Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen piereskelee äänekkäämmin kuin muut eläinlajit?

Vierailija
30.11.2013 |

Viimeöinen pieruspämmäily sai aikaan pohdintaa.

Eli: mistä johtuu, etteivät muut eläinlajit osaa piereskellä tahallaan äänekkäästi? Siis, kyllähän niiltäkin voi äänekäs paukku tulla, mutta lähinnä jonkun liikkeen (esim. hypyn) sivutuotteena. Mutta miksi vain ihminen pinnistelee tarkoituksella kunnon pommeja? Kyse voisi olla siitä, ettei eläin "tajua" pieraista tarkoituksenmukaisesti, mutta tekeväthän niin myös pienet ihmislapset, jotka eivät varmasti myöskään ymmärrä sen kummemmin pinnistellä. Mistä siis moinen ero johtuu?

Kertokaahan, näin lauantai-illan ratoksi.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:55"]

Meinasin kanssa, että et oo hevosihmisiä ap kyllä lainkaan. Mun hevonen pieree joka

kerta kun nostan sen takajalkoja. Häntä nousee ja äänekäs pieru tulee. Tosin se pieree paljon muutenkin, mutta toi takasjuttu on kuin tarkoituksellista.

[/quote]

Mun naapurin hevonen tuntuu myös lataavan aina tuhnun - siis nimenomaan sellaisen sihisevän tuhnun - kun putsaan takakavioita. Oon alkanut miettiä, ettei voi olla sattumaa. On nimittäin sen verran viisas hevonen kyseessä.

Vierailija
22/22 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:46"]

Mitähän eläimiä olet tarkkaillut, voin kertoa että ainakin lehmät ja hevoset pierevät hyvinkin äänekkäästi...

Tai tämä:

http://vivas.fi/virtahepo-paasti-jattimaisen-pierun-katso-video-ei-heikkohermoisimmille/

[/quote]

Totta, en ole ollut kovin paljon isojen elukoitten kanssa tekemisissä, mutta sen verran mitä minulla on niistä pierukokemuksia, niin ovat pierreet lähinnä sontimisen yhteydessä, kuten tuo hippokin (ulostaminen on fysiologialtaan käsittääkseni hieman erilainen tapahtuma kuin piereminen, joten syyn olen yhdistänyt tähän). Kerran tosin eräs hevonen piereksi ravin tahtiin. Itselläni on eniten kokemusta koirista, ja niiden pierut kyllä rajoittuvat lähinnä äänettömiin johannes kostajiin.

- Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla