetään usein rumia lempinimiä sussu susku sussex nii voi olla et halus säilyttää nimen kauneuden.
Mielestäni elina on myös itsessään nätti nimi, mutta ellu ei enää niinkään tulee mieleen päissään ku ellun kana
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:08"]
Osaatko sanoa miten se meni niin että kaikilla kutsumanimi oli joku toinen kuin jonon ensimmäinen? Kertoiko vanhemmat kaikille ennen nimen antoa, että kutsumanimi on sitten se toinen?
-ap
[/quote]
En minä edes muista miten asia tarkalleen meni. Ristiäiset menivät ihan tavallisen kaavan mukaan. Kahvitellessa tuli tietenkin heti puhetta nimistä, joten siinä yhteydessä tuli luontevasti mainittua millä nimellä aiomme lasta kutsua. Ei oltu kaikki saman pöydän ääressä, mutta silti koko kohtalaisen kokoinen ristiäisvierasväki oli lähtiessään perillä kutsumanimestä, eikä lasta ole koskaan kukaan tuttavapiiristä kutsunut muulla kuin kutsumanimellä.
Suurin osahan kuulee vain meidän kertomana lapsen nimen, eikä edes tiedä, että kutsumanimi ei ole ensimmäinen nimi. Se tulee ilmi vain, jos tulee keskustelua koko nimestä. Ainoastaan naapuri on kutsunut lasta ensin ekalla nimellä, kun oli huomannut nimen lehdestä, mutta sekin korjaantui vain mainitsemalla.
Lomakkeet muuten ottavat nykyään usein hyvin huomioon kutsumanimen, monessa paikassa voi jopa ilmoittaa kutsumanimen erikseen. Mutta se ei tosiaan ole iso ongelma.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:08"]
-ap
[/quote]
En minä edes muista miten asia tarkalleen meni. Ristiäiset menivät ihan tavallisen kaavan mukaan. Kahvitellessa tuli tietenkin heti puhetta nimistä, joten siinä yhteydessä tuli luontevasti mainittua millä nimellä aiomme lasta kutsua. Ei oltu kaikki saman pöydän ääressä, mutta silti koko kohtalaisen kokoinen ristiäisvierasväki oli lähtiessään perillä kutsumanimestä, eikä lasta ole koskaan kukaan tuttavapiiristä kutsunut muulla kuin kutsumanimellä.
Suurin osahan kuulee vain meidän kertomana lapsen nimen, eikä edes tiedä, että kutsumanimi ei ole ensimmäinen nimi. Se tulee ilmi vain, jos tulee keskustelua koko nimestä. Ainoastaan naapuri on kutsunut lasta ensin ekalla nimellä, kun oli huomannut nimen lehdestä, mutta sekin korjaantui vain mainitsemalla.
Lomakkeet muuten ottavat nykyään usein hyvin huomioon kutsumanimen, monessa paikassa voi jopa ilmoittaa kutsumanimen erikseen. Mutta se ei tosiaan ole iso ongelma.
[/quote]
Tämä oli 21
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:05"]
Meillä on koko perheellä kutsumanimenä muu kuin etunimi. Kukaan ei ole kokenut sitä koskaan hankalana. Mitä sillä on väliä, jos jossain virallisissa posteissa lukee muu kuin kutsumanimi? Kyllä minä jo lapsena osasin ymmärtää, että molemmat nimet tarkoittavat minua ja osasin lääkäriin tms. mennä myös ekalla nimellä. Sitten sillä oli mielestäni väliä, osasin avata suuni ja kertoa kutsumanimeni.
Sitäpaitsi se on minusta vain kätevää, että virallisista lähteistä saavat käyttävät minusta muuta kuin kutsumanimeä: Puhelinmyyjät ja henkilökohtaiseksi naamioidut mainospostit tunnistaa heti siitä, että ne käyttävät muuta kuin kutsumanimeä:)
[/quote]
Kyllä se kutsumanimi on etunimi, usko pois.
Tottakai lasta voi kutsua nimeltään heti, kun nimi on päätetty. Ja siellä ristiäisissäkin voi jo ennen kastamista lapsen nimeä käyttää.
Ainakin meillä koulussa sijaiset käyttävät etunimeä käyttönimenä ja aika moni nuori on äärettömän kauhuissaan, kun Villeksi vuosia kutsuttu onkin yllättäen oikeasti Urpo tai Kyösti.
Meillä on lapsella toinen nimi kutsumanimenä. Ei ole mitään ongelmaa ollut paitsi lääkärit yms. kutsuu ensimmäisellä nimellä. Joskus en jaksa edes korjata...
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:35"]
Ainakin meillä koulussa sijaiset käyttävät etunimeä käyttönimenä ja aika moni nuori on äärettömän kauhuissaan, kun Villeksi vuosia kutsuttu onkin yllättäen oikeasti Urpo tai Kyösti.
[/quote]
Sukunimiäkö siellä koulussa muuten käytetään?
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 19:35"]
[/quote]
no meille ei oo tulossa raparperia tai pommiinaa.......tai nimeä jota "pitää hävetä"
Vieraita tulee pelkkä lähisuku joka sisältää 40 ihmistä entisiä lestadiolaisia ku ollaan. Siksi mietinkin missä välissä nimiäisiä tämä kutsumanimi ilmoitetaan kun häly on melkoinen siinä vaiheessa kun kakkua ruvetaan syömään.
-ap
Ap, etkö voisi kertoa sitä ihan oikeaa nimeä jota suunnittelet? Jos kerta olet miettinyt sitä kolmattakin, voisimme antaa ehdotuksia :)
Asiasta paljolti viereen, mutta tulee mieleen ex-työkaverin tytär joka oli Sanra. Ja lähes joka kerta joku joka kuuli ensimmäisen kerran nimen, luuli että nimi on Sandra. Äitinsä alkoi automaattisesti esittelemään lapsensa "Sanra ilman deetä".. Nykyisin Sanra on jo nuori nainen, en tiedä miten helpoksi on oman nimensä kokenut
Olenko minä nyt ainoa jonka mielestä ap tekee tästä asiasta ihan liian vaikeaa? Jos nyt et ole tätä itse tajunnut, voi tehdä esimerkiksi näiden ohjeiden mukaan:
-Lähetä kutsut, joissa toivotat tervetulleiksi Juulian ristiäisiin
-Pidä alkupuhe, jossa toivotat kaikki tervetulleiksi Juulian ristiäisiin
-Kutsu lastasi vain Juuliaksi, eivätköhän ne muutkin aika pian tajua
-Nimen julkistamisen jälkeen ilmoita yhteisesti koko porukalle kutsumanimi
jne. jne. jne.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:28"]
Toinen nimi on kuolleen parhaan ystäväni muistoksi enkä missään nimessä halua jättää sitä pois. Se ei kuitenkaan sovi ensimmäiseksi etunimeksi.
-ap
[/quote]
Kuulostaisiko rimpsu paremmalta, jos antaisitte perään vielä kolmannen etunimen? Itsekin halusin ehdottomasti antaa kuolleen äitini nimen tyttärelleni, mutta mies ei pitänyt siitä kutsumanimenä. Äidin nimi on lyhyt, vain nelikirjaiminen, ja siksi vähän tökerö toiseksi nimeksi. Koska oma ensimmäinen nimeni ei ole kutsumanimeni, ja minua se, että olen joutunut asiaa jatkuvasti selittämään joka paikassa (olen myös asunut maassa, joissa kahden etunimen antaminen lapselle on harvinaista, ja sielläpä vasta joutui selittelemään...) on haitannut, päädyimme antamaan tyttärelle vielä kolmannen nimen.
Minusta tässä ei ole mitään ongelmaa. Pidätte nimiäiset, joissa joko
a) Pidätte Mia Julian nimen salassa, julkaisett sen juhlallisesti ja mainitsette samalla, että kutsumanini on Julia tai
b) Kutsutte lasta heti syntymästä nimeltä ja pidätte nimiäisissä juuri sellaisen seremonian, kun teitä huvittaa.