Vauvan soseiden valmistus
Meillä on kohta kiinteiden aloitus edessä ja haluaisin tehdä soseet itse. Kertokaa vinkkejä ja ohjeita miten ootte soseet valmistaneet? Ja tämmöselle tollolle voi kertoa ihan juurta jaksain vaikka perunan kuorimisesta lähtien...
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 13:32"]
No mä puolestani kysyisin, että miksi yleensä ruokkia lapset Suomessa purkista? Upeita juureksia, hedelmiä ja yleensäkin elintarvikkeita notkuvat hyllyt kauppojen.
Hätävara- ja matkakäyttö ihan okei.
Ei ole ajan puutteesta kiinni, kuten esim. 2:n kommentista käy ilmi. Tuli myös esiin tuo, että jokainen tyylillään, eikö vaan? Mä pidän laiskuutena, ei voi mitään. Taisi kalikka kalahtaa ja pilttipurkki kilahtaa?
[/quote]
On ihan okei olla laiska, varsinkin näin mitättömässä asiassa. Pääasia, että lapsi saa hyvää ruokaa. Olennaista on tietysti se, mitä lapsi syö kokonaisuudessaan ensimmäiset 18 vuotta. Siinä ei paljoa täysimetys ja luomusoseet auta, jos kolmen vanhasta saa vapaasta joka viikko juoda limuja ja syödä karsinogeenejä ja muuta mukavaa. Yleensä vaan äitien hormoonitasot ehtivät muutamassa vuodessa rauhoittua sille tasolle, ettei lapsen syömiset enää niin kiinnosta silloin kun niitä oikeita ruokailutottumuksia opetetaan itse lapselle. Mitenhän niin monesta ihmisestä nykyään tuleekin ylipainoisia, normaali syöminen ja kohtuus on yli puolella väestöstä ihan hakusessa.
Kuten sanottu, kukin tyylillään. Lasi on joko puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä, miten vaan. Jos ei jaksa nähdä vaivaa, niin ei vaan jaksa. Ymmärretty on. Lopetan keskustelun omalta osaltani tähän, ennenkuin menee joutavaksi jankkaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 13:45"]
Kuten sanottu, kukin tyylillään. Lasi on joko puoliksi täynnä tai puoliksi tyhjä, miten vaan. Jos ei jaksa nähdä vaivaa, niin ei vaan jaksa. Ymmärretty on. Lopetan keskustelun omalta osaltani tähän, ennenkuin menee joutavaksi jankkaamiseksi.
[/quote]
Kenelleköhän kirjoitat? Ap kyseli reseptejä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 13:45"]
[/quote]
Täällä kai yritettiin kysyä, miksi nähdä vaivaa, jos on olemassa hyvä ja vaivaton vaihtoehto. Tai jos toinen vaihtoehto ei ole hyvä, niin miksei. Ehkä sinulla on jotain tietoa, jota muilla ei ole ja siksi olisi hyvä jakaa se meidän muidenkin kanssa?
Mä ainakin ostan kasoittain pilttejä hätävaraksi. Tosiaan jotkut voi ladata kaapin kerralla täyteen useammaksi kuukaudeksi.
Mullakin on kaksoset. Olen sitä koulukuntaa, etten jaksa tätä ylimääräistä pakkas- ja sulatusrumbaa. Pakkanen muutenkin pursuaa. Lämmitettässä/sulattaessa tahtoo mennä liian kuumaksi ja sitten odotellaan.
Teen joka toinen aamu kahden päivän soseet, yhden makean ja toisen kasvis/kasvis+lihasössön. Sekaan pastaa tms. Sillä mennään lounas ja päivällinen. Aamuin ja illoin kaurapuuro johon sekaan hedelmäsosetta. Mikä jää yli, heihän mäkeen - harvemmin jää juurikaan. Kaks vauvaa syö ihan kiitettävästi niin reipas satsi menee hyvin kahdessa päivässä.
Hyviä soseutuksia!
Parsakaalet ja kukkakaalet.. Se on kaali, monikossa kaalit!
Esikoiselle keittelin soseita neuvolan ohjeiden mukaan. Eipä esikoinen juuri mitään syönytkään, ei ollut kiinnostunut ruuasta. Kunnes eräänä kauniina päivänä naapuri lastasi kahdeksankuiselle lautasellisen hirvikäristystä nassun eteen ja lapsi veteli kaikki. Kun ihmettelin tätä, tämä viiden lapsen äiti kysyi, että onko mun mielestä muka keitetty suolaton porkkana parempaa kuin kunnon käristys, häh...;) Hän oli vakuuttunut siitä, että mitä enemmän sen vauvan ruuan kanssa hössätään, sen enemmän lapsella on ongelmia myöhemmin syömisen kanssa, kun ei opi heti alusta siihen mihin muutkin.
Toinen lapsi söi sitten alusta alkaen samasta kattilasta, toki alussa ilman suolaa. Söi heti alusta lähtien hyvin, ei ole nirso ja on kokeilunhaluinen kaikkien ruokien kanssa. Toisin kuin esikoinen, joka yhä edelleen tykkää lähinnä näkkäristä ja banaanista. Väistämättä olen joskus miettinyt, että onko sillä ollut jotain merkitystä makuaistin kehittymisessä, että syötin esikoiselle niitä mauttomia sörsseleitä kun herkkyyskausi oli parhaimmillaan.
Joten rohkaisen pistämään soseeksi ihan niitä samoja ruokia joita itsekin syötte, niin että niissä on jotain makuakin. Tietenkin ne ensimmäiset lusikalliset voi olla jotain muuta...mutta esimerkiksi lihakeitosta tehty porkkana-perunasose nyt vaan on sata kertaa parempaa kuin pelkässä vedessä keitetyt kasvikset + rypsiöljy.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:56"]
Parsakaalet ja kukkakaalet.. Se on kaali, monikossa kaalit!
[/quote]
Joo, kaalen keittäminen ei ole kovin hyvä juttu, varsinkaan, jos aikoo sitä keitettyä kaalea syöttää vauvallensa. Vai ollaanko teillä noin verenhimoisia rasisteja?
Kaali on kyllä ihan hyvä ruoka-aines.
Pistä soseeksi ensin vain yhtä tai kahta kasvista ja pakasta jääpalamuotteihin pieninä makuannoksina. Sitten kun annoskoko kasvaa niin silikoninen muffinssivuoka on hyvä. Ja siitä vielä kun kasvaa niin esim. pikkuiset minigrip-pussit on hyviä. Pakastin itse liha- ja kalanappeja jääpalamuoteissa, niihin meni just se lusikallinen pari mitä suosituksissa oli, en nyt tarkalleen muista. Ja sieltä oli helppo sujauttaa vaihdellen kanaa, kalaa, possua, nautaa ja kalkkunaa soseen sekaan. Välillä tein toki valmiin lihakastikkeen ja pakastin ihan sellaisenaan esim. spagetin ja perunan kanssa. Myös uunijuurekset on hyviä nakerrettavia pienelle, esim. bataattia ja porkkanaa.
Mausteina käytin tuoreyrttejä tai mitä milloinkin kaapissa oli. Esim. basilikaa, valkosipulia, oreganoa, rakuunaa, pippuria, joskus ripaus chiliäkin. Tosi kivasti toi mausteet makua ruokiin ilman suolaa.
Mulla ei ollut oikeastaan käytössä mitään ihmeempiä ohjeita. Tein niin, että urakoin aina silloin tällöin ison satsin valmiiksi. Silloin keitin perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia, parsakaalia, kukkakaalia, palsternakkaa, paprikaa, tomaattia, munakoisoa, avocadoa (tätä ei tietty keitetä), joskus herneitäkin (voi aiheuttaa vatsavaivaa joillekin), omenalohkoja, päärynää, persikkaa, mangoa jne. ja otin keitinvedet talteen. Sitten laitoin eri mixauksia tehosekoittimeen/sauvasekoittimella, mausteet ja keitinvettä perään ja pakastin. Tuli monipuolisesti ja eri makuyhdistelmillä paljon ruokaa. Ja siihen sitten tarjoiltaessa toisesta purkista lihanappi tai kastiketta kylkeen. Muista, että peruna menee kummalliseksi jos soseutat ja pakastat. Laita sen kanssa aina jotain muuta, vaikka kukkakaalia/porkkanaa/bataattia.
Soseutat ensin tosi sileäksi ja pikkuhiljaa voit karkeuttaa. Jossain kohtaa tein niin, että sekoitin ensin muuta sileäksi ja sitten yhden aineksen vähän karkeampana (esim porkkanat) sujautin sekaan, vähän kuin harjoituksena vauvalle. Pikkupalat meni hyvin muun liukkaan mössön seassa. Riisistä voit myös tehdä risottoa ja spagettia voit myös laittaa sekaan. Keitä nämä alkuun vähän ylikypsiksi niin menevät helpommin. Riisiä voi harjoitella myös vaikka riisipuurohiutaleilla (vauvapuurot). Niillä saa löysäksi jääneen soseen myös sakeutettua hyvin.
Tosi hyvin maistui ja vauva oppi nopeasti, että ruoka todella maistuu muultakin kuin aina samalta limamössöltä. Eihän ne kaupan valmiit soseet kovasti miltään maistu, vaikka varmasti ihan ok ruokaa ovatkin. Nämä "suolaiset" soseet siis, hedelmäsoseet kyllä on ihan omaankin suuhun maistuvia. Helppo oli siirtyä yhteisiin ruokiin meidän kanssa, vaikka eillä syödään paljon aasialaista, tulista, intialaista jne. arkena. Vauva tai oikeastaan taapero syö hyvällä halulla nyt kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:33"]
Oho, ihanko totta nlassa ihan suosittelivat bataattia ensikiinteäksi??
Ihmeiden aika ei siis ole ohi, tätä ennen kuulkut vain sitä perunamantraa viis siitä miten se aiheuttaa usein vatsavaivoja mm tärkkelyspitoisuutensa vuoksi. Perunaa tunkivat minullekin kummankin lapsen kohdalla kun ensikiinteän aloitus oli tapetilla heidän ollessaan liki 7kk ikäisiä Ja bataatilla siis alkoi heidän kiinteän uransa.
Mutta tuosta siis aikaa, lapseni ovat nyt 4-ja 6-luokalla koulussa.
-7-
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:49"]
Vinkkinä että ei kannata aloittaa porkkanalla, meillä tuli siitä vauvalle ripuli ja vatsakivut. Neuvolasta suositeltiin bataattia ensimmäiseksi kiinteäksi.
[/quote]
[/quote]
Meilläkin suositeltiin nimenomaan bataattia ensimmäiseksi kiinteäksi, sen jälkeen puuroja, perunaa, porkkanaa, kaalia, jauhelihaa ja banaania. Siis tässä järjestyksessä. No, bataatilla me sitten aloitimme, mutta se aiheutti vauvalle isot iho- ja kakkaongelmat. Siirryimme sitten porkkanavelliin, ja se maistui oikein hyvin.
Seuraavaksi otettiin jauheliha käsittelyn alle, ja se on mennyt oikein mukavasti alas ja aikanaan ulos. Nyt kun tässä joulun alla on tullut tehtyä noita joulutorttuja, luumumarmeladia on paljon purkissa jäljellä, ja sitä olemme antaneet kiinteiden jälkiruokana. Hyvin maistuu, vaikka neuvolan th oli järkyttynyt. Olisi kuulemma pitänyt antaa jotain Piltin sokeroimatonta luumusosetta eikä mitään torttuluumumarmeladia. EVVK, hyvin menee alas ja maha toimii, ja jos sitä syö teelusikallisen joka toinen päivä, niin tuskin se mukula siitä pilalle menee.
Varmaan koetamme tehdä porkkanasosetta seuraavaksi, kun tuo kaupan porkkanavelli on ollut vauvasta niin hyvää. Kaalia tuskin vauva ihan heti saa, kun mies ei tykkää mistään kaaliruuasta niin ei tule kaalia oikein ostettuakaan.
Älkää välittäkö noista keuhkoavista luomu-luomumammoista! Kukin tyylillään!
Haluaisin kulla kunnon perustelut sille, miksei purkkiruoka ole hyväksi. Faktaa ja lähteet kehiin kiitos. Tommosia besserwisser-fanaatikkomammoja on paljon, sen olen äitiydyttyäni huomannut. Milloin on puhe kestovaipoista, kantoliinoista ja milloin soseista ja imetyksestä. Et voi olla täydellinen äiti, jos et tee itse vauvasi ruokia ja suunnilleen kudo vauvasi vaatteitakin itse. Kyttäävät toisten ostoskoreihinkin, kutaleet!
Minä olen ollut ajoittain HYVIN VÄSYNYT äiti, enkä todellakaan silloin ole välittänyt, mitä jotkut paremmat mammat ajattelevat, vaan syöttänyt muksulleni hyvällä omallatunnolla pilttiä. Ja aion jatkossakin syöttää. Välillä olen tehnyt itsekin, mutta kyllähän se nyt on vaivattomampaa napsauttaa purkin kansi auki, kuin sulatella jääkuutioita. PEACE!
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:34"]
Mitenkähän on täysjyväriisijauhoista itse tehdyn puuron laita, uskaltaako antaa jos riisiä ei enää suositella?
[/quote]
Eiköhän tuo riisisuositus kannata tarkastaa jostain virallisestakin lähteestä, kuin vain uskoa palstalta lukemaansa...
Olisi
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 12:34"]
Mitenkähän on täysjyväriisijauhoista itse tehdyn puuron laita, uskaltaako antaa jos riisiä ei enää suositella?
Eiköhän tuo riisisuositus kannata tarkastaa jostain virallisestakin lähteestä, kuin vain uskoa palstalta lukemaansa...
Olisi tosiaan kiva että näiden villien väitteiden kaveriksi laitettaisiin linkkiä tutkimukseen.. Lähteenä mielellään jokin muu kuin magneetti media..
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 13:32"]
No mä puolestani kysyisin, että miksi yleensä ruokkia lapset Suomessa purkista? Upeita juureksia, hedelmiä ja yleensäkin elintarvikkeita notkuvat hyllyt kauppojen.
Hätävara- ja matkakäyttö ihan okei.
Ei ole ajan puutteesta kiinni, kuten esim. 2:n kommentista käy ilmi. Tuli myös esiin tuo, että jokainen tyylillään, eikö vaan? Mä pidän laiskuutena, ei voi mitään. Taisi kalikka kalahtaa ja pilttipurkki kilahtaa?
[/quote]
Miksi ei ruokkia purkista? Onko siinä jotain lapselle haitallista? Molemmat vaihtoehdot lienevät ihan hyviä.