Miten hiukset voivat muuttua yhtäkkiä?
Minulla on ollut koko ikäni raskaat paksut hiukset. Nyt ihan muutaman kuukauden aikana hiukseni ovat muuttuneet ohuiksi ja lentäviksi ihan riippumatta siitä, mitä hiustenhoitotuotteita käytän. Hiukset ovat ihan kuin ohentuneet eli yksittäiset hiukset ovat kuin puolet entisestään?
Mistä voi olla kyse?
Kommentit (4)
Itselläni oli aina vaaleanruskeat, suorat hiukset. Kaksi vuotta sitten muuttuivat varoittamatta hyvin tummiksi ja kiharoiksi kolmen kuukauden sisällä, vaikka en muuttanut hiustenhoitorutiinia tai mitään muutakaan elämäntapaa mitenkään.
Mulla kävi sama vuosi sitten. Pikkuhiljaa alkoi tukka lähtemään päästä, kunnes oli enää alle puolet jäljellä ja nekin huonokuntoiset. Suihkussa ja harjatessa hiuksia lähti päästä tukoittain. Ennen niin paksuja hiuksia ei kehdannut enää pitää edes auki, kun valo paistoi läpi.
Kävin lääkärissäkin, mutta eivät siellä mitään osanneet sanoa. Kilpirauhasarvot testattiin, olivat ihan kunnossa. Lopetin lisääntyneen hiusten suoristamisen, koska epäilin sen olevan osasyy. Yhdeksi osasyyksi epäilin talon rakennuksesta ja läheisen sairastumisesta johtuvaa stressiä.
Johtui mistä hyvänsä, niin eräänä kauniina päivänä tukka lakkasi lähtemästä! Siis loppui aivan seinään ja sen jälkeen esim. suihkussa ei ole yhtäkään haiventa lähtenyt päästä, ainakaan en ole huomannut. Tästä on nyt puolisen vuotta ja tukka alkaa palautumaan normaaliksi. Tiedä sitten, oliko kysymyksessä joku uusiutumisprosessi vai johtuiko stressistä, ruoka- tms. tottumuksissa ei ole mitään muutoksia tapahtunut.
Stressi? Onko ruokalutottumukset pysyneet entisellään? Itse tuossa tilanteessa alkaisin biotiini-kuurille, joka vahvistaa hiusta tai siis hiusten juurta, eli hiustenlähdön pitäisi vähentyä