Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkään työttömänä olleet: haetteko ihan mitä työtä tahansa

Vierailija
02.12.2013 |

vai edelleen koulutusta vastaavaa? Tietenkään hitsaaja ei voi hakea sairaanhoitajan töitä, mutta tarkoitin siis sellaista, mihin ei ole tiukkoja pätevyysvaatimuksia. Onko onnistanut?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
03.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:36"]

Luettelisiko joku ne työt, mihin pääsee ilman sen alan koulutusta.

[/quote]

Aikakauslehtien puhelinmyyjä? Lehdenjakaja?

[/quote]

Kummastakaan noista ei saa tarpeeksi, että peittoaisi korvaukset. Oletko pelle?

[/quote]

Edelleen kyselen, että mikä estää hankkimasta sitä koulutusta? Kaikkiin työpaikkoihin on pilvin pimein hakijoita, joilla on koulutus. Miksi juuri sinun pitäisi päästä "jonon ohi" työhön ilman koulutusta?

Vierailija
22/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen aina hakenut kaikkia töitä joita osaisin tai pystyisin tekemään. Mutta suurimpaan osaan töitä on sellaisia vaatimuksia että on turha edes hakea, pitää olla alan koulutus, tai esimerkiksi hyvä fyysinen kunto, minä kun ole ylipainoinen ja selkävaivainen niin ei kannata hakea mihinkään rankkaan fyysiseen työhön, vaikka pääsisin haastatteluun asti, kun näkevät minut vetävät heti henkselit nimen päälle. Meidän kaupungissa on myös kieliongelma, ruotsia pitäisi osata kuin paikallinen ruotsinkielinen, ja murre on jotain aivan käsittämätöntä, sitä ei pysty kouluruotsilla ymmärtämään kovinkaan hyvin, ja kun kouluajoistakin on jo 20 vuotta, on ei voi hakea paikkoja joissa vaaditaan sujuvaa ruotsinkielen taitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, kun on sellainen ongelma, että tilille ei sovi enää enempää rahaa. Täysipäiväinen työ kulutella pois näitä rahoja, että mahtuu uutta tulemaan.

Vierailija
24/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyntiä lukuunottamatta kaikkia mahdollisia. Ei ole tärpännyt.

Vierailija
25/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut niitä töitä, joihin olen arvellut itselläni olevan mahdollisuuksia. En ole hakenut sellaisia töitä, joihin minun voidaan ajatella olevan ylikoulutettu. En myöskään ole hakenut niitä töitä, joihin oma koulutus ei riitä. Toisekseen, olen hakenut vain sellaisia töitä, joihin olen tosissani halunnut. Kun hakijoita joka paikkaan on vähintään se sata, on aivan turha yrittää hakea puolivillaisesti johonkin, mihin ei edes halua. Se paistaa siitä hakemuksesta väkisinkin läpi. Ennemmin kyttään ja valitsen tarkkaan, mihin haen, ja haen sitten sata lasissa.

Jos en saa töitä, niin keksin sitten muita tapoja käyttää osaamistani yhteiskunnan hyväksi. Minut on kuitenkin verorahoilla koulutettu ja haluan jotenkin kantaa korteni kekoon. Jos en kelpaa töihin, niin keksin sitten jotain muuta hyödyllistä tekemistä, koska yhteiskunta minut kuitenkin joutuu elättämään.

Vierailija
26/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:43"]

vai edelleen koulutusta vastaavaa? Tietenkään hitsaaja ei voi hakea sairaanhoitajan töitä, mutta tarkoitin siis sellaista, mihin ei ole tiukkoja pätevyysvaatimuksia. Onko onnistanut?

[/quote]

Haen kaikkia töitä joita voisin kuvitella pystyväni tekemään. Ei ole onnistanut.

Vierailija
27/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ole niin, että te-keskus määrää että joitakin paikkoja on haettava, ja niitä on silloin haettava, vaikka ei uskoisi osaavansa tai tykkäävänsä? Tarkoitetaanko tässä ketjussa vain niitä paikkoja joita haetaan "vapaaehtoisesti"?

Vierailija
28/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti haen kaikkia. Ongelmaa on vähän siinä, että niitä paikkoja, joihin ei ole tiukkoja pätevyysvaatimuksia, sitten hakeekin paljon isompi määrä ihmisiä. Mun oman tutkinnon töihin hakijoita on suht vähän, mutt jotain siivoojan paikkaa, varsinkin jos on lähellekään kokoaikainen, hakee monta sataa ihmistä.

Vierailija
29/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ole niin, että te-keskus määrää että joitakin paikkoja on haettava, ja niitä on silloin haettava, vaikka ei uskoisi osaavansa tai tykkäävänsä? Tarkoitetaanko tässä ketjussa vain niitä paikkoja joita haetaan "vapaaehtoisesti"?

Te-keskuksella ei ole enää aikaa "määräillä" kenellekään mitään paikkoja haettavaksi. Ehkä vielä kaksi vuotta sitten olikin näin, mutta ei enää.

Vierailija
30/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:50"]

Te-keskuksella ei ole enää aikaa "määräillä" kenellekään mitään paikkoja haettavaksi. Ehkä vielä kaksi vuotta sitten olikin näin, mutta ei enää.

[/quote]

Onko jollekin muuten tullut työhönosoitus puhelinmyyntityöhön?

Vierailija
31/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 15:43"]

[/quote]

Luettelepas nuo työt.

Vierailija
32/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Pari iltaa sitten hallitus tiedotti säästöaikeistaan, mikä rakennepaketti lie ollutkin. Luin siinä yhteydessä netistä työllisyyden hoitoon liittyviä rakennepaketin tausta-aineistoja - jotain ministeriöiden papereita - ja siellä sanottiin että te-keskusten on lisättävä työtarjouksia.

Vierailija
33/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:50"]

[/quote]Pari iltaa sitten hallitus tiedotti säästöaikeistaan, mikä rakennepaketti lie ollutkin. Luin siinä yhteydessä netistä työllisyyden hoitoon liittyviä rakennepaketin tausta-aineistoja - jotain ministeriöiden papereita - ja siellä sanottiin että te-keskusten on lisättävä työtarjouksia.

[/quote]

Hah, eli samaa paikkaa hakee entistä usempi. Tässä työllisyystilanteessa in ihan turha pelätä työllistävänsä työhän jota ei halua. Ja toinen seikka on vielä se, että mistä tulee ne lisättävät työtarjoukset? Avaruudesta?

Vierailija
34/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet työttömistä kaivaa tänään kuoppaa, ja puolet täyttää sen huomenna. Kaikilla töitä, kaikki iloisia!

Vierailija
35/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 16:51"]

Olen hakenut niitä töitä, joihin olen arvellut itselläni olevan mahdollisuuksia. En ole hakenut sellaisia töitä, joihin minun voidaan ajatella olevan ylikoulutettu. .

[/quote]

Miksi? Nykyäänhän joka paikassa on ylikoulutettua väkeä "väärissä töissä". Työnantajan markkinat ja käyttää tietysti tilannetta hyväkseen kun esim. yliopistoväkeä pyrkii ovista ja ikkunoista perusduuniin.

Vierailija
36/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen media-assistentti. Aluksi yritin hakea vain oman alan paikkoja, sitten kun tajusin ettei niitä ole, aloin hakemaan kaikkea mahdollista. Nyt olen siivoojana. 

Vierailija
37/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se työtarjousten lisääntyminen tarkoita, että kaikenmaailman aktivointikurssit vain lisääntyvät. Harvassa ovat ne alat, joille olisi oikeasti pulaa hakijoista, ellei hakijoiden pitäisi sitten olla todella erityisesti koulutettuja. Joten jäljelle jää ainoastaan kurssit, joille voidaan laittaa jokainen työtön vuorollaan. Tai toinen vaihtoehto on, että terveet ja työkykyisetkin ihmiset laitetaan vaan enenevissä määrin työpajoille askartelemaan.

Vierailija
38/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kaikkia töitä, joista ensinnäkään maksettiin palkkaa, ja joissa palkka olisi ollut sellainen, että sillä edes jotenkin sitkuttaa (eli yli tonnin kuussa täysipäiväisestä työstä). Oman alani työpaikkoja on koko Suomessa auki yleensä muutamia per vuosi, ja niihin on älyttömät hakijamäärät.

Katsoin sitä hommaa hoitovapaan aikana ja päätin kouluttautua työttömyysetuudella hoitajaksi. Koulut on vielä kesken, toistaiseksi olen todennut että tämä oli tämänhetkisessä työllisyystilanteessa hyvä päätös.

Vierailija
39/63 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2013 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 18:50"]

[/quote]

Sain hiljattain tällaisen, vieläpä oman alani "työtarjouksen" ("TYÖTARJOUS: Koulutuksesi ja osaamisesi perusteella olemme sitä mieltä, että sinulla on edellytykset tähän työhön--haethan paikkaa pikaisesti--"). Soittaessani innoissani TE-toimistoon ilmoittaakseni, että olen hakenut paikkaa ja kysyäkseni miten asia etenee, tulikin ilmi, että tämä "tarjottu" paikka on julkisesti esillä mol-sivuilla satojen hakijoiden haettavana. Minua ei valittu työhön.

Että se niistä ns- tarjouksista. Saisivat keksiä jonkin paremman nimen noille, nykyinen on tosi harhaanjohtava.

[/quote]

Joo noista tulee sellainen olo, että mulla olisi joku etulyöntiasema sen paikan haussa :D Oon nyt ollut puoli vuotta työttömänä ja yksi ainoa "työtarjous" on tullut, eikä sekään ihan omaa alaa vaan sinne päin.

Vierailija
40/63 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin 'innovatiivisia' hakemuksia ole tehnyt, mm kaverini kanssa kahdestaan haettiin paikka, jossa piti tehdä työtä kahdella eri paikkakunnalla, eli olisimme jakaneet sen keskenämme. Ei ole tärpännyt.

Kyllä päivän pätkätyötä olisi tarjolla siellä täällä, silloin tällöin, mutta eihän työttömän sellaista kannata tehdä vaan pitäisi olla vähintään 2 viikkoa tai sellainen työ, että olisi edes toiveita jatkosta kuten esim. raskaanaolevan sairauslomansijaisuus.