Suomen kielessä esiintyvät sympaattiset/hauskat sanat
Minusta parhaita ovat puuhake (lausuttuna siten, että sillä vaikuttaa olevan yhteys puuhaamiseen), lapanen (on vain jotenkin huvittava) ja hai (sympaattinen). Kerro omat lempisanasi!
Kommentit (70)
Tämä on paljon mukavampi ketju kuin se, jossa oli "kauneimpia sanoja". Näistä sanoista tulee oikeasti hyvälle mielelle, sen sijaan niistä kauneimmista sanoista moni tuntui ainakin minusta aika ahdistavalta... Esimerkiksi "armahtaa" oli jonkun mielestä kaunein sana... No, mielipiteensä kullakin.
Mutta niitä sanoja.... hilpeä, pikkuruinen, tiitiäinen, pikkurilli, puikkia, luikkia, luikerrella, kömpiä, nelistää, tallustaa... Näitä riittää :)
kurkkia
kurki
kiikarit
kiekua
laikku
ujeltaa
porista
Yksi parhaista paikannimistä on Kumpulampi. Aina tulee mieleen vain kumpula-kumpulampi-kumpuloin. :)
Muita hyviä sanoja on muinainen ja jo mainittu lämpimämpi.
Muhvi
Puhvi
Vippa
Tylla (tämän kuulin ekan kerran vasta vähän aikaa sitten)
en tosin käytä näitä sanoja aktiivisesti missään, mutta keräilen hauskoja sanoja.
Piti miettiä aloitusta lukiessani hetki, että mikä ihmeen puuhake, taasko joku hölmö mukahauska uudissana. Sitten tajusin, että niin tietysti, puusta tehty hake, eikä mikään puuhaamiseen liittyvä juttu. Tiedän, mitä puuhake on, mutta nyt tuli joku ajatuskatkos. :D
Mua on huvittanut sanonta "silloin tällöin" siitä lähtien, kun luin, että joku ulkomaalainen oli nauranut sille katketakseen. Kuulostaahan se aika hassulta, kun rupeaa miettimään.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:52"]
Mikä on tylla?
[/quote]
Onko se niin vaikeaa kirjoittaa se sinne googleen?
Hippulat vinkuen. Selkäpii. Uumen. Yökkö. Ayriäinen. Talitintti.
Mä olen muuten kuin Miranda Hart: jää maistelemaan sanoja ja sieltä toi uumenkin jäi pyörimään HUSKS.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 21:55"]
Mikä on tylla?
[/quote]
Onko se niin vaikeaa kirjoittaa se sinne googleen?
[/quote]
Kun joku tulee kertomaan, että on tällainen hauska sana, niin voisi kuvitella, että hän kertoisi mielellään sen merkityksenkin. Mikset muuten vittuile ap:lle, että hän on avannut tällaisen ketjun, varmaan suomen kielen hauskoja sanoja löytäisi ihan googlaamallakin.
6 vastaa: se on sellainen kermanpursotin. Kun en itse leivo, niin oli ihan tuntematon jännä sana.
Minusta on aina hauska sanoa jos jotain on jäänyt autoon että "se on nissanissani"
Mikä on tylla?
[/quote] Kun teet pursotuksia, niin se muovi/metalliosa mikä muokkaa kerma. (tai taikinan)
Ensimmäisenä tulee mieleen lyllertää. Se kuulostaa hauskalta ja ennenkaikkea niin paljon kuvaamaltaan asialta, että on lähes onomatopoeettinen.