Minua kiusataan töissä :(
Olen sitten pitkän hakemisen jälkeen saanut pestin kaupasta, ihan perusduunia, hyllyttämistä, kassalla oloa jne. Ongelmana on yksi kollega, noin samanikäinen nainen kuin minäkin, ollut siellä jo ainakin viisi vuotta. Aina kun ollaan samassa vuorossa niin se on yhtä piinaa. Jos käskee menemään pullohuoneelle, se tulee sinne perässä huseeraamaan ja vahtimaan miten teen asiat, vaikka osaan jo kyllä. Kassalla ollessani tulee viereen pilkkaamaan, miten en osaa tehdä tarpeeksi nopeasti kuulemma, huutaa että mene siitä muualle ja oikein mielenosoituksellisesti häätää minut pois paikaltani ja rupeaa itse tekemään kauhealla kiireellä, ja oikein asiakkaille puhuu että pitää itse tehdä kun tuon hommista ei tule yhtään mitään, Sitten kun yritän tehdä jotain muuta, jos ei ole muuta tekemistä, vaikka hänelle kuuluvia hommia niin alkaa karjua että EI EI EI mitä sinä sinne menet, se ei kuulu sulle ollenkaan, ALA PAINUA, kun sillä jää omat hommat tekemättä kun kaikki energia menee minun vahtimiseen. Oikein nojaa johonkin hyllyyn ja juttelee samalla muille kollegoille isoon ääneen minun "hitautta". En osaa oikein puolustautua kun olen aika herkkäluonteinen, ja se nainen pelottaa minua oikeasti kun on isompikokoinen ja -ääninen. Yritän sitten pidätellä itkua ja kun poikaystävä tulee illalla hakemaan niin itken ainakin pari tuntia ja vapaa-ajat pelkään seuraavaa vuoroa.
Muiden kollegoiden kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa, alussa olin vähän hidas mutta nyt olen päässyt jo muiden rytmiin. Tämän erään kollegan läsnäollessa menee pasmat jotenkin sekaisin ja pelottaa niin, että teen enempi virheitä. Silloin kun minua on kauheasti höykytetty niin muut työkaverit on paljon mukavempia minua kohtaan, onneksi.
Mitä tällaiselle asialle voi tehdä? Sanoin jo esimiehelle, mutta hänen mielestään kys. tyyppi on vaan "vahvaluonteinen" joten minun pitäisi vaan kestää. En jaksaisi vaan enää tätä painajaista. Auttakaa.
Kommentit (41)
Toi on niin totta, että lopulta hirviöt jää ja herkät lähtee. Mä olin melkein 5 vuotta työpaikassa, jossa johdon muututtua, helvetti oli irti. Lopulta vain 2 ilkeintä jäi. Mä olin kiltti alistuja. Jouduin kiusatuksi. Mua epäiltiin jopa huumeidenkäyttäjäksi, kun vetäydyin omiin oloihini - en esim. mennyt enää kahvitunneille jatkuvan piikittelyn takia. Kävin huumausainetestissä, joka tietysti oli puhdas. Olen ollut nyt 7 kuukautta kotona. En oikein edes uskalla mennä töihin enää.
Ei pidä kestää! Kuvailemasi toiminta on kiusaamista. Työnantajalla on puuttua kiusaamiseen ja mikäli näin ei tapahdu, hän rikkoo lainmukaisia velvoitteitaan.
Ota itsellesi ylös, mitä "vahvaluonteinen" työntekijä on milloinkin tehnyt, ja mene uudelleen juttelemaan työnantajallesi. Mikäli mitään ei tapahdu, viet asian eteenpäin - eli sen, että työnANTAJA ei toteuta lainmukaisia velvollisuuksiaan.
Ei todellakaan tarvitse sietää.. Se mitä itse tekisin, niin hankkisin uuden työpaikan mahdollisimman nopeasti. On itselläki kokemusta tuollasesta jyrästä. Mun tapauksessa oli esimies. Haukkui vaikka ei ollut mitään haukuttavaa. Alussa olin ehkä vähän hidas joo, mut kukapa ei. Huvittavinta oli se että hänen mielestään en sopinut asiakaspalveluun. Tiedän itse että olen kuin luotu asiakaspalveluun. Kerran eräs asiakas sanoi HÄNEN kuullen että olempa hyvä asiakaspalvelija. Että oma itsearvostus kannattaa säilyttää. Teet hommat hyvin ja itsevarmasti. Sä osaat hommat hyvin. Jos teet jonku pienen virheen, niin se on inhimillistä. Yritä pienillä kehon ilmeillä ja eleillä vinkata, että hänen käytös on NAURETTAVAA.Ja tosiaan esimieheen yhteys niin useasti, että hän tekee asialle jotain konkreettista.
Juuri katselen mollin sivuja ja yritän hakea jotain muuta. Uskon, että ainoa keino välttyä katkeruudelta on vain lähteä itse koska tuollaiset ihmiset varmaan harvemmin muuttuu miksikään, ottaa vaan jonkun toisen silmätikukseen. Harmi vaan kun töiden saanti on nykyään niin vaikeaa, eikä mulla ole varaa olla työttömänä. Olen esittänyt hänelle etten edes kuuntele enkä välitä mitä se riehuu, ehkä se sen takia riehuu kahta kauheammin. Töiden jälkeen sitten itken kaikki patoutuneet tuskat.
Ulkonältä olen kyllä paremman näköinen, en tiedä onko mulla varaa näin sanoa kun en itsekään mikään Miss Universum ole niin kuitenkin tavallinen normaalipainoinen ja naamainen, kun hän on reilusti ylipainoinen ja muutenkin isokokoinen. voi olla että se on siitä katkeroitunut ja ilkeä.
Kiitos kaikille kannustuksesta, on täällä av:lla ihaniakin ihmisiä :)
Hei, no et todellakaan jää tollasta katselemaan. Joko lähdet nopeasti tai etsit ahkerasti uutta ja painut sinne kun ei esimieskään ota tilannetta vakavasti. Oma terveys täytyy aina olla ensimmäisenä tärkeysjärjesteyksessä, ei mikään työ!
Meillä yksi työntekijä on ärsyttävä nipo joka narisee joka jumalan (turhasta) asiasta. Joskus alkuaikoinani sanoin tästä esimiehelle, ettei ole kiva tulla seuraavana päivänä töihin kuuntelemaan sitä valitusta kuinka illalla ei ole tehty mitään/joku jäänyt tekemättä/tehty väärin ja vastaus oli "Niin no Liisa nyt on vähän tollanen."
Sen jälkeen päätin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos enkä noteeraa enää niitä marinoita.
Tee samoin tai sano vastaan.
Tsemppiä, ap. Se on sinun esimiehesi asia kyllä puuttua tuohon. Aikamoista pelkuruutta häneltä, jos ei puutu. Toivottavasti saat pian uuden paremman paikan.
Vika ei ole sinussa.
Ap, tosiaan olet kiusaajan uhrina nyt. Ymmärsin tekstistä, että olet jonkun kaupan työntekijä ja siis jos tämä kauppa kuuluu isompaan ketjuun niin teillä on pakko olla nollatoleranssi kiusaamiselle siinä ketjussa! Siis ylemmälle esimiehelle yhteys, jos lähiesimies luistaa vastuustaan.
Toinen juttu, pystyisitkö sanomaan kiusaajalle vastaan? Ihan yksinkertaisesti " anna mun olla rauhassa" tai " lopeta arvosteleminen".
Joskus, joillain se saattaa ikään kuin herättää ihmisen, mutta jos on psykopaatti niin ei siinä omat teot riitä.
Voimia! Jaksamista!
Esimiestä ei välttämättä kiinnosta kauheasti miltä susta tuntuu, mutta asiakkaiden mielipiteen luulisi kiinnostavan. Kerro siis kiusaamistilanteet asiakaspalvelun kannalta, miten kassalle tulee ruuhkaa, kun kiusaaja aivan turhaan tulee neuvomaan ja asiakkaat saavat sen mielikuvan, että teillä ei osata mitään. kiusaaja vahtii sinua eikä tee omia hommiaan Jne.
Tämmöset stoorit saa mut aina yhä enemmän pelkäämään työelämään astumista. Olen siis opiskelija ja mun duunipaikat on ollut parin kuukauden mittaisia pätkiä. Joissakin paikoissa on ollut ilkeitä kus.päitä mutta nämä on aina sietänyt kun on miettinyt, että "enää kolme viikkoa, enää kaksi viikkoa..." Kaiken lisäksi opiskelen hoitoalaa ja uskon olevani oikeassa, kun sanon että siellä on eniten työpaikkakiusaamista ja kyräilyä (mikä on ihan uskomatonta!! miksi kiusaaja hakeutuu sellaiselle alalle??!) Olisin tahtonut sairaanhoitajaksi, mutta päätinkin kouluttautua terveydenhoitajaksi (mahdollisuus omatoimisempaan ja itsenäisempään työhön). Nyt tämä meni vain jaaritteluksi omasta itsestäni, mutta purin tuntojani tähän samalla kun tällaista tilannetta mun pelot koskee. Tsemppiä sulle ap! Ota yhteys esimiehesi esimieheen kuten sanottiinkin jo. Heillä on velvollisuus toimia. Muista että vika ei ole sinussa! Jos ja kun et ole haukkunut ketään, et ole epäkohtelias kellekään niin ei ole mitään syytä miksi joku kiusaisi sinua. Eihän toki epäkohteliastakaan saa kiusata, mutta ymmärrät varmaan mitä haen takaa. Sinussa ei ole mitään vikaa. Kiusaajassa on. Tahdon vielä sanoa sen, että "vahva persoona" ei ole mikään oikeutus jyrätä toisia ja vi*tuilla. OIKEASTI vahva persoona antaa tilaa myös niille hiljaisemmille ja ei niin vahvoille persoonille.
Mun isä aina sanoi, että jokaisella työpaikalla on yksi mulkku. Että koita kestää...
Tsempit taaltakin. Kuulostaa tosi ikavalta tyypilta. Ehka voisit jo ruveta sanomaan jos tulee pomoilemaan, etta 'ei tarvitse tulla tahan nyt enaa kun osaan nama hommat kylla jo nyt'
Voitko Ap pitää kännykkää taskussa ja tarpeen vaatiessa äänittää nuo kiusaamistianteet? Usein vittumaisille ihmisille menee itselleen jauhot kurkkuun, jos reagoi aivan päivänvastaisesti rähinään. Kun kiusaaja aloittaa ensi kerralla saarnansa ja räkätyksensä, sano oikein korostetun rauhallisesti ja ystävällisesti, että arvostat kovasti hänen työkokemustaan ja ammattitaitoaan, joten jospa hän moittimisen sijasta neuvoisi kuinka kyseinen asia oikein tehdään. Tai hymyilet oikein herttaisesti ja sanot vain kiitos palautteesta, pitäisiköhän esimiehen kanssaa yhdessä käydä toimintatapoja läpi, että sinäkin oppisit. Katso suoraan silmiin ja npistä vaikka kynnellä kämmentäsi, jottet vahingossakaan liikutu vaikka olisitkin pahastunut. Esimiehelle kertominen ei näköjään hyödyttänyt, ainoa keino puuttua asiaan on se, että sinisilmäisesti pyydät ohjeita juuri niihin työtilanteisiin, joissa se paskiainen yleensä rökittää sinua, koska sinähän mielellään haluat tehdä työsi mahdollismman hyvin.
Tsemppiä!
Kunpa olisin itse nuorena osannut toimia oikein niissä tilanteissa, joissa minua kiusattiin ja kohdeltiin epäasiallisesti töissä. Nykyään ei taatusti kukaan hypi silmille, vastustansa voi lannistaa myös kylmän viileästi ja hymy suupielessä karehtien, malttiaan menettämättä.
Todella kurjaa tuollainen kohtelu! Kokeileppa sanoa kiusaajalle kiusaamistilanteessa, että tiedätkö miltä tuollainen haukkuminen tuntuu. Että koitettaisiinko käyttäytyä niin kuin aikuiset ihmiset. Ystävällisyys voi toimia yllättävän hyvin. Koemusta nimittäin löytyy. Tsemppiä sinulle! Älä menetä omanarvontuntoasi!
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 23:31"]
Esimiestä ei välttämättä kiinnosta kauheasti miltä susta tuntuu, mutta asiakkaiden mielipiteen luulisi kiinnostavan. Kerro siis kiusaamistilanteet asiakaspalvelun kannalta, miten kassalle tulee ruuhkaa, kun kiusaaja aivan turhaan tulee neuvomaan ja asiakkaat saavat sen mielikuvan, että teillä ei osata mitään. kiusaaja vahtii sinua eikä tee omia hommiaan Jne.
[/quote]
Kannattaa myös kerätä todisteita (siis ihan realistisia tapahtumia ja keskusteluja) siitä, jos kyseinen henkilö ryntää tekemään sinun hommasi ja hänen omat hommat jäävät tekemättä. Esimerkiksi mainitsemasi tilanne, jossa hän tunkee tekemään sinulle määrätyt hommat ja huutaa, jos itse menet paikkaamaan häneltä tyhjäksi jäänyttä tekemistä. Tuollaisen työtehtävien laiminlyönnin (hänen omiensa siis) luulisi kiinnostavan esimiehiä. Yritä perustella asiaa juurikin asiakkaiden mielipiteiden sekä työn tuottavuuden kannalta, surullisesti taloudelliset tekijät saattavat motivoida pomoa. Kannattaa panostaa täysin realistisesti kerrottuihin (mielellään jopa vähän alimitoitettuna, jotta työkaverisi ei saa sinua kiinni mistään suurentelusta tai valheesta) tositapahtumiin. Kirjaa täsmällisesti asiat ylös jokaisen työvuoron jälkeen.
AP! Missä päin vaikutat? Sama tilanne ja esimies jauhaa samaa.. Kenties kollegoita?
AP missä päin vaikutat? Kuulostaa aivan liian tutulta tuo toiminta...
Hei kaikki ja kiitos kun olette antaneet runsaasti vinkkejä :)
En kehtaa paljastaa tarkkaa kuntaa mutta Varsinais-Suomessa. Tsemppiä teille muillekin jotka olette samassa tilanteessa!
Nyt joudun lähtemään taas kiusattavaksi.. vielä. Palaan illalla :)
ap
[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:26"]
kiitos viesteistä! Helpottaa kamalasti oloani nuo teidän viestit kun tajuan että se ei ole minun vikani. Voin yrittää vielä mennä juttelemaan esimiehelle, että vaihtaisi meidät eri vuoroihin. Minusta tuntuu, että muutkin pelkäävät tätä tyyppiä eikä kukaan uskalla esim puolustaa minua. Voi kun saisin toisen työpaikan!
ap
[/quote]
Tsemppiä. En ymmärrä, miksi se menee aina niin, että nämä jyrät saa jäädä ja herkemmät lähtee sitten pois.
Itse voitin narsistisen työpaikkakiusaajan. Ajattelin hulluimpaan aikaan, että ei haukku haavaa tee. Se ei voi mua lyödä ja jos lyö, niin sitten mentäis jo oikeuteen. Olin vain hiljaa ja annoin sen haukkua. Se ärsytti sitä enemmän-. Lopulta se yritti lavastaa minut varkaaksi. Se oli virhe. Siinä vaiheessa maireasti ilmoitin, että mehän sitten tilammeekin poliisit tänne.
Muija romahti ja jäi saikulle. Oli 2 vuotta sairaslomalla psyykkeensä vuoksi ja nyt on sijoitettuna toiseen yksikköön.
Meillä on nykyään tosi hyvä fiilis. Narsistin hännystelijät jäi noloon tilanteeseen ja yks toisensa JÄLKEEN häipyi.
Muista, huuto ja paiskiminen ei haittaa. Se ei voi tehdä niillä sulle mitään. sinun ei tarvitse pelätä. Muista, että se eukko tekee itsestään naurettavan tuolla käytöksellä. Ajattele, että se ei voi sun päälle käydä. Ja jos käy, niin silloin olet voitolla.
Olet arvokas ihminen, muista se.