Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan soseiden valmistus

Vierailija
01.12.2013 |

Meillä on kohta kiinteiden aloitus edessä ja haluaisin tehdä soseet itse. Kertokaa vinkkejä ja ohjeita miten ootte soseet valmistaneet? Ja tämmöselle tollolle voi kertoa ihan juurta jaksain vaikka perunan kuorimisesta lähtien...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siis vain kuorit, perunat, porkkanat, pilkot kukkakaalet, parsakaalet yms. Keität ja lisäät hieman öljyä vaikka sitten siinä soseutusvaiheessa. Sauvasekoitin on paras soseutin, sillä saa sileän soseen. Meillä tosin lapsi ei yökkinyt kuin sen ekan pottusatsin, joten sai olla hieman karkeampaakin. Pikkuhiljaa sitten voit soseuttaa sekaisin esim. porkkanan ja kukkakaalen, perunan ja porkkanan jne. jne. Me saatiin ainakin neuvolasta joku ruokaohje jossa oli hyviä vinkkejä ja esimerkkejä.  Ja joku väittää aina että se on työlästä, itse en kokenut työlääksi. Kuorin ne samalla kun laitoin itselleni ruokaa siinä ne samalla kiehuit. Pikkuhiljaa sitten lisäät joukkoon jauhelihaa, kalaa, kanaa jne. ja mausteita.

Vierailija
2/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että meillä oli aina varalla myös purkkeja, siis valmiita soseita. Jos ei oltu tehty valmiiksi pakasteeseen, tai ne olivat loppuneet ennen uutta satsia. Myös reissuissa kuskasimme mukana surutta valmiita kaupan soseita.

Helpoin itse tekemät on pakastaa jääpalarasioihin. Tein yleensä kuuauden satsin kerralla.

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:28"]

Ihan siis vain kuorit, perunat, porkkanat, pilkot kukkakaalet, parsakaalet yms. Keität ja lisäät hieman öljyä vaikka sitten siinä soseutusvaiheessa. Sauvasekoitin on paras soseutin, sillä saa sileän soseen. Meillä tosin lapsi ei yökkinyt kuin sen ekan pottusatsin, joten sai olla hieman karkeampaakin. Pikkuhiljaa sitten voit soseuttaa sekaisin esim. porkkanan ja kukkakaalen, perunan ja porkkanan jne. jne. Me saatiin ainakin neuvolasta joku ruokaohje jossa oli hyviä vinkkejä ja esimerkkejä.  Ja joku väittää aina että se on työlästä, itse en kokenut työlääksi. Kuorin ne samalla kun laitoin itselleni ruokaa siinä ne samalla kiehuit. Pikkuhiljaa sitten lisäät joukkoon jauhelihaa, kalaa, kanaa jne. ja mausteita.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo jääkaappisäilytys, kuinka kauan säilyvät niin? Voisko esim. seuraavana päivänä valmistuksesta antaa vielä jääkaapissa säilytettyä? Soseutetaanko pottu vain sellaisenaan vai äidinmaitoa sekaan? Entäs miten nuo vellit? Ootteko antanu vellejä pullosta vai ihan lusikalla? 

Vierailija
4/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa luettavaa, että jotkut haluaa tehdä itse. Kaupassa näkee valitettavan paljon näitä pilttipurkkilasten äitejä. Ja ei ole miksikään "hätävaraksi" tarkoitettuja, kun on kymmenittäin kärryissä. Ei tarvitse kenenkään nyt hyökätä, havaintoja saa kuka tahansa tehdä, kunhan ei puutu konkreettisesti kenenkään asioihin. Jokainen tyylillään, mutta mahtavatko nää äitylit myös ravita itsensä ja muunkin perheensä pääasiallisesti säilykkeillä?

Vauvalle tekisin ruokaa samalla lailla, kuin 2.

Vierailija
5/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi säilyttää jääkaapissa edes sitä 1vrk?

Itse tein jääpalarasioihin erilaisia soseita ja pakastin niissä myös, tai plumpsautin Minigrip-pusseihin ne kuutiot, sulavat hetkessä aterialle.

Soseutin mm bataatti (lasteni ensikiinteä), parsa-ja kukkakaalia, maissia, porkkanaa, lohta, kanan filettä, nautaa jne.

Vierailija
6/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:38"]

Hienoa luettavaa, että jotkut haluaa tehdä itse. Kaupassa näkee valitettavan paljon näitä pilttipurkkilasten äitejä. Ja ei ole miksikään "hätävaraksi" tarkoitettuja, kun on kymmenittäin kärryissä. Ei tarvitse kenenkään nyt hyökätä, havaintoja saa kuka tahansa tehdä, kunhan ei puutu konkreettisesti kenenkään asioihin. Jokainen tyylillään, mutta mahtavatko nää äitylit myös ravita itsensä ja muunkin perheensä pääasiallisesti säilykkeillä?

[/quote]

Ja purkkiruoka vahingoittaa lasta siten, että....?

Vierailija
7/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin laittaa soseutukseen sekaan äidinmaitoa tai korviketta, en oikeastaan enää niin muista vaikka lapsi on vasta 2,5-vuotta :D Osan ainakin keitinvedestä jätin, koska siinähän on ihan puhdas kasvisliemi ja maku.

Vellistä meillä ei tyttö ikinä oppinut tykkämään joten siirryttiin suoraan puuroon. Tosin lapsi ei koskaan huolinut pulloakaan joten juomatkin opeteltiin juomaan nokkamukeista kun sen aika tuli.

2 ja 3.

Vierailija
8/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Juuri näin. Olisihan se kieltämättä helpompaa vaan ruoka-aikana napsauttaa pilttipurkki auki ja lusikoida vauvan suuhun, mutta itse ainakin haluan tietää mitä lapselleni syötän, siispä teen itse. Kyllä meilläkin satunnaisesti syystä tai toisesta annetaan valmisruokaa, mutta pääsääntöisesti itse valmistetttua. Ihan niinkuin sitä itselleenkin joskus hakee pizzan :D

Vierailija
9/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 7 lisää, että ohensin soseita ihan vedellä tai äidinmaidolla, koska äm oli ainoa maito mitä saivat reilun 1v ikään saakka jolloin alkoivat saamaan äm lisäksi luomumaitoa. Ainiin ja vellejä ei ollut koskaan menuussa.

-7-

Vierailija
10/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta kattilasta otin vauvalle kuin muullekin porukalle. Ensin ennen maustamista, tai ainakin ennen suolan lisäämistä. Ensimmäiset potut ja muut painoin teesihdin läpi, myöhemmin riitti haarukka. Siihen aikaan aloitettiin kiinteät hedelmillä ja juureksilla, ja hedelmiä rapsutin vain lusikalla, samoin mm. keitettyä porkkanaa.

Seuraavana päivänä voi tarjota jääkaapissa säilytettyä, kunhan ei ole se sama astia, josta on jo syötetty eli jossa on suussakäynyt lusikka ollut, kun silloin se ei säily tarpeeksi hyvin.

Vierailija
11/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä että ei kannata aloittaa porkkanalla, meillä tuli siitä vauvalle ripuli ja vatsakivut. Neuvolasta suositeltiin bataattia ensimmäiseksi kiinteäksi. Peset, kuorit, lohkot pienempiin paloihin ja keität pehmeäksi. Sitten soseutus sauvasekoittimella ja keitinvettä ohentamaan. Itse pakastin heti koko satsin jääpalarasioissa, joista siirsin minigrip-pusseihin kun oli jäätyneet. Sitten on helppo sulattaa 1-2 palaa kerrallaan, lisää maito vasta lämmitetyn soseen sekaan juuri ennen tarjoilua. Alussa kannattaa antaa noin viikko samaa makua, sitten vasta ottaa toinen maku mukaan. Velliä ei meillä koskaan juotu, vauva aloitti 4 kk iässä suoraan kiinteät.

Vierailija
12/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljyn lisäämisestä, ihan puoli teelusikallista riittää koko satsiin (esim rypsiöljy), eikä sekään ole välttämätön ainakaan heti alussa.

Vierailija
13/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen vauvoilleni (kaksoset) soseita ja olinkin etsimässä lisää vinkkejä, kun nyt toisella maha ihan kovalla. Mutta siis itse höyrytän höyrytysritilässä kattilassa kaikki kasvikset ja potut, niin säilyy paremmin kasvisten omat ravintoaineet. Porkkanat kuorin, mutta pääasiassa kaikki menee höyrytykseen sellaisenaan hyvin pestyinä kuorineen (käytetään melkeinpä aina luomua, kun on vain saatavilla). Sitten annan jäähtyä kasvisten ja kuorin jäähtyneet perunat, omenat, päärynät yms. ja teen niistä kaikista erikseen sosetta sauvasekoittimella (kaikki myös erikseen höyrytän). Lisään valmistuksen aikana sitten pikkusen sitä lientä, mutta esim omenat ja päärynät ovat niin vetisiä, ettei niihin tarvite lisätä sitä lientä ollenkaan. Sitten vaan jaan silikonisiin jääpalamuotteihin soseen ja ensin laitan jääkaappiin jäähtymään vähäksi aikaa ja sitten siirrän pakkaseen. Pakastuksen jälkeen otan sosepalat muotista ja laitan minigrip-pusseihin jossa on päivämäärät. Kasvissoseet säilyvät yleensä 3kk pakkasessa ja lihat 1kk ja kala 2 viikkoa. Tällaisen löysin myös, kun googlea selailin, siinä itselle uutta nuo mausteet ja aletaankin niitä kohta lisäilemään meidän vauvojen soseisiin..

http://saatanallinensoppatykki.blogspot.fi/2010/03/vauvalle-soseita-6kk.html

Kiellettyjä ruoka-aineita ovat ainakin punajuuri, lanttu, nauris ja uusista perunoista pienemmät kuin peukalonpään kokoiset (neuvolasta saa vielä tarkemmat tiedot). Riisistä olen kuullut, että sitä ei nykyään suositella vauvoille (esim. riisivelli/-puuro) niin sitä en itse anna lapsilleni. Riisissä on kuulemma liikaa jotain jäämiä maaperästä ja siitä on jo sairaaloissa lastenosastoilla kuulemma jotain tiedotettu..

Meillä aloitettiin siis ensin perunalla, sitten porkkanaa, omenaa jne. Vauvat olivat 6kk kun aloitettiin, niin vähän nopeampaa tahtia ollaan tuotu uusia makuja ja lihaakin ruokavalioon, kuin jos aloittaisi sillon 4kk antamaan maisteluannoksia.

Sekavaa tekstiä väsyneeltä äidiltä :D Koittakaa kestää..

Vierailija
14/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ihanko totta nlassa ihan suosittelivat bataattia ensikiinteäksi??

Ihmeiden aika ei siis ole ohi, tätä ennen kuulkut vain sitä perunamantraa viis siitä miten se aiheuttaa usein vatsavaivoja mm tärkkelyspitoisuutensa vuoksi. Perunaa tunkivat minullekin kummankin lapsen kohdalla kun ensikiinteän aloitus oli tapetilla heidän ollessaan liki 7kk ikäisiä Ja bataatilla siis alkoi heidän kiinteän uransa.

Mutta tuosta siis aikaa, lapseni ovat nyt 4-ja 6-luokalla koulussa.

-7-

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 11:49"]

Vinkkinä että ei kannata aloittaa porkkanalla, meillä tuli siitä vauvalle ripuli ja vatsakivut. Neuvolasta suositeltiin bataattia ensimmäiseksi kiinteäksi. Peset, kuorit, lohkot pienempiin paloihin ja keität pehmeäksi. Sitten soseutus sauvasekoittimella ja keitinvettä ohentamaan. Itse pakastin heti koko satsin jääpalarasioissa, joista siirsin minigrip-pusseihin kun oli jäätyneet. Sitten on helppo sulattaa 1-2 palaa kerrallaan, lisää maito vasta lämmitetyn soseen sekaan juuri ennen tarjoilua. Alussa kannattaa antaa noin viikko samaa makua, sitten vasta ottaa toinen maku mukaan. Velliä ei meillä koskaan juotu, vauva aloitti 4 kk iässä suoraan kiinteät.

[/quote]

Vierailija
15/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän on täysjyväriisijauhoista itse tehdyn puuron laita, uskaltaako antaa jos riisiä ei enää suositella?

Vierailija
16/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli kun ostaa hätävaraksi, saa ostaa kerrallaan vain kaksi purkkia. Täytyykin muistaa seuraavalla kerralla kun käy kaupassa ettei vain leimata purkkiruokaäidiksi.

Vierailija
17/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nro 6 kirjoitti myös nrot 9 ja 14, sekoilin numeroissa.

-6, 9 ja 14-

Vierailija
18/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vain niin menee, että jos lastensuojelun resursseja vielä leikataan, Erikoita tulee lisää.

Kakaramainen sossuakka

Vierailija
19/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä puolestani kysyisin, että miksi yleensä ruokkia lapset Suomessa purkista? Upeita juureksia, hedelmiä ja yleensäkin elintarvikkeita notkuvat hyllyt kauppojen.

Hätävara- ja matkakäyttö ihan okei.

Ei ole ajan puutteesta kiinni, kuten esim. 2:n kommentista käy ilmi. Tuli myös esiin tuo, että jokainen tyylillään, eikö vaan? Mä pidän laiskuutena, ei voi mitään. Taisi kalikka kalahtaa ja pilttipurkki kilahtaa?

Vierailija
20/34 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa: Katso vastaus n:o 8.